Beoordeel even deze koi

Beoordeel even deze koiDit is het type koi waar wij, (Rini en ik) veel van houden.

Nu zijn wij ook eens benieuwd of onze smaak ook jullie smaak is. Beoordeel deze koi eens, maar ondersteun ook uw oordeel.

Om de beoordeling iets makkelijker te maken, heb ik hier een filmpje bijgevoegd van de betreffende koi. klik hier om het filmpje te zien.

De koi is uit de Yokihi bloedlijn, is 88 cm en 8 jaar.

Reacties

15 reacties tot nog toe

Prachtige Body, zeer bijzondere tekening die zeker wel aanspreekt..vooral de net niet maruten die doorloopt in een prachtig patroon!
net voor de staart is hij wit..wat ik ook enorm belangrijk vind bij eigenlijk elke go-sanke!
kortom..een lust voor het oog!
die zou hier zeker niet misstaan..behalve dan dat ik rotondes aan beide kanten van de vijver moet maken zodat de vis kan keren aan het ene uiteinde haha!

Matthijs [interkoi zwolle] on 04/01/2008 19:07

Luc,

Niet alleen Rini en jij houden van zulke koi. Ik vind deze echt prachtig, om te watertanden.

Gr,
Martijn

Martijn on 04/01/2008 19:46

Hey luc,

Schoon viske mooi patroon alleen naar mijn bescheiden mening vind ik het rood en beetje bloemig, ik kan het misschien verkeerd zien maar is het niet zo hoe beter afgelijnd hoe beter de kwaliteit. Schiet mij nu niet af als ik de bal compleet mis sla ben dan ook maar een amateurke.
Groeten
Bert

bert pocquet on 04/01/2008 20:34

Voor alle duidelijkheid, ik vind dit een prachtige koi met een geweldige body en een sublieme huidkwaliteit.

Luc en Rini polsen echter of deze koi ook onze smaak is en daarom ben ik zo vrij mijn amateuristische kijk te geven op deze dame.

Vooreerst vind ik, in tegenstelling tot Matthijs, het maruten-patroon van deze koi niet zo overweldigend. Een koi met een mooi inazuma-patroon vind ik onweerstaanbaar en bijna hetzelfde gevoel heb ik bij een koi met een geslaagde marutenvlek, maar bij deze dame is, naar mijn inziens, geen van beide volledig afgewerkt… Het patroon van deze koi lijkt mij eerder een mengeling tussen een maruten en een inazuma (alhoewel niet voldoende doorgetrokken).

De huidkwaliteit lijkt mij subliem. Het sashi en kiwa lijken mij wel oké alhoewel moeilijk te beoordelen op deze foto.

De staartaanzet is dik en wit. Zou het hi niet nog iets verder van de staart moeten staan om dit te “perfektioneren”?
Het Maruten-patroon reikt tot aan de ogen. Is het bij de “perfekte” kohaku niet zo dat het hi net niet tot aan de ogen mag reiken?
(Op bovenstaande 2 opmerking weet Rini ongetwijfeld het juiste antwoord)

De borstvinnen vind ik niet in verhouding staan met haar majestueuze body. Grotere borstvinnen zouden (volgens mij) deze dame meer uitstraling geven.

Schiet me aub niet af, niet nu en ook niet als ik enkele onder jullie ga ontmoeten op de vormingssessie van Dr. Maarten. ;-)) Ik pen hier gewoon even mijn mening neer en dat is tenslotte waar deze rubriek omgaat, niet? Ik ben slechts een leek in vergelijking tot de meesten van jullie, daar ben ik me terdege van bewust!
De reden waarom ik zo kritisch ben is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ik wellicht van mijn stoel val als ik het prijskaartje van deze dame te zien krijg…
Dat je voor goede kwaliteit moet betalen, heb ik geen probleem mee, maar dan mag je natuurlijk wel kritisch zijn.

Tot in februari!

Ronny

Ronny on 05/01/2008 12:13

Knap als men daadwerkelijk kan beoordelen vanaf een foto.
Een plat plaatje met éénzijdig beeld.

Denk niet dat je dat kan doen daar de beoordeling van koi om veel meer gaat.

Koi moet je beleven en dan pas beoordelen.

Wat mij trouwens opvalt dat als onze Japanse koivrienden een koi beoordelen, voornamelijk plus punten naar boven gehaald worden terwijl er in Europa voornamelijk beoordeeld word op de negatieve punten.

Al met al mijn mening, mooie koi echter niet mooier dan de overige foto's van koi die op je site staan.

Een mening die waarschijnlijk veranderd indien men haar in volle gratie ziet zwemmen.

groet,

Rody

Rody on 05/01/2008 18:38

Ja Luc, als het maar op Maruten trekt....
Enkele bevindingen: zeer goede lichaamsbouw, prima huidkwalitiet met zuivere witte zones. De centrale witte zone te ruim, de to-bi linksvoor storend.
Mooie witte vinnen en staart, en mooie blauwe oogranden.
Wat wel opvalt, mijns insziens, daar waar de kiwa scherp afgelijnd moet zijn, heeft hier de sashi deze kwaliteit. En laat de kiwa het her en der wat afweten.
Globaal genomen zal deze kohaku menig koiliefhebber aan spreken, maar mag men toch gerust wat terughoudend zijn als de prijs te hoog ligt.

Willy on 05/01/2008 19:06

Beste Luc en Rini,

wat kan je er meer van zeggen dan dat het een prachtige vis is.
Over zo'n vis kun je toch niets negatiefs zeggen of ligt dat nu aan mij.

Je kan wel allerlei japanse termen en negatieve punten erbij halen, maar dat heeft geen enkele zin lijkt me.

We hebben het hier over een vis van 88 cm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Grote strik erom. Ik heb wel plaats.

Gerwin on 06/01/2008 16:02

Geweldige Koi , zo zijn er maar weinig.
Het enigste min puntje is dat ze niet in onze vijver zwemt en niet in ons budget past.
In 2006 was ze 82 cm , dus toch nog 6 cm gegroeit in 2 jaar.
niets op aan te merken , alleen maar van genieten.

Riny on 06/01/2008 16:42

Een machtige dame! Een body om te zoenen. Het patroon is niet waar ik op zou vallen als ik mocht kiezen, de middenpartij wit is naar mijn smaak (maar ja is dat belangrijk...) te groot t.o.v. de Hi vlakken. Maar zoals vele voor mij reeds hebben opgemerkt, laat maar komen :-)

Ton Janssens on 06/01/2008 17:42

Beste,

Deze koi is een potentiële Grand Champion in al haar facetten.

Mooie body, perfecte vorm, verhouding hoofd-lichaam perfect. mooi geplaatste borstvinnen. Kiwa en sashi perfect. Beni van zeer goede kwaliteit en egaal over het ganse lichaam. Sneeuwwitte huid. Indien goed doorvoed moet het mogelijk zijn om deze koi naar 94 à 95 cm te trekken.

Indien u deze vis inzet op een Europese koishow kan zij de hoogste titel in de wacht slepen.

Veel succes toegewenst vanwege de voorzitter van de Belgische Koi@Home

Rudi Van Thielen

Local Certified Judge
Dit is echt het soort vis waarvan men er niet veel ziet.

Rudi Van Thielen (Local Certified Judge) on 08/01/2008 12:39

Perfecte beoordeling Rudi.
Dit was ook de bedoeling, maar.....

luc on 09/01/2008 10:39

Rudi, als wij een foto en filmpje van Clarissa op deze rubriek zetten, zou jij daar dan ook eens een licht op willen laten schijnen?
rini

rini on 09/01/2008 19:05

Luc, een impulsieve reactie van mijnentwege, maar ik vermoed dat jij hier geen probleem van maakt…

Ik denk dat ik uw reactie niet helemaal begrijp.
Wat bedoelt u met "maar....."?

Mag ik zo vrij zijn te uiten hoe ik uw reactie percipieer?
Ik krijg hierbij het gevoel dat jij en Rini ons (uw klanten) gevraagd hebben om de "perfecte" koi te beoordelen, maar dat de punten die door enkelen onder ons als "zwakker" werden omschreven nu als “dom & onwetend” worden bestempeld, vooral omdat de perfectie van deze koi op het einde wordt bevestigd door Rudi.
Werd ons niet gevraagd deze koi te beoordelen en ons oordeel te staven? En dat is wat bijna iedereen heeft gedaan, de ene met enkel lofzang, de andere met lofzang en enkele twijfels. Maar iedereen was ’t er over eens dat dit een prachtige koi betreft.

Hopelijk percipieer ik uw reactie verkeerd, maar dan graag een toelichting…

Nog even een aanvulling van mijn relaas…
Als je morgen een rashond of -kat koopt voor pakweg 1000€, worden die dan ook niet beoordeeld op hun positieve punten, en afgestraft als ze “zwakheden” bezitten? Worden de dieren die het meest aan het ideaal beeld beantwoorden niet als eerste uit het nest geselecteerd?

Ik ben het met je eens dat je in een koi de positieve punten moet zoeken, als dat een koi betreft van enkele honderden euro's, maar ik heb het veel moeilijker met die stelling als we spreken over koi van enkele duizenden euro's.
Dit is natuurlijk maar de mening van één persoon en men hoeft het daar niet eens mee te zijn. Gelukkig maar dat smaken verschillen, anders zou de wereld er maar saai uitzien, niet waar?

In februari ben ik van de partij bij Dr Maarten. Ik heb intussen bevestigd en sta te popelen tot het zover is…

Ronny on 10/01/2008 08:10

Dag Ronny.
Wij hebben zeker en vast niet de intentie gehad om de "perfecte" koi te beoordelen. Wij waren benieuwd wat de zienswijze van andere mensen was ten opzichte van onze zienswijze. Trouwens de perfecte koi, is diegene die jij het liefste ziet, en niet diegene die andere mensen graag zien. Rini en ik waren van plan om deze koi te importeren. Wij zien doodgraag grote kohaku van dit type, maar.... het prijskaartje was te hoog. We zijn er dan ook vanaf moeten stappen. Interkoi is en blijft als doelstelling hebben dat de kwaliteit, gebonden aan een aanvaardbaar prijskaartje, moet primeren aan kwantiteit. Ik hoop dat dit antwoord aan je vraag tegemoet komt.

luc on 10/01/2008 19:19

Luc,
Bedankt voor dit duidelijke antwoord.
Ik hoop dat je er in blijft slagen om prachtige koi over te vliegen en ons de kans biedt om deze juweeltjes aan te kopen.

Ronny on 11/01/2008 07:56