De wondere wereld van de jumbo's ging open.

De wondere wereld van de jumbo's ging open.Reeds jaren doen we er moeite voor om naar de jumbo koi te streven. We zijn er nog niet, dat is waar, maar we komen er wel.

Om ze te kopen, dat is één ding, maar om ze te laten opgroeien tot jumbo, dat is een ander ding. Ik denk dat we nu enkele serieuze kandidaten hebben gevonden. Even een kort overzicht van de dag. Vandaag hebben we enkele kwekers bezocht die zeker op het wachtlijstje stonden, met name Takigawa voor zijn karashigoi en onze Virgin, Sakai voor de liefhebbers, en tussendoor hebben we nog Tamaura bezocht.

In het voorjaar werd ons beloofd om de 3 beste van de nisai uit 1 vijver te selecteren, en dat is gebeurd. Het verschil kan je best merken, en nu zie je pas hoe groot deze buldoggen kunnen worden. 2 zijn er 60+ en eentje is er 59 cm, en dan begrijp je pas welek bullebakken dit kunnen worden als ze nog een 3-tal jaren ouder zijn. De huidkwaliteit, de bouw, de backbone en de staarthoogte was zo enorm, dat je er stil van wordt. 15 maanden en deze opbouw van de body is datgene wat je nodig hebt om 80 plussers te bekomen.

Vandaag hebben we bij Takigawa San, weer eens de echte jumbo mogen bekijken in zijn tategoi huis, en geloof me, praat niet te licht over koi van 80-90 cm, want die groeien niet aan de bomen. En dan is er Virgin. Ik wil er niet te veel woorden over vuilmaken, want deze kohaku werd zuiver op de loupe genomen een jaartje terug, maar ik zou willen dat ze nu weer eens terugkijken. Net geen 80 cm (79 om juist te zijn) is ze als yonsai gewoon een voorbeeld van hoe je moet doorgroeien naar de 90. Wat een voortuitgang tegenover verleden jaar.

Toen was het een gok, nu is het een zekerheid. Het sashi waar wij heel goed wisten dat het zich bevond, is voor 40% verbeterd, en zal helemaal inklaren binnen een 3-tal jaar. Het losse hi patroontje laten we nog even waar het is, om te zien hoe het zich zal ontwikkelen, en het hoofd dat als spits werd afgedaan is een voorbeeld van hoe hoofd moet zijn om later uit te groeien tot de proporties die ze nodig heeft. Oordeel zelf in het filmpje hieronder.

Het beni op deze leeftijd is nog zeer zacht en zeer dik. De kweker zelf vond dit, samen met ons het geschikte zachte beni om later enkel mooier te worden tot ze zal finishen. Is het nu te rood, dan zou dit te betreuren zijn, want dan zou ze waarschijnlijk te snel finishen. Volgens de kweker zou de koi binnen 2 mudpondjaartjes de 90 cm kunnen aantikken. Van nisai tot sansai 15 cm en van sansai naar yonsai 9 cm. En vergeet in het filmpje zeker niet naar de staartpartij te kijken.

Op de foto's zie je de grootmoeder staan van Virgin. Dit is een eigen bloedlijn van Takigawa, die gekend is om zijn jumbo kohaku in Japan, en verleden nog winnaar van de ZNA show met een sanke. De grootmoeder is uit de Donguri bloedlijn van Sakai.

Na deze energieboost, gingen we even een onaangekondigd bezoekje doen aan Tamaura, een voor velen onbekende kweker in Nederland en België, maar zeer gewild in Duitsland. Hij is eigenlijk bekend voor zijn zeer goede shiro's, maar niemand weet het. En wat was nu het geval ? Er zwom me daar een shiro rond, die ons tegelijk opviel, en waar we toch eens van moesten slikken.

Dit is nu echt een shiro die je in de bowl moet zetten en zelf bekijken. Ik kon niets vinden om deze af te keuren, buiten het kostenplaatje. Body goed, patroon goed, huidkwaliteit perfect, fukurin en teri zeer goed. Het shiroji en sumi is van uitmundende kwaliteit, en weet je wat...ze is ook nog eens 78 cm. Voor diegenen die goed opletten, zie je al het mooie exclusieve inazumapatroon voor een shiro. (een beetje fantasie gebruiken mag). Dit zal nog sterker benadrukt worden in ons water als het sumi nog harder doorkomt.

Deze moet je zeker in levende lijve kunnen bewonderen, dan ben je onmiddellijk verkocht. De koi zul je vermoedelijk in Appeltern tegenkomen en misschien doet ze wel mee voor de GC prijs...wie weet. We moesten toch even alles laten bezinken en reden weg om er een optie op te nemen. Maar terwijl we al wegreden, gaf ik opdracht om terug te rijden en de deal te sluiten.

Nadien was het tijd om naar Sakai te rijden. We werden ditmaal vriendelijk ontvangen en rondgeleid naar de vijver van onze aankopen. De sanke kan je onderaan de film bekijken, en ik geloof niet dat ik hier in superlatieven moet praten. Geniet er maar gewoon van, dat is voldoende.

Toen we naar onze Yondan Kohaku gingen kijken, werd ons jumbo ideaal alleen maar verstevigd. Het is toch wat met die Sakai vissen. Ik geloof niet dat er veel kwekers zijn die dit evenaren. We hebben ze niet kunnen meten, en ik durf in principe geen 80 cm zeggen, maar als ik zeg 78 cm, dan heb ik zeker niet gelogen, maar we denken meer. Deze zal je binnen enkele jaren ook in het circuit van de shows mogen verwachten.

Voila, dat was het voor vandaag. Aankopen zal echter toch met beleid moeten gebeuren, maar we stappen niet graag van onze doelstellingen af, ondanks het feit dat de yen ons nog altijd niet goed gezind is. Morgen staat er Matsue op het programma en heb ik eindelijk meer tijd.

karashigoi samen
karashigoi 1111005
karashigoi 1111004
karashigoi samen
karashigoi wegbrengen
Sanke sakai 1111007
Een natte droom voor velen 1111007
Virgin 1011004
Sanke Sakai 1111006
Kohaku Sakai 1111001

Meer afbeeldingen

Reacties

31 reacties tot nog toe

dat kantoortje komt me bekend voor. Takigawa, heeft het echt helemaal voor elkaar in een prachtige omgeving, super mooie mudpounds. voor de koi een genot om in te vertoeven. heeft Virgin ook haar baantjes daar gezwommen Luc?

wat een prachtige kohaku blijf ik het toch vinden van SFF.

bedankt weer voor de update Luc, heb mogen ervaren wat voor werk het kost maar vanuit hier wordt het enorm gewaardeerd.

wat staat er mogen op het programma?

weltrusten voor straks!

Stephan on 04/11/2011 14:20

gaaf die karashigoi's!!!

bram on 04/11/2011 14:47

Hoe moog kan het leven zijn...

Dikke kus vanuit Spanje van Sofia, Helena y Alejandra.

Grtz, Robby y Begoña

Robby on 04/11/2011 17:10

Tamaura.... Samira..... We weten wat er van shiro 's van Tamaura kan worden!
Die Karashigoi... Wat een beulen... En dan toch eindelijk Sakai! Ziet er wel geweldig uit daar!

Ton on 04/11/2011 17:26

Jongens let op: LUC HEEFT EEN GRAND CHAMPION !
Ik weet het zeker denk ik....

Gr.Jack.

jack on 04/11/2011 18:13

Beste Luc, de staart partij is nog steeds zwak tov de body, tot net voor het einde van de rugvin heeft de vis een sterke body, echter daarna valt de vis in en heeft m.i. niet de "kracht" om zo'n body te dragen zoals dat heet. Je kan dit goed zien door de vis van voren 2/3 te bedekken, je ziet dan een smal staart gedeelte, je kan dit dan andersom ook doen door de laatste 1/3 van de vis te bedekken en inschatten wat voor staart gedeelte bij zo'n body zou horen. Dan denk je niet aan het staart gedeelte van wat de vis nu heeft. Ook het secondairi hi is nog duidelijk aanwezig en zal denk ik niet wegtrekken of een patroon vormen. Daarbij heb ik mijn twijfels of het sashi bij de 3de stap helemaal zal inklaren en wel omdat het heel erg onregelmatig is gevormd, meestal trekt dit dan niet helemaal weg maar blijf je de uitlopers duidelijk zien.

Dus de toen aangehaalde punten zijn nog steeds van kracht.

JH on 04/11/2011 18:44

@ Jack,

Nu heb je mij wel erg nieuwsgierig gemaakt, hoor!
Welke bedoel je eigenlijk, gegeven dat Virgin wegens de (terechte?) opmerkingen van JH niet langer in aanmerking komt? De shiro utsuri van Tamaura of de yondan kohaku van Sakai? Deze laatste is wel reeds enige tijd verkocht, dacht ik. Ik durf dus gokken dat je de shiro bedoelt.
Graag iets meer dan een tipje van de sluier!

Martin on 04/11/2011 19:02

wat een geweldige koi laat je weer zien op dag 2 Luc.
super mooie karashi en een geweldige shiro met ook nog een super body.

pieter on 04/11/2011 19:03

Wat een mooie vissen, voor mij de laatste kohaku
Ben benieuwd naar de komende dagen
groet Serge

Serge on 04/11/2011 19:06

@ Martin,

Ik wist niet dat de Sakai Kohaku al verkocht was Martin.
Maar dit is een GC in wording vermoed ik zo.
En als je het dan over een perfecte staartaanzet en backbone hebt,zie je wat Virgin tekort komt.
De Shiro,met nog wat meer lengte.Zou zo maar kunnen!

Gr.Jack.

jack on 04/11/2011 19:40

@ Martin,

De Shiro,in uw vijver.Constante temp,met algjes.
Genoeg liters ruimte,Arcen in Augustus.......
Zou ook zo maar kunnen!

Gr.Jack.

jack on 04/11/2011 20:01

@ Jack,

De tweede zin in uw laatste reactie, hoezeer ik het Luc en de nieuwe eigenaar (sinds deze zomer) ook zou toewensen, maar ik vrees dat dit een utopie is en zal blijven. Want als je heel goed toekijkt, wat zie je dan in de tweede hi-plaat? Juist ja, een opkomend venstertje, tenzij ik mij zwaar vergis en het hier gaat om een beschadiging die nog grotendeels moet herstellen.

Maar zeg eens, wat vind jij persoonlijk van de shiro? Hoe zou jij deze beoordelen?

Martin on 04/11/2011 20:04

Beste Martin,

De beschadiging is een losgelaten schub

Mvg Patrick

patrick on 04/11/2011 20:21

erg mooi die karashigoi's!
De kohaku zonder schubje WOW

Johan Frentz on 04/11/2011 20:49

Tjonge je zal al dat moois moeten bekijken in levende lijve wat een straf.......
Dit zijn zeer mooie vissen

Groeten

Jent on 04/11/2011 20:51

Beste Patrick,

Dan neem ik mijn woorden gericht aan Jack uiteraard volledig terug.
En als jij misschien de nieuwe eigenaar bent, dan wens ik je veel geluk met deze indrukwekkende SFF yondan kohaku.

Martin on 04/11/2011 21:09

Beste Martin,

Ik ben inderdaad de trotse eigenaar,
Bedankt voor t compliment.
Ik hoop dat zij een grand champion wordt.
Dat zou ik leuk vinden voor Luc en Ben.
Mvg Patrick

Patrick on 04/11/2011 21:28

P.S.
En dankzij Rini heb ik haar gekozen
Die ben ik ook erg dankbaar.
Mvg Patrick

Patrick on 04/11/2011 21:31

Wat een mooie vissen...
de sff kohaku en sanke zijn mijn favorieten..overigens als ik moest kiezen werd het toch echt wel de kohaku... wow wat een beul
Patrick..pure jaloezie hier!

Matthijs on 04/11/2011 21:41

Wat een prachtige Koi! Ben vooral onder de Indruk van de sakai kohaku!

Roy on 04/11/2011 23:13

zo zie je maar dat je toch kennis nodig hebt om een machtige vis te selecteren als Virgin. Zo zul je ook zien dat je met een meetlat en papier geen koi van 90 cm kan selecteren. Kennis over sachi en secundair hi is aan de orde. Je zult wel zien dat ze weten wat ze doen met Virgin. Dat ze enkele dubieuze punten had, wisten ze zelf. Als je volgend jaar nog eens kijkt zul je pas de ware aard van Virgin ontdekken.

john on 04/11/2011 23:23

Nou Patrick. Dat is dan je kampioen in spé. Nog een jaartje in Japan en is ze 85 cm. In de film Jaws riepen ze "I need a bigger boat". Je kan langzamerhand wel gaan roepen: "I need a bigger pond"!

rini on 05/11/2011 00:34

Hahaha Rini... je verleert het ook nooit.. ;-)

Matthijs on 05/11/2011 06:56

Nu begrijp ik wel waarom jij een grotere vijver "moet" haha.
en Trots dat kan je zeker zijn met z'n plaatje van een kohaku.

gr johan

Johan Frentz on 05/11/2011 07:56

Waanzinnig mooie koi komen er bovenzwemmen! Het is weer een genoegen om de filmpjes te bekijken. Ben heel benieuwd naar de volgende editie.

En die Grand Champion, dat gaat je lukken Luc. Al vind ik, en ik vermoed vele andere met mij, dat de kwaliteit van Interkoi allang is bewezen, ook zonder die ene eretitel.

Reis & speur ze,

Noëlle on 05/11/2011 08:56

Alex, ik heb mijn reactie op jouw bericht van gisteren beantwoord. Zie dat nieuwsitem. Ik zit nu in de auto op weg naar huis.

luc on 05/11/2011 10:10

@ Martin,

Mijn tweede reactie heeft betrekking op de Shiro!
Helemaal goed is deze koi.
De plekje wat je aanhaalt betreffende de Kohaku is een waarschijnlijk losgelaten schub.Dat komt goed.

Gr.Jack.

jack on 05/11/2011 11:22

Wow, inderdaad GC in wording... Sakai blijft toch iets speciaals hebben, kweet niet hoe het komt ,maar mij trekt het aan als een magneet...
Hele mooie selektie!!
Ook pet af voor Takigawa , hele rustige man.

kurt on 05/11/2011 12:06

Luc en Co, doen jullie kweker Okawa aan??

kurt on 05/11/2011 12:16

De plek op de kohaku is een schubje dat verloren is. Vermoedelijk met het netten of iets anders. Het is een geweldige koi qua body en uitstraling.

Takigawa is een geweldige man, net als zijn koi. Hij is echter te weinig bekend.

Wij gaan morgen naar Okawa. Ik weet niet wat je wil Kurt, maar geef het me maar door per mail aub.

luc on 05/11/2011 13:16

Luc, ik wou dit weten omdat ik weet dat hij prachtige kohaku juweeltjes zwemmen heeft... Ik ben er ooit geweest en heb er ooit een kohaku van aangekocht... Ben gewoon nieuwsgierig wat hij in de aanbieding heeft...