Achterstallige informatie deel 3

Achterstallige informatie deel 3Zaterdag en zondag was het Momotaro day met zijn ups en downs.

De ups vertellen we dadelijk, de downs kunnen we omschrijven als het ontbreken van tijd voor ons, maar langs de andere kant, het plezier om mee koi te selecteren die binnen enkele weken naar de veiling zullen gaan.

Wat een festijn. Bovendien mochten we bij uitzondering 2 sanke selecteren uit de veilingselectie tegen een vooraf afgesproken prijs. Indien de koi teveel zou opbrengen op de veiling kregen we een njet, en anders zouden we de koi kunnen aankopen. Het bloed steeg de ouweheer zelf naar de wangen, en af en toe grijnsde hij even, want de koi die we telkens uitzochten waren quasi onbetaalbaar. De gemiddelde kwaliteit die aanwezig was behoort gewoon tot de subtop van Momotaro, laat daar geen twijfel over bestaan. We hebben dikwijls de bedenking gehad dat ze niet altijd hun beste koi selecteerden, maar dat is tijdens dit bezoek volledig ontkracht.

De mindere exemplaren werden zonder pardon verwijderd, maar ook 1 of 2 toppers werden naar een andere locatie gebracht. Dit waren koi die zo goed waren dat ze als toekomstige showwinnaars zouden kunnen gaan dienen. Ze springen er onmiddellijk uit, en zonder dat we ze in de bowl gezien hadden, was de vraag door Maeda San al ontkennend beantwoord, en wel met de nodige glimlach.

Omdat hij al enkele koi had geweigerd, moest hij op een bepaald moment ja zeggen, dat kon niet anders. We spotten een sanke, waarvan je goed kon zien dat het een Momoko sanke was. Vooral de body en patroon deed ons aan haar denken, en Maeda San bevestigde dit persoonlijk. Hij moest wel enkele malen slikken, maar na enkele tussenpozen van nadenken zei hij dat het een deal was. Uiteindelijk hebben wij het pleit gewonnen. De tweede sanke werd nog een groter probleem, want het ging toen over een Ryu sanke, waar hij zelf al enkele malen voor op de knieën had gezeten. Oei…hoe moesten we dit oplossen. Door het charmeoffensief van Ben en de lach die telkens op zijn lippen werd getoverd, is hij uiteindelijk bezweken. Dankjewel Ben, soms doe je ook eens iets goed….

Heerlijk om dit mee te mogen maken, niet alleen heerlijk, maar ook uitzonderlijk omdat het een weg is die je bijna nooit kan bewandelen. Dankjewel Maeda ditmaal.

Het was nu tijd voor de mudpondvissen. Adam, de rechterhand van Daisuke stond ons hier bij. Eén voor één werden ze te voorschijn getoverd. Van de vele koi waren er echter nog enkelen achterwege, omdat de mudpond nog niet was geoogst. Ik moet deze mensen dan ook helaas teleurstellen, maar dit is boven mijn macht. Er is me wel beloofd dat er een foto en een filmpje van wordt gemaakt als ze eenmaal uit de mudpond zijn.

De meeste exemplaren waren naar onze tevredenheid ontwikkeld, maar we moeten ook bekennen dat er sommigen het ook iets minder gedaan hadden dan gehoopt. Dit is wel iets waar iedereen rekening mee moet houden. Het gebeurt niet dikwijls maar de kans is altijd aanwezig. Normaal denk je er niet aan, maar als het gebeurd is het echt een domper op de verwachtte vreugde.

We gaan niet in detail uitweiden aan deze koi, want ik moet ook af en toe te bed, maar ik laat je een overzicht zien van de meeste resultaten via een filmpje en foto’s. We hadden wel het genoegen om Daishiro nog eens te mogen zien. Ze zag er perfect uit, maar de lengtegroei was ons iets tegengevallen. Ze is nu 75 cm, en ze zal wel een eind boven de 80 gaan en ze heeft nog alle toekomst voor zich. Een prachtshowa, die in onze wateren het sumi nog verder zal polijsten en dit met een uniek stappenpatroon.

Het hoogtepunt van ons bezoek werd afgesloten door de Akame kigoi met een verhaal. Maeda San wou de body van zijn kohaku proberen te verbeteren door een kweek met een kigoi. Deze werd aangeschaft bij Konishi. De resultaten waren echter niet bevredigend en als zoiets zich voordoet gunt hij dit soort koi aan iemand van zijn klantenkring. Blijkbaar was ik aan de beurt. Deze vijfjarig joekel van 93 cm komt binnenkort naar Arendonk, en ik hoop er een grote en degelijke vijver voor te vinden, met de nadruk op groot, want ze zal ruimte nodig hebben. Dit is Jumbo pur sang met het lichaam van een dolfijn, uitzonderlijke huidkwaliteit en een fukurin om van te dromen. Mensen met interesse, kom kijken, want dit is uniek, en aan dit soort koi is zelden of nooit aan te komen.

Geniet van alle filmpjes, en ik sluit mijn reis af. Tot binnen enkele dagen. Morgen wordt het een zware trip terug, en ik zal blij zijn om mijn vrouw, kinderen, maar vooral kleinkinderen terug te zien, want ze beginnen me te missen.

kigoi, 93 cm kijkplezier
en nog eens
Sansai Tancho 69 cm
Sansai kohaku 65 cm
Sansai kohaku 68 cm
Sansai Godan Sanke 68 cm
Nog maar eens de 1500 Ton vijver
Selectie veilingvissen-01
Selectie veilingvissen-02
Selectie veilingvissen-02
Momoko en Ryu Sanke-1
Momoko en Ryu Sanke-2
Daishiro-01
Daishiro-02




Meer afbeeldingen

Reacties

19 reacties tot nog toe

Ik heb zojuist Peter die kigoi laten zien. Na een "Da's een mooie" viel hij stil, volledig stil. Ik heb dus een gezellig avondje voor de boeg... ;-)

Wat een heerlijke koi zijn er aangekocht. Interkoi Arendonk mag heel, heel trots zijn...

Groet,

Noelle on 24/10/2010 17:15

Nog even: over een kleine tien uur 'hangen' jullie weer in de lucht! Een heel voorspoedige terugreis gewenst!

En Luc: dank voor het opofferen van zoveel uurtjes kostbare slaap, zodat wij middels de site konden meegenieten!

Voor nu welterusten!

Noelle on 24/10/2010 17:25

Mooie verhalen Luc, bedankt voor de uren die je hieraan besteed hebt. Ik kan me voorstellen dat het een enorme taak moet zijn om dit op internet te krijgen. Dikke complimenten, en de reacties heb je dubbel en dik verdient.

luc Interkoi on 24/10/2010 17:57

Nog even melden dat het me gelukt is om 8 T-Shirts te bemachtigen van de Momotaro koi farm. De jassen waren er helaas niet meer omdat ze een nieuwe look en design hadden gekregen. Dat is voor de volgende keer.

Aan wie ik de T-Shirts zal geven weet ik nog niet. Geef maar een suggestie ? Zelf hadden we gedacht om bij de aankoop van een Taniguchi kohaku een Momotaro T-Shirt te geven, maar dat zou iets te veel van het goede zijn. Ik zal wel even bekijken wat ik er mee doe..

luc on 24/10/2010 18:00

luc wat een mooie vissen zeg wat een monster is die kigoi mijn vader zou zeggen wat een monster .
en wat een kwaliteit het spat gewoon van het scherm af .
ps is het nog gelukt mijn vraag .
i
veel plezier met de terugreis en slaap maar lekker bij dat heb je wel verdient.
mvg rik slijkoort

rik slijkoort on 24/10/2010 18:03

Prachtige reportages Luc, fantastische kois, goed ingekocht. Ik ben ontzettend dankbaar voor deze prachtige week van verhalen uit het verre koiland.
Wat betreft de T-shirts: ik had toch zo eentje besteld?
Veilige vlucht terug aan allen, tot binnenkort.

willy on 24/10/2010 18:24

bedankt voor het delen van al het nieuws
en alvast goede reis terug
mocht je nog een momotaro t-shirt overhouden....

grt michel

michel on 24/10/2010 18:41

Mooie koi zijn er de revue gepasseerd.
Heb alleen de foto,s kunnen bekijken , filmpjes lukt hier niet .
Een goede reis terug , en tot binnenkort .

Marcel on 24/10/2010 18:50

Luc, heb de afgelopen dagen weer genoten van je reisverslagen en vind het jammer dat je weer naar huis komt. Ik keek er ieder keer weer naar uit.
By the way ,misschien heb ik iets gemist maar zijn jullie niet bij yamatoya geweest?
Is die yondan kohaku erg prijzig?

marco on 24/10/2010 20:11

Vergeet jullie een goede reis terug te wensen.

marco on 24/10/2010 20:12

Voor mij staat hier een koi bij waar ik alleen kan van dromen.Ben er al een tijdje naar opzoek, maar dit is gewoon top.Prachtige kigoi.

johan on 24/10/2010 20:25

bedankt luc en de rest voor al het moois we hebben er van genoten ik zie je binnenkort

Dennis on 24/10/2010 20:56

hoi luc en konuiten heb elleke dag er van genoten.
een paar vissen helemaal naar mijn hart.
wens jullie allen wel thuis.
ik kom zo snel mogelijk naar inter koi om eens bij te praten.

theo on 24/10/2010 21:10

en dan hier het laatste deel voordat jullie retour komen naar Europa. wat een mooie afsluiter. we zijn erg blij met de evaluatie van onze kohaku dit mudpound jaar en zien ernaar uit als ze aankomt in Belgie.

zijn de kohaku welke op de veiling van november gepland staan van de nieuwe mako kohaku bloedlijn, of van bently? zitten wel een aantal koi bij waar het hartje harder van begint te kloppen.

Luc, hoe lang laat je daishiro nog in Japan?

toch weer een mooie deal kunnen maken aangaande de sanke. in de keuken kijken van hetgeen wat in november geveild gaat worden. geeft maar weer eens aan wat voor mooie band er is met Momotaro.

komt de kigoi ook eind van het jaar naar Belgie? dit zal toch een mooie verschijning zijn zeg. deze zal echt een grote vijver nodig hebben.

Luc en reisgenoten bedankt voor de dagelijkse update. het was iets om iedere dag naar uit te kijken.

ik wens jullie een hele goede terugreis en we spreken elkaar snel!

gr. Stephan en Joyce.

stephan on 24/10/2010 21:18

De ontwikkeling van die sansai godan sanke van 68 cm, dat belooft: niet minder dan 13 cm gegroeid in één jaar tijd, het hi overal mooi egaal en het opkomend sumi (zoals het hoort) overwegend op het shiroji. Nu nog wat meer in de breedte gaan, en haar buffelkop zal meer in verhouding komen tot haar body.
Als dit groeiscenario zich - naar ik hoop - mag doorzetten, dan hebben we hier allicht te doen met een prijsbeest in wording. Trouwens, zo'n elegante vijfstapper, dat kom je niet vaak tegen.
Heb begrepen dat ze nog minstens een jaar in Japan blijft, waarna we haar opnieuw (tegen dan als yonsai) zullen mogen beoordelen.
Op hoop van zegen!

Jammer toch dat de lengtegroei van DaiShiro nu al voor het tweede jaar op rij tegenvalt: 75 cm is in mijn ogen toch te weinig voor haar bloedlijn en leeftijd. Maar niettemin, wat een pracht van een shiro showa, wiens kleurstelling (vooral dan het sumi) in onze wateren misschien beter tot zijn recht zal komen. Vraag mij af of ze nu nog een extra jaar in Japan gaat blijven.
Zou deze topper een aanvaardbare prijs/kwaliteitsverhouding met zich dragen, zoals we van Interkoi gewoon zijn?

Mr. Nobody on 25/10/2010 00:46

Hey jongens en meisjes daar in het land van de rijzende zon,

Uiteindelijk dan toch niet langs geweest bij Sakai Hiroshima, in tegenstelling tot wat ik begrepen had voor jullie vertrek? Jammer, maar helaas! Vermoedelijk niet genoeg tijd gehad daarvoor, of waren er toch weer andere duistere redenen in het spel? Een gemiste kans in mijn ogen!
Trouwens, ook Yamatoya is er deze keer blijkbaar aan overgeschoten, terwijl wel een coming man als Taniguchi op het bezoeklijstje stond (terecht, zoals achteraf blijkt).
De wegen van Interkoi zijn soms (meestal) ondoorgrondelijk!
Maar hoe dan ook, Luc, van harte bedankt voor de boeiende verslagen en de heerlijke "meeleef"periode die je ons aldus cadeau gedaan hebt.

Nog een goede en veilige terugreis aan heel de bende, en tot binnenkort.

Martin on 25/10/2010 01:07

Het was zeker wer leuk om alles te lezen en te bekijken.
Bedankt voor de reisverslagen en een goede reis terug gewenst!!

barrykoi on 25/10/2010 11:55

Beste Luc en co, wederom mooie reportages vanuit japan.Bedankt om steeds en steeds weer mooie reisverslagen doortesturen naar europe!! Klasse vissen wat jullie aangekocht hebben!! Een vraagje, hebben jullie de grote Mijnheer Rini Groothuis niet gemist tijdens jullie zoektocht naat nissai-sansai koi? Goede thuiskomst en hopelijk binnenkort de koi ook!!

kurt on 25/10/2010 16:45

Hallo Luc, bedankt voor alle moeite om ons allemaal weer mee te laten genieten van deze reis. De aangekochte koi zijn zo te zien weer Interkoi waardig dus erg mooi met enkele toppers. Een goede terugreis gewenst allemaal.

Geerard on 25/10/2010 22:48