Color Boost van Nedkoi.

Color Boost van Nedkoi.Sedert 2 weken zijn we de Color boost van Nedkoi aan het testen, en geloof me....het werkt.

Wel ten nadele van het shiroji moeten we helaas toegeven, want ik had al enige dagen in de gaten dat Shiba Zakura wat van haar helder shirojo aan het verliezen was. Omdat er interesse kwam uit onverwachte hoek voor Shiba Zakura, hebben we vandaag de moeite genomen om ze even te bowlen, en meteen viel ons op dat het shiroji serieus vergeeld was. Dit is gedeeltelijk te wijten aan de algen die we toch ook graag in onze vijver hebben, maar vooral door de Color Boost van Nedkoi ditmaal. Het verschil was wel zo groot, dat ik nu stante pede stop met het kleurvoer, want het shiroji vind ik toch wel stukken mooier.

Je kan het wel niet zien op de foto's, want daar lijkt ze nog vrij wit, maar het is een feit dat ze stukken geliger was geworden. Het hi is al dik, dus dikker hoeft het niet. Zalige koi, ik zou willen dat ik er zo een paar meer had. Geniet nog maar wat van de foto's.




Meer afbeeldingen

Reacties

11 reacties tot nog toe

Hallo Luc.

Toch vreemd dat het wit bij Shiba Zakura niet naar wens is. Temeer daar ik sinds de introductie van de Color-Boost, dit seizoen, juist erg veel spontane reacties heb mogen ontvangen op de snelle resultaten. Daarbij waren er behoorlijk veel complimenten over het sneeuwwite effect. Deze reacties heb ik zowel van dealers als hobbyisten ontvangen.
Wellicht komt het dan toch door de algen in de vijver en niet door de Color-Boost. Wie weet...

Ben is inmiddels als het goed is ook een kleurexperimentje gaan doen met de Color-Boost, dus ik ben heel benieuwd wat Ben er straks over te melden heeft.

Groet,

Mike

Mike on 11/10/2009 17:29

hoi,

ik ga nu een winterproject starten en ben van plan om de terugval van het hi te gaan opvangen met deze probites....de pigmentcellen mogen best wat teruglopen qua intensiteit maar liever niet qua invulling...de cel moet wel volledig ingekleurd blijven...is het dan nu nog wel verstandig de colorkorrels te voeren?

arie on 11/10/2009 18:07

Mike, ik laat Ben zijn zegje wel doen, maar het shiroji was opvallend gelig geworden, wat tevens het sterkste punt is van Shiba. We hebben hier al eens discussie over gehad, dit in verband met Chlorella. Toen zeiden de anderen ook dat het shiroji wit bleef en ik beweerde bij hoog en bij laag dat dit niet het geval was. Zal ik dan toch andere vissen kopen.... Ik kan de bewijzen goed laten zien hoor. Kijk ook even naar de groeikanonnen van hosokai die ook serieus gelig geworden zijn: tosai van Hosokai

luc on 11/10/2009 19:28

Op foto 5 kun je inderdaad zien dat het shiroji wat aan het vergelen is.
Maar hoe dan ook,blijf Shiba een wereld vis vinden.

Als men nu een proef doet met color boost,moet dan toch zeker in een goed verwarmde vijver gebeuren anders is het voer toch te zwaar om te gebruiken voor de vis?Je hebt anders toch een verminderde enzymatische activiteit.

Ben doet nu ook een proef,die zit in de top tosai.Daar wil je toch geen color boost bij voeren,kost groei en ontwikkeling zeker op langere termijn?
Of gebruikt Ben dit op oudere vissen?

Soms denk je het te snappen,maar het lijkt toch weer anders.......of niet?

jack on 11/10/2009 19:43

De tosai van Hosokai waren er verdrietig van !!

jack on 11/10/2009 19:47

De vergeling van het shiroji heeft duidelijk niets te maken met de algen die bij jullie aanwezig zijn, niet in die extreme mate en op zo korte termijn. Dat men testen doet is enkel maar positief voor ons als potentiele gebruiker, dan weten we op voorhand waaraan we zijn. Maar zijn we nu niet echt aan het overdrijven? Bij onze koikes heeft de mensenhand al meer dan genoeg gedaan dan moeder natuur om ze als vijvervis nr 1 te bestempelen. Laat ons eerst en vooral genieten van al het positieve dat iedere koi al in zich draagt ( en niet altijd kijken naar minpunten), en laat ons zeker niet nog meer ' invloed ' uitoefenen op onze kois.
Het resultaat is dikwijls dat als ze de 10j overschreiden we een serieuze achteruitgang krijgen van het kleurenpallet bij manipulaties.En mijns insziens is het dan pas dat we de volwaardige body's willen zien glimmen in ons water.
Het is zoals Rini schreef: de kwaliteit van de kleuren komt bij een goede koi altijd tot zijn recht als ie alle levensfases heeft doorlopen. '' WIJ'' moeten geduld hebben.
Daarom zou ik ook geen test doen bij de tosai. Laat de tosai doen wat ze nu moeten doen.

willy on 11/10/2009 20:40

Willy,

Kan me geheel in uw reactie vinden.

Joop

joop on 11/10/2009 20:59

Jongens jongens jongens,laten we nu van een mug geen olifant maken ,want alles uit zijn verband rukken zonder de achterliggende bedoelingen te kennen gebeurt al veel te vaak.
Als je goed leest op de verpakking van colorboost ,dan staat er duidelijk vermeld dat men dit niet langer moet gebruiken dan 4 weken ,daarom ook de term boost.
Het moge duidelijk zijn dat 4 weken kleurvoer geven geen enkele schade aanricht,dit gebeurt alleen op langere termijn .
Ook staat duidelijk beschreven dat men dit voer kan gebruiken tot 15 graden minium.
Waarom toch een testje van mij,het is zo dat niet alle koi de bezitter zijn van beni dat alle stormen kan doorstaan .Dus wil ik graag voor mij zelf uitvinden,en dus niet van horen zeggen,of het zinvol is om de mindere goden onder ons een beter uiterlijk te geven .Daar meteen op aanvullend dat koi die wel het goede beni hebben ,absoluut geen kleurvoer nodig hebben ,of men moet deze nog iets feller willen laten kleuren voor een koi show.
Ik zelf ben nu een dag of 10 met colorboost bezig en zie inderdaad verandering bij bepaalde koi .Ik vind het nog veel te vroeg om al te kunnen beoordelen wat de resultaten zijn of worden .Wel is voor mij duidelijk dat het shiroji van de ene koi wel reageerd door te verkleuren ,terwijl de andere koi spierwit blijft .Waarschijnlijk heeft dit te maken met de gene van de koi ,en doet helemaal niets af aan de kwaliteit van het shiroji,Want shiba heeft een shroji zoals je zelden ziet zo mooi.
De koi uit bens bakje zijn inderdaad wat gelig ,maar deze is dus ook nog zo groen als gras en zelfs als de koi uit de mudpond komen hebben vele deze gelige kleur door de algen.Ook niet allemaal ,dus dat is eigenlijk het zelfde als wat ik hier constateer.Ik zal mijn verdere bevindingen over een paar weken nog eens onder de aandacht brengen ,Maar laten we alstublief niet overdrijven over dingen zoals groeiremmend,niet gezond ,enzovoort,want dat is bijna nihil te noemen ten opzichte van de dingen die je werkelijk moet doen om een koi goed te laten groeien en gezond te houden ,en die zijn vele malen belangrijker dan dit beetje kleurvoer.Dan bedoel ik waterverversen, zo wijnig mogelijk medicijnen,verwarmen ,vermijden van stres,en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Ik groet jullie en wel te rusten .

Ben Doorakkers on 11/10/2009 21:21

Hallo Luc, toen we vandaag Shiba voor de eerste keer in levende lijve zagen, waren we erg onder de indruk. Wat een vis! Zoals gezegd kom ik er binnenkort op terug om eens rustig over te praten.

peter on 11/10/2009 21:21

Mooi he, discussies zoals deze....
Ik moet echter Ben toch wel even bijtreden. Ik geloof niet dat er zoveel plaatsen zijn waar de koi beter "met rust" gelaten worden als bij mij. Ze zitten met hun gat buiten in vijvers van bijna 40 m³, op dit ogenblik verwarmd tot 18° en hebben bijna 2 m³ per vis om rond te zwemmen. Nu wil ik me niet op mijn borst slaan, maar ik geloof dat ze maar op weinig plaatsen deze VIP behandeling krijgen. Als ik iets test, is het wel met het grootste respect, en iedereen weet dat ik niet de flauwste ben. Nu is het testen van Color Boost, gewoon een test en niet meer hoor. Ik ben het toch grotendeels met Ben eens dat het de genen zijn die bepalen of het shiroji wit/danwel gelig wordt. De mijne blijken gelig te worden en de optelsom is dan vlug gemaakt: gelig : superkwaliteit, wit is mindere kwaliteit ;) (grapje). Maar ik vind deze discussies toch wel leuk, zo kom je toch nog eens te weten wat er leeft, want tegenwoordig is het zo maar slapjes.....

luc on 12/10/2009 07:12

Luc,Ben,
Gelukkig ik snap het dus toch nog een beetje.
Eigenlijk is dit dus weer een bevesteging dat je dus twee vijvers moet hebben,wat
in Japan dus vaak het geval is.Wat voor de ene vis geld,geld dus niet automatisch voor de ander.En indedaad, de rust,reinheid, regelmaat,en waterverversen,waterwaardes,enz zal belangrijker zijn!
Ik wacht de bevindingen van Ben af,heb zelf nog wel een tosai in de Q-bak zwemmen die mischien wel een paar korrels gebruiken kan!
Testen jullie maar lekker verder.

Gr.Jack

jack on 12/10/2009 11:26