Een belofte die geen waarheid werd.

Een belofte die geen waarheid werd.Na de shiro gisteren, heb ik nog enkele andere koi naar de voorste vijver gebracht.

Ze zullen hier nu verder de winter gaan doorbrengen. In de loop van de volgende week de kap erop, het voer op rantsoen, en de winter mag zijn werk gaan doen.

De koi die ik overgeplaatst heb, heb ik ook even vereeuwigd in de vorm van een foto en een filmpje. Zo ook deze sanke van Yamamatsu, een koi met een heel verhaal, maar waarvan ik het fijne nooit zal weten.

Ondanks de slechte ervaringen blijf ik het een bijzonder mooie sanke vinden. Ik kocht haar in 2010 als jonge nisai. Ze was toen rond de 55 cm en verbleef nog een jaar in Japan. Ik had bijzonder hoge verwachtingen van deze sanke, maar deze heeft ze tot op de dag van vandaag nooit vervuld.

Het mooie aan koi zoals deze die lang in Arendonk verblijven, zijn de filmpjes die ieder jaar elkaar opvolgen, en die de verdere ontwikkeling laten zien van de koi. Ik kan helaas het filmpje van aankoop niet meer vinden, maar wel toen ik ze in november 2011 opnieuw bezocht.

mei 2012
mei 2013

Het blijft mooi om naar koi zoals deze te kijken, en ik blijf het zelf een geweldige koi vinden, zelfs als ze niet aan je verwachtingen voldoen. Mocht ik een klant vinden die er hetzelfde over denkt zoals ik, zal ik ze voor een gunstprijsje graag een leven zonder de stresserende omstandigheden bij een dealer gunnen.

Ondertussen heb ik mijn volgende japanreis geboekt. Ik vertrek op vrijdag 15 november, en zal terugzijn op vrijdag 22 november. Ik zal vermoedelijk alle koi die nog in de mudpond zitten hebben gezien en verslag van uitbrengen. Op 18 november zijn er de opensales van Momotaro en op 19 november is de veiling.

De aankopen van vorige reis zullen aankomen op 25 november. Na een ruime rustperiode van 14 dagen, zal ik opendeurdagen inlassen op zaterdag 7 en 8 december of 14 en 15 december.

Reacties

39 reacties tot nog toe

een van de twee favorieten van me die nog bij je zwemmen.
Helaas voor mij onbetaalbaar.

johan frentz on 29/10/2013 07:55

Ha dat is goed ,ik zal de opendeurdagen opschrijven in mijn agenda (ow die heb ik niet ,het zal tegen de ijskast worden;) ) .Ik ben natuurlijk benieuwd naar de nieuwe koi ! grtjs

paul on 29/10/2013 07:58

ze is super mooi

marcel on 29/10/2013 09:14

en welk is dan je andere favoriet Johan ?

marc on 29/10/2013 11:10

De Momotaro kohaku KO-V10-1215

johan frentz on 29/10/2013 14:19

Ik blijf ook een zwak voor deze sanke houden... nog altijd een plaatje van een koi!

Matthijs on 29/10/2013 18:42

ja matthijs de huidkwaliteit is subliem en de sumivlekken zijn vetzwart ,grtjs

paul on 29/10/2013 18:51

Hoe hoog zijn de verwachting bij een Koi ?
En hoe eerlijk is deze , ik zie een Sanke die nog steeds beter word.
Een goede vijver voorzien van het nodige water met een lage bezetting
zal deze Sanke meer rust geven.
Het gedrag in de bowl zegt wel wat vermoed ik,maar dat weet Luc beter .
Vind het een prachtige Koi !

jack on 29/10/2013 19:16

Als ware sanke adept kan ik in dit minder positieve verhaal natuurlijk niet langs de zijlijn blijven. Mijn openhartige tussenkomst hierna, zonder de minste franjes, weze mij dan ook zo nodig vergeven.

Ik citeer eerst en vooral uit het nieuwsitem: " . . . een koi met een heel verhaal, maar waarvan ik het fijne nooit zal weten". Deze uitspraak intrigeert mij mateloos, moet ik zeggen. Ik zou niet weten wat je met "het fijne" speciaal bedoelt Luc.
Als ik mij goed herinner - ik zie het desbetreffende filmpje van de slijkbodem met spartelende koi nog zo voor mijn ogen - waren jij zelf en uw toenmalige kompaan Mr. White aanwezig bij het afslepen van de mudpond waaruit deze sanke te voorschijn kwam, en sprong die zelfde Mr. White een spreekwoordelijk gat in de lucht dat jullie deze veelbelovende sanke überhaupt hadden kunnen bemachtigen. Onterecht, zo blijkt achteraf, en dit voor de zoveelste keer, als je het mij vraagt!

Om het simpel te houden, ik zou deze sanke al lang gekocht hebben, ware het niet dat er drie belangrijke minpunten zijn die deze sanke gewoon de das omdoen:
1) ze is intussen gosai, en meet "al" 70 cm: kan het nog poverder?
2) haar body op die leeftijd: laat schromelijk te wensen over, net alsof het om een male koi gaat, niet
3) inzake het patroon: veel te drukke spreiding van het sumi, met veel kleine sumi spotjes vooral op het eerste deel van de koi, en qua evolutie is dit de laatste jaren alleen maar erger geworden.

Ik weet echt niet wat er met deze "beloftevolle" sanke misgelopen is Luc, maar die "geweldige" kweker Yamamatsu zou ik voortaan hoe dan ook links laten liggen. Ook andere elementen argumenteren in die richting, nietwaar.




Martin on 29/10/2013 19:40

Er zijn koi die evolureren in de positieve richting en er zijn ook vele koi die niet zo goed evolueren en gelukkig uit zich dat dan in de prijs .Zo blijft wel de prijs kwaliteit kloppen denk ik .Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de koper er content mee is want die moet er altijd op zitten te kijken .
Groetjes van een koiverslaafde die veel te veel koi veel te mooi vind ;)
@Martin ,voor jou moet het wel moeilijk worden om nog betere/mooiere koi te vinden die prijs/kwaliteit de moeite zijn omdat jij al zo,n mooi bestand hebt opgebouwd .grtjs

paul on 29/10/2013 20:08

@ Johan F., Marcel, Matthijs, Paul en Jack,

Al jullie lofbetuigingen ten spijt, waarom is deze sanke dan al lang niet verkocht? Zeg mij dat eens. Waarom behaalt ze op de laatste HKS in Arcen helemaal geen prijs? Zeg mij dat ook eens.
Blijkbaar ben ik hier de enige die de waarheid onder ogen durf zien, maar ik leg de lat dan ook hoog, zeer hoog, zeker wat betreft sanke.

Inzake koibeoordeling ben ik het liefst recht voor de raap en ben ik hoegenaamd niet bereid om stroop aan de mond smeren. Hopelijk wordt mij dat een beetje vergeven, op gevaar af dat ik hier anders als het zwarte schaap zou bekeken worden.

Martin on 29/10/2013 20:56

Martin je snapt het echt niet....
Verdiep je eens in de bloedlijn,hoe ontwikkeld deze ?
Matsunosuke genen zijn geen SFF !
Eerst lengte,body komt later. Deze Sanke is er echt nog niet!
Dit kan gewoon nog eens 5 jaar rustig door ontwikkelen...
Zou juist het type vijver als de jouwe met meer lucht en stroming moeten hebben.
Maar dan zeker ook een baasje met GEDULD !
En patroon praat daar word ik echt een beetje flauw van...

FF wat anders ,zou weleens willen weten waar SFF had gestaan op dit moment zonder de kweekresultaten van die"geweldige kweker" en zijn broer heel wat jaren terug !


jack on 29/10/2013 20:58

Martin, ik heb het niet over prijzen.. ik heb het over welke indruk deze vis op mij maakt...
Deze vis is [zoals Jack al zegt] nog niet op z'n top, geef deze nog een aantal jaar en see what happends, denk dat deze vis je nog gaat verbazen.

Ik weet dat ze niet jouw smaak is.. en over smaak valt niet te twisten, echter is dit een goede koi.. en daar blijf ik bij!

Matthijs on 29/10/2013 21:06

Hey Martin heb je al eens de filmpjes bekeken van de aquatachnobel (patrick) op de koivrienden .Amai wat een koibeulen bij sakai ,maar die prijzen dat wil je niet weten denk ik ! grtjs

paul on 29/10/2013 21:20

@ Paul,

De laatste zin uit uw jongste reactie: wellicht de nagel op de kop! Maar vergeef het mij.

Martin on 29/10/2013 21:31

@ Paul,

Ik bedoelde natuurlijk de laatste zin uit uw voorlaatste reactie, ik kan er ook niet aan doen dat de snelheid van de jongste reacties mij letterlijk inhaalt.

Martin on 29/10/2013 21:41

Vergeven ha dat doen we met plezier Martin ,een hobby moet je toch met een rustig gemoed doen he ?
Ik weet de oplossing voor jou je gaat ZELF een koi uitzoeken in JAPAN en dan kan je kiezen voor een sanke met een hoofd zo groot als een meloen en het lichaam dat erachterzit gaat in een rechte lijn om te eindigen voor het staartstuk waar je een glas jupiler op kan zetten ,de kleuren beni tegen het rood aan met een purperen zijdeglans die nog roder zal worden als de tijd de koi laat finischen ,het patroon zal een grote benivlek zijn voorraan en de 4 achterliggende benivlekken zullen verdeeld over het lichaam 50% van de koi bedekken .De sumivlekken die grotendeels nog tevoorschijn zullen komen en nu al onderliggend te zien zijn zijn beperkt in hun aantal maar vullen de lege plekken op het shiroji tegen het beni zodat er geen sprake kan zijn van kale gebieden .Zoiets doet je toch watertanden he jongens ;)

paul on 29/10/2013 21:45

@ Jack,

Dit neem ik niet, dat ik het echt niet zou snappen. Ik heb echt geen boodschap aan uw gescherm en getover met bloedlijnen enz. . .
Je spreekt je zelf trouwens tegen, meer bepaald de derde zin versus de laatste zin van uw jongste reactie. Denk daar maar eens goed over na.
Je zult het misschien niet graag horen, maar ik weet zeker dat SFF adepten zich zouden kapot lachen als ze jouw jongste reactie zouden lezen. Een sanke die er als gosai nog helemaal niet staat en nog minstens 5 jaar nodig heeft om er te geraken, laat me niet lachen. Intussen zijn de koishows waarop deze sanke het zou kunnen (waar)maken al lang verleden tijd, laat dat duidelijk zijn . . .

Ik weet het, het is een hele karwei om een product goed te praten dat niet goed te praten valt, maar volharden in de naïviteit is toch nog iets anders.
En dat je een beetje flauw wordt van patroon praat, dat laat ik voor uw rekening, maar bij de beoordeling op een show heeft dat toch nog altijd een gewicht van 20% als ik me niet vergis.

En nogmaals wat betreft uw laatste zin: dan heeft Abraham (lees: SFF) blijkbaar toch stukken beter geboerd dan waar hij destijds de mosterd gehaald heeft (lees: Toshio Sakai en Yamamatsu).

@ Matthijs,

Praat voor de vaak! Waar blijven uw objectieve argumenten?
Ik hoop dat je gelijk zult krijgen, maar vrees het tegengestelde.

Martin on 29/10/2013 22:35

@ Paul,
Ik word zowaar dronken (lees: zat) van uw laatste reactie, maar af en toe ben ik wel eens graag zat, weet je wel.

Martin on 29/10/2013 22:42

Martin ik hoef mij ten eerste niet te bewijzen ;-)

De sanke van yamamatsu hebben een andere ontwikkelingscurve dan een sff of een momotaro, daar moest je je misschien ook eens in verdiepen.

Echter ben jij altijd zo overtuigd dat het geen enkele zin heeft om daar tegenin te gaan aangezien je het niet eerder lijkt te geloven dan wanneer je het met eigen ogen ziet is het niet? ;-)

Zoals gezegd denk ik dat deze vis nog niet aan haar top is... Pf ze gc kan worden... Nee dat denk ik ook niet! Is dat waar onze hobby om moet draaien? Nee denk ik ook niet! Echter blijft deze vis een enorme blikvanger en zal deze best eens een prijsje kunnen pakken.

Matthijs on 30/10/2013 07:00

weer een dolgedraaide sakai fan. Denk je nu echt dat als je een eerste prijs haalt dat je ook de beste koi hebt ? Er zijn nog andere faktoren die meespelen. Geef mij maar de integriteit en de instelling van luc, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

jaap on 30/10/2013 07:49

@ Martin
De Sanke is echt een vis die ik graag wil hebben met alle plussen en minnen die men over deze schrijft. Ik wil een vis waar de klik mee is, wat dat is wordt moeilijk om te beschrijven. Echter mijn financiële middelen zijn niet toereikend. Echter wel een paar keer een bod op de Sanke gedaan en, begrijpelijk, door Luc afgewezen. Mijn budget past niet bij deze vis.

johan frentz on 30/10/2013 08:18

Oja mijn verwachtingen van de koi, elke koi eigenlijk die ik zou willen, is dat deze MIJ elke dag dat ik deze zie kan plezieren.

johan frentz on 30/10/2013 08:21

Martin, je zou echt eens tijd in bloedlijnen moeten investeren.
Wanneer welke ouderdieren en van wie afkomstig.
Is niet makkelijk,je komt niet overal achter.
Maar het zou voor u leerzaam zijn,en zeer ontnuchterend.

Aangaande deze Sanke,O.K geen snelle ontwikkeling.
Maar wel positief wat zich laat zien.
10 jaar terug was dit trouwens gewoon goed.We raken verwend.
En het belangrijkste word vergeten , hoeveel Koi heden ten dage doen
het veel beter ? Kon weleens tegenvallen vrees ik.

Dit is gewoon een goede Sanke, hoeft niet goed gepraat te worden.
Heb hier een Momo Sanke zwemmen,geheel zelfde verhaal en lengte.
Vorig jaar niets qua groei,dit jaar zomaar 10 cm.
En ik kan niet vrolijker worden dan als ik deze Koi rustig door zie evalueren ,verkoop nog eerder mijn auto dan het verkopen van zo'n Koi als het financieel niet meer zou gaan.
Daar gaat het om Martin , het langzaam zien verbeteren van de Koi.
En daar van genieten,maar ik zeg het vaker: Heb eens geduld....

Ik denk dat u ook minder na het koishow nivo moet kijken,
er is zo geen Koi meer die u pleziert.
Zou zegen,toon lef en koop dan zo'n SFF kanon van 50.000 euro.
Kijken hoe lang dat leuk is ?!

jack on 30/10/2013 09:40

Hey Jack,
duidelijke reactie en veel nuchtere waarheid.
Op een paar punten wil ik zelfs even verder gaan. Ik denk niet dat we momenteel verwend worden, maar in snelheid gepakt worden ( letterlijk en figuurlijk) door de kwekers. Men gaat mij niet vertellen dat enkel moeder natuur nissai maakt van 60 + cm. Waarom nu in de mudponds en niet 15 jaar geleden. Wonderwater ? En met wat voor gevolgen nadien in onze vijvers?
En wat het koishow niveau betreft: meestal opgefokte koi aan een veel te dure prijs, en wil je de hoofdprijs vinden, spelen nog meerdere factoren een rol. Een bedenking: hoeveel van de winnaars van de laatste 10 à 15 jaar zijn trouwens nog in leven ?
De sanke van Luc , gelijk die nu evolueert ( moet wel dringend in een grote vijver met weinig bezetting komen), gaat nog jaren koivreugde geven aan zijn baasje. Ik wil deze binnen 5j eens zien, en dan is die nog niet uitgegroeid. Rini heeft trouwens met Domino bewezen wat toekomst kan geven mits een goede biotoop. Hij heeft zelfs een prijs gewonnen....
Een lat hoog leggen is dit type kois tot iets moois brengen, geduldig in de tijd.
Jack, voor mij is patroon wel degelijk belangrijk. Bij de eerste blik moet een koi mij iets doen, een goed gevoel geven. En het patroon gaat daar zeker zijn rol in spelen. Ik ging vroeger zelfs nog een stap verder: de uitloop van de patronen aan de zijkant vond ik zeer belangrijk. De meeste keren als ik in mijn vijver keek zag ik de zijkanten van de kois en niet altijd het bovenpatroon. Nu, dit is persoonlijk.

willy on 30/10/2013 11:39

Dag Willy ,

Leuk weer eens iets van u te vernemen.
Domino dat is nog eens een voorbeeld !
Wat betreffende patroon op de koi,natuurlijk belangrijk,ook bij mij.
En inderdaad ook zeer zeker tot wel of niet laterale lijn.
Maar wat mij wel stoort dat er veel koi worden afgekraakt op een moment in hun ontwikkeling aangaande het patroon.
Zelfs als de koi over een top huid en body beschikt,het gaat alleen over het patroon.
Vaak is men niet in staat te ZIEN hoe het patroon eventueel uitpakt.
En dat vind ik weleens jammer !


jack on 30/10/2013 12:46

Een mooie en onverwachte discussie tussen Martin en Jack waarbij in mijn ogen beiden meningen wel een kern van waarheid is te bespeuren.

Jack heeft volkomen gelijk dat Sanke uit de Matsunosuke lijn een ander ontwikkelingstraject volgen dan de diverse bloedlijnen van SFF. Dit zien we ook makkelijk terug aan de leeftijden van beiden op de diverse Shows in Japan. Daar waar de Koi van de broers Sakai vaak pas op 7-8 jarige leeftijd worden ingezet zijn de Koi van Sakai SFF al vaak show rijp op 4 jarige leeftijd.
Jack daarentegen onderschat de importantie van het patroon, ja bij een show is het niet een beoordelingspunt waar de hoogste aandacht naar uitgaat maar dit heeft hoofdzakelijk van doen met het feit dat er op de grote shows in Japan haast geen Koi zwemt met een ’slecht’ patroon.
Kijken we simpelweg naar de aankoopprijzen van Koi in Japan dan wordt de prijs hoofdzakelijk bepaald door het patroon. Het is een idyllisch verhaaltje dat het patroon van ondergeschikt belang is, zelfs voor een Japanner.
Kijken we naar de getoonde Sanke van Luc dan is de body zoals je dit bij Yamamatsu mag en kan verwachten, de lengte groei had iets beter kunnen zijn maar bij een dealer is dit vaak moeilijker te realiseren. Dus in deze ga ik mee in de mening van Jack.
Patroon technisch, en dan met name de hoeveelheid aan kleinere sumi patronen, is wat deze Sanke show technisch gezien minder aantrekkelijker maakt. Ik schrijf expresse show technisch omdat het aan een ieder is om een patroon naar eigen inzicht te beoordelen op smaak. Tevens dient er wel gezegd te worden dat in de Matsunosuke lijn de kans zeker aanwezig is dat de losse sumipatronen een groter geheel kunnen worden. Dus in deze ga ik mee in de mening van Martin, maar dan niet op het Show technische patroon maar meer op mijn eigen smaak.
In huidkwaliteit lijkt deze Sanke gewoon zeer goed, iets wat over het algemeen niet vreemd is bij Yamamatsu.
Wellicht kan door het bovenstaande beider meningen iets bijgesteld worden. :-)

joop on 30/10/2013 13:17

Jammer dat de discussie over deze Yamamatsu sanke danig uit de hand dreigt te lopen; te meer daar sommigen nu ook op de man in plaats van op de bal menen te moeten spelen, is het niet Jaap?
Mij een dolgedraaide Sakai fan noemen, dat laat ik voor uw rekening, maar vind ik niet fijn. Je moest eens weten hoeveel Momotaro koi (allemaal afkomstig van Interkoi) en hoe weinig Sakai koi (ook gekocht van Luc) ik in mijn vijver heb zwemmen, en als je mij bovendien een beetje zou kennen (als iemand die graag advocaat van de duivel speelt en zo de reacties een beetje wil animeren), dan zou je heel anders tegen mij praten. En dan nog, als er iemand is die de voorbije jaren steevast geloofd heeft (en dat nog altijd doet) in de instelling en integriteit van Luc, dan denk ik zonder enige pretentie te mogen zeggen dat ik het wel ben (zij het niet alleen ik).

Echter, gegeven dat de discussie intussen meer dan lichtjes ontspoord is, hou ik het vanaf nu liever voor bekeken, want ik hou echt niet van dat welles nietes gedoe, zeker niet als ik merk dat het water tussen mij en de andere disputanten veel te diep is.

Eén ding wil ik echter wel nog kwijt, en het is iets om over na te denken.
Luc himself post een nieuwsitem met als veelzeggende titel: "Een belofte die geen waarheid werd". Wat er voor mij op wijst dat hij zelf ook ernstig ontgoocheld is in de ontwikkeling van deze destijds zo beloftevolle sanke. Luc klaagt er in zijn nieuwsitems geregeld over dat hij niet begrijpt waarom deze of gene koi, ondanks zijn of haar kwaliteiten, na zoveel tijd nog altijd niet verkocht is.
Welnu, de enige bedoeling van mijn aanvankelijke reacties was om, recht voor de raap, mijn mening te geven waarom deze sanke na drie jaar nog altijd niet verkocht is. En al dat geleuter over bloedlijnen en tragere ontwikkeling van Yamamatsu koi dat er dan bijgesleurd wordt ten spijt, wat op zich misschien wel waar kan zijn maar in dit verband eigenlijk niet relevant is, ben ik ervan overtuigd dat ik met mijn drie bovengenoemde argumenten niet ver van de waarheid zal zitten.

Ik begrijp perfect dat sommige mensen heel graag deze sanke zouden aanschaffen maar er het budget niet voor hebben of aan willen besteden. Maar dan moeten die zelfde mensen en de andere protagonisten van deze sanke ook begrijpen dat sommige potentiële klanten die er wel het budget voor hebben er hun neus voor ophalen omdat deze sanke in hun ogen echt niet goed genoeg is.
Dit laatste verdient in mijn ogen even veel respect als het eerste, en is volgens mij zelfs de hoofdreden waarom deze sanke drie jaar na aankoop in Japan nog altijd niet verkocht is. Denk daar ook maar eens goed over na.

Dit is het allerlaatste wat ik erover gezegd heb, alhoewel . . .

@Jack,
Als je mij dan toch de mond openbreekt, ik heb onlangs op het punt gestaan, niet om een SFF maar een zgn. Momo kanon te kopen, maar ben blij dat ik het uiteindelijk niet gedaan heb, want ze zou in mijn ogen op de shows kant noch wal geraakt hebben tegen het aankomende SFF geweld.
Zal die 50000 euro liever besteden aan de eventuele aankoop van een M4 volgend jaar . . .

Martin on 30/10/2013 14:24

@ Martin , de discussie is niet ontspoort toch ?
Wat mij betreft leerzaam geworden !
Fantastisch dat Joop zich erin mengt,die moeten we vaker lezen;-)

Enne....ik heb laatst bijna een SFF Kohaku aangekocht. Vraag maar aan Luc. Wacht toch nog even de voorjaar- auction af.
Want of het nu SFF is ,of Matsunosuke of Momotaro of weet ik welke kweker, en goede Koi is een goede koi !

jack on 30/10/2013 16:02

Mooie discussie waar de waarheid inderdaad in beide kampen worden verdeeld. Soms moet je echter voet bij stuk houden en blijven geloven...

In feite zou ik deze sanke aan iemand moeten geven waar ze krijgt wat ze verdiend, want dit kan helaas bij mij niet, zoals Joop omschrijft.

Wie zou er kandidaat zijn om deze sanke nog 2-3 jaar te begeleiden ? Of ik het zou doen, weet ik niet, maar ik zou er misschien over nadenken.

Of ze het maakt ? 99,9% kans zal ze het nooit maken. Is dit nodig ? Voor mij zeker en vast niet, want ik heb absoluut geen behoefte om GC of iets dergelijks te spelen, ik heb het allemaal al meegemaakt...

Is ze mooi ? ik persoonlijk vind ze geweldig mooi en velen onder mij ook, er zullen echter altijd mensen zijn die ze niet mooi vinden.

Wat ik over deze sanke verzwijg ? Ik zal het vertellen.
Ik heb deze sanke gekocht voor vrij veel geld, en heb ze in Japan gelaten om verder te ontwikkelen. Het probleem was dat ik toen via Brian de sanke heb gekocht, en deze heeft ze helaas niet aan de kweker betaald, zodat ik deze vrij dure sanke, met nog een aantal andere dure vissen dubbel heb moeten betalen.

Bovendien, zijn er toen bij levering van die dure koi, verschillende in slechte staat ontvangen, waarbij zelfs 1 dode koi, die voorheen ook verdwenen was in de mudpond (dutske was haar naam geloof ik)...je wil het allemaal niet weten.

Ik heb het gevoel dat ik niet goed behandeld ben, maar laat ik daarover zwijgen. Ik blijf deze sanke echter graag zien, en het kan goed zijn dat ze volgend jaar weer ingezet wordt in een show, en het kan goed zijn dat ze dan wel haar prijs wint...wie weet. En als ze niet wint, blijft ze even mooi...

luc on 30/10/2013 17:53

En toen was het stil .
Trieste uitleg Luc , kloten of hoe zeggen ze zoiets .
En dan nog maar te zwijgen van enkele malafide dealers in Belgie en Nederland .
Martin , ik weet dat deze koi niet aan je verwachtingen voldoet .Geen probleem dat respecteer ik ook .Ook het feit dat je steeds je mening zegt en niet meedoet met de rest . Maar toch denk ik dat je deze nog enkele jaren moet geven .
Maar toch wil ik je deze vraag stellen , is het echt zo belangrijk voor jou om GC te worden ? Als ik de vissen zie in jou vijver , dan denk ik toch dat je best trots mag zijn .
Dit zou ik toch zijn mocht ik deze in mijn plasje hebben zwemmen .

johan on 30/10/2013 22:31

Het is niet allemaal rosegeur en manenschijn, zeker als je dubbel moet betalen. Ik heb het ook eens meegemaakt, daar word je niet vrolijk van. Voorkeur en smaak voor een koi blijft iets persoonlijk, net hetzelfde als bij een vrouw. De ene zegt tegen de andere, wat heb je een lelijke vrouw, den andere zegt, dan moet je eens door mijn ogen kijken. Het spijtige aan de ganse hobby is het feit dat de vissen niet vlug genoeg groot kunnen zijn. Ik heb een filter gehad ( zowat de grootste van Belgie ), waar mijn inhoud van 45 kub aan 450 procent doorging, dat is zo puur onnaturel als de pest, daar kan je vissen zodanig op laten knallen dat ze amper zes jaar worden, dan moet je nog eens een goede chemicus zijn voor de extra troep die je moet toedienen , anders geraak je niet aan de zes jaar.Ik heb mijn visie en logica 180 graden gedraaid, ik heb nog nooit zulke mooie en gezonde koi's gehad als nu. Ik weet heel goed wat die Japanners doen, eigenlijk op vraag van de klant, die nooit content is qua lengte, en hiervoor veel wil betalen. Ik zie steeds meer en meer kwekers ( ze hebben geen andere keus als de anderen het doen ) die zwaar onnaturel gaan na de mudpond oogst ( winter ). Hier gebeurd het Willy, je kan zo ver gaan dat hij er zot van word.

Marcel D on 30/10/2013 22:51

@Marcel D, je maakt me nieuwsgierig. kun je een nadere uitleg geven wat je bedoeld met "ik weet heel goed wat die Japanners doen"... wil je zeggen dat de hoeveelheid water wat door het filter loopt hier invloed op heeft, leg je nader uit ben benieuwd, naar wat je suggereert. puur uit interesse.

stephan on 31/10/2013 07:33

Voila Marcel, back tot basic. Je hebt duidelijk een punt.
Ooit een sanke gekocht van Ogata ( per stuk 15000bf, per drie 10000 Bfr het stuk ).
Toen ik ze heb moeten wegdoen wegens vijver problemen was ze 17 jaar en 92 cm. Ze heeft haar jaren echt nodig gehad naar groei, ondertussen ook wat van de kleuren verloren, het was geen topkoi, maar bezorgde ons zoveel koivreugde.
Momenteel doet ze het nog goed en wordt 20 jaar.
Als er potentieel inzit zal de natuur haar werk wel doen en heb je jarenlang plezier van je huisdier. En aan de prijzen van nu mag het " jarenlang " zijn.

willy on 31/10/2013 11:27

@ Luc,
Ik verwijs naar de derde alinea van uw uitgebreide en verhelderende tussenkomst hierboven. Intrigerende sollicitatie, moet ik zeggen!
Welnu, ik ken iemand uit de Limburgse Kempen met een gereviseerde vijver van ca. 90 kuub, met groen algenrijk water (althans in de zomer) en met zeer lage visbezetting (if any). Volgens mij de ideale biotoop om de Yamamatsu sanke de komende jaren verder in te laten ontwikkelen.
Jij kent hem ook, en belangrijk lijkt mij dat hij er ook zelf in gelooft. Waarom dus niet proberen het op een akkoordje te gooien met die man en samen het (wellicht boeiende) experiment aan te gaan?

@ Johan,
Ik citeer uit uw reactie hierboven: " . . . is het echt zo belangrijk voor jou om GC te worden?"
Kan je mij misschien eens concreet aangeven waar ik dat in mijn diverse reacties hierboven gezegd of geïnsinueerd heb? Ik denk dat je niks gaat vinden hoor. Het zijn alleen maar anderen die soms geniepige pogingen doen om mij dat in de mond te leggen.
Trouwens, ik vind de huidige context (discussie omtrent de Yama sanke) daarvoor volkomen irrelevant en zelfs ongepast. Het feit dat ik een aantal harde argumenten aangeef waarom ik persoonlijk dit geen goede sanke vind, terwijl deze door de meeste andere mensen bejubeld wordt, betekent daarom toch niet dat ik enkel maar uit zou zijn op koi met GC kwaliteiten. Verre van zelfs, ik sta ook wel met mijn twee voeten op de grond hoor. Wel leg ik de lat vrij hoog, zeker als het om sanke gaat, dat moge duidelijk zijn.
Maar om nog heel even op uw concrete vraag van hierboven terug te komen en om heel eerlijk te zijn: het antwoord is ja, maar zeker niet ten koste van alles, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is dus een gezonde ambitie, maar waarvan ik vrees dat het altijd wel een ambitie zal blijven. Daar is toch niks mis mee, neem ik aan.

@ Stephan,
Ik vermoed dat Marcel D hier doelt op een soort doping, anabole steroïden en/of andere groeihormonen die effectief zijn voor karpers. Let wel: ik wil deze woorden niet in zijn mond leggen, dit is mijn persoonlijke invulling van zijn insinuatie.
Eigenlijk zou je op een namiddag eens een vijverbezoek moet brengen bij Marcel, dan zou hij je veel meer dan het achterste van zijn tong laten zien, maar de kans bestaat dan ook dat je 's avonds met ernstige hoofdpijn naar huis zult gaan. Complimentje, hé Marcel :-).

Martin on 31/10/2013 12:11

@ Martin

Dat is niet eens nodig, het kan nog anders.
Het is en blijft jou persoonlijke invulling, zover heb ik de inwendige keuken niet gezien, ben nog nooit in Japan geweest, dit laat ik in het midden.
Ik weet wel van mensen die er ter plekke zijn geweest, dat er serieuze cocktails van medicijnen worden gegeven .
Wat ik tot dusver heb geleerd bij mijn zware manupilaties, waarvan ik eerst dacht dat ze natuurlijk waren, maar wat eigenlijk een concentratie kamp was, dat je het niet red zonder hulpmiddellen (medicatie), dus dit strookt perfect met wat ik geleerd heb.
De moment dat ik dit ontdekte was ik zelf beschaamd, omdat altijd de natuur, karp en koi mijn vriend is geweest.
Op dit moment leerde ik pas de natuur, met de neus op de feiten gedrukt.
Eindelijk kon ik het onnatuurlijke van het natuurlijke scheiden.
Tevens leerde ik hoe iets pathogeen word en hoe het niet pathogeen word.
Nu zijn er ook vele Japanners die wel proberen goed te zijn voor hun vissen, ik wil ze niet over dezelfde kam scheren.
Maar deze mensen worden op de lengte van hun vissen afgewezen op den duur, vandaar de veranderingen.
Vergeet niet dat er in Nederland, Belgie en omstreken vijvers zijn die niet onderdoen qua onnatuurlijke manipulatie, integendeel hier hebben ze het ganse jaar shit te verwerken .

@ Stephan
Ik zal jou een ding vertellen, de natuur is op zijn best als zijn natuurlijke mineralisatie klopt.
Als je weet hoe je dit het best onnatuurlijk maakt, met nog een deel andere onnatuurlijke toestanden, dan laat je elke vis ploffen .
Ik blijf hier geheimzinnig over tot dusver.
Om het eens goed uit te leggen zou ik een boek moeten schrijven.
Iets waar mee ik in de winter maanden mee bezig ben.
Persoonlijk wil ik voor de natuur en koi opkomen, dat verdienen ze wel.



Marcel D on 31/10/2013 23:24

Marcel, ik ververs enkel water in mijn vijver . Filters staan er natuurlijk ook . Wat plantjes , is dit onnatuurlijk

Johan on 01/11/2013 09:21

@ Johan

Je moet mijne boek maar eens lezen als hij af is.
Ik moet anders teveel uitleggen voordat je het verband kan leggen..
Als ik hier verder op in ga, dan is het hek van de dam, dan hoef ik op den duur niet meer te schrijven.
Dit gaat een totaal ander boek zijn dan wat we allemaal in de kast hebben liggen of staan.
Ik kan jou vertellen dat de laatste jaren mijn kennis enorm is veranderd,

Marcel D on 01/11/2013 13:10

Hier van mij ook mijn visie van de sanke : Persoonlijk een hele mooie, sumi van hoge kwaliteit , maar geef ze nog 2-3 jaar om verder te ontwikkelen( denk maar aan Domino of Harald met zijn koi) . Ik denk aan de tekst te zien een beetje een ontgoocheling voor Luc, maar breng ze dan naar een hoger level...
@Marcel D, grote waarheid, je moest eens weten...