Aankomst van de nieuwe koi.

Aankomst van de nieuwe koi.Het is een heel karwei, en als alles naar wens verloopt, kan je achteraf alleen maar genieten.

In totaal 39 nisai en sansai kwamen naar Arendonk, 2 werden onderweg opgehaald en gingen rechtstreeks naar Duitsland, zodat er 37 koi in totaal nu te bewonderen zijn in onze binnenvijvers.
Alles was weer vlot verlopen, geen problemen bij het ophalen, geen problemen tijdens het rijden, en de proceskes zal ik later wel weer aankrijgen.

Een vijver met Sakai FF, een vijver met Momotaro en een vijver met Taniguchi, kan het nog overzichtelijker, kan het nog beter. Temperatuur zowat 18° en de vissen kwamen goed uit de zakken. Weinig ammoniak, voldoende plaats in de zakken, meer moet dat niet zijn.

Een aantal films aan elkaar gekoppeld (5.47 min.) geven een klein overzicht van het gebeuren. Polleke genoot er in ieder geval met volle teugen van.

Ik was wel onder de indruk van de sansai die aangekomen waren. Ik had ze eerlijk gezegd niet zo hoog ingeschat. Ik had de meeste ingekocht omdat ze al 70 cm waren, en best indrukwekkend. Op deze manier dacht ik vele mensen te kunnen plezieren met een betaalbare grote sansai. Ik was best onder de indruk, en Polleke eveneens. Ik had ze aangekocht op de vorige veiling van Momotaro (oktober) en ze stonden als "iel" in mijn geheugen gegrift, maar niets was minder waar.

Ik zag de ogen van Polleke glinsteren, en ik zag dat hij zijn mening over grote mannen tegenover vrouwen toch lichtjes ging herzien. Het blijven mannen, maar ze zijn in Japan bezig om het verschil tussen beide op gelijk niveau te trekken. Dat zie je ook aan de veilingen, waar de mannen meer en meer hun opwachting maken. Als je dan nog in aanmerking neemt dat mannen over het algemeen minder problemen geven dan vrouwen, dan zegt dit voldoende.

Nu zijn goede mannen ook niet zo eenvoudig aan te kopen, want die prijzen rijzen ook al de pan uit. In oktober had ik er best nog een 5-tal willen bijkopen, maar ik moest het telkens afleggen tegen een Chinees die me iedere keer de mond snoerde met een dikke portemonnee...

Ik heb tevens mijn politiek voor 2014 lichtjes veranderd. Was het dit jaar de keuze om de veilingen af te schuimen, denk ik dat dit een goed keuze was, met goed resultaat. Maar vooral mijn instelling "Less is more" wil ik nog beter in de praktijk brengen. Goede vissen voor een betaalbare prijs, niet in de massa, maar in een degelijk assortiment is in 2014 mijn leuze.

Begin volgend jaar wil ik nog een 100-tal tosai aankopen, en bovendien de veilingen persoonlijk bezoeken. Goede vissen is de leuze die voorop staat. Geen onbetaalbare topvissen, want daar kan je alleen maar geld aan verliezen. We zien het graag, we vinden het fantastisch, maar daar blijft het ook bij...

Wat betreft tosai ga ik in 2014 mikken op een grote verscheidenheid, dus voor de eerste keer in grote mate iets anders dan gosanke, maar daarover later meer.


Meer afbeeldingen

Reacties

19 reacties tot nog toe

Ja oke wat kan je hier over zeggen? Ik heb er nog even van wakker gelegen om al die indrukken te verwerken pff wat een bende koi zeg .Het is degelijke kwaliteit met een grote K. de Koi die minder zijn dat zijn koi met een minder aantrekkelijk patroon maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik heb eens mijn neus in de zakken gestoken en het riekt dus niets naar afval of ammoniak bravo voor de kwekers en goed voor de koi.

@johan voor mij zou het moeilijk kiezen zijn tussen de sanke want 1 is beter kwa HUIDkwaliteit en de andere kwa patroon/prijs. De kohaku is zeker niet veel minder en de platen zijn mooi afgelijnd daar krijg je ook geen spijt van.

Voor de sanke ,ik zou zelf persoonlijk voor de gunstigste in prijs gaan want als ze niet naast elkaar zwemmen zie je het ook niet he. De huidkwaliteit vertaald zich in euro's zoals gewoonlijk !

De binnenbakken hebben terug kleuren gekregen en jullie zullen verschieten van de algemene kwaliteit EN er is keuze genoeg, het is zalig om zo een schooltje koi voorbij te zien zwemmen.

Het bewijst ook weer dat je koi in het echt moet zien en liefst in een grote bowl want dan zie je pas echt hoe de bouw/huidkwaliteit eruitziet.

Het word de volgende weken zeker gezellig bij interkoi want er zal veel gepraat worden over de aanwezige schoonheden (de koi dus haha) grtjs

paul on 03/12/2013 08:32

niet onder mijn duiven gaan schieten luc.... ;-)

arie on 03/12/2013 09:30

Dat is weer een druk maar leuk dagje geweest Pol! Zou graag ook een keer meewillen maar zit nogal krap in de vrije dagen... Tja en die koi...zien er inderdaad over het algemeen gezond uit na zo'n lange reis. Ben benieuwd hoe ze live overkomen, de eerste indruk is al goed.

Tom on 03/12/2013 09:56

hahahahaha

luc on 03/12/2013 12:07

Luc, je geeft aan ongeveer 100 tosai te willen gaan aankopen met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Heb je enig idee in welke prijsklasse je wil gaan zitten? Vorig jaar liep deze uiteen vanaf enkele honderden tot enkele duizenden voor een tosai. Ga je komend jaar voor een specifieker segment kiezen?

Ronald on 03/12/2013 12:19

Inderdaad Ronald. Ik ga proberen...ik zeg duidelijk proberen om een segment aan te houden tussen de 750 en 1500 euro. Als de tosai niet goed zijn, koop ik ze niet aan...

luc on 03/12/2013 12:29

één voor één prachtige koi's,luc je hebt goed je best gedaan heb er ook ééén gezien waar ik wel intresse in heb.

mvg rudy

rudy on 03/12/2013 16:38

Ik heb er ook eentje op het oog, ik hoop maar dat ie er nog zit.

walter on 03/12/2013 17:01

Goed bezig Luc , ziet er verzorgd uit !

jack on 03/12/2013 17:35

Nou Luc dat ziet er weer goed uit
Er zit wel wat tussen wat mijn belangstelling heeft

Jent on 03/12/2013 20:38

De vissen zijn er weer netjes uitgekomen zo te zien . Mooi om te zien .
Ik kijk er naar uit .

Johan on 03/12/2013 20:40

Zit er toevallig niet ook een grote bruine torpedo in een bak,
of had een Sanke een donkere jas aangetrokken ?
Martin...?

jack on 03/12/2013 21:27

Tja Luc, alweer een pak(je) van ons en uw hart dat het transport van de nieuwe juwelen zo goed is meegevallen. Ook mijn appreciatie voor Polleke als nieuwe stand-in voor de Rudy, die het de laatste tijd blijkbaar compleet laat afweten. Misschien in een winterslaap gevallen, of wat zou er met hem aan de hand zijn :-)?

@ Paul,
Uw adviezen aan het adres van Johan zijn voor mij chinees. Zou het kunnen dat hij als één van de eersten bij Interkoi dan toch de Sakai toer opgaat, of heb ik het verkeerd voor?

@ Rudy,
En dat is ??? Dan toch niet in een winterslaap gevallen zoals ik al vreesde.

@ Walter,
Ik kan al raden over dewelke dat jij het hebt. Wellicht één van beide kohaku die voorlopig nog altijd in optie staan? Zo ja, dan is de vraag wel: op welke van de twee ben je verliefd? Intrigeert mij.

@ Jack,
Zelden of nooit zo'n minachtende en beledigende reactie hier gelezen :-). Een grote bruine torpedo, of een sanke met een donkere jas aangetrokken? Tja, je moet er maar op komen om dit soort bewoordingen te hanteren. Wat kan ik hierop zeggen, tenzij dat je de nieuwsberichten van Luc dan toch niet zo aandachtig volgt blijkbaar, want dan zou je het volgende moeten weten:
1) Het gaat niet om een grote bruine doordeweekse torpedo zoals jij het oneerbiedig uitdrukt, maar om één van de mooiste, edelste en zuiverste goudgroenige chagoi die ik (op een filmpje) ooit gezien heb, en die komt pas over in april volgend jaar. Wat je zou moeten weten als je goed gevolgd hadt.
2) Een sanke met een donkere jas aangetrokken, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Ik ben altijd al een hevige voorstander geweest van moderne, frisse, om niet te zeggen 'kindai' sanke, met een mooi kohakupatroon en niet te veel of te zwaar sumi, bv. zoals de prachtige en veel belovende 1311102 van SFF die ik jammer genoeg gemist heb.
Jack, in Vlaanderen noemen ze dat 'met leugens achter de waarheid proberen te komen', een strategie die bij mij niet lukt hoor :-)!

Martin on 04/12/2013 00:02

@Martin daarom was het ook een bericht aan de Johan he ,je zal nog wel horen/zien waar het om gaat .
En proficiat aan diegene die de mannelijke sanke heeft gekocht het is nogal ne
¨beer¨ van een koi !
En met omwegen/leugens enz iets te weten proberen te komen vind ik niets aan ,gewoon rechtstreeks vragen dan krijg je ook eerlijkere antwoorden of je weet waarom je geen antwoord op je vragen krijgt .grtjs en ik hoop dat te zaterdag koi,koi,koi,koi,koi zal zijn:)))

paul on 04/12/2013 08:32

Martin , waar ik op doel is de grote Koi die in het filmpje op het eind te
bewonderen is.
Ik kon de Koi niet plaatsen , de enige gedachte was , zou Martin de bepaald niet doordeweekse Chagoi eerder hebben laten overkomen ?!
En je kan lekker lullen natuurlijk maar het is gewoon een grote bruine torpedo , maar wel de mooiste die ik ooit gezien heb !
En de Koi die ik dan voor de verkeerde aanzag zal dan toch wel een bruine Sanke zijn....
Zal vanavond eerder naar mijn mand gaan Martin ;-)

Polleke , we gaan toch niet serieus zitten doen he !

jack on 04/12/2013 19:29

jullie hebben geluk dat IK hier niet mijn gedachten neerschrijf haha ,anders kunnen jullie helemaal niet meer volgen .
Mijne psychiater zegt dat ik niet gek ben natuurlijk want dan kom ik niet meer !!!!grtjs

paul on 04/12/2013 19:40

@ Paul,

Je hebt volkomen gelijk, ik had niet zo nieuwsgierig mogen zijn wat betreft uw toespeling naar de Johan, tijdens de opendeurdagen zou ik het fijne van de zaak toch wel te weten gekomen zijn.
En wat betreft die prachtige en evenwichtige mannelijke Momo sanke: volledig met u eens, de nieuwe eigenaar mag zich in de handen wrijven.
Maar als Jack tegen u zegt "we gaan toch niet serieus zitten doen hé", dan ga ik ook met hem akkoord. Laat het ons dus allemaal een beetje ludiek en humoristisch houden, dat duurt volgens mij het langst en het is uiteindelijk toch allemaal zo relatief :-).

@ Jack,

Ik wil mij hier verontschuldigen voor de op het eerste gezicht nogal scherpe bewoordingen aan uw adres in mijn vorige reactie. Het was natuurlijk allemaal niet zo scherp maar veeleer ludiek bedoeld, al weet jij dat intussen van mij ook wel dacht ik zo, je kent mij wel.
Maar wellicht wegens oogverblinding door het zien van al dat moois was je blijkbaar even het noorden kwijt. Voor alle duidelijkheid: de bruine torpedo die jij aan het einde van het filmpje gezien hebt is de 1311001 (van Marudoh), welke intussen verkocht is aan iemand anders.
Persoonlijk hou ik meer van een goudgroenige torpedo in de zin van de 1311002 (van Takigawa), en dat is dan ook degene die ik onlangs (na een specifieke zoekopdracht van mij) aan de haak heb geslagen, maar deze komt pas naar Arendonk in april volgend jaar (samen met Virgin, die naar het schijnt op jou zit te wachten :-)).
Voortaan dus wel een beetje meer opletten hé Jack en af en toe eens terugkoppelen naar Koi Aanbod, want anders ga je van mij slechte punten krijgen :-). En over die schimmige sanke met zijn bruine jas zullen we het verder maar niet hebben hé!

Martin on 04/12/2013 23:05

Is maar een sprotje hoor Martin , als ik ze vergelijk met uw aankoop.

Johan on 05/12/2013 17:43

Goed gezien (en gezegd), Johan!

Niet ik, maar Jack zou zich moeten schamen :-).

Martin on 05/12/2013 23:10