De mudponds werden leeg gemaakt.

De mudponds werden leeg gemaakt.Ondertussen zijn de mudponds van Momotaro reeds leegehaald en konden we de nieuwe showa bloedlijn van Momotaro bewonderen in al zijn glorie.

Dat zij zelf zo enthousiast zijn is begrijpelijk, maar als je dan nog eens de koi bekijkt die bovengehaald worden, dan moet je toch even slikken. Er wordt op dit moment vooral aan de body van de showa gewerkt, en dat is blijkbaar te merken. Het resultaat mag er in ieder geval zijn. Nu nog bewijzen wat ze in hun mars hebben, en daar wil ik zeker aan meewerken. Zoals reeds meerdere malen gezegd, willen ze de gedrongen kop van de shiro showa bloedlijn verbeteren en de body verfijnder maken, zodat de showa een copie wordt van de sanke, maar dan met alle facetten van de showa.

De eigenaar van de All Japan Show winnaar "Seio" was vandaag op bezoek. Interessant om te zien was hoe zij de koi selecteerden. Deze begoede man, waarvan ik ondertussen de naam vergeten ben, krijgt het voorrecht om de eerste selectie van deze tosai te maken. Op deze manier heeft hij ook Seio in bezit gekregen. Hoe werkt het ? Maeda San selecteert samen met hem een 100 tal koi. Deze worden één voor één bekeken en beoordeelt. Op dit ogenblik kan je ze nog niet sexen, maar als de koi in het voorjaar gegroeid zijn en kunnen gesext worden, zullen de mannetjes van de vrouwtjes gescheiden worden en mag hij beslissen of hij de vrouwtjes koopt of niet. Wat ik ervan vernomen heb, wordt er hier een budget aan uitgegeven van 15-20 miljoen yen, maar of dit waar is kan ik niet beamen.

In ieder geval interessant om te zien, maar als je naar de kwaliteit van showa's kijkt dan weet je voldoende. Ik kan niet wachten tot ik mijn selectie thuisheb om te zien hoe ze in de winter zullen evalueren in de verwarmde bassins. Ik heb 2 verschillende selecties: één selectie van koi die binnen grootgebracht zijn in een bassin met 3406 soortgenoten. Deze zijn tussen 12 en 16 cm, en dus veel kleiner dan de koi die normaal buiten grootgebracht zijn en nu tussen de 22 en 28 cm groot zijn. In normale omstandigheden moeten de kleine nu de grote inhalen, dus het wordt nog spannend. Wij waren aangenaam verrast dat Interkoi de eer kreeg om als enige in BE en NL om deze nieuwe showalijn aan te kopen. Ik heb enkele foto's erbij gedaan van deze nieuwe bloedlijn, en zoals je kan zien is de body gewoon super, en zelfs de patronen zijn al stevig gevormd.

Ik ben nog steeds op zoek naar enkele goede shiro utsuri, maar kan ze nergens vinden. Morgen rijden we naar Omosako en daar zullen we nog eens rondkijken. We zijn wel bang dat goede shiro's bij Omosako wel te duur zullen zijn.

Bij het wandelen in de koihouses van Momotaro, viel mijn oog plotseling op een bassin met kumonryu's. Hier was ik al lang naar op zoek, want goede kumonryu zijn gewoon niet te vinden. Je ziet dikwijls de gelige hoofden die best te pruimen zijn, maar als je dit festijn van wit en zwart bekijkt, dan begint het hart te bonzen. Ze werden pas op 21 oktober uit de mudpond gehaald, dus was bang dat ik hier geen keuze uit zou kunnen maken. Met de moed in de schoenen stuurde ik Brian naar Maeda san om te vragen of ik hier een drietal kumonryu uit mocht selecteren, en het werd toch toegelaten zeker... Zelfs Adam zijn mond viel er van open. Een prijs werd afgesproken als ik een mannetje zou selecteren en een prijs werd afgesproken als ik een vrouwtje zou selecteren. Ik hoopte al dat het mannetjes zouden zijn, want de vrouwtjes waren nogal prijzig in aankoop. (lees heel duur). Ik moest niet lang scheppen om deze draakjes naar boven te halen. Ze zien er geweldig uit en zullen volgend jaar zeker iedere koishow kunnen winnen, want dit materiaal kan je NERGENS vinden. Het waren alledrie vrouwtjes, en dit zeiden ze niet om de prijs naar boven te trekken hoor. Deze jongens zijn zeer integer op dit gebied, en zelf kan ik ondertussen ook wel één en ander bepalen. In ieder geval: zijn het geen schatjes ? Ik kan er maar niet genoeg van krijgen.

Na de selectie van de kumonryu heb ik ook nog de showa definitief aangekocht. Deze showa werd destijds door Brian Sousa op de show aangekocht uit een niet gesexte selectie. Het bleek uiteindelijk een man te zijn, maar wat is er mis met een mannetje van 70 cm met een sumi die niet te evenaren is en die bekwaam wordt geacht om in januari de All Japan Show te winnen in zijn klasse. Wait en see....

Normaal zouden we voor de derde keer bij Maeda San in zijn huis gaan dineren, maar er was een ongeluk gebeurd met één van zijn werknemers, en hier moest hij naartoe. We zijn dan maar Sushi gaan eten en gaan eens lekker vroeg te bed. Dat is ook eens fijn na deze hectische week.

Wel moet er mij iets van het hart. Wij zijn beiden toch teleurgesteld aan het aantal reacties dat ik via het nieuws binnen krijg. Rini is er zelfs het hart van in. Er komen dagelijks bijna 300 mensen naar de website om deze op te volgen, maar volgens Rini is dat belachelijk weinig. Een beetje meer animo en ondersteunende reactie hadden we zeker verwacht.








Meer afbeeldingen

Reacties

25 reacties tot nog toe

Tja wat moet je zeggen van al dit moois ? voor velen van ons (nog) niet bereikbaar.
Ik vind jullie reisverslag in ieder geval een genot om te lezen, ben ook heel benieuwd naar de nieuwe showa lijn en natuurlijk wat ze gaan kosten.
nog veel plezier en hopelijk geeft jullie dit berichtje een steuntje in de rug om vooral door te gaan.

Jeroen on 23/10/2008 17:20

Luc en Rini, Schitterende reportage's, elke dag weer waar vind je dat nog, ik kijk er met veel plezier naar uit !
Bedankt voor jullie moeite, nog even genieten en dan tot gauw in Arendonk !

Jeroen V on 23/10/2008 17:34

hoi luc,rini en david
die kumonryo zijn werkelijk topkwaliteit je ziet deze zelden zo mooi
uit jullie verhalen is wel te merken dat jullie je uitstekend vermaken daar
veel plezier nog in de laatste dagen

groeten

michel pascale sem en nick

michel (interkoi brakel) on 23/10/2008 17:36

mijn reactie
dit is een top jaar voor interkoi ...
volgend jaar helemaaaaaaaaaal
...bernd koi
momotaro fan!!!
ps geen ginrin goshiki ???

bernd on 23/10/2008 17:55

hallo Luc en Rini .
het is een groot genot om dagelijks van al het moois mee te genieten via de site .
vergeef mij of ons als we niet voldoende gereageerd hebben .
door al dit moois kom je in een roes en wordt je er gewoon stil van .
ga alstublief zo door en ik begrijp als geen ander dat na een dag koi hunting het zeer vermoeiend is om dan ook nog alles op de site te krijgen .hiervoor een dikke pluim en petje af .groeten Riny en Ben .

Ben Doorakkers on 23/10/2008 18:06

He Ben je haaft de woorden uit mijn mond.

willem veldhoven Interkoi on 23/10/2008 18:15

Luc, Rini en andere reisgenoten,

Ontzettend bedankt voor de moeite die jullie nemen om alle foto's te posten en van leuke verhalen te voorzien. Mis enkel nog een kiekje van de binnenkant van de bakkies :) en info over de inhoud (naast bacteriahouse ?)
Heb ter ondersteuning even een link gepost op een forum om het lezeraantal wat op te schroeven.
Laat de weinige reacties geen belemmering zijn voor verdere verslagen.
Ik smul er namelijk elke dag van!

P.S. Weten jullie ook wat de waterwaarden zijn waarin die kumonryo zitten? Wellicht goed om dit te weten zodat de "toverballen" hun formidabele tekening behouden wanneer jullie ze meenemen naar arendonk.

Andre

andre on 23/10/2008 18:24

hallo Rini .
kun je moeilijk omheen he die sanke,s van momotaro.
zag op de site in het begin prijs op aanvraag .ik schrok me kapot .zulke pracht sanke,s koop je maar voor een persoon .juist voor jezelf.zag daarna verkocht staan gelukkig .ik wou je feliciteren met deze knoerten van koi .
op dit moment kijkt momoko het beste en is een dijk van een vis .maar die andere met het onderligende sumi laat die maar eens een jaartje of twee in jou vijver zwemmen dan ga je heel erg blij worden .
groetje,s ben .

Ben Doorakkers on 23/10/2008 18:32

hallo Luc .
droom er nu al van om samen die kleine showa,s te bekijken en beoordelen .
de kumonryu,s zijn te moooi om waar te zijn .
de kohaku van jamatoya die alleen deze week op de site staat waarvan jij zegt dat de foto deze koi geen recht doet .nou dat klopt maar op deze foto kun je wel zien hoe het hoofd opgebouwd is .kan je wel vertellen zo zie je er niet veel .een kop die voorbereid is om een geweldige uitstraling te krijgen net zoals shiba .

groetjes ben .

Ben Doorakkers on 23/10/2008 18:43

Hallo Luc en de rest,

leuke reisverslagen, heel erg momotaro minded. veel mooie vissen, maar ook stevige prijzen die niet voor ieders budget zijn weggelegd, mischien daarom de weinige reacties. Is echter een keuze die jullie maken.
Ik ben nog nooit bij jullie geweest maar zal jullie best eens bezoeken.
veel plezier nog in Japan

quiro on 23/10/2008 19:02

wij zijn hier toch enthousiast hoor! heel de familie en al mijn collega's lezen dit mee, ze vinden dit natuurlijk fascinerend want zij zijn het wereldje van de koi niet gewend!

saluutjes en een dikke pieper aan mijne man hé!

Veel plezier nog want het zit er bijna op.

joyce on 23/10/2008 19:44

Beste Luc en Rini,

Ben net terug uit Frankrijk en had een vis van 38 pond,maar daar mail ik niet om.Ben bijna van de bank af gepleurd dat jullie Bentley en Momoko hebben aangekocht,kolere wat een gave vissen,om dan maar niet te spreken over de mannelijke showa van Momotaro.Luc en Rini dit is een vis naar mijn hart,maar het budget is te laag voor deze geweldenaar in 2008.Kom wrijf over jullie hart en mail me de oplossing.Ik ben in ieder geval blij dat jullie voor kwaliteit gaan ipv.kwantiteit.Willen jullie nog wat moois van Omosako op de gevoelige plaat zetten voor mij.Alleen om te kwijlen.Luc,het is een prachtig reisverslag en ik zit vanaf nu weer iedere avond op je site. Veel plezier nog jullie

Marco uit Ridderkerk on 23/10/2008 19:59

Wauw.... ben weer blij dat ik dat dweiltje bij me heb... Ik hoef ze niet in mijn vijver maar inderdaad ook ik heb nog nooit zulke mooie kumonryo´s gezien! Dit worden inderdaad toppers op de diverse shows. Die tossai showa´s zijn geweldig. Ze hebben al een body van een nissai als je zo apart bekijkt! Ben heel benieuwd hoe deze zullen ontwikkelen. En dan...... kom je bij de showa.... wat een body, prachtig sumi wat er vanaf spat, een hi patroon en diepte van kleur om te zoenen en dat wit... Witte reus wordt ter plekke jaloers... wat een schoonheid! Motoguru nog niet af en het menware nog lang niet klaar! Dit is een geweldige showa. Ik weet niet wat jullie met Maeda hebben gedaan maar ik denk dat hij aanvoelt dat hij met echte liefhebbers heeft te maken die de hobby waard zijn en het mogelijk maken voor een hele hoop mensen om toppers aan te kopen die anders alleen maar bij millionaires in de vijvers te vinden zijn.
Geniet nog maar een paar dagen en zodra ze in Arendonk zijn ben ik er ook! Dat moet ik in het echt zien!
Groeten uit de polder!

Ton on 23/10/2008 20:14

hallo luc en rini


ik volg jullie ook elke dag,en vind jullie verslag super boeiend.

ik heb jullie ook een mail gestuurd,maar helaas geen reactie gehad.
jammer want ik zoek nog steeds een echte jumbo.
maar toch nog veel plezier.

bas willems on 23/10/2008 20:20

Wel naar zijn hotmail adres sturen Bas! Dan reageert hij op zeker!
luc_borgmans@hotmail.com

mvg
Ton

Ton on 23/10/2008 20:33

Ziet er allemaal weer geweldig uit luc en rini....
jullie hebben fantastische aankopen gedaan!

Matthijs on 23/10/2008 20:36

Hallo Luc en Rini,

Wij genieten elke dag van jullie verslagen vanuit Japan.
Hele moooooooie koi, waar we zoals Ton zegt een teiltje voor nodig hebben.
Wij wensen jullie nog fijne dagen in Japan en een goede terugreis.

Groetjes vanuit Beek en Donk

Frans en Ans on 23/10/2008 21:54

Hoi Luc en Rini,

Wij genieten elke dag van de prachtige koi s, we moeten er niet teveel naar kijken want we kunnen ons momenteel moeilijk in de hand houden van al dat mooooiiiiiiis!!!!!
We zijn zeer blij met de showa want hij is prachtig geworden, en laat hem maar groeien daar !!!!!!!!

We volgen jullie elke dag, nog veel plezier en een goede reis terug.

Groeten Paul en Anita

Paul en Anita on 23/10/2008 22:19

Hoi Luc

Ik heb natuurlijk al veel van jullie gezien in de tijd die we samenwerken maar dit slaat alles
Het lijkt wel of ze de beste koi bewaard hebben voor de karper goeroe van de lage landen
Echt allemaal machtig mooi
Ik heb alle artikelen gelezen maar ik heb niet overal op gereageerd
Dit is omdat ik afeglopen week voor de tweede keer pappa ben geworden van een gezonde dochter (Daantje) dus ook ik moet mijn spaarzame tijd weer wat meer verdelen
Ik vind dit echt geweldig om te volgen en hoop op nog veel mooie verhalen en foto's
Ps waneer zijn jullie terug ???
Dan ben ik van de partij om jullie verhalen in levende lijven te horen

Groetjes Erik
Interkoi Hapert

Erik (Interkoi Hapert) on 23/10/2008 22:35

Hallo Luc en Rini
ik kan mij voorstellen dat na een mooie maar lange en vermoeiende dag en vervolgens nog deze prachtige verslagen maken dat jullie iets meer reacties verwachten, maar gezien alle reacties hierboven weten jullie nu dat het niet voor niets is.
Dus doorgaan, want zo zijn wij ook elke dag een klein beetje in Japan.
En neem maar van mij aan dat er volop genoten wordt van alle prachtige foto's, filmpjes en verhalen.

Geerard on 23/10/2008 22:36

Hey Luc, Rini en David,

net zoals alle andere blijkbaar volg ik iedere dag op nieuwe jullie geweldige trip. Had er zelfs nog niet bij stil gestaan om te reageren.

Kijk al gans de week uit naar jullie bezoek bij Omosako, heb zijn website ondertussen ook een keertje doorgenomen. Ik verwacht morgen dan ook een mailtje van jullie. Heb het geld reeds onder de matras gestopt. (aangezien het bij de banken toch maar crisis is!) ;-)

Ik blijf het opvolgen, en wens jullie nog een zeer aangenaam verblijf.

Groeten Bart

Bart Bartels on 23/10/2008 22:53

Hallo Luc en Rini

Knap wat jullie doen .
Heel mooi om te zien en te volgen .
Kom elke dag om 21.15 thuis van mijn werk .
Het eerste wat ik doe is naar jullie site gaan , dan pas eten en douche .
Daarna neem ik mijn tijd om nog eens alles goed te bekijken .
Dat zegt genoeg hoe mooi jullie verslagen en foto's zijn .
Kom zeker nog in Arendonk kijken .
Wens jullie nog fijne dagen daar en een goede reis terug .

Marcel on 23/10/2008 23:15

War een geweldig verslag Luc en Rini.
Wij genieten ook dagelijks van al dat moois.
Zo te zien word dat weer kwijlen in Arendonk.

groeten bj en j

bj en j on 23/10/2008 23:16

hoi luc en rini

ik lees ook alle dagen de verslagen en vind het keitof om te weten waar mijn broer mee bezig is en waar hij zich bevind de vissen zijn natuurlijk ook heel mooi al is mijn kennis daarrond niet zo groot.ik wens jullie nog veel plezier.

vele groetjes
ann

ann on 24/10/2008 10:50

Hallo allemaal

Wat een ontzettend leuke reis maken jullie en wat zien jullie veel mooie vissen!!!
Ik zou de vissen wel in het echt willen zien. De verslagen zijn ook heel leuk om te lezen.

groeten
Wieger en Corina

Wieger on 25/10/2008 14:58