De enige echte Japanse bowls.

De enige echte Japanse bowls.Gisteren wou ik eventjes de kohaku die zich momenteel voorbereiden om de groeivijver te bevolken rustig na te kijken en op foto en film vast te leggen. (verhaal van de blauwe bowls kan je onderaan lezen)

Ik had er heel de voormiddag voor uitgetrokken, en wou er volop van genieten. Helaas werd ik voor de zoveelste keer kletsnat, wat een grote domper op de feestvreugde legde. Hoeveel keer ik dit jaar al nat geworden ben, durf ik niet te zeggen...

Wat betreft de kohaku nu: op dit ogenblik zitten ze simultaan met de opvangvijvers binnen, dit wil zeggen 20°, zodat ik in de loop van volgende week de juiste samenstelling kan maken van de koi die een "special treatment" zullen krijgen.

Ik ga het dit jaar eens anders proberen. Ik ben van plan om de vijver buiten op 26° te zetten, maar ook één van de vijvers binnen op 26°. De buitenvijver probeer ik te voorzien van zweefalgen, wat op dit ogenblik niet makkelijk is, want ik mis een essentieel bestanddeel...namelijk de zon...

Zo gauw ik de juiste samenstelling van de vijvers heb gedaan, waarbij de showa van Dainishi en eventueel de sanke van Momotaro kunnen opgedeeld worden bij de kohaku van Taniguchi. Nu is het de bedoeling dat ik om de maand, een afdeling koi die buiten zitten, naar binnen zal brengen, en de koi binnen, naar buiten wil brengen, zodat ze allen een portie zweefalgen te pakken krijgen.

Het bijkomende voordeel is, dat mensen die interesse hebben om het project te volgen, de koi om de maand kunnen bekijken in de binnenvijvers. In de buitenvijver is dat quasi onmogelijk, en in de binnenvijver kan ik geen zweefalgen verkrijgen, dus kan je ze mooi zien zwemmen en de veranderingen beoordelen.

Waarom hecht ik zoveel belang aan de zweefalgen ? Dat is vooral voor de kleur en de teri op de koi te schilderen. Zonder zweefalgen, is het bijna ondoenbaar om de juiste glans te verkrijgen. Tenminste zo denk ik er toch over.

Ik heb ze dan ook allemaal nog eens gemeten en even gefilmd. Er zitten wel enkele uitschieters bij, maar ik zal de maten van nu als maatstaf nemen. Wel zie ik enkele kohaku met een bijzonder hoogwaardige huidkwaliteit, en ik ben benieuwd wat ik einde van het jaar op mijn bord voorgeschoteld krijg. Voor diegenen die interesse hebben om ze te zien. Hieronder vind je een overzicht van de kohaku die er deel van uitmaken.

Vooraleer ik de links geef naar de bijhorende filmpjes, wil ik het nog eens hebben over grote blauwe bowls. Iedereen vraagt achter de grote Japanse blauwe bowls. Iedereen wil een bowl van 1 meter, maar ze zijn bijna nergens te vinden. Ik heb de prijzen in Japan opgevraagd voor de echte Japanse bowls, die qualitatief niet te vergelijken zijn met de bowls hier te lande. Ze zijn van een bijzonder hoge kwaliteit en bijna onverslijtbaar.

Ik ben bereid om hier een actie voor te lanceren die het mogelijk maakt om er eentje aan te schaffen. Ik moet echter 10-20 mensen vinden die bereid zijn er één aan te kopen. Er zijn meerdere maten mogelijk tot 130 cm, maar ik wil me voorlopig even richten tot het type S100 en type S130, die de volgende maten hebben:
S 100 boven diameter 94 cm, onder 90 cm en hoogte 50 cm.
S130 bovendiameter 130 cm, onder 109 cm en hoogte 54 cm.

Ik heb de prijs van de bowls al binnen, maar moet nog even de prijs voor het transport afwachten.

Iemand die interesse heeft om één van deze bowls aan te schaffen, gelieve me een mail te sturen. Zo gauw ik de transportprijs heb aangekregen, ontvang je van mij een open calculatie met de juiste prijs. Met andere woorden, krijg je de aankoopprijs met de kosten afzonderlijk vermeld. Dit is enkel mogelijk als er voldoende mensen zijn die één van deze bowls wil aanschaffen, en ik reken op een tiental bowls, zodanig dat de transportprijs in de perken kan blijven.

Dan hier de kohaku die tevreden zijn met een gewone bowl op dit ogenblik:

1302042 - verwacht 48 cm bijzonder hoge huidkwaliteit.
1302037 - verwacht 45 - 48 cm
1302039 - verwacht 52 - 55 cm (groeikanon)
1302047 - verwacht 45-48 cm
1302040 - verwacht 48-52 cm
1302046 - verwacht 46-51 cm
1302031 - verwacht 50-54 cm
1302049 - verwacht 44-48 cm
1302032 - verwacht 50-55 cm
1302045 - verwacht 47-52 cm
1302035 - verwacht 46-51 cm
1302041 - verwacht 50-55 cm

Ik ga er vanuit dat dit niet dezelfde groeikanonnen zijn als de Momotaro koi, maar wat ik wel graag zou zien is vooral de huidkwaliteit van deze kohaku. Er zitten enkele bijzonder interessante kohaku tussen. Mijn schatting is gebaseerd op mijn ervaring van de vorige jaren, maar dit is de eerste maal met Taniguchi kohaku. Ik ben dan ook iet of wat voorzichter geweest met de schattingen.

Reacties

22 reacties tot nog toe

Yes Yes Eindelijk een echte blauwe bowl van een degelijke kwaliteit en gewicht ook niet onbelangrijk ;) .IK stuur al zeker een mail en ik hoop nog meerdere mensen zo kunnen we de prijs drukken want het vervoer zal ook wat kosten .grtjs .

paul on 30/05/2013 08:49

ik heb 5 geïnteresseerden tot hiertoe, maar ik moet minimaal 10 verkopen hebben, anders is het niet interessant denk ik;

luc on 30/05/2013 08:57

Ha dat is toch al een begin ,ik zou er meer kopen want die krijg je toch verkocht ,niemand heeft deze zelfs koizaken hebben er te weinig volgens mij .
grtjs

paul on 30/05/2013 09:04

Klopt Paul,

Zover ik weet in de gehele Benelux niet te verkrijgen.

Gr,
Albert

albert on 30/05/2013 12:30

Luc,

je slaat wederom de spijker op zijn kop. tijdens mijn laatste verplaatsing van vijver naar Q-bak en om mooie foto's en filmpjes te maken is een ronde bowl naar mijn idee ideaal.

was al een beetje aan het zoeken naar prijzen op internet maar zijn niet goed te vinden.

laat me even per mail weten wat de kosten zijn zodat ik aan de hand hiervan een beslissing kan nemen.

stephan on 30/05/2013 13:07

Count me in Luc maar enkel voor de S130.

Gr, Peter

peter on 30/05/2013 14:33

1302032 gaat de grootste worden eind groei seizoen,dat denk ik te minste!!!

rudy on 30/05/2013 15:08

Hey rudy dan zou ik toch de S130 nemen haha .grtjs

paul on 30/05/2013 15:23

eeuu is dit niet een gewone metsel kuip,,hier in nederland gewoon te verkrijgen?

ad on 30/05/2013 19:10

hallo

een vraagje voor luc en misschien andere bezoekers van de site

luc schrijft

Dat is vooral voor de kleur en de teri op de koi te schilderen. Zonder zweefalgen, is het bijna ondoenbaar om de juiste glans te verkrijgen. Tenminste zo denk ik er toch over.

deze vissen krijgen bij u een mooie glans en hoe gaat dat dan in een vijver zonder zweefalg blijft dan de glans of trekt dit weg

ik bedoel dit niet negetief maar kan ik het net zo zien als een auto voor de verkoop poetsen zodat deze mooier lijkt

dit is puur een vraag uit intresse

ik volg interkoi bijna elke dag maar woon helaas heel ver weg oost groningen anders was ik er zeker al een keer geweest

groetjes Arjan.

arjan on 30/05/2013 19:38

@ Ad,
Ik vind uw reactie (in vraagvorm) nogal oneerbiedig, om het zacht uit te drukken. Als jij dit soort bowls in de vorm van een stevige lichtblauwe metselkuip met gelijkaardige afmetingen gewoon weet te verkrijgen in Nederland, wellicht tegen een spotprijs dan nog, kom er dan mee voor de pinnen zou ik zeggen. Of beter nog, geef mij even het adres door waar deze zomaar te verkrijgen zijn, dan geef ik je op een briefje dat ik er geld mee zal verdienen . . . (en dat hoor je wellicht niet graag).

@ Arjan (ik neem aan niet DE Arjan, maar een andere),
Met alle respect, maar ik denk dat je nog veel kan leren van Interkoi en zijn klanten/medestanders wat betreft de ontwikkeling van koi. Ik ben ervan overtuigd dat Luc met zijn uitspraken over het heilzame effect van groene zweefalgen op de ontwikkeling van koi niet 50% maar 100% gelijk heeft, om de eenvoudige reden dat ik zelf en tal van andere koihouders die ik ken de zelfde positieve ervaring hebben.
Om het eenvoudig uit te drukken, houd uw koi steevast in kraakhelder water (want dat is toch wat het baasje meestal wil), en ze zullen u mettertijd hoe langer hoe meer ontgoochelen op gebied van groei, kleurstelling en teri. Maar het is wel uw eigen fout, en dit omdat je de koi zowat alles ontzegt wat ze voor een positieve ontwikkeling op alle gebied absoluut nodig hebben, namelijk groene zweefalgen.
Laat uw vijverwater daarentegen tijdens het hoogseizoen op een gecontroleerde wijze groen worden van de zweefalgen (zonder het daarom als erwtensoep te laten worden), en de koi zullen u dankbaar zijn. Je zult uw eigen ogen niet geloven, en jij als baasje zult hen ook snel dankbaar zijn. Al realiseer ik mij wel dat deze handelwijze - het water groen laten worden en de koi haast niet meer kunnen zien tenzij bij het voeren - voor velen een dilemma is. Onterecht evenwel . . . !
En neen, je mag het niet vergelijken met het extra oppoetsen van een auto voor verkoop. Het project groeivijver met groene zweefalgen is veel meer dan een marketingstunt.

Martin on 30/05/2013 20:41

Mooi uitgelegd Martin ,straffer zelfs vind ik persoonlijk dat in een licht groene vijver de Koi beter tot hun recht komen.helaas lukt het mij niet om in de zomer maanden mijn water groen te maken.voorjaar geen probleem . (Die Baki toch)
Ik hoop dat Luc 10 mensen bij elkaar krijgt voor de bowls.

Johan on 30/05/2013 21:12

als je die glans dus wil behouden moet je de vijver wel groen maken anders heeft het dus geen nut om de glans te behouden dat was mijn vraag

dus als je een heldere vijver wil hoef je dus geen super koi tekopen anders behouden ze hun glans dus niet

arjan on 30/05/2013 21:35

Inderdaad Arjan, zo is het!

Martin on 30/05/2013 21:59

Niet te verwarren met wat Martin DE Arjan noemt natuurlijk. Gelukkig zijn er 2 verschillen...Arjan schrijft Arjan met een hoofdletter en Arjan geeft geen groetjes weg...alleen sateetjes ;-)

Arjan on 30/05/2013 22:02

Nu kennen we het onderscheid voor eens en voor altijd, Arjan. (Welke van de twee ik nu bedoel laat ik in het midden, maar een (voor)naam schrijf ik altijd met een hoofdlettetr, zoals het hoort).

Martin on 30/05/2013 23:17

Sorry voor het wat late antwoord Arjan, maar ik moest gisterenavond nog een aantal koi gaan ophalen, en was pas laat terug thuis.

Misschien is het mooi om een ouder nieuwsitem van Rini aan te halen uit 2008 een ballade voor de algen.

Het is begrijpelijk dat de meeste mensen helder water wensen, maar het verschil tussen koi die een seizoen in een vijver met zweefalgen heeft gezeten, of zonder zweefalgen is enorm.

Er is geen enkele koi mooier dan het moment dat ze uit de mudponds in Japan komen. Op dat ogenblik gaat er een hemel voor je open. Veel heeft te maken met de voedselrijkdom van de algen, waarin zich plankton en alle andere benodigheden bevinden die de koi nodig hebben.

Als je in google het woord algen of zweefalgen intyped, lees je niets anders dan hoe je ze moet bestrijden. Hoe fout kan het wel niet zijn.

De kunst is om een lichtgroene glans in je water te houden en op tijd je lamp aanzetten om de soep niet te dik te laten worden. Niet eenvoudig, maar zeker aan te raden.

Het vergelijk met een auto is misschien toepasselijk, maar als je auto glimt, dan tover je normaal ook een glimlach op je gezicht, nietwaar ? Zo is dat ook bij koi die te voorschijn komen uit de groene soep...

luc on 31/05/2013 07:41

Sommigen zullen het misschien niet eens zijn met mij, maar ik denk dat een S100 bowl voor mijn koi nog wel enkele jaren zal volstaan. Desnoods wringen we de koi maar in een zodanig kromme body houding dat hij of zij er wel in gaat :-).
Op termijn hoop ik natuurlijk wel stiekem dat ik een S130 nodig zal hebben . . . Understood?

Martin on 31/05/2013 14:42

Ook ik heb interesse in de S130. Misschien nog een paar mensen zodat we aan het gevraagde aantal komen. Ik zou zeggen, hoe meer hoe liever

Roland on 31/05/2013 18:41

Hier ook interesse in de bowl van S130. Hoop dan ook dat de prijs goed mee zal vallen.

Philip on 31/05/2013 18:55

Ja die blauwe bowls die zijn superdeluxe want ze zijn lichtdoorlatend aan de zijkant en dat maakt dat je de koi goed kan zien in zijn natuurlijke kleuren ,deze kleur is volgens mij niet zomaar gekozen maar het is om de koi een zo natuurlijke uitstraling te kunnen geven en op film/foto vast te kunnen leggen .En het gewicht is ook nog te doen .grtjs