De babykoi van Ray.

De babykoi van Ray.Ray heeft me enkele filmpjes gestuurd met wat filmpjes over zijn babykoi.

Je weet wel, de eitjes die ik verleden jaar gratis heb weggegeven uit de kohaku van Matsu (80 cm) en de shiro utsuri van Dainichi.
Mooi om dit nu weer even op te volgen via dit filmpje.

Dit is de mail van Ray:
ik heb twee keer geprobeerd om enkele visjes te bowlen, maar deze visjes zijn te wild om ze eruit te vangen. Zoals je ziet is het hi nog oranje. ze zitten binnen in de garage onder polycarbonaat platen. De groei zit er nog steeds goed in na 7 maanden de grootste zullen 30-35 cm zijn. Er zitten er nog genoeg in die uitgeselecteerd moeten worden. Maar ook genoeg die volgend jaar de vijver in gaan.

Wat opvalt is dat sumi komt en gaat iets waar je dus bij heel jonge koi totaal niet op kunt afgaan. Zelfs nu zie je dat er bij de een wat bijkomt en de andere juist weg gaat.

Ik ben zeer tevreden met het resultaat tot nu toe. Maar ze vreten je wel arm, het voer gaat met kilo's tegelijk. De 100 kg probites die ik vorig jaar gekocht heb zijn dan ook bijna op laatste zak is nu aangebroken. Daarnaast krijgen ze nog gedroogde garnalen, rijst, brood,mais.

Owja de grootste vis is een lelijke maar die blijft erin omdat ik wil weten hoe groot die zal worden. Dit zit nu toch al richting 40 cm.

Groet,

Ray


Een serieuze groei Ray...toch zeker voor de leeftijd van ± 7 maanden...
Maarja, het waren ook serieuze ouders. Vergeet onze afspraak niet...ik kom er aan in het voorjaar...

Wie nog graag de voorgaande filmpjes ziet:
Enkele dagen na geboorte in july 2013
September 2013



Reacties

11 reacties tot nog toe

Die visjes zo zien opgroeien blijft boeiend hé.Altijd leuk om volgen!
Welke variëteit haalt de bovenhand Ray??

Filip on 23/01/2014 06:40

Wat me opvalt is het verschil in grote . Toch mooie resultaten , knap werk geleverd hier met kennis van zaken . Geloof me , niet zo simpel om je water goed te houden met zulke groeiers en een nitriet vergiftiging is snel gebeurd .

Johan on 23/01/2014 08:55

Sanke zonder twijfel

Ray on 23/01/2014 08:56

Prachtig resultaat tot nu toe.
Zit mooie koi tussen.
Tof om de evolutie vanaf eitje te zien.
Proficiat.

Peter on 23/01/2014 09:17

Ja Johan,t'is verrassend dat er hier en daar nog achterblijverkes zijn.
Wat ik ook niet wist,is dat er uit een kweek van een kohaku en shiro utsuri zoveel verschillende variëteiten voorkomen.
En inderdaad knap werk Ray!

Filip on 23/01/2014 10:01

super groei Ray, en Mike zou zeggen, goed voer he!
Ben benieuwd hoe de pigmentatie in de patronen van de go sanke groep zich zal houden bij verdere groei .

nico on 23/01/2014 11:30

Ik snap er geen knijt van moet ik zeggen, waar het gaat om de variëteit die in aantal visjes de bovenhand haalt. "Sanke zonder twijfel", zegt Ray.
Maar hoe kan dat in godsnaam, als de bevruchte eitjes afkomstig waren van een Matsue kohaku en een Dainichi shiro utsuri ?

Van eerstgenoemde kan ik het nog ergens aannemen, maar van tweede genoemde (welke toch zeer dicht aanleunt bij showa) minder of niet. Sanke uit shiro utsuri ???

Overigens krijgen we hier geen info over een toch wel cruciaal punt, namelijk de male parents: welke variëteit mannetjesvis(sen) heeft (hebben) bij de bewuste paai-orgie het beste van zich zelf gegeven?

En dan nog een onbenullig vraagje Ray: wat doe je zoal met de uitgeselecteerde visjes die niet voor verdere doorgroei in aanmerking komen (en die in Japan in de zgn. 'basket of deadth' terecht komen). Misschien een lekker vissoepje of sushi op z'n Hollands van gemaakt?

Jan BloedlijnOnbenul on 23/01/2014 19:23

De mannelijke koi werd vernoemd in de vorige nieuwsitems, namelijk de sanke van Momotaro.

zie dit nieuwsitem van september jl.

luc on 24/01/2014 02:15

Uitgeculde visjes een lokale vijver, deze zit vol karper of naar vrienden.
Er zitten er nog genoeg in die weg moeten maar temp verschil is nu te groot om deze te verplaatsen.

Ray on 24/01/2014 12:49

Wow , dit is nog eens resultaat he mannen!!
Jan BloedlijnOnbenul, rare namen tegenwoordig... Wie zou dat nu weer zijn??

kurt on 25/01/2014 09:09

Mooi zo , bij mij zijn ze zo groot nog niet , hiere zo'n 17cm de grootste .

Rob on 28/01/2014 22:21