De overkapping van Mike.

De overkapping van Mike.Ik zou het wel over de duurste koi ooit op een veiling aangekocht, maar laten we het over meer interessante dingen hebben.

Of deze koi zijn geld waard is of niet, laat ik in het midden, ik heb er mijn eigen ideëen over, maar die hou ik rustig voor mij. Laten wij het maar over de gewone dingen hebben zoals de overkapping van Mike.

Originaliteit en creativiteit ligt aan de basis van deze overkapping. Zoals je kan zien kan hij nog iets anders dan voer produceren. Misschien een goed idee voor mensen die dezelfde moeilijke vorm van vijver hebben om deze te overkappen. Hier is de info die Mike doorstuurt:

Bij deze een beschrijving van mijn overkapping.

Deze leent zich prima voor vijvers met onregelmatige vormen, waar plaatmateriaal geen uitkomst biedt. Het frame bestaat uit pvc elektrabuizen, maar kunnen bij grotere vijvers ook in zwaardere kwaliteit vijver pvc uitgevoerd worden. De pvc buizen zijn genummerd, zodat ik het geraamte snel kan opbouwen.

Met behulp van draadstaal (draadeind/tapeind) waar ik een knik in gemaakt heb (zie foto), kan ik de pvc buizen vastzetten. Deze geknikte staven zitten bij ons permanent rondom de vijver, maar in het voorjaar duw ik ze de grond in, dus zie je ze niet zitten. Bij de opbouw hoef ik ze alleen maar een stukje omhoog te trekken, een slagje draaien en ze zijn gereed. Als het geraamte klaar is, verbinden we de elektrabuizen onderling met tie-rips. De houten balk op de foto is een tijdelijke loopbalk om overal goed bij te kunnen komen.

Voor het afdekken gebruik ik Pillosol isolatiefolie. Deze folie is een 3-laags noppenfolie welke ook in de glastuinbouw wordt gebruikt en een zeer hoge isolatiewaarde heeft. In meerdere breedtes te verkrijgen, maar voor onze vijver gebruik ik de 2 meter brede uitvoering en plak ik 2 banen aan elkaar. Banen aan elkaar plakken kan eenvoudig met tapijtband (dubbelzijdig kleefband) en een goede dozentape. Wij doen twee seizoenen met deze folie. Daarna wordt de folie te vies.

Voor mijn vijver heb ik 2 banen van 6 meter lengte nodig. De folie wordt dan 4 meter breed en 6 meter lang. De banen leg ik over elkaar met een overlap van ongeveer 10 cm. Eerst op elkaar plakken met dubbelzijdig tape. Daarna beide randen aftapen met een goede (transparante) dozentape. Tapen bij voorkeur binnen bij kamertemperatuur zodat de tape goed gaat hechten. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat de lijm los gaat laten wanneer het koud is buiten en/of vriest. Dat kun je dan niet meer herstellen vanwege de kou en nattigheid.

Voor de 2 luiken die ik in de overkapping heb aangebracht gebruik ik wel plaatmateriaal, want die gaan elke dag open en dicht, dus dat is met stijf plaatmateriaal veel makkelijker. De luiken scharnieren ook gewoon met tie-rips. Overtollig folie snijd ik ruim weg en de folie zet ik strak en vast met schroefjes op de houten vijverrand. Het kan ook eventueel met tentharingen in de grond. Wel de folie op de plaats van de schroef of haring extra beschermen met een stukje ducktape om inscheuren te voorkomen.

Op deze wijze weet ik onze vijver toch op een aangename 8-9 graden te houden in de winter. Dit zonder verwarming! Als het niet waait en niet al te koud is, gaan de luiken open. In de avond gaan ze weer dicht.

Het hele pakket neemt weinig ruimte in. Een bundeltje elektrapijpen, een rolletje folie en 2 luikjes. Opbouwen met geheel nieuwe banen folie duurt ongeveer 3 uurtjes. Met folie van het vorige seizoen 2 uurtjes. De constructie is sterk en kan een behoorlijk pak sneeuw dragen. Die vegen we uiteraard wel regelmatig er af. Het hoogste punt is ongeveer 70 cm.


Speciale vermelding
Zoals altijd is Mike ook altijd genereus om zijn steentje bij te dragen in het succes van de opendeurdagen. Daarom zal hij een aantal zakjes winterse lekkernijen en najaarslekkernijen doneren. "Je zult er een tiental bezoekers mee kunnen plezieren", zijn zijn woorden, en ik hoop dat er dan altijd wat chocolade bijzit, maar het zal voor de vissen bedoeld zijn denk ik.... Wat deze lekkernijen precies inhouden is mij niet duidelijk, maar we zullen wel zien tijdens de opendeurdagen.

Wie tenslotte nog de 21 millioen yen babe wil zien, heb ik er nog een foto van toegevoegd, en via dit filmpje dat voor de veiling gemaakt is door Deshima uit Harmelen. Deze koi kost zowat 345 000 yen per cm, of omgerekend een 2550 euro/cm. Dure sushi zou ik zeggen...

Zijn er kandidaten ?
Maandag moet ik een 20-tal zware boxen gaan afhalen op Schiphol. Zijn er kandidaten om mee te rijden om te helpen ? Eentje is genoeg hoor...stuur me een mailtje om verder af te spreken.



Meer afbeeldingen

Reacties

20 reacties tot nog toe

Knap gevonden Mike , erg origineel . Inderdaad die moeilijke vormen zijn dikwijls bijna onmogelijk te overkappen .
Wat betreft dat duur sardientje , tja zotten lopen er altijd rond zeker.

Johan on 28/11/2013 07:41

Zeer tof van de Mike om eens te laten zien hoe het ook kan ,het is tenslotte het resultaat dat telt .Wat is de naam van de planjes op het planteneiland want ze zien nog mooi groen .En bedankt ook al om prijzen te voorzien .
Hopelijk vind je tijd om eens langs te komen in het opendeurweekend !
En die koi ja dat is gewoon belachelijk ,gelukkig is het mijn geld niet haha.grtjs

paul on 28/11/2013 07:43

Ik zoek nog een slachtoffer om maandag de koi mee te gaan ophalen in Schiphol. Ik moet een 20-tal boxen gaan ophalen van ± 30-40 kg...

luc on 28/11/2013 07:58

creatief bezig Mike, ziet er goed uit! hoe heb je het drijvende eiland met planten gecreëerd? en wat voor waterplanten zitten erop? hebben deze planten ook werkelijk een doel in de vijver?

Luc, zoals je weet help ik je altijd graag tijdens binnenkomst van nieuwe vissen alleen zit ik komende maandag helaas volgepland.

stephan on 28/11/2013 13:20

Test van tablet

paul on 28/11/2013 14:01

Machtige Showa !
Het mindere is de prijs....de markt bepaald zegt men dan.

Zeer aangename tuin van Mike .Lekker groen en rustig.
Kamerplanten op het planteneiland,ook dat kan.
Woekert niet zo als waterkers of waternavel !

jack on 28/11/2013 16:04

@ Johan,
Hela, hela, uw laatste zin, mij nu niet beledigen met mijn schitterende nieuwe aanwinst hé!

@ Paul,
Die overkapping van Mike, daar haal ik mijn neus voor op :-).
Kunst- en vliegwerk ja, maar dan wel van de beste soort die ik al ooit gezien heb, dat moet ik toegeven :-).
Maar eigenlijk was al die knutselarij zelfs niet nodig geweest, vooral dat prachtige planteneiland steekt mij in deze reportage de ogen uit, en met een veelvoud daarvan (een beetje onderling op mekaar afgestemd) had hij zijn vijver ook volledig kunnen afdekken, veel natuurlijker en veel mooier. Tja, je moet er maar op komen hé!
Terloops: de naam van dat groene plantje wil ik ook wel graag weten, gewoon prachtig, en dit nog zo laat op het jaar. Zou het misschien een soort veredelde waterkers zijn?

En dan nog iets Paul: voor de laatste zin van uw (eerste) reactie geldt dezelfde opmerking als degene die ik hierboven aan Johan heb gericht!

@ Luc,
Waar zit de Rudy dan toch verdomme, of zou die in een winterslaap gevallen zijn . . . ?

@ Stephan,
Uw vierde zin: wat dacht je nu? Nitraatvreters natuurlijk, dat zie je toch zo :-). Trouwens, het gebruik van nitraathars (wat ik inmiddels gebruik) zou voor zo'n grote vijver veel te duur uitvallen, zeker voor iemand als Mike!

Martin on 28/11/2013 16:34

Neen Martin, je kan me veel wijsmaken .Nieuwste aanwinst .Dan ga je toch dan klein wagentje van de hand moeten doen en met de fiets rijden denk ik.

johan on 28/11/2013 16:57

Ja watte, nu willen ze mij zelfs al niet meer geloven, ik die hier altijd bloedserieus ben.
@ Johan, ik denk dat ik (op jaarbasis gezien) meer met de fiets rijd dan jij. En dat kleine wagentje ga ik binnen afzienbare tijd inderdaad van de hand doen, om mij vervolgens die formidabele nieuwe BMW M4 aan te schaffen. Kostprijs slechts ongeveer de helft van mijn jongste nieuwe aanwinst, de bewuste Dainichi showa. Peanuts toch . . . !

Martin on 28/11/2013 17:32

Mike ... Think he is a Genius!

Grtz,

LucDD on 28/11/2013 20:22

@ LucDD,
Lol!

Martin on 28/11/2013 21:40

dat neemt niet weg dat ik het toch meen Martin.
... naar wat ik hier zo lees en zie
- kan niet spreken uit ervaring want heb zelf (nog) geen koi-vijver -

maarja, ge zijt ook gene gewone hé :-)

LucDD on 28/11/2013 22:39

Hoi Mike, mooie overkapping heb je gemaakt, goed over nagedacht! Hij doet wat die moet doen en is redelijk snel op te zetten. Je hebt trouwens een erg mooie vijver en er zwemmen aardige kanjers in zo te zien.
Groet remco

Remco on 29/11/2013 19:40

Hallo Heren (tot nu toe dan...)

Het plantje heet Slaapkamergeluk (Soleirolia soleirolii) en wordt aangeboden als huiskamerplant.
Het tegendeel is echter waar, want dit plantje doet het bijzonder goed op alle plekken in de tuin.
Schaduw, zon, nat, droog... het is een dankbaar plantje, want het groeit overal. In de winter sterft een deel van de bovenkant af, maar in het voorjaar komt het weer vrolijk op.
Wij kochten enkele trays in een tuincentrum en deze kliefden wij dan nog in tweeën alvorens te planten. Het plantje kruipt en bedekt zo alle ruimte die het tot haar beschikking krijgt.
Er is een lichtgroene en een donkergroene variant te koop, maar de lichte variant (variagata) gaat altijd terug naar de oervorm (donkergroen).

Op mijn planteiland is er ooit spontaan vanaf de vijverrand een plukje Slaapkamergeluk gaan migreren en dit is heel goed aangeslagen. Inmiddels is het hele planteiland ermee bedekt.
Gezien de flinke groei, ga ik er vanuit dat het plantje een goede nitraat vreter is. Voorts heb ik nog 2 Thalia's (T. geniculata) in het planteiland staan. Deze groeien en bloeien ook zeer goed, dus ook goede nitraat vreters.

Ik ben groot voorstander van een plantenfilter (die heb ik dus ook nog). Hierdoor wordt de stikstofkringloop compleet. Ik meet althans geen noemenswaardige hoeveelheden nitraat. Hooguit een pitje in de winter als de planten in rust zijn.

Het drijvende planteiland heb ik gemaakt van 110 pvc buis. Hier heb ik een rechthoek van in elkaar gelijmd. Voor extra drijfvermogen (ligt aan de beplanting) heb ik nog een T-stuk met schroefdeksel gebruikt, waarin ik een oud fietsventiel vanaf de binnenkant van het schroefdeksel heb gelijmd. Zo kon ik extra lucht met de fietspomp in de 110 buizen pompen. De tussenruimte tussen de pvc buizen heb ik zodanig berekend, dat er precies 3 grote vijvermanden in geklemd konden worden. Verder heb ik nog 2 dikke (15 cm) piepschuim blokken tussen de 3 vijvermanden geklemd. Deze heb ik met een vloeibare zwarte vijvercoating bedekt en deze zorgen voor een nog groter drijfvermogen. Dat is nodig als er grote en zware planten in gaan.
De vijvermanden zijn gevuld met gletsjer substraat. Het planteiland is met binddraad aan de vijverrand bevestigd.
Zorg altijd dat er geen kleine scherpe randjes aan vijvermanden of pvc buis (lasnaden) blijven zitten, want daar kunnen de koi zich aan beschadigen. Even nalopen en eventueel wegschuren met een schuurpapiertje. Controleer al je lijmverbindingen door de constructie kaal te water te laten nadat je er extra lucht in hebt gepompt. Een klein lek in de verbindingen zal uiteindelijk de constructie laten vollopen met water en dan gaat het geheel zinken of te diep in het water liggen.

Groet,

Mike
P.S. ik ben zaterdag 14 december aanwezig op de open deur dagen.

Mike on 30/11/2013 15:51

@ LucDD,

I must admit, he is really a Genius!

Martin on 01/12/2013 18:49

@Martin
... voila se - het deed toch nie teveel zéér (pijn) hé :-)

grtz,

LucDD on 02/12/2013 13:03

@ LucDD,
Neen, zeker niet, trouwens Mike en ik kunnen het best wel met elkaar vinden hoor.
Maar jij bent kennelijk ook gene gewone als ik u zo lees. Zou je bij gelegenheid graag wel eens ontmoeten in Arendonk. Vlaming of Nederlander . . . ?

Martin on 02/12/2013 13:20

... da dacht ik wel Martin ;-)
awel ja, als het nog es past dan spring ik wel es binnen ... als ik dan nen zware BMW M-reeks zie me een speciaal kleureke dan maak ik me wel bekend :-)
(heb namelijk wel al een Japanse tuin doch nog geen vijver ... de Luc heeft het planneke al es gezien ... en hoe het daarmee verder zit da leg ik dan wel uit)
ben ne NO NONSENS-man vanuit het Waasland :-) die nu in Lint woont --> maw ne rasechte Vlaming

Grtz & tot ziens

LucDD on 02/12/2013 17:21

@ LucDD,

Ik kan mij vergissen, maar heb de vage indruk dat jij me toch al van ergens kent of ooit gezien hebt zonder je daarbij zelf kenbaar te maken (cf. die zware BMW 1M waar je van spreekt).
Misschien/hopelijk dat we mekaar kunnen ontmoeten tijdens de opendeurdag van Luc op zaterdag 14 december, who knows?
En wat mij nu vooral intrigeert: heb zelf wel al jaren een koivijver, maar nog geen Japanse tuin er rondom, en ik ben jaloers op de mensen die dit laatste wel hebben . . .

Zoals ik u nu lees (no nonsense man en rasechte Vlaming), kan het niet anders dan klikken tussen ons . . . zo neem ik toch aan.

Martin on 03/12/2013 00:13

da zal idd wel kunnen klikken Martin :-)
neenee, we hebben mekaar nog niet in levende lijve gezien ... da ik da weet van dien tuut is van de fotokes :-) (ik ben echt nog maar 2x in Arendonk geweest en op dat moment was er niet zoveel volk)
14 dec kan ik niet beloven en vrees ik voor gezien andere prio's, maar wanneer ik langskom spreek ik je wel aan - kzal wel ne goeie dag uitkiezen - & breng ik een foto van JT mee.

Tot ziens
Grtz,

LucDD on 03/12/2013 12:43