De maand van de vijvervissen.

De maand van de vijvervissen.Het is altijd mooi om over grote en dure koi te praten, maar af en toe wordt het oog verloren voor de mooie en dankbare vijvervissen die ook hun charme hebben.

Je hebt mensen die met een dikke Mercedes of een dikke BMW rijden, en je hebt mensen die met een gewone fiat of een nostalgisch dafke rijden. Zelf rij ik ook met een gewone auto, daar ben ik meer dan tevreden mee.

Ik stel nu dan alles in het werk om in de maand mei alles op de gewone vijvervissen te zetten en deze te promoten. Ik heb ze niet allemaal op de site staan, maar ik heb ze onlangs wel allemaal op film vastgelegd. Ook deze moeten verkocht worden, en ik geloof dat hier voldoende mensen voor zijn.

Om je te overtuigen van de kracht van gewone vijvervissen, laat ik je een filmpje zien van iemand die niet de duurste vissen, maar wel koi met verstand koopt en die luistert naar bepaalde informatiestromen van mij. Ik ga niet zeggen wie dit is, en het filmpje werd eigenlijk puur gemaakt voor de voedermachine, maar het laat je toch genieten van een gezonde geest in een gezonde vijver.

Let op de zuurstof die toegevoegd wordt, let op de algen die reeds lekker aan de slang van de zuurstoftoevoer groeit. Zo zie ik het graag...beter dan de ziekenhuisvijvers waar geen vuiltje in het water rondzweeft...bravo voor deze vijver...De vissen zwemmen nu reeds gezond en sierlijk rond, en doen zich te goed aan de druppelsgewijze aanvoer van voer. Alles straalt gezondheid uit.

De koi die hierin zwemmen zijn allemaal uit het gewone vijverarsenaal dat ik hier heb. Er zitten goede bij en er zitten minder goede bij. Ik word dikwijls vereenzelvigt met de duurdere koi, en dat klopt gedeeltelijk, maar ook weer niet helemaal. Ik heb een heleboel koi zitten die vanaf 150 euro en meer weg mogen.

In de maand mei ga ik me dan ook helemaal richten op deze koi. Kom gewoon even kijken op een zaterdag of zondagvoormiddag. We zullen de koi samen bekijken en zien of ze voor jou budget geschikt zijn. Wel moet je je ook niet laten verleiden door de duurdere koi, want dat is natuurlijk een ander gegeven. Deze zitten nu allemaal netjes in hun eigen vijver, en die probeer ik nu niet meer te verplaatsen.

Ondertussen ben ik begonnen met de grote schoonmaak binnen van alle vijvers. Deze worden allemaal leeggelaten, met een hogedrukreiniger zuivergespoten, waarna de vijvers enkele dagen krijgen om te drogen. Nadien worden ze weer opgestart. Als ik ze deze week zuiver krijg en enkele dagen kan laten staan, dan zijn ze klaar om de nieuwe koi op te vangen die op 16 mei binnenkomen.

Ik geef hier nog een klein overzicht van de koi die deze maand in promotie gaan. Je mag niet het uiterste uit de kan verwachten, maar ik vind dat deze koi een eerlijke plaats verdienen in een eerlijke vijver. Ik zal alle positieve medewerking beloven om een verkoop rond te krijgen, maar als je het onderste uit de kan wil, dan zeg ik gewoon neen. Ik zou zeggen, kom kijken en sla je slag, we komen er samen wel uit.

1102055 - 1104024 - 1009023 - 1112039 - 1201009 - 1111040 - 1112045 - 1112022 - 1201027 - 1112010 - 1106048 - 1106046 - 1201058 - 1112006 - 1201066 - 1111033 - 1201021 - 1111036 - 1202002 - 1201041 - 1204024 - 1201028 - 1201039 - 903076 - 1011024 - 1011046 - 904263 - 1104031 - 1209018 - 1104009 - 1209021 - 1201031 - 1112036 - 1201013 - 1112019 - 1209007 - 1202004 - 1112042 - 1201037 - 1112002 - 1201000 - 1204007 - 1209004 - 1209015 - 1209022 - 1112031 - 1106047 - 1209011

Reacties

25 reacties tot nog toe

Hey daar zitten nog mooie koi bij die je verkoopt Luc ,en als er slimme mensen zijn dan kan je nu een mooie koi kopen voor een schappelijke prijs volgens dat ik kan lezen tussen de zinnen ;) .grtjs van de polle

paul on 29/04/2013 10:36

Daar zitten zeker nog hele mooie koi tussen en voor ieder wat wils zou ik zeggen. Met name de 1009023 en de 904263 vind ik zéér nette koi.

Gr. Gerry

Gerry on 29/04/2013 11:38

Geen problemen met deze koi. Ik zie er wel een mindere tussen, maar zeker geen slechte. Ik meen de kanno showa 1204024 verleden jaar gezien te hebben, maar die blijkt heel goed ontwikkeld te zijn voor zover ik het kan beoordelen. Mooie showa geworden.

hans on 29/04/2013 11:46

zolang ik ze maar niet gratis moet weggeven is er altijd te praten. Nu niet de mooiste en de beste voor een appel en een ei uit gaan kiezen hè, want dat is wat veel gevraagd. Ik wel wel dik tegemoet komen, want ik vind het zonde om ze nog lang in mijn vijver te houden.

@Hans: een bijzonder mooie showa geworden. Had het absoluut niet verwacht, maar als je het filmpje van vorig jaar vergelijkt met nu, dan zie je wat ik bedoel.

luc on 29/04/2013 11:48

Bij deze vijver wordt geen UC lamp gebruikt. Dat was ik nog vergeten te zeggen. Wel wordt de combinatieset (elexir van 4 stuks) reeds maanden toegepast.

luc on 29/04/2013 11:57

Toch eens weer de reis naar het zuiden gaan maken zie ik. Ik heb nog een paar plekken over voor vijvervissen....................................

Wim on 29/04/2013 13:33

hallo,ik wou jullie even iets mededelen het product dat luc verkoop aqua dry 5 doet echt de nitraat waarde zakken ik had in mijn vijver altijd een waarde van 50mg/l en gebruik het product nu al enkele weken en heb juist de test gedaan en zit nu nog maar op 10 mg/l, dus ik ben er dik tevreden over,top luc!!!!

rudy on 29/04/2013 17:37

Met alle Showa liefhebbers in de Benelux snap ik niet dat de 903076
nog steeds in Arendonk zwemt. Geef die koi eens goede aandacht...

jack on 29/04/2013 22:38

hallo

ik kijk bijna elke dag ff op de site

deze vissen vind ik mooi

1204024
1104009
1106046
1201066

misschien toch maar een keetje de reis van noord nederland naar interkoi maken

groetjes Arjan.

arjan on 29/04/2013 22:48

Zeker hele mooie vissen bij. Ben zeker van plan om eens te kijken, hopelijk dat prijs in mijn budget valt. Praktijk is helaas dat ik mijn oog laat vallen op de duurdere waarna de betaalbare toch wat tegenvallen.

Ik zoek nog een kohaku, showa en karashigoi.

Gr.Patrick

Patrick on 30/04/2013 12:12

Waar hoor ik dit nog Patrick...bijna elke week...hahaha

luc on 30/04/2013 13:44

Inderdaad Luc, sinds ik enkele weken aquadry en melkzuurbacteriën toevoeg is mijn nitraat van 20 mg gezakt naar 7 mg. Werkt top!
Groeten Jos

Jos on 30/04/2013 17:16

De reacties van Rudy en Jos in verband met het positieve effect van het product Aqua Dry 5 op het nitraatgehalte intrigeren mij mateloos. Reden: ik zit hier in mijn koivijver (80 kuub) ook steevast met een te hoog nitraat- en fosfaatgehalte, met alle gevolgen vandien (namelijk elk seizoen wel een ernstige draadalgenplaag), en dit ondanks beduidende wekelijkse waterverversingen (zij het wat minder dan de dogmatische regel van 10%). Ik ben dan ook gestopt met het geloven van diegenen die beweren dat het nitraatgehalte kan geminimaliseerd worden door veel water te verversen. Voor een vrij kleine vijver (20 à 40 kuub) is dit misschien nog wel doenbaar, maar voor een vijver van 80 kuub is dit gewoon geen haalbare kaart, wetende dat het leidingwater in Vlaanderen momenteel alles inbegrepen zo'n 4,30 € per kuub kost. Reken maar uit uw wekelijkse kost aan vers water. (Overweeg dan ook ernstig om hier op mijn erf een grondwaterput te laten boren, vereiste diepte minstens 180 m, kostprijs alles inbegrepen minimum 10000 €).

Als het echt waar is wat Rudy en Jos beweren, dan denk ik dat er een relatief goedkope manier gevonden is om het nitraatgehalte in grote koivijvers tot een minimum te beperken. Dit is niet onbelangrijk, want als ik het goed begrepen heb, dan is nitraat in het vijverwater te beschouwen als een soort remstof die de groei van de koi verhoudingsgewijs belemmert, en dat is toch het laatste wat elke koiliefhebber wenst.

Ik moet het genoemde product hier zelf nog uitproberen, en ben vooralsnog erg sceptisch omtrent zijn werking, maar als Rudy en Jos gelijk hebben, dan krijgen zij van mij elk twee keer drie kussen . . . :-).
Echter: eerst zien en dan geloven!

Martin on 30/04/2013 22:18

Misschien toeval, maar bij het filmpje van 904263, staat 904246.
Welke is het nu?

Gr. Mike

Mike on 30/04/2013 23:11

Geen toeval Mike, het is Luc die zijn huiswerk niet goed gemaakt heeft (zoals zo dikwijls het geval is met die slordige vent :-) :-) :-)).
Bij het filmpje van de showa 904263 hoort 904263 te staan en niks anders. De 904246 was een kohaku, als we het archief mogen geloven tenminste.

Martin on 30/04/2013 23:53

904263 is inderdaad de juiste nummer. Is ondertussen aangepast. Tja...hier geld het spreekwoord: als je niets doet, kan je ook niets misdoen. Een heel toepasselijk spreekwoord of niet Martin ?

luc on 01/05/2013 08:27

dag lieve martin,als ik dat hier op luc zijn website zet is wel echt dat het werkt he ,andres zou ik maar ne onozelaar zijn he om het hier te schrijven he,en ik heb het getest met een testsetje van sera!!!

rudy on 01/05/2013 16:56

@ Luc,
Ik ben "Sprakeloos", naar het gelijknamige boek van Tom Lanoye.

@ Rudy,
Je bent ook een lieverd, tenminste als je gelijk hebt inzake het beweerde nitraatgehalte na toepassing van het product. Zo niet, wring ik je de nek om!

Martin on 01/05/2013 21:45

Mochten er nog andere mensen zijn die de beweringen van Jos en Rudy kunnen bevestigen, dan mogen deze het luidkeels uitroepen, graag zelfs!

Martin on 01/05/2013 22:10

@ Martin, je bent werkelijk ongelooflijk....
Lees in het boek van Rini nu eens het hoofdstuk over AFSCHUIMEN !!!!!
En ga sodeju die CLARITY nu eens gebruiken!
Dat is de oplossing van uw nitraat/fosfaat en vele stoffen meer overschot.
Maar als uw liever een bron laat boren ,ook goed....

jack on 02/05/2013 18:36

"Ongelooflijk" door mijn vermeende domheid of wegens mijn vernuft, Jack, zeg het mij? Ik moet zeggen dat uw reactie mij wel serieus pikeert (zonder daarom boos te kunnen worden op een lieverd als jij :-))!

Met alle respect voor Rini, maar na mijn zeer positieve ervaringen met groen algenrijk water verleden zomer (ik bedoel voor de koi), wellicht een normale gevolgreactie van de natuur op een te hoge nitraat- en fosfaatconcentratie in het vijverwater hier (want voordien ook al een draadalgenplaag gehad), beschouw ik Rini's boek niet langer als het enige echte koi-evangelie . . .

Meer bepaald geloof ik niet langer dat vijverwater waar nagenoeg alle voedingsstoffen uit weggefilterd zijn (mede door een afschuimer), en waarin dus geen algenrijk milieu kan ontstaan of zich handhaven, erg heilzaam zou zijn voor de koi, wel integendeel.
Bovendien is mijn initiële ervaring met de Clarity Proteine skimmer ook niet van die aard dat deze voor een vijver van 80 kuub in staat zou zijn het teveel aan nitraat en fosfaat uit het water te halen (voor 40 kuub lukt dit misschien nog wel). Met als gevolg dat mijn toestel hier inderdaad al twee jaar werkloos staat, gereed voor de verkoop, maar dit is deels dus ook een gevolg van mijn persoonlijke ervaring en overtuiging. Andere koiliefhebbers kunnen natuurlijk een andere mening toegedaan zijn.

Niet dat ik een voorstander zou zijn van nitraat- en fosfaatrijk water, verre van zelfs, want dit zijn inderdaad remstoffen voor de groei van de koi . . . zolang het water op artificiële wijze (bv. met een UV-lamp)glashelder gehouden wordt, maar zodra de zweefalgen en het hierdoor groene water de rol overnemen ben ik er vrij gerust in dat er van remstoffen nauwelijks nog sprake is. Je moest de indrukwekkende, kerngezonde en glimmende koilijven eens gezien hebben die hier verleden zomer bij elke voederbeurt aan het wateropprvlak opdoken.

Overigens wil ik nog even dit zeggen. De voorbeelden van overgefilterde en dus kraakheldere koivijvers (omdat het baasje het zo wil, niet de koi), maar wel gezegend met vaak ernstige gezondheidsproblemen voor de koi, zijn legio (althans in Vlaanderen, weet niet hoe het in Nederland zit). Terwijl men daarentegen het aantal adepten van groen, algenrijk water (zonder dat het daarom als erwtensoep hoeft te worden) wellicht op één hand kan tellen. Toch ben ik ervan overtuigd dat deze kleine minderheid het bij het rechte eind heeft, niet als het gaat om kraakhelder water, maar wel wat betreft de gezondheid en het welzijn van de koi . . . Aan iedere koiliefhebber om uit te maken wat voor hem zelf het belangrijkste is, ik spreek daar geen waardeoordeel over uit.

Voor nog meer overtuigende argumenten pro voedsel- en algenrijk, groen water, slechts één adres: namelijk de fanaat Marcel D.
In vergelijking met hem ben ik op dit punt nog maar een amateurke.
Maar ja, in het land der blinden is éénoog koning, nietwaar!

Martin on 02/05/2013 23:52

Bij mij persoonlijk geen draadalg meer zins de Clarity hier op de rand staat.
Zeer lage nitraat waarde,eigenlijk met druppelset bijna niet te meten.
Maar evengoed kan ik de vijver aardig groen laten worden Martin met zweefalg! Als het te gek word ,dus de alg doorslaat naar bruine soep moet de uv-c er bij aan voor een paar uurtjes.

De stelling qua welzijn voor de koi zwemmend in de zweefalg deel ik helemaal. En met een Clarity is dat gewoon mogelijk.

Op een vijver van 80 kuub heeft hij zeer zeker zijn nut,het duurt alleen wat langer allemaal.
Hier draait hij eigenlijk 365/24hour. Geduld dus in deze,het betaalt zich uit op de langere termijn.

Zet hem boven op een meerkamerfilter van u,zoek een geschikte Oase pomp ,stel de calarity een klein stukje voorover,een laat hem een heel seizoen zijn werk doen.
Alle waterwissels gewoon blijven doen zoals anders,meet uw waterwaarden,vergelijk na een drie/zes/negen maanden.

De Clarity vind ik persoonlijk een zwaar onderschat middel om de koi een betere waterkwaliteit te bieden.
Zeker bij iemand die de kwaliteit heeft zwemmen als jij Martin,
is het eigenlijk een verplichting om hem te laten draaien als je er toch een hebt!

Gr.Jack.

jack on 03/05/2013 18:31

Erg bedankt Jack, voor uw finaal toch nog overtuigende reactie.
Je hebt mij in elk geval terug aan het denken gezet. Maar wat ik niet snap is dat jij uw vijver toch nog groen kunt laten worden van de zweefalgen, ondanks het gemeten zeer lage nitraatgehalte. Dit laat vermoeden dat de oorzaak hiervan een vrij hoog fosfaatgehalte is (ook al eens gemeten?).
Echter als dit zou kloppen, dan zou dat betekenen dat de Clarity skimmer wel het nitraat- maar niet het fosfaatgehalte naar beneden haalt. Lijkt mij nogal onwaarschijnlijk, maar ik ken te weinig van waterchemie om hierover verder zinnige praat te vertellen.
Maar we hebben toch ook een chemicus in onze rangen dacht ik: misschien kan Ray het raadsel voor ons ontwarren . . .

Martin on 04/05/2013 22:16

@ Martin Let niet op eventuele spelfouten ik heb dit eff snel opgetypt.

Via mijn werk heb ik toegang tot artikelen die normaal zeer veel geld kosten. Het zijn artikelen van universiteiten en andere instellingen. Als ik ga zoeken op Nitrobacter en Nitrosomonas kom ik tig artikelen tegen waarin de deling/groei van deze bacteriën bestudeerd wordt.

Ze creëren de perfecte omstandigheden voor de groei van deze organismen. De meest optimale temp, ph, zuurstof gehalte etc.
Ik heb zelf testen gedaan met natriummolydaat daar groeit de nitrobacter super snel mee de nitraat vliegt je omhoog in slechts uren. Uiteraard niet toepasbaar in een vijver maar in een verwarmt vat met substraat en beluchting kun je wel testen. Ook stoffen als ijzersulfaat kunnen de groei een boost geven. Ook hiervoor geld niet in vijvers gebruiken !

Wat er duidelijk uit de testen komt is dat zuurstof vereist is voor groei. Zonder zuurstof stervende bacteriën gewoon af. Dus mijn mening over potjes is duidelijk lijkt me. Het werkt niet omdat het niet mogelijk is deze bacteriën over langere tijd te bewaren. Ze zullen er zeker in zitten maar niet in zulke hoeveelheden dat je er significant iets van merkt (naar toevoeging van de aangeven dosering.)

Wat zit er dan wel in deze potjes volgens mij: veel dode bacteriën, heel veel dode bacteriën welke als voeding kunnen dienen voor de bacteriën die wel nog in leven zijn in het kraan water of vijverwater. En hulpstoffen om de groei van de nitrificerende bacteriën te boosten.

Het gele potje bevat een andere soort bacteriën, vanwege de prijs alleen al heb ik me hier niet verder in verdiept. Veel te commercieel.

Omzetting ammoniak naar nitriet gaat zeer snel binnen enkele dagen zie je verandering in de waardes. Nitriet naar nitraat daarin tegen duurt veeeel langer, zeer temperatuurs afhankelijk. Vandaar dat ik zo geïnteresseerd ben ik Luc’s opstart procedure.

Dan de nitraat fosfaat verlagen naar mijn idee is er maar een ding dat zeker werkt : planten. Planten zoals waternavel, waterkers, waterteunisbloem etc. Deze kun je goed op een planten eiland kwijt. Dus geen probleem met slib vorming etc. Ook algen zijn planten en leven van ammoniak, nitraat, fosfaat

Schuim was hier ook wel eens terwijl ik mega veel planten heb en maar een paar vissen heb op 90 m3. Nadat ik hier een grote trickle heb geplaatst vrijwel geen schuim meer. Dus mijn advies probeer een trickle filter en hopelijk helpt deze je ook met de nitraat omlaag te krijgen. Via een trickle verdampt er ook ammoniak dat geen nitraat meer kan worden.

Een afschuimer zal indirect je nitraat en fosfaat verlagen omdat een afschuimer onafgebroken organische moleculen verwijderd (eiwitten en aminozuurtjes etc.). Als deze niet omgezet worden in je filter kan dit ook geen nitraat/ fosfaat meer worden. Dus een verlaging zal het zeker moeten geven.

Of je wilt weten of een afschuimer het opgeloste nitraat kan verwijderen moet je volgende uitproberen. Los kaliumnitraat op in gedemineraliseerd water lucht bol erin en kijk of je schuim krijgt. Ik denk het niet omdat nitraat een zout is dat zeer goed oplost in water. Hetzelfde kun je uitproberen met bijv. kalium fosfaat denk niet dat er iets gebeurt….

Verder kun je al die super spulletjes makkelijk testen door een nitraat houdend zout als kaliumnitraat op te lossen en de bacterie cultuur erbij te voegen. Als het echt werkt zou je naar enkele dagen geen nitraat meer mogen meten. Heel makkelijk uit te proberen dus. Wel een groot vat gebruik 1000 liter ofzo.

En ik lees niet vaak terug dat klopt :) Martin. Er staat zoveel nieuws elke dag dat er gewoon niet aantoe kom. Daardoor ben ik ook een kohaku misgelopen grrrrr. die had jij te koop aangeboden.

Greets,

Ray

Ray on 05/05/2013 18:28