De kogel is door de kerk.

De kogel is door de kerk.Mijn volgende reis staat geboekt, of moet ik ditmaal zeggen, onze volgende reis staat geboekt. Ik heb dit jaar gekozen voor een andere route en een ander project.

Ging ik verleden jaar 4 x naar Japan om de veilingen af te schuimen, ga ik dit jaar niet alleen, maar met 2 vrienden, Matthijs en Polleke. We gaan eerst naar het Noorden, en daarna naar het Zuiden, speciaal om tosai te zoeken, en zo hebben ze in principe de voornaamste regio in Japan bezocht.

Ik weet dat het een levensdroom is van beiden om Japan eens te bezoeken, en dit heeft ook meegespeeld in mijn beslissing. Naast het commerciële aspect zijn er ook menselijke aspecten waar je rekening mee moet houden, en ik weet al lang hoe graag beiden eens naar Japan wilden gaan.

We vertrekken op 11 maart, en vliegen naar Tokio. Ik heb ondertussen 3 reispassen besteld. Hier kan je een ganse week rondreizen met de trein. Vermits we nogal wat kilometers gaan afleggen komt deze pas goed van pas...Mooi om te bekijken hier kunnen ze in België nog wat van leren, en misschien in Nederland ook ???

Van Tokio nemen we de trein naar Niigata, wat volgens mij een 3-400 km is. Hier zullen we een 3-4 tal dagen verblijven en de kwekers bezoeken die Matthijs en Polleke wensen te zien. Daarna nemen we de trein naar het Zuiden, wat ongeveer een 750 km is om mijn kwekers te bezoeken. Hier zullen we ook een 3-4 tal dagen rondzwerven. Op vrijdag 21 maart zijn we terug thuis.

Doelstelling is om 100 - 150 tosai te kopen die door hun zijn uitgekozen, uiteraard met mijn goedkeuring. Ik heb al een lijst gehad met kwekers die uitverkoren zijn, en die zullen we sowieso trachten te bezoeken. Hun voorkeur gaat uit naar: Nogami - Isa - Takigawa - NND - Ikarashi kazuto - Conias (hiroi) - Hirasawa (marusei) - Kataoka - Oofuchi - Teradomari - Yagenji - Ooishi - Tamaura - Ehara - Sff - momotaro en tenslotte Taniguchi.

Normaal zal alles mogelijk zijn. Zij weten als geen ander wat de wensen zijn van de koiliefhebbers, en bovendien hebben zij ook de skills om goede vissen te selecteren die prijstechnisch haalbaar zijn. Bovendien ga ik proberen om een mudpond mee af te vissen. Dat is een ervaring die ze eigenlijk zeker niet mogen missen.

Het is niet echt de bedoeling dat ze zelf een koi kopen, maar natuurlijk mag je die gelegenheid niet laten liggen als je eenmaal in Japan bent. Ze zijn vrij om te beslissen of ze zelf een koi kopen of niet, het is in ieder geval geen verplichting.


Reacties

23 reacties tot nog toe

Is het dan de bedoeling om van al deze kwekers Koi te taan verkopen ? Wordt het dan geen warboel . Volgens mij komen hier problemen van in de toekomst . Als je als dealer een 5 tal kwekers aanbied , waar je dan ook voor een honderd procent achter staat , geeft toch een beter vertrouwen van de klant denk in .
Dit is ook louter mijn mening hierover , andere denken er misschien anders over .
Je hebt nu momotaro, taniguchi , takigawa, sakai en dainishi en enkele andere .

Johan on 10/01/2014 08:12

neen johan, er staat duidelijk bezoeken...niet kopen....

Mijn binnenbakken komen volledig vrij tegen deze tijd. Dan heb ik nog de mogelijkheid om koi in japan te laten, of een andere shipping datum te kiezen.

Beetje vertrouwen hoor. Ik heb geen kleine blauwe bakjes, dus ik weet wel wat ik doe...

luc on 10/01/2014 08:28

Johan... Eerst oriënteren bij de kwekers en daarna bepalen bij welke 1 of 2 we gaan kopen is de bedoeling! Anders word t inderdaad een chaos en dat moeten we natuurlijk niet willen!

Matthijs on 10/01/2014 10:16

Ha het staat vast en het word volgens mij echt wel een gezellige/leerrijke reis .De koi selecteren zal niet zo simpel zijn want wij zijn zeer streng ,we moeten ook de kwaliteiten van interkoi hoog houden he .grtjs

paul on 10/01/2014 11:13

Je moet je niet aangevallen voelen Luc , ik dacht nu Martin niet meer wil reageren ik even overpak .
Nee grapje , dit is nu toch geen rare vraag die ik stel , toch ?
Ik weet best wel dat je niet goed , maar heel goed weet wat je doet .
En inderdaad aan blauwe bakken had ik nog niet eens gedacht , zou nog niet durven .

Johan on 10/01/2014 11:33

Ik heb er ook zin an... Paul... we gaan proberen de klanten van Interkoi te verbazen is het niet?

@Luc... ik was nog vergeten... Shintaro.. zou ik ook nog wel graag eens willen kijken...

Matthijs on 10/01/2014 15:22

Super voor jullie Pol en Matthijs! Dat is inderdaad een droom die werkelijkheid wordt. Ik verwacht een uitgebreid verslag elke dag!

tom on 10/01/2014 15:39

Toch benieuwd hoe dit gaat uitpakken eigenlijk...
Zie een stel namen dat ik meteen denk , het zal toch zeker niet !?
Waarschijnlijk voor de niet Go-Sanke .

Mis toch wel de namen van Takeda en Torazo....maar dat is dan weer
voor Showa en Kohaku. En dat is zeker net niet de bedoeling ?

En inderdaad, net wat Tom schrijft , met veel goede foto's ;-)

jack on 10/01/2014 19:09

Der Kugel ist durch die Kirche, sagen Sie Luc.
Ich hoffe nur das er auch durch Niigata reichen wird, mit solche Amateure an Ihre Seite!

Fritz on 10/01/2014 19:15

Noch niemals gehört von das Wort 'Respekt', Jack?
Nicht alle gute Koi sind darum Go-Sanke, wissen Sie!

Fritz on 10/01/2014 19:33

marudo is ookgoed kweker om eens eeen kijkje te gaan doe denk ik

rudy on 10/01/2014 19:37

Ik ben overtuigd dat Niigata ons een schat aan mooie kois gaat bieden, hopelijk ook in de Go Sanke, en kijk uit naar de selectie van Matthijs.
Even tussendoor vermelden dat velen met mij steeds uitkijken naar de verslagen van Luc en de dikwijls diepzinnige reacties van de koiliefhebber. Laat ons er dus geen kinderprogramma van maken zoals in de diverse laatste reacties in verslagen. Hier heeft niemand een boodschap aan en ontsierd zelfs de inspanningen die Luc doet om dagdagelijks nieuwe koi-info te brengen. Verstane wie verstane willen...
Het is al jammer genoeg dat we Rini's anecdotes en verhalen moeten missen, maar dat is waarschijnlijk een bewuste keuze.

willy on 10/01/2014 19:42

Vertel eens Jack! Welke kwekers verbaas je je over?

Takeda had ik wel op mijn lijstje maar was of niet gemakkelijk te doen of kweekt niet meer of niet meer de moeite.. Weet het zo niet meer maar dit kan Luc aanvullen!

Dan torazo... Opzich ook een goede dus als het haalbaar is gaan we daar ook kijken.. Echter niet een van m'n favoriete

Marudo was ik vergeten en mag er van mij bij op Luc!

Matthijs on 10/01/2014 20:19

De koi goeroe heeft gesproken! Niet onbelangrijk natuurlijk.
Maar uw laatste zin Willy, tjonge toch, je moest eens weten.

Günther on 10/01/2014 20:19

Fritz! Danke das sie Pol und mich amateure find!

Willy, thanks! Ben zelf ook erg benieuwd! Heb zeker wel wat voor ogen en bij een van de kwekers heb ik alweer bloedmooie en goede tosai sanke gezien die nog te koop zijn.... Ik ga m'n best doen! Weet echter niet of ik het vertrouwen van Luc waar kan maken maar ga daarvoor wel mijn uiterste best doen!

Matthijs on 10/01/2014 20:22

Ich habbe werklich keine ahnung herr Fritz !
Verdammt noch mal die scheisse karpfen

jack on 10/01/2014 20:22

luc, mathijs, paul,
ook effe uitkijken naar showa met toekomstpotentieel aub, takeda was idd heel goed , momenteel ???
zelf ben ik meer fanvan de zuidelijke kwekers
willy , wijze woorden die u spreekt, respekt is heden ten dage soms ver zoek voor wat mensen doen voor een ander

franky on 10/01/2014 20:56

Franky,

welk type showa... en voorkeur voor kweker?

enne Jack.... vertel! ;)

Matthijs on 10/01/2014 21:25

mathijs,

mijn voorkeur gaat uit naar kindai showa en showa met shiroji op de kop maar liefst de 3 kleuren op de kop en jumbopotentie natuurlijk
kwa kwekers, oa momotaro , sakai, ueno, takeda ,ken ik mensne die tossai showa van hem in hun eigen vijver naar 93 cm op topkwaliteit gebracht hebben, ik weet echter niet hoe het heden ten dage ùmet de kwaliteit daar gesteld is, kondo heeft soms ook wel mooie

grtn

franky on 10/01/2014 21:39

We gaan ons best doen Franky... ookal ga ik je niet vertellen als ik een vis opgezocht heb dat deze gegarandeerd top wordt/blijft en 80+ gaat worden ;)

Ueno komen we sowieso niet... te ver rijden... Momotaro zeker wel... SFF ook...

Geef Luc maar een seintje wat het budget is en wat je ongeveer zoekt dan kan hij bijhouden waar we in het bijzonder op moeten letten!

Matthijs on 10/01/2014 21:47

mathijs,

garantie had ik niet verwacht, draai al te lang mee inb de koi wereld :-) bezie ik wel aan de koi elf

met budget werk ik niet :-) foto s doorsturen kan altijd en ik volg ook mee n

franky on 10/01/2014 21:55

ruim 2,5 week vertoeven in Japan. dat gaan jullie helemaal geweldig vinden Matthijs en Paul. denk nog met regelmaat terug aan onze trip en krijg het hier nog altijd warm van, van binnen.

de koi, dealers zijn een ervaring op zich maar Japan zelf is ook geweldig. geniet van elk moment is mijn advies.

zou ook graag nog eens terug gaan naar Japan.

stephan on 10/01/2014 22:04

Ik zie nu dat Luc een typfoutje heeft gemaakt... of ik moet ergens geen weet van hebben ;) we landen bij mijn weten komen we 21 maart terug... haha!
iets korter dan 2,5 week dus Stephan.. maar niet minder gaaf!

Matthijs on 10/01/2014 22:16