De vraag van Fred.

De vraag van Fred.Naar aanleiding van onze Column, beoordeel mijn lievelingskoi, vraagt Fred me het volgende:

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets heb laten horen maar dit komt doordat ik afgelopen zomer mijn vijver totaal veranderd heb en druk geweest ben met totaal andere dingen. Nu heb jij op je site een rubriek "Beoordeel mijn koi".

Ik heb een showa van ca. 70 cm groot, 4 jaar oud, kweker zou Sakai zijn, dit is mij 2 jaar geleden tenminste verteld. Aangezien ik maar een leek ben zou ik graag eens de mening willen horen van de kenners over deze koi. Ben ik erg nieuwsgierig naar. Ik hoop dat jij mij hier iets over kunt zeggen of dat je deze op je site wil zetten en dat mensen hier een reaktie op willen geven.


Ik reken er dus op dat jullie je eerlijke mening even wil geven over deze showa van Fred, waarvan de naam Lima is volgens mij.

Meer afbeeldingen

Reacties

27 reacties tot nog toe

Terloops even melden dat het Hexamedium vandaag binnenkomt en morgen kan opgehaald worden. Tevens is de nitraathars ook binnengekomen.

luc on 12/03/2010 09:04

Ik vind dit, voor mij persoonlijk, een geweldig mooie koi.

Jeroen on 12/03/2010 09:13

deze mag zeker bij mij komen zwemmen!

mooi hoor!

Randy

Randy on 12/03/2010 10:53

Lijkt me zeker een aangename vis. Mooie lengte voor 4 jaar (ik denk bijna 5 jr.) en zeer interessant patroon. Echter het hi is wel heel licht of het moet aan de foto liggen... Denk ik eigenlijk niet als ik naar de paar verdwaalde spotjes secundair hi kijk. Die naar mijn mening absoluut verder niets af doen aan de koi als geheel. Sumi lijkt er aardig goed op te liggen hoewel er ook nog wat meer moet doorkomen.
Wat ik wel jammer vind is het kleurverschil bij de ogen waardoor het net lijkt of hier iets niet klopt. Het lijkt net of het ene oog groter is dan het andere.
Kortom een geweldige vis om in je vijver te hebben maar het Hi komt in mijn ogen tekort...
mvg
Ton

Ton on 12/03/2010 11:40

Dit is wel een vis die in elke vijver op zal vallen. De verdeling van rood, zwart en wit is heel plezierig. Net als Ton ben ik onzeker over het rood; kan mogelijk aan de foto liggen en de weerkaatsing omdat ze gedeeltelijk boven water uitsteekt. Het sumi oogt krachtig, mede omdat het shiroji behoorlijk wit is. Qua body mag ze nog wel iets uitgroeien. De vis is ook nog niet gefinished, zo te zien. Er zitten wat foutjes op, maar in zijn geheel een aangename vis.

rini on 12/03/2010 11:54

Zeer mooie vijvervis, minder goede showvis. Het sumi oogt inderdaad goed, maar het hi is minder, alsook de secundaire of losse hi plekjes. Body had inderdaad ook iets krachtiger mogen zijn.

Maurice on 12/03/2010 18:12

De meeste dingen zijn door de heren hiervoor al vermeld,waarbij het belangrijkste ,dat het een erg mooie vijvervis is.Aangezien dat er hier om een eerlijke beoordeling word gevraagd,wil ik toch even vermelden dat het shashi en kiwa van mindere kwaliteit zijn,en dat de trapsgewijze opbouw van de wat puntige vinnnen me aan een mannetje doet denken,wat natuurlijk niet goed of slecht is.
maar nogmaals,deze koi zal in elke vijver een lust voor het oog zijn .

Ben Doorakkers on 12/03/2010 19:00

he ben,

nu kun je wel vanaf een foto beoordelen....zelfs sashi en kiwa...

gr arie

arie on 12/03/2010 19:14

Pffffffffffff, ik word hier zo moe van....

luc on 12/03/2010 19:32

Ik vindt het persoonlijk een erg aparte showa met een erg mooie koptekening.
Fred wees er zuinig op zo zie ik ze graag.
Rob.

rob on 12/03/2010 19:38

hallo Arie ,Toen ik dit neertikte ,wist ik dat je zou reageren .
Vanaf een foto beoordelen of shashi kiwa goed is of zeer goed is voor de toekomst bij hoge kwaliteitskoi is niet te doen .Maar als het kiwa en shashi zo slecht is als bij deze koi ,dan moet je stront in je ogen hebben om dat niet te zien.Hiervoor had ik het netjes geformuleerd ,maar om de eigenaar niet te veel teleur te stellen ,probeer je het altijd netjes te houden ,maar jij laat me geen keus.Mensen zoals jij ,lezen altijd alles en als ze zo veel leren ,zul je ze nooit horen, alsof ze alles al weten .Maar owe als ze je kunnen betrappen op een foutje ,ook al is het een foutje door het anders te formuleren ,dan zullen ze je hier altijd mee aanvallen,sommige zijn erger dan interpol .
Het zijn dus ook dezelfde mensen die alles weten en kunnen en die het voor elkaar krijgen dat andere die kennis willen overdragen dit niet meer openbaar doen .maar het is jou gelukt ,proficiat.

Ben Doorakkers on 12/03/2010 19:42

Ondanks enkele minpuntjes mag Fred zich gelukkig prijzen om deze koi in zijn bezit te hebben want het is toch een zeer mooie showa die steeds de aandacht zal trekken in zijn vijver. Vooral het mooie kop- en schouderpatroon spreekt aan bij deze showa en het sterke sumi doet de rest. Geen prijswinnaar op koishows maar toch een heel mooie vijvervis, voldoende om menig echte koiliefhebber een beetje jaloers te maken. Deze koi moet je zeker houden Fred, volgens mij wordt deze nog mooier!

Paul

Paul M on 12/03/2010 19:44

Hoef de minpuntjes van de Showa niet meer op te noemen.
De pluspuntjes ook niet.
Fred,zou gewoon willen dat er meer van de zgn LEKEN,dit soort vissen had zwemmen!
Bijna 5 jaar,70 cm.Helemaal goed wat mij betreft.

Luc,kan je sommige IP adressen niet blokkeren?
Zo lekker rustig......

Gr.Jack

jack on 12/03/2010 20:40

Prachtige vijvervis... eentje die een bak uitstraling heeft om u tegen te zeggen...
de kwaliteit van de koi is dan misschien niet overweldigend en show waardig... maar doet geen enkele afbreuk aan deze vis...
de size komt er nog eens bij .. echt een plaatje...

@ arie..

prettig dat je reageert...maar blijf wel een beetje bij het onderwerp,
alleen maar telkens negatieve dingen posten zonder reden is niet echt waar het reactie gedeelte voor bedoeld is.
je hebt een reactie gepost maar de vis nog steeds niet beoordeeld... misschien zou je dit ook eens willen doen.

Matthijs Dankelman on 12/03/2010 20:41

Een Koi is zo mooi als jij hem vindt en niet hoe iemand anders hem vindt,en ik zou graag zulke Koi straks in mijn vijver hebben.
Zoek ze maar eens ,deze leeftijd en dan 70 cm.

willem on 12/03/2010 20:53

Ik vindt dit ondanks de genoemde min punten een erg mooie showa.
De groei is natuurlijk ook erg goed te noemen.
Maar wat ik mij wel afvraag is,of de borstvinnen wel een gelijke vorm hebben.
Zoals ik het nu kan zien zijn deze verschilend van vorm,dit zou mij persoonlijk wel storen.

bj en j on 12/03/2010 21:25

ik vind het zo jammer dat koi worden beoordeelt op de slechte kanten het zou zo mooi zijn als de goede kanten benadrukt worden. er is geen perfecte koi toch, zeker als ik menig fora mag geloven. nu de showa waar het om gaat sumi en shiro dik in orde het beni is wat minder maar zo te zien wel egaal. waar ik veel waarde aan hecht is de algehele indruk en die vind ik heel mooi. kortom mooie showa.

ron on 12/03/2010 22:32

Ik meen te lezen dat de meeste reacties positief zijn verwoord, en als ik samenvat dat iederen dit een geweldige vijvervis vind, dan denk ik de waarheid geen geweld aan te doen. Ik geef deze showa een 8 op 10 en dat is een hoge score, die de koi vooral verdient door zijn geweldige uitstraling. En neen, deze showa komt niet van Interkoi, maar mag altijd bij mij komen zwemmen, want zo zie ik ze ook graag.

Wat ik wel wil vermelden is dat er om een beoordeling wordt gevraagd, en dan kan je niet vermijden dat de negatieve puntjes ook aangehaald mogen worden. Ik vind dat de negatieve puntjes, heel subtiel zijn vermeld, de showa waardig, zonder afbreuk te brengen aan de koi. De balans helt helemaal door naar de positieve kant, en dat heeft de koi vooral te danken aan zijn grootte en zijn uitstraling.

Ik denk dat je tevreden mag zijn Fred.
Wat betreft de negatieve elementen die tegenwoordig regelmatig op de site verschijnen: ik kan je blokken als je wil, maar dit doe ik bewust niet. Je hebt altijd recht tot spreken, maar spreek dan ook, en reageer niet als een gefrustreerde koiliefhebber, want die indruk begin ik nu toch wel te krijgen. Ik ken ondertussen je onterechte bezwaren tegen interkoi, en tegen mij als persoon. Ik nodig je echter nog altijd uit om dit persoonlijk te bespreken, zodat je elkaar in de ogen kan kijken, en plaats van ongepaste en niet terecht zijnde reacties via onze website naar boven te halen. Ik wil de kracht van de woorden gebruiken om jou niet meer negatief te laten klinken in de reacties.

luc on 13/03/2010 07:48

Goedemorgen,

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar mening over mijn koi.

Luc, ik hoop toch dat dit laatste niet op mij slaat want ik heb totaal geen bezwaren
tegen Interkoi en ook zeker niet tegen jou als persoon.

M.v.g.
Fred

Fred on 13/03/2010 09:46

@Matthijs Dankelman,

Of mijn negatieve postings zonder reden zijn is denk ik niet aan jou om dat te beoordelen. En wat is negatief? Kritisch kan juist heel positief zijn hoor!! Verder heb je gelijk. sorry. ik heb zeker wel een mening over deze vis natuurlijk. Je vis vind ik erg schoon en fris ogen ondanks wat sumispotjes en minimaal sec. hi. Over het beni durf ik niet heel veel te zeggen. Dat kan door het licht wat anders overkomen dan de werkelijkheid. De vis lijkt inderdaad mannelijk en mede daardoor vind ik de lengte voor deze 4,5-jarige vis erg goed. De body is voor zover te beoordelen in verhouding maar mag idd wel wat minder mannelijk. Tsja wat wil je met een man hahaha!!! Kun je ook vertellen wat de groei was het laatste jaar? De minpunten zijn van deze vis al aangehaald, maar menigeen zal zich gelukkig prijzen met een vis als deze want qua lengte zal ze wellicht de 75 gaan aantikken en dat is voor een showa man gewoon erg goed te noemen. Als ze dan deze uitstraling vasthoudt en nog wat qua body ontwikkelt dan mag je zeeeeer tevreden zijn.

@ Ben: ja je hebt idd gelijk ik zat op een minuscuul foutje te wachten. dat kwam er in mijn ogen dus ook. niets mis mee trouwens want we maken allemaal fouten. vreemde is dat je denkt dat ik me profileer alsof ik de wijsheid in pacht heb. dat is nooit mn bedoeling geweest. juist dat is waar ik me hier vaak aan stoor. colums van rini lees ik met genot...zonder hem op een voetstuk te plaatsen! Het gaat mij erom dat de mensen met zoveel kennis als jij zich ook eens kritisch laten benaderen zonder direct zwaar in het verzet te schieten. Mensen nemen hier vaak klakkeloos over wat jij, rini of luc zegt. Hierbij durf ik regelmatig mijn vraagteklens te zetten en doe dat dus ook. Soms wat cryptisch en soms wat direct. Maar zoals luc terecht vaak zegt is hij, net als ik ook maar een mens met zijn eigen fouten! 'het floept er soms uit en dan denk je later na of dat wel nodig was geweest'. Ben, sorry dat ik het je moeilijk heb gemaakt. Koitechnisch heb je gelijk vrees ik en daar gaat het om. kiwa en sashi zijn op topniveau niet te beoordelen van een foto...op het niveau van deze showa idd wel.


@ Luc; bedankt voor je mail. Ik heb je teruggemaild. Ik hoop niet dat je op het advies van jack ingaat...zou ik echt jammer vinden.

arie on 13/03/2010 10:36

Hoi Arie heb je soms twee persoonlijkheden?

Rob on 13/03/2010 10:47

een beetje laat fred, maar kortom een geweldige vis hoor,

groeten Kees

kees on 13/03/2010 11:41

Hallo ik heb nog niet de kennis om de vis te beoordelen (ik vind hem zeker de moeite waard) maar wel mensen kennis, nou volg ik al vanaf het begin deze site en ik laat geen dag voorbij gaan of ik kijk eerst naar de zeer leuke en interessante onderwerpen en vissen en wat mij opvalt in de jaren dat het altijd 99,99 positief is en nu een keer wat kritise comentaar en nu zijn er mensen die ip adressen willen blokkeren en geen oprechte oordelen in het openbaar meer willen geven dat kan toch niet waar zijn hoop ik .
Groeten Dirk

Dirk on 13/03/2010 12:33

Dat zal ook niet gebeuren hoor Dirk, zoals ik heb begrepen zijn Arie en Luc aan het communiceren en zal dat best wel weer goed komen. Arie ken ik niet (voor zover ik weet) maar Luc en Ben wel. Uiteraard mag iedereen zijn eigen mening hebben. Zolang we de mening van een ander respecteren is daar niets mis mee. We zijn allemaal hobbyisten (ook de dealers) en hebben kennis op ons eigen niveau. Zolang we dat in het oog houden is er niets mis. Er is niemand, maar ook echt niemand, in de Koi scene die alles weet! Ook niet in Japan en het is de kunst dat van jezelf te weten. Technisch weten we veel maar zelfs dan zijn er nog mensen met andere opvattingen. Kiwa, sashi, odome, Hi, Sumi overal zijn regels voor en toch zie dat dit door iedereen anders wordt geinterpreteerd. En dat is maar goed ook want anders wordt het zo saai :-) patronen is ook zoiets dat een koi voor een ieder apart maakt. Gelukkig maar want anders zien we overal gelijksoortige koi en is de lol van de hoibby snel voorbij!
Kortom, geef je mening met "respect" zonder een iemand bewust aan te vallen en dan is er niets mis en blijft het gezellig!

Ton on 13/03/2010 14:01

haha ja, hoe noem je zo ook alweer....shizofrenen....nee hoor. gezonde discussies aanwakkeren doe ik wel graag. Vooral bij dealers met enorme potentie. Dat heeft interkoi zeker.....alleen de accommodatie is al om je vingers bij af te likken. Juist die potentie blijft me aanwakkeren toch kritisch te blijven rob!

Ton, mooi verwoord!

arie on 13/03/2010 14:06

Om serieus off topic te gaan: schizofrenie en dubbele persoonlijkheid is niet hetzelfde ! Mijn vrouw is psychologe ;)
Sorry mensen !

Jeroen on 13/03/2010 20:23

is het niet zo dat als men een koi koop dat je eigenlijk niet meer dan een verwachting koop. het woord geeft het al aan verwachting. dus geen zekerheid .elk mens en hobbyist hebben allemaal hun eigen inbeelding van de toekomst verwachting. maar wat is wijsheid of kennis. zelf geef ik vaak ook te pas en onpas mijn menning over koi op div koi forums. niet omdat ik denk dat ik het weet maar vindt het gewoon leuk om mijn verwachtingen te delen. vaak als ik het terug leest denk ik van mij zelf ook wel is nou nou.toch kan ik vaak in MIJN ogen wel tien minpunten noemen bij een koi foto terwijl ik het in mijn ogen toch over een mooie koi heb. dit komt natuurlijk voor de eigenaar vaak negatief over terwijl dit niet zo bedoelt is. dit is nou zo voorbeeld over een koi met zeer veel minpunten. terwijl ik met 100% zekerheid durft te zeggen . dat dit een vis is die elke hobbyst grijpt als je deze in de vijver ziet. en vis met een body en uitstraling war je trots op kan zijn fred. ik heb het al vaker geschreven.
zij die het wisten, wisten het niet. en zij die niet wisten , wisten het achteraf eigenlijk wel.
laat dit nou het aspect zijn die mij zo aanspreekt in de hobby. en wat de hobby ook zo mooi en levendig houdt. als het maar met respect gaat . en wees blij anders hadden we allemaal de zelfde vissen in de vijver en bleef er weinig discusie over. nogmaals fred een vis met een geweldige uitstraling.

john de leur on 13/03/2010 22:48