Ruisend riet, dobberende waternavel

Ruisend riet, dobberende waternavelDe aanleg van een van de vijver geïsoleerde plantenbak of plantenfilter is voor menig koiliefhebber het puntje op de i in zijn streven naar optimale waterzuivering. Met als extra bonus de mogelijkheid om overdadige algengroei onder controle te houden. Bovendien is een rijk geschakeerde plantenbak van absoluut decoratieve meerwaarde voor tuin en vijver.

Meer afbeeldingen

7 reacties tot nog toe

Het lijkt alsof de vijver al tijden draait de planten slaan goed aan,keimooi Rini als je bij de vijver zit is al de ellende van de bouw snel vergeten geniet ervan.

willem on 02/06/2009 18:52

rini,

van aronskelk weet je iig dat deze gigantisch groeit!! dus hou daar rekening mee in je ruimte dat ze inneemt!

arie on 02/06/2009 20:04

Wat een genot om daar naar te kijken! En die planten... het lijkt wel of er de afgelopen maanden niets aan je vijver gedaan is! Prachtig zoals het er weer bij staat!

Ton on 02/06/2009 20:39

Voor mij is dit een klasse vijver , heel mooi concept . Filtering ( bakki's ) ,stroming en beluchtig zijn super .Ben fan van extra filteren via aparte plantenzone op een verantwoorde manier .Heb in het verleden van alle testen gedaan thuis en in de natuur .Als men met veel zuurstofplanten werkt is de ph schommeling het grootst .Ik zou me niet te veel zorgen maken met planten die hun bladeren in de atmosfeer hebben zoals hier .
Deze moeten hun koolzuur niet uit het water halen zoals de zuurstofplanten .
Prachtig eindresultaat Rini


Marcel on 02/06/2009 23:56

Dag Rini,
Na mijn vraag om eens een colmn aan het plantenfilter te besteden, moet ik zeggen dat je deze belofte meer dan waar hebt gemaakt. Ik heb met plezier je colmn gelezen. Zelf hebben wij ook net een nieuwe vijver en daarbij ook een plantenfilter aangelegd. Ik heb voornamelijk riet en lis gebruikt en moet zeggen dat het resultaat bij mij ook zichtbaar begint te worden, een prachtig heldere vijver.

Nog wel even een vraag over de planten die in je vijverrand staan.
Hoe heb je dit aangelegd en welke ondergrond heb je hiervoor gebruikt?
Ik vermoed dat je een opstaande rand hebt gemaakt met daarachter een ondergrond waarin de wortels kunnen groeien? Hier zou ik graag nog eens een detail foto van zien.

Ik kan niet anders zeggen dat ik respect heb voor de manier waarop je bezig bent met het houden van Koi en de wijze waarop je jouw vijver hebt aangelegd. Zeer zeker een voorbeeld voor vele Koi hobbyisten.

Groeten, Ferry

Ferry on 03/06/2009 11:31

hoi Rini,

ik zat mezelf vorige week af te vragen hoe de vijver van je zou draaien maar je interessante tekst en mooie foto's veraden alles. zoals het er naar uitziet gaat alles de goede kant op.

hoeveel koi zwemmen er nu momenteel in? wanneer verwacht je de laatste koi te plaatsen?

stephan on 03/06/2009 23:26

Dat klopt volledig, Marcel. Mijn broer Bram, die een tuinarchitectopleiding heeft gehad, wees er me al op dat in het artikel niet helemaal duidelijk tot uiting komt dat het vooral de onderwaterplanten, zoals waterpest, zijn die CO2 aan het water afgeven. Moeras- en waterplanten doen dat inderdaad via het blad aan de atmosfeer en hun invloed op de pH is daarom minder. Hij had nog een hele goed opmerking, namelijk: zet moeras- en onderwaterplanten in een zo voedselarm mogelijke substantie, tenminste als het doel is zo veel mogelijk nitraat en fosfaat uit het water te halen. In rijke substantie halen de planten hun voeding namelijk meer uit deze substantie (zoals substraat) zelf dan uit het water.
Die border, Ferry, staat er al zo'n tien jaar onaangeroerd. Het is eigenlijk een gepolyesterde geul van zo'n 30 tot 40 cm diep en een breedte van 20 tot 50 cm. De planten staan hier in zo'n 20 cm water. De substantie waarin de planten staan is voornamelijk opgebouwd uit turf, met daar bovenop (wit) zand en lithagua/substraat.

Het is de strijd tegen het Nieuwe Vijver Syndroom, dat gestreden moet worden, Stephan. En het gaat inderdaad de goede kant op. Ik kom daar nog op terug. Er zwemmen nu zes koi in de vijver: de nieuwe Yamatoya kohaku moet er nog in, maar pas naar de show in Hasselt en dus nog de twee kleintjes van Izmuryu en Mako. Totaal dus 7 residente koi en 2 logees en dat is naar mijn smaak nog iets te veel. Bedankt voor jullie reacties.

rini on 04/06/2009 11:12

Reageer