De overwinteringskoi werden wakker.

De overwinteringskoi werden wakker.Na bijna 6 maanden vergeten te zijn, werden ze stilaan uit hun winterslaap gewekt.

Voor mensenbegrippen onbegrijpbaar, maar voor de natuur eigenlijk heel gewoon. Ik denk dat het dit jaar het langste is dat ik de koi geen eten heb gegeven. Het is inderdaad bijna 6 maanden geleden, en dikwijls heb ik tijdens deze periode in de vijvers gekeken of alles nog goed is.

Niet storen is heel belangrijk. Bij momenten lagen ze gewoon op hun zijde, blijkbaar om zoveel mogelijk zonnewarmte op te vangen, heb ik me laten vertellen. Of dit waar is weet ik niet, maar het is geen prettige aanblik. Voeren is uit den boze, ondanks het feit dat veel mensen zich hieraan bezondigen.

Ik ben een aantal weken terug, toen de temperatuur stilaan opliep, geleidelijk aan beginnen te voeren. Op dit ogenblik zijn het net wolven die hun prooi hebben geroken. Het is dan ook grote zonde dat het slechts tot vandaag aangenaam weer is. Morgen vallen we weer terug in de dip van 10°, ze moesten het verbieden...

Deze week heb ik even de tijd genomen om alle overblijvende vissen te bowlen en na te kijken. Het zijn niet de grote kanonnen, maar de gewone vijvervisjes die ik gecontroleerd heb. Het zijn de "niet verkorenen", "de leftovers" of de koi die niet in de gunst vielen van de mensen, kortom, de koi die niet verkocht werden.

Door het telkens vernieuwen van het bestand, belanden deze in mijn voorste vijver, zodat dit dan ook de eerste vissen zijn die men kan zien. Ze zijn sterk, goed uit de winter gekomen, en best aardig om te zien. Ik heb iedere koi bekeken, omgedraaid om te zien of er ligplekjes zijn, en buiten wat kleine beschadigingen viel de schade best mee. Vermagerd zijn ze wel, en als ik de foto's of de filmpjes van voorheen bekijk, zie ik een groot verschil, maar toch. Ongelooflijk toch hoe ze deze periode overleven...

Er zijn zelfs koi bij die opmerkelijk verbeterd zijn. Een onbetrouwbaar stukje hi dat plots patroon is geworden...een vervelend secundair hi partij dat plotseling is verdwenen, kortom er zijn er zelfs die erop vooruit zijn gegaan. Mooi om te zien, mooi om te leren.

Er zijn nog 48 koi over en ik ga deze koi iedere dag per 12 stuks laten zien via een filmpje. Je zult zien dat ze flink vermagerd zijn, maar voor de rest zien ze er meestal nog picobello uit. Het voordeel ook is dat ze winterhard zijn, en bewezen hebben dat ze onze seizoenen goed kunnen verteren. Of dit een voordeel is weet ik niet, maar toch is het nuttig om te weten.

Wat ik op dit ogenblik wel veel doe is het combinatiepakket toevoegen (melkzuurbacterië-enzymen-aqua dry-vitaminen) en ik ben vijvers aan het testen met het aloë vera produkt van Maarten Lammens. Enkele mensen testen dit voor mij, en de meesten geven zeer positieve commentaren.

Voor mensen die dergelijke koi op een speelse manier willen kopen ben ik op een mooi idee gekomen. Geef voor jezelf de koi een kwaliteitslabel van 1 tot 20. Wij Europeanen zien toch graag de slechte dingen van een koi, en daarom mag je dit nu eens letterlijk toepassen. De hoogste score is uiteraard 20, maar om de één of andere reden heb je toch een zwak voor de koi.

Geef de koi een score die hij volgens jou verdiend, en trek de slechte punten ervan af. Voorbeeld: een koi heeft secundair hi op het hoofd, daar trek ik 5 punten voor af, de koi heeft wat winterpokjes, daar trek ik 2 punten voor af. Je komt dan op een totaal van 13 punten. Je meet dan de lengte van de koi, en vermenigvuldigt dat met het aantal gescoorde punten. De koi is 25 cm x 13 = 325, wat dan ook de prijs van de koi wordt. Wie durft ?.....

Ik weet het, niet veel mensen zullen er zich aan wagen, maar als je een koi ziet die toch je aandacht trekt, kom dan even kijken of vraag even de prijs. Ik zal dan ook graag uitleggen welke prijs deze koi verdient. Hier zijn de eerste 12 koi van vandaag:

1201058 - 1112006 - 1201066 - 1111033 - 1201021 - 1111036 - 1202002 - 1201041 - 1204024 - 1201028 - 1201039 - 903076

Meer afbeeldingen

Reacties

23 reacties tot nog toe

Ik wil 903076 een score geven van 20. Ik schat deze ongeveer 65 cm, krijg ik deze dan voor 1300 euro ?

Marc on 25/04/2013 08:29

pffff....die zou + puntjes moeten krijgen marc.

luc on 25/04/2013 08:44

Leuke actie Luc. Zo meteen heb je geen enkele koi meer zitten in Arendonk..

Arjan on 25/04/2013 09:28

Ik ben van plan in mei terug te gaan naar Japan. Wil nog extra wat aankopen doen. Voorstellen ? Laat maar horen.

Juist bericht gehad dat de nieuwe koi 16 mei binnenkomen.

luc on 25/04/2013 10:44

mooi vooruitzicht!

Arjan on 25/04/2013 10:56

Misschien kan ik niet goed volgen, maar Marc geeft toch het maximum van de score ? :-) Hij trekt geen punten af, denk ik, toch ?

JeroenP on 25/04/2013 12:52

Inderdaad Jeroen P, maar een showa zoals deze zou 30-40 moeten krijgen. Het was als een ironische opmerking bedoelt.

luc on 25/04/2013 13:34

Ik kan voor een keer ook niet goed volgen . . . als ik de voorlaatste alinea van het nieuwsitem goed lees. Kwestie is: hoe was het voorstel bedoeld, en wie heeft bij de prijsbepaling het laatste woord?

In de loop van mei terug naar Japan, Luc? Dat is vrij snel na uw vorige trip. Toen te weinig ingekocht, of gaan de zaken dan toch zo goed?
Voor mij mag je dan echt eens uitkijken naar een beloftevolle female nisai karashigoi, maar geen doordeweekse smalle specht hé; dus eentje met een brede kop, een navenante body, een goeie huidkwaliteit en vooralsnog niet al te mosterdachtig van kleur. En oh ja, eentje die uit de hand komt eten graag.
Hopelijk heb ik nu niet te veel gevraagd, maar je weet intussen wel dat ik gene gemakkelijke ben :-).

Martin on 25/04/2013 19:05

Het is anders heel eenvoudig Martin. Maar ik heb bij de prijsbepaling altijd het laatste woord. Ik ben nog niet helemaal zot hoor...Kom anders eens af, dan proberen we het eens toe te passen...

Ik heb een prachtexemplaar zitten dat ik morgen naar huis laat gaan...volg het nieuws maar, dan weet je welke ik bedoel.

luc on 25/04/2013 20:08

@martin
als ik me niet vergis heeft luc vorig jaar of zo al n karashigoi voor u meegenomen?
die met het kapotte vinnetje,of vergis ik me?

pascal on 25/04/2013 21:41

Klopt, Pascal, maar ik heb die toen doorverkocht aan iemand anders omdat ze mij niet echt kon bekoren. Daar is toch niks mis mee hoop ik!
Thans komt de goesting terug, maar het moet dan wel een "zuivere" zijn met een brede snoet en dito body.

Martin on 25/04/2013 22:33

@martin
ik heb haar toen gekocht van luc!haha.
over n paar jaar laat ik de fotos van haar wel n keer zien!!!! vinnetje was na n paar weken al beter.
en ik denk dat ze erg groot kan worden,en over n aantal jaar erg breed gaat worden!
vond je haar niet zuiver dan!!!??? mag wel hoor daar kan ik wel tegen,ik vond haar juist erg zuiver.
gr p

pascal on 26/04/2013 10:05

@ Martin,
Wel eens kennisgemaakt met Mukashi ogon van Matsue ?
Dat is precies wat u zoekt vermoed ik.

jack on 26/04/2013 12:22

Jack, aub....

luc on 26/04/2013 12:43

@ Pascal,

Jij venijnige leperd :-), ik had het nog wel eens gedacht gisteren dat jij toen de koper was. Om heel eerlijk te zijn, ik heb ze toen niet doorverkocht wegens bepaalde specifieke gebreken of kwetsuren (van het gehavende vinnetje wist ik zelfs niet eens), maar in de eerste plaats omwille van geldproblemen (ja die zijn ook aan mij besteed) in het kader van een andere deal met Luc die ik mij thans niet meer kan herinneren.
Ik vond ze toen zeker niet onzuiver van huidkwaliteit, want ik had ze initieel met overtuiging gekocht als de beste van een drietal dat Luc (als ik mij niet vergis) bij Takigawa had ingekocht. Achteraf, toen ik ze in Arendonk live had gezien, vond ik ze wel wat aalvormig en haar kop eerder spits, niet breed genoeg naar mijn zin. Volgens mij een typisch kenmerk (probleem?) van Takigawa kweek, en dit niet alleen wat zijn karashigoi betreft . . .
Desalniettemin ben ik blij te vernemen dat ze goed gedijt in uw vijver en wens ik je er alle geluk mee inzake toekomstige ontwikkeling. Afspraak over 1 à 2 jaar inderdaad!

@ Jack en Luc,

Mukashi ogon van Matsue . . . euh . . . ik kan weer niet volgen.
Ik meende toch duidelijk gemaakt te hebben dat ik op zoek ben naar een op alle gebied "flinke" karashigoi, zonder dat het daarom een overdreven breedsmoelkikker hoeft te zijn.

Martin on 26/04/2013 14:31

prachtig woord breedsmoelkikker hahaahahah

rob on 26/04/2013 18:29

ik weet de oplossing voor martin.
karashigoi: met de huidkwaliteit van takigawa, en de bouw van n mukashi ogon!

pascal on 26/04/2013 18:31

die is vandaag weggegaan

luc on 26/04/2013 19:43

Verdomme Luc, hoe is dat nu mogelijk?
Om van een gemiste kans te spreken, en dan nog wel een SFF specimen! Nooit gezien in Arendonk, of vergis ik mij nu zo erg?
Een gelijkaardig exemplaar zou mij wel kunnen bekoren ja, je weet dus waar je aan toe bent.

Martin on 26/04/2013 21:56

Zo jammer Martin....
Grote koi willen hebben,dwepen met SFF. En dan niet weten wat er zwemt bij Luc! Toch wat meer betrokkenheid,zo worden er meer kansen gemist...

jack on 27/04/2013 08:36

Ja Jack, lekker nog wat meer olie op het vuur gooien als het al pijn doet, daar ben jij wel goed in hé :-) :-) :-)

Maar er begint mij nu wel vaag een licht op te gaan i.v.m. deze prachtige SFF karashigoi, waardoor ik vermoed dat mijn vorige reactie niet terecht was; namelijk dat één en ander (inkoop door Luc, verblijf in Arendonk, tot moment van verkoop) zich spijtig genoeg voor mij moet afgespeeld hebben in de tweede helft van vorig jaar, uitgerekend de periode waarin ik serieus in panne gevallen was met mijn gezondheid en ik tot vier keer toe in het ziekenhuis heb gelegen (met twee min of meer ernstige darmoperaties), dat weet je misschien nog wel.
Je zal begrijpen dat mijn kop toen gedurende lange tijd niet meteen naar mooie/goeie koi kopen gestaan heeft, maar eerder naar het zien van "zwarte sneeuw" . . .

Ik troost mij momenteel echter met de gedachte Jack, en dit met het door u zo geprezen nodige geduld, dat er altijd, maar dan ook altijd veel meer mooie en flinke koi (en zeker ook karashigoi) zullen zijn dan koiliefhebbers, zeker bij ons in de lage landen. So what's the problem?

Tussen haakjes: ik vind het wel eigenaardig dat ik deze SFF karashigoi, als ik mij niet vergis, nooit in de rubriek "Koi verkocht" heb zien staan, of althans nu niet meer in die rubriek is opgenomen. Deze opmerking geldt trouwens ook voor sommige andere koi waarvan ik weet dat ze verkocht zijn. Wat mij tot de vraag brengt hoe men moet aankijken tegen die rubriek, m.a.w. wat de rol hiervan nog is, of deze nog wel up-to-date gehouden wordt, dan wel of een aantal verkochte koi misschien snel naar het Archief verhuizen.
Blijkbaar zijn de wegen van Luc op dit punt nogal ondoorgrondelijk, en is transparantie voor hem misschien een vies woord :-).
Enig verduidelijking ter zake is dan ook meer dan welkom.

Ten slotte: aan de nieuwe eigenaar van deze geweldige karashigoi, veel geluk en plezier ermee en hopelijk ontwikkelt ze tot een ware kanjer.

Martin on 27/04/2013 23:21

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen Martin:
Koi verkocht, en nog rondzwemmen op de zaak --> staan onder koi verkocht.
Koi verkocht, en niet meer op de zaak --> staan onder het archief.

Type de codenummer van de koi in bij de zoekfunctie en je hebt hem.

Bovendien wil ik nog even melden dat er nergens, maar dan ook nergens zoveel nieuwe als oude info gegeven wordt over koi dan bij interkoi. Als ik dan het woord transparantie lees, dan rijzen me de haren ten berge, en begin ik te vloeken dat het niet mooi meer is, en denk ik dikwijls: nu ga ik gewoon GEEN info meer doorgeven...

luc on 28/04/2013 07:08

Luc,

Mijn wel gemeende verontschuldigingen voor het onterecht gebruik van het woord transparantie in mijn vorige reactie. Als ik ze nu nog eens herlees, besef ik dat die ene zin er teveel aan was en ik in mijn verwarring ter zake (???) een foute uitspraak heb gedaan.

Ik ben niet te berooid om dit hier openlijk tegenover iedere lezer toe te geven, met in het achterhoofd de gedachte: wie nooit iets schrijft, ook nooit iets misschrijft . . . Hopelijk no hard feelings . . .

Martin on 28/04/2013 12:54