Aankomst koi 29 november

Aankomst koi 29 novemberDeze keer kwamen de koi op zaterdag 29 november binnen. Geen file, dus dat was gelukkig niet aan de orde, want dat is soms ook wel eens anders.

De keuring door de veearts en de douaneformaliteiten waren ditmaal vlot, dus konden we op tijd terug naar huis. Om 11.45 uur zijn we thuis aangekomen. Hier stond alles reeds klaar om de koi op te vangen. Natuurlijk is dit altijd een hele belevenis, maar vandaag zaten er addertjes onder het gras, maar daar kom ik zo dadelijk op terug.

Ik zal eerst zeggen hoe we in principe werken. Er worden vaten klaargezet van 3 m³, dan wordt de Ph waarde van de zakken gemeten en de Ph waarde van ons water is in principe reeds bekend. Normaal is de Ph waarde van de koi die uit Japan komen 6,5 en onze Ph waarde is altijd stabiel tussen 7,5 en 7,8. We brengen de Ph waarde van de vaten op 7 zodat er een goede overgang is van de koi uit de zakken naar de quarantaine bakken.

De week voorafgaande aan de aankomst van de koi, bouw ik het zoutgehalte op tot 3% of 3kg per m³ zodat de filters zich kunnen aanpassen aan het zout. De dag vooraleer de koi aankomen geef ik een goede dosis Kamiac, waar ik zeer goede resultaten mee heb gehaald. Hier kom ik later nog op terug, want dat is toch de moeite om verder te bespreken. De temperatuur wordt op 18° gebracht, waardoor het temperatuursverschil niet te groot is. Ervaring leert mij dat de temperatuur in deze periode in de zakken ook rond de 18° is.

Nadat de zakken een tijdje op het water van de vaten zijn gelegd, doen we water bij de koi, en nadien laten we ze in het vat even rondzwemmen. Als dit gebeurd is, gaan de koi naar hun respectievelijke verblijfplaats voor de volgende 5 maanden.

Gisteren hebben we echter voor de eerste keer echte problemen gehad, en wel met de tosai van Momotaro. Rini heeft hier bewust niets van verteld in het voorgaande nieuwsitem, omdat hij liever had dat ik dat op mijn manier verwoordde. Wat de oorzaak is, is nog niet zeker, maar na contact met Momotaro spreken zij over 'sleeping disease' of de slaapziekte. Hier ben ik echter niet mee vertrouwd, want dat ken ik enkel van horen zeggen...Hetgeen ik er op uitmaak, is dat de koi in een soort slaaptoestand komt. Als dat tijdens het transport gebeurd en het water wordt dan nog slecht van kwaliteit dan sterven de koi. Dit is er helaas gebeurd gisteren, en hierdoor zijn we 116 tosai showa verloren. 5 Hebben het tot hiertoe overleefd, en 2 vechten nog voor hun leven.

Wat normaal dus een zeer plezierige happening is, heeft een hectische domper gehad, waardoor ik op dit ogenblik toch een beetje depressief ben geworden. Geen nood, want als ik tegenslag heb, dan put ik normaal kracht uit mijn tegenslag en ga ik er met vernieuwde krachten tegenaan....

Langs de andere zijde van de wereld is er intussen al reactie geweest van Momotaro en van Brian, dat ze uiteraard meeleven met het gebeuren, maar het zijn natuurlijk levende wezens, en zoiets kan altijd gebeuren. Zij hebben al toegezegd om de schade te vergoeden, en een nieuwe zending op te sturen, en ze zouden ervoor zorgen dat ik nog betere koi zal krijgen dan degene die ik met zoveel moeite heb geselecteerd. Of dit zo zal zijn, dat moeten we nog afwachten. Ik zal in ieder geval proberen een eventuele nieuwe zending nog voor de kennismakingsdagen in orde te brengen. Tot zover dit euvel, en nu wil ik er gewoon zo snel mogelijk afstand van nemen en me focussen op wat er nu nog moet gebeuren.

De binnengekomen koi van Momotaro, zeg maar de tosai van de veiling van begin dit jaar zijn van een nooit geziene kwaliteit, dat kan ik je nu al garanderen. U mag ze komen bewonderen op 13 december, en zowel Rini, als Ben als ik kunnen je nu met de hand op ons hart vertellen dat je dit zelden of nooit ziet. Als er een superlatief was voor bewonderen, dan zou dit nog niet uitdrukken wat we zien. Vooral de 2 kumonryu zijn gewoon subliem te noemen. Ik weet ook zeker dat Danny een traantje zal laten als hij voor de eerste keer zijn aangekochte showa zal mogen bewonderen. Danny en lut hebben zoveel tegenslag gehad dit jaar, dat ik bijna zeker ben dat deze showa bijna alles zal goedmaken.

Ik heb weinig foto's getrokken wegens te hectisch en te deprimerend, en zoals je gemerkt hebt in het vorige nieuwsitem heeft Rini de nodige foto's gemaakt. Ik ben vandaag wel teruggeweest en heb een aantal films gemaakt, zodat je een indruk krijgt van de koi die aangekomen zijn. Hou er rekening mee dat de filmpjes binnen zijn gemaakt met weinig licht en dat buiten de damp uit de grote vijver kwam. Ik zou zeggen, genieten jullie maar van hetgeen je op de filmpjes reeds kan zien en bewonderen.

film-01
film-02
film-03
film-04
film-05
film-06
film-07
film-08
film-09


Reacties

23 reacties tot nog toe

Ik leef met je mee luc ga je verder nog onderzoeken hoe dit te voorkomen zou kunnen worden?
De filmpjes zien er veel belovend uit alleen maar kwaliteit.
Rob Interkoi Zeddam

rob on 30/11/2008 16:49

I spoke with Daisuke today by phone about the situation. It seems that the tosai developed sleeping sickness during shipping and by the time that you got them they were too far gone and the water quality had dropped to a point where they couldn't survive. Usually tosai will get this disease, and it's a normal process from which they recover and build an immunity to it. These tosai hadn't been exposed and recovered from the disease yet (not all tosai get it), thus they had no natural immunity. This is usually easy to treat if caught in time, but as said before the tosai seem like they were too far along and the water volume too small for them to survive as they developed the sickness while in transit.


Daisuke sends his apologies and says that he will replace these with other tosai that have already been exposed to sleeping sickness and recovered on your next shipment. I'm also very sorry that this happened and understand your feelings of sorrow.

van Brian on 30/11/2008 16:51

Luc, mooi dat je al een goede relatie hebt opgebouwd met Momotaro. en het is natuurlijk helemaal mooi dat er nu een nieuwe zending komt uit Japan. dit verlicht de pijn een beetje van gisteren.

verder zien de overige koi er allemaal erg goed uit een kwaliteit die je niet (snel) ziet.

Ik kan er helaas 13 of 14 december zijn, maar wens jullie veel succes!

groeten Stephan

Stephan on 30/11/2008 16:55

Luc zou jij in het kort kunnen zeggen wat brain bedoelt met disease?
Rob.

rob on 30/11/2008 17:00

Disease is ziekte of "sleeping disease", betekend slaapziekte. Er zijn tegenwoordig ook sites waar je iets kunt laten vertalen Rob. Werkt eenvoudig en redelijk goed. Ik gebruik altijd babelfish

luc on 30/11/2008 17:10

de filmpje,s zijn mooi maar als je echt je ogen wil pijnigen zul je in arendonk moeten zijn .
ik doe al weer een aantal jaartje,s mee en heb al veel koi gezien maar dit is toch wel heel speciaal en zie je niet dikwijls .

Ben Doorakkers on 30/11/2008 17:16

Hai Luc, Allereerst mijn zeer grote waardering voor de geste van Daisuke en dat is wat ik bedoelde in mijn vorige epistel over het opbouwen van een relatie. Ik was erbij gisteren en het was vreselijk. We hebben er echt alles aan gedaan om de tossai nog proberen te reanimeren met extra zuurstof, stuk voor stuk met slepen extra water (dus zuurstof) door de kieuwen te krijgen maar helaas. Ik kan zeggen dat dit een grote indruk op ons heeft gemaakt. Gelukkig voor ons was er ook een hoop moois te zien en dat is toch waar de hobb om draait!
De sleaping disease is niets meer en minder dan een slaapziekte zoals die ook bij mensen kan voorkomen. In Koiwijzer 3 van 2008 op pagina 72 staat een stuk hierover en staan de symptomen en eventuele behandeling (mits je er op tijd bij bent) beschreven. De reis en het verslechterende water zijn echter voor deze tossai funest geweest.
En zoals al geschreven de kwaliteit van de binnengekomen koi is top! Kom maar allen kijken op 13 december, absoluut aan te raden voor de echte top koi liefhebbers!

Ton on 30/11/2008 17:17

Bedankt voor de tip luc ik ben maar een eenvoudige achterhoeker.
Maar als ik het goed begrijp normaal moeten ze dit een keer hebben mee gemaakt en immuniteit opbouwen?
Rob.

rob on 30/11/2008 17:18

Luc, wat ontzettend zonde van de tosai. Naast het financiële aspect moet het pijn doen zoveel veelbelovende jonge koi te verliezen.... Kan me voorstellen dat een koiliefhebber hier last van heeft.

Maar daar positief tegenover: De grotere koi: wat een beauty's!. Ik heb net alle filmpjes (meerdere malen) bekeken, en wat zwemmen ze mooi rustig, ontspannen rond. Ze ogen alsof ze niet pas gister uit Japan zijn aangekomen.

Wat moet het voor de mensen die in het voorjaar al één of meerdere van deze koi hebben aangekocht, een onvoorstelbaar genoegen zijn om ze nu echt te zien.

Wederom koi om verliefd op te worden en te blijven.

Nog 13 dagen, en dan is het 13 december, ik ben helemaal niet nieuwsgierig en ongeduldig, echt niet...

Groet,

Noëlle on 30/11/2008 17:34

Erg jammer van de vissen maar dat kan gebeuren.
Nu hopen dat je goede vissen terug krijgt maar dat zal vast goed komen.
Maar dat zal wel niet voor 13 dec zijn.
Ik hoop op 13 of 14 december deze vissen live te bewonderen.

bj en j on 30/11/2008 18:14

Het moet inderdaad een moeilijke dag zijn geweest. Daartegenover staat wel dat de andere koi echt relaxed rondzwemmen. Maar zeg nu zelf, waar zitten koi in quarantaine gedurende de hele winter op 18 tot 22° en dan nog eens in een bak van deze omvang. als ik het goed bekijk hebben hier de koi 1 of meer kuub per koi ter beschikking. Dat mag ook wel eens gezegd worden, dit is een ongeoorloofde luxe.

jos on 30/11/2008 18:49

wat een tegenvaller, ik kan mij voorstellen dat je even depressief bent geweest.
na vorig jaar de stress bij de douane is dit een nog grotere tegenvaller met name voor de koi, zonde.
Maar gezien de reactie van Daisuke zal alles wel weer goed komen,en nu is het toch goed een contactpersoon in de persoon van Brain in Japan te hebben .De overige koi ziet er geweldig uit ben zeer benieuwd, wij zijn er ook op 13 december.

Geerard on 30/11/2008 19:08

De visjes maken ontzettend wat mee met zo een transport. En wat je koestert te moeten verliezen doet pijn. Toch een geweldige reactie van Momotaro wat naar ons toe een boost van vertrouwen geeft.Je hebt duidelijk vaste voet in Japan. En laat ons hopen dat de nieuwe zending mooie verrassingen meebrengt.

willy on 30/11/2008 20:15

dit is echt heel erg deze met zorg gekweekte vissen te verliezen
en er gewoon helemaal niets aan kunnen doen
dit doet iedere koiliefhebber pijn

en hoe gaat het met de shiro's van omosake

michel

michel on 30/11/2008 20:36

vind het heel sneu dit alles
was benieuwd naar die nieuwe showa
succes
bernd

bernd on 30/11/2008 21:12

Hier sta je machteloos tegen .
Jullie doen alles wat maar mogeljk is om de vissen goed te verzorgen .
Kom de 13 December langs .

Marcel on 30/11/2008 22:05

Echt een ramp...enorm jammer...maar het kan gebeuren..en goed dat er goed op gereageerd word uit japan...
verder zijn alle koi echt super!

Matthijs on 30/11/2008 22:53

Dat is een tegenvaller maar daar doe je niks aan.
Wat zijn de vissen op de filmpjes mooi zeg, wat een top koi.
Ik mis alleen een filmpje van de shiro van Omosake.
Ik weet nog niet zeker of ik de 13 dec kan komen ik hoop het wel.

Groetjes Jurian

Jurian on 01/12/2008 08:33

Wat een domper Luc en Rini, zonde van de tosai, pittige serieuze ziekte, ik had er van gehoord, maar wist niet dat je zo'n grote uitval kan krijgen hierdoor. Is deze ziekte te voorkomen op een of andere manier.?

Het is logisch dat je nu denkt, focussen op de rest, maar ik vind het erg sneu voor jullie..gelukkig leven ze in Japan ook met jullie mee en word er naar een oplossing gezocht.
Wij kunnen het weekend van 13/14 dec. niet komen wegens werk, ben je nog andere dagen open, bv. de week na de Kerst, dan hebben we een weekje vrij. We willen je aankopen graag live aanschouwen..

@Ben, zag ik jouw top sanke nu in het beeld zwemmen op filmpje 4 en 8? Kon je niet langer wachten op haar?

groet,
Ton & Ingrid


Ingrid on 01/12/2008 09:24

hoi Ton en Ingrid.
inderdaad ik kon niet meer wachten .
heb al van vele gehoord dat het verstandig was geweest haar nog een jaar in japan te laten .
mischien was dit wel verstandig geweest .
nu moet ik wel vertellen dat het laten groeien van koi en ontwikkelen voor mij het mooiste gedeelte van de hobby is .nu maar kijken hoever ik kom .
de update,s zullen zeker bij Luc op de site te volgen zijn .
groetje,s Ben'.

Ben Doorakkers on 01/12/2008 18:18

Ben, ik had dat eigenlijk ook wel een beetje van je verwacht...maar het is ook mooi om haar bij Interkoi te volgen...en ze komt er hier ook wel, daar ben ik van overtuigd! Maar ze was zeker nog een jaar mudpond waard en wellicht wel 2.

We komen gauw naar haar kijken en naar de andere juwelen..

groet,
Ton & Ingrid

Ingrid on 01/12/2008 19:29

en om alles goed te vergelijken heb ik 1 showa over laten komen en 1 nog in japan.. wel 2 totaal verschillende vissen maar qua body en groei kunnen we de verschillen goed vergelijken. mvg ton

ton on 01/12/2008 20:33

En ik heb er bijna alle vertrouwen in dat Ben zijn Sanke op 90% krijgt van de mogelijke verwachtingspatronen in Japan, en dat met 1% van de capaciteiten van ginder voorhanden.

luc on 01/12/2008 20:51