Een formule die aanslaat.

Een formule die aanslaat.Het is altijd plezierig dat er gereageerd wordt als je iets doet wat niet conform de gangbare regels is, maar die toch succes heeft.

De "waag je kans" formule is wel degelijk succes. Natuurlijk krijg je ook veel mailtjes binnen met biedingen die kant nog wal raken, maar dat moet je erbij nemen. De meeste mensen begrepen de boodschap en deden een bod dat "acceptabel en realistisch" was.

Het gevolg is dat ik stilaan uitverkocht geraak, en ik kan hier alleen maar gelukkig mee zijn. Wel zijn er een paar koi waar ik geen thuis voor vind, en dat betreur ik, maar ik veronderstel dat dit een gegeven is dat altijd zal blijven en dat onherroepelijk verbonden is met het verkopen van koi.

Een bepaalde norm kan ik hierin niet plaatsen, maar ja, dat is ook logisch, anders zou het veel te makkelijk zijn. Wel ben ik telkens ontzettend blij, dat als ik de koi bowl, ik zelf zeer tevreden ben over de conditie en de uitstraling van de koi.

Heeft het nu te maken met het nieuwe voer van Nedkoi dat ik gebruik of niet, moeilijk te bewijzen, maar het is in ieder geval zo, dat zowel de teri of de glans, en de kleuruitstraling van een opmerkelijke kwaliteit is, je zal het in de onderstaande filmpjes zeker opmerken. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de filmpjes altijd flatterend zijn, en dat de uitstraling op een filmpje beter is dan realiteit. Niet iets waar ik iets aan kan doen, want ik laat liefst alles zien zoals het is, maar je kan realiteit nu eenmaal niet filmen, enkel zo dicht mogelijk benaderen.

Het voerregime dat ik momenteel toepas kan ik voorlopig toch iedereen aanraden. Wat bedoel ik nu met voerregime ? s'Morgens geef ik alle koi zinkend voer van probites. Dit verdeel ik willekeurig over de ganse bodem van de vijver. Waarom zul je je afvragen ? Als ik het zinkend voer geef, samen met het drijvend voer, dan zullen de koi altijd eerst het zinkend voer opzoeken, en gaat het drijvend voer genadeloos richting skimmer, en daar heb ik een hekel aan.

s'Middags geef ik iedere vijver een reep muggelarven, een luxe die door iedere koi op prijs wordt gesteld. Eénmaal ze dit kennen, is het een genot om te zien slurpen aan het plastic zakje. Voedzaam ? tja misschien wel, ik weet het niet. Het zijn in ieder geval aquatische eiwitten, en geen organische. s' Avonds voer ik de grote koi met de grote korrel van 10 mm met Chlorella, en de kleinere koi met frostbites.

Ik krijg trouwens regelmatig de vraag over voer. Wat is nu het beste voer ? Ik kan er niet op antwoorden, want ik weet het niet. Ik voer al vanaf het begin het voer van Nedkoi, en dit vooral op aanraden van Rini. Het is het enigste voer dat de NEB vermeld. NEB staat voor Nuttige Eiwit Belasting, en het is ook de enigste firma die dit doet.

De reden heb ik al eens uitgelegd, maar ik wil het nog wel eens doen. Op iedere zak van koivoer staan de eiwitten vermeld, en hoe hoger hoe beter. Het enige wat niet verplicht is te vermelden is de NEB of de Nuttige Eiwit Belasting. Waarom niet ? Omdat dit de belangrijkste faktor is van het geheel. Nedkoi gebruikt vooral aquatische eiwitten, die door koi veel beter verteerd worden, maar ook veel duurder zijn. De anderen gebruiken organische eiwitten die veel goedkoper zijn. Het NEB van Nedkoi is 70%, en als je nu 70% neemt van de vermelde eiwitten, dan pas weet je precies hoeveel eiwitten er kunnen verteerd worden.

Genoeg over voer, want ik begrijp de grote heisa niet. Waarom zou je nu voer van Japan of ieder ander land kopen als je het beste voer in eigen land kunt kopen, probeer me dat eens uit te leggen. Is dit een vorm van chauvenisme ? Neen, want ik ben Belg en Nedkoi is een Nederlands produkt. Gelukkig verstaan Belgen en Nederlanders elkaar over het algemeen goed.

Over naar de orde van de dag. Hein kwam met vrouw en kinderen naar Interkoi om zijn vijver te verrijken met "rood"....Dat kan, want ik heb nogal wat "rood" zwemmen momenteel. Goed, ik zal wat kohaku in een bowl zetten van verschillende prijsklasse, en dan zie je maar wat je graag zou willen hebben. De keuze was snel gemaakt. Een prijs werd gegeven, een respectvol bod werd gedaan, en de deal werd gesloten. Koper content, ik content, iedereen content. Tenslotte werden het deze 2 kohaku van Taniguchi die richting Nederland vertrokken.

Toen ik akkoord ging met het bod van Hein, werd nog even geopperd dat hij te veel geboden had. Fout Hein, want als je 1 euro minder had geboden bij wijze van spreken, dan zou je ze niet hebben kunnen kopen. Het bod was kantje boordje, en dan ben ik ook niet pietluttig om de deal rond te maken. Is het bod te weinig, dan wordt het stukken moeilijker om met mij zaken te doen. Respect voor de koi is hier op zijn plaats.

Ondertussen had ik het bezoek gekregen van R. Het was rustig, en we begonnen ons al af te vragen hoe het kwam dat er zo weinig volk kwam. R. kwam voor bepaalde koi, en dit was dan ook een goede gelegenheid om de koi die hij op het oog had even te bowlen.

De eerst koi was deze sanke van Momotaro die me meer en meer bekoort. Misschien wat traditioneel, maar wat is er mis met traditioneel ? De grote vraag blijft nog of het kata sumi gaat doorkomen of niet, alhoewel ze dit in mijn ogen niet nodig heeft. Deze is het echter niet geworden...de reden is me niet helemaal duidelijk, maar in Japan zeggen ze dan, "dankjewel". Ik dacht dat ze 62 cm geworden was ondertussen, maar ik ben niet helemaal zeker meer.

De volgende werd een keuze uit de kohaku van Momotaro en zeg nu zelf: zien deze er goed uit, of zien deze er fantastisch uit ? Tenslotte werd het één van deze kohaku, en na meting bleek ze 64 cm te zijn, een groei van 3 cm vanaf haar aankomst Arendonk.

Tenslotte, na veel wikken en wegen ging R. voor een mannelijke kohaku van Taniguchi. Nu kan je me geloven of niet, maar dit is kwalitatief een zeer goede kohaku, en het blijft voor mij onduidelijk waarom deze nog niet weg was. Body, huidkwaliteit, kiwa, sashi, backbone, ozutsu, noem maar op, alles was zoals het hoort. Ik ben dan ook blij dat R. deze 2 vissen heeft geselecteerd.

Na gebruik te maken op een correcte manier van de "waag je kans" formule werd er snel een overeenkomst bereikt en gingen deze kohaku ook richting Nederland.

De ginrin waren ook van de partij, en de ginrin showa van Taniguchi moest zich ook nog even laten zien. De moeder hiervan is 90 cm, en ik herinner me dat een hele goede ginrin showa naar Peter is gegaan. Achteraf heb ik nog wel gehoord dat deze het behoorlijk goed doet, en ik hoop dan te gepaster tijd nog eens een update te mogen ontvangen. De 90 cm zullen deze wel niet halen, maar ik heb er nog altijd plezier in om deze te zien rondzwemmen.

Toen werd het plotseling heel druk, maar tevens ook gezellig. Kris en Reinhold kwamen nog een een goede dag zeggen, en tegelijkertijd liet ik hun de kohaku van Sakai SFF even zien. Deze kohaku werd door hun verleden jaar aangekocht, maar deze had veel aanpassingsproblemen, en een tijdje heeft het er naar uitgezien dat ik deze zou moeten verliezen. We snijden hier een probleem aan waar liever niet over gesproken wordt, maar ik vind het toch een taboe dat open zou moeten zijn.

Ik heb bloed en tranen gezweet om deze kohaku zo goed mogelijk terug in orde te krijgen, en ik denk dat het me gelukt is. Deze New Smile kohaku van Sakai SFF zal altijd de littekens blijven dragen, maar ze zal voor 95% in orde komen. Bovendien is ze niet alleen genezen, maar begint nu pas te ontwikkelen. Ze is ondertussen 3 cm gegroeid, en het wordt mijn lieveling, ondanks het feit dat ze van Sakai is...

Maar we zijn er nog niet. Er werden nog enkele serieuze kleppers gebowld. Bewonder deze showa van Matsue, en oordeel zelf. Bewonder deze goshiki van Takigawa, ik geraak haar aan de straatstenen niet kwijt. Bewonder deze sanke van Momotaro die als gegarandeerde vrouw werd verkocht, maar een dikke man blijkt te zijn. En wat van deze jonge showa van Momotaro? Minder van kwaliteit, maar ook minder in prijs, is deze tosai showa van Momotaro. Genoeg koi gezien ?

Ik wil nog 2 filmpjes tonen, namelijk de serie die in december door mij en Daisuke samen werden uitgekozen. Zo zien ze er bij mij uit. Het is mogelijk dat ze bij jullie thuis beter zijn ontwikkeld, maar nu heb je een mooi vergelijkingspunt. En ze zien er helemaal niet slecht uit wel ? Ik dacht een goede selectie gemaakt te hebben uit ±800 babykoi...Herinner je het je nog ? selectie tosai showa

Tenslotte, toen iedereen weg was heb ik de koi die verkocht zijn nog wat gevoerd. Ze wachten met ongeduld op hun nieuwe baasje...

Vandaag zijn er al mensen die naar de "waag je kans" dagen komen. Ik weet dat dit toch een succes is geweest, en hoop dat de mensen begrijpen dat bieden kan, maar enkel met respect bieden, anders vang je toch bot...Het was in ieder geval een gezellige dag, en ik hoop dat iedereen het gezellig vond.

Meer afbeeldingen

Reacties

23 reacties tot nog toe

Stilaan uitverkocht.... ik word er stil van...

Arjan on 11/08/2013 09:16

Ik schat in totaal nog maar een 160-170 koi.
± 40 in vijver 1
14 in vijver 2
20 in vijver 3
16 in vijver 4
± 20 in vijver 5
± 30 in de mudpond in Japan.
± 25 verkochte in quarantaineopvang
3 in behandeling/quarantaine
een aantal grote koi die verkocht zijn en nog moeten opgehaald worden.
Alle drie de binnenbakken volledig leeg.

Stilaan tijd om terug naar Japan te vliegen.

luc on 11/08/2013 09:22

R heeft een fantastische Male kohaku gekocht.. Heb het kort geleden nog over die vis gehad met Luc..

Sanke is ook een plaatje van een Koi!

Matthijs on 11/08/2013 09:53

De Sanke nog steeds niet verkocht,jammer want het is een topper!

De Momo Kohaku hebben het toch erg goed gedaan tijdens hun verblijf in Arendonk,mooie Koi!

Mr.R heeft een goede deal gemaakt,in de categorie zeer mooie man.

Toch lijkt er nog steeds een Kohaku te zwemmen waarvan ik niet snap dat de koi niet verkocht is.Toch mijn stoute schoenen eens gaan zoeken...

jack on 11/08/2013 10:37

Dat ginrin showa-tje is gekocht geweest in mei op 19cm, een ukkie dus, zit nu op 28cm, dat is dus leuke vooruitgang imho.

Peter on 11/08/2013 10:51

Amai, mooi resultaat Peter. Hopelijk inde toekomst nog eens een filmpje en een foto.

John on 11/08/2013 11:35

Geen te stoute schoenen Jack. Schoenen met respect en je weet dat je dan met mij veel kan aanvangen.

Luc on 11/08/2013 11:42

Luc,

Hedenmiddag mijn Ginrin Showa-tje gemeten en die is van 17 naar ruim 24 cm gegaan. Ik heb wat foto's en een filmpje, hoe kan ik die het beste bij jou krijgen?

Jent on 11/08/2013 16:16

R Heeft twee mooie aankopen gedaan, zorg er goed voor.
Veel plezier ermee en laat ze een keer terug zien.

Marcel D on 11/08/2013 18:30

Echt altijd heel leuk om te zien en volgen. En iedereen heeft wel zo een koi van "waarom is deze nog niet weg???" .
Ik heb dit nu ondermeer met de indo-02 kohaku. prachtige elegante dame zonder meer.
Ik zou het wel weten!

Veel koiplezier aan de liefhebbers met de nieuwe aanwinsten!!

Raf on 11/08/2013 19:53

Tijdje geleden gekeken op de website van interkoi, veel mooie koi passeren hier de revue , heb wat nieuwsitems in te halen zo te zien... Mooie actie Luc.

kurt on 11/08/2013 20:58

Een goeie (commerciële) raad met het oog op uw volgende Japanreis Luc: geen koi meer inkopen die je aan de straatstenen niet kwijt geraakt, simpel toch! M.a.w. geen koi meer inkopen enkel en alleen omdat je er zelf op het eigenste ogenblik een klik mee hebt, maar u telkens opnieuw de vraag stellen of bepaalde van uw klanten er ook een klik mee zouden (kunnen) hebben. Ik weet het, het is niet eenvoudig, maar in het verleden heeft het op dit punt wel eens ooit gemankeerd dacht ik (misschien ook door de nefaste invloed van Mr. White?).

Na de mysterieuze Mr. M. (klant van Danny's Koi Café) die enkele jaren geleden haast telkens de hoofdprijs wegkaapte op de shows in de lage landen, na Mr. Nobody die hier nog niet zo heel lang geleden een tijd lang furore maakte maar uiteindelijk jammer genoeg ontmaskerd werd, hebben we nu de geheimzinnige Mr. R. die er een lap op geeft.
Serieuze kennis van zaken heeft die onbekende, dat lijdt geen twijfel als je naar zijn aankopen kijkt. Vooral de male kohaku met het neusje, die had ik ook wel gelust, maar valt mij rechtuit gezegd nu pas goed en wel op. Hoe dom of hoe blind een mens kan zijn, ik zit voor deze nu op dezelfde golflengte als Matthijs.
Magnifieke keuze Mr. R., veel geluk en plezier ermee eenmaal in uw eigen vijver.

@ Jack,
Hoegenaamd niet akkoord met uw uitspraak over die sanke, en je weet wel waarom.
Maar vooral uw mysterieuze praat over de kohaku die nog niet verkocht is en uw stoute schoenen (heb je die echt wel in uw kast?) intrigeert mij. Over welk beestje gaat het dan wel, mogen we dat weten? Tell me pease, zelfs al gaat het over een Taniguchi . . .

@ Kris en Reinhold,
Bekruipt de goesting u niet terug om die SFF sandan kohaku uiteindelijk toch aan de haak te slaan? Bij mij zou het alleszins kriebelen.

@ Kurt,
De schapenboer? Zo ja, je had toch beloofd om begin juli nog eens naar Arendonk te komen, onder meer ook om eens kennis te maken met elkaar. Ik heb je er tot mijn spijt niet gezien, maar ja, Thailand of het Midden Oosten genoot waarschijnlijk veel meer prioriteit, niet?

Martin on 12/08/2013 01:30

Zo te lezen heb ik toch wat gemist want veel koi in de bowls en erover praten waarom deze wel en die niet is een plezierige bezigheid .
Hier is het stilletjes en we zien wel wat de tijd nog brengt .grtjs en veel plezier met de aangekochte koi .

paul on 12/08/2013 07:43

Dat gaat over deze kohaku Martin. En Jack heeft volkomen gelijk. Het probleem echter is, dat deze 40 cm te klein is voor jou, haahahah...

Wat betreft het aankopen van koi, ga je wel iets te hard door de bocht. Denk je nu werkelijk dat ik koi ga aankopen, waarvan ik denk dat ik ze alleen maar graag zie ? Nee hoor...ik kijk altijd naar de verkoopsmogelijkheden.

Tja, het is makkelijker langs de kantlijn nietwaar ? En wat let je om mee te gaan naar Japan ? Kan je voor mij eens inkopen.... zou pas leuk zijn...ook het risico voor jou...

luc on 12/08/2013 08:24

@paul. Ja je hebt veel gemist Paul, maar ik heb jou ook gemist hoor...

luc on 12/08/2013 08:25

@ Martin, wat is er nu mis met de betreffende Sanke,graag onderbouwd argument. Want ik kan uw bezwaar echt niet !

Trouwens ik kan mij wel vinden in Luc zijn opmerking.
Maar wat mij betreft laat het inkopen maar aan Luc over,maar koop daar nu eens een Sanke die het volgens u helemaal gaat maken.
Niet ouder dan Nisai,op de auction aankomend voorjaar.

Om meteen antwoord te geven op de vraag die gaat komen,ja dolgraag eens in de toekomst. Nu nog even de juiste omstandigheden niet.

jack on 12/08/2013 17:29

Nu dacht ik echt dat Jack iets van koi kende ,maar die kohaku is echt wel zijn beni totaal verloren :-) .
Fout filmpje , maar prachtige koi op foto .

johan on 12/08/2013 20:37

Wat er met de SFF gebeurd was, is zonde. Maar dit kan nu eenmaal gebeuren. Ze blijft een prachtige koi. Haar plekje als sandan kohaku is echter al ingenomen door een andere schoonheid van Momo :-)
Ben ervan overtuigd dat Luc een goed plekje weet te vinden voor de SFF!!

Kris on 12/08/2013 23:09

Tja Luc, ik heb altijd al graag hard en kort door de bochten gescheurd, dat weet je. Ergens heb je wel een punt met uw verdediging, maar ik denk ik met mijn bemerking ook!
En wat belet mij om eens mee te gaan naar Japan? Mijn IBS jammer genoeg, dat zou je toch moeten weten na mijn operatie van vorig jaar.

@ Jack,
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over de sanke SA-OS13-0239.
Heel goede body en huidkwaliteit, dat wel, maar voor mij mist deze de essentiële kenmerken van een frisse, moderne sanke:
° geen kata sumi op de schouder, en ik geloof ook niet dat dit er ooit zal komen, waardoor er een onbalans is in de globale verdeling van het sumi over de koi (vooraan niets, achteraan veel te veel);
° in mijn ogen, in tegenstelling tot die van Luc, heeft ze dat kata sumi wel degelijk nodig om een evenwichtige sanke te worden;
° te veel en te zeer verspreid sumi op het tweede gedeelte van de vis, waardoor het patroon in mijn ogen nogal rommelig wordt;
° de combinatie hiervan met de twee grote hi-platen, de voorste zonder sumi en de achterste met te veel verspreid sumi; deze onbalans maakt de sanke onaantrekkelijk voor mij.
Nu zal je zeggen dat ik hier enkel en alleen opmerkingen aanvoer m.b.t. het patroon van de koi, wat naar alle maatstaven zogezegd een louter persoonlijke kwestie is. Maar voor een sanke ga ik daar niet mee akkoord en vind ik dat à la limite een fris en evenwichtig patroon uiteindelijk altijd van doorslaggevend belang is. En net hieraan schort het bij deze sanke.


Martin on 12/08/2013 23:56

@ Jack en iedereen die het aanbelangt of wil lezen,

Als ware sanke adept zou ik na mijn vorige reactie nog de volgende stelling willen poneren, tot uitdaging van eenieder die het wil bestrijden:
"Iedere sanke staat of valt met de combinatie van zijn of haar kohaku patroon en de al of niet evenwichtige verdeling van het sumi over dit patroon, waarbij het vooral tsubo sumi is dat de voorkeur geniet".
Deze stelling geeft meteen ook een idee van hoe een (wat ik noem moderne) sanke er min of meer moet uitzien.

Martin on 13/08/2013 00:40

Aangaande de 0239 ga ik er vanuit dat er nog meer Sumi opkomt.
Uiteindelijk meer evenwicht,kenmerkend Momotaro. Geduld hiermee.
De Kata sumi op de schouder geloof ik ook nog niet,hoewel dit jaren kan sluimeren voordat hij erop komt.
Ben het met Luc eens dat hij niet noodzakelijk is op deze koi.
Wat ik vooral proef is toch persoonlijke voorkeur .

Aangaande de stelling die u poneerd; eens qua tsubo sumi.
Kohaku patroon kan leuk zijn,niet altijd spannend.
U stelt moderne Sanke,ik zie dit eerder traditioneel.

jack on 13/08/2013 18:39

Bedankt voor het stoute weerwerk tegenover mijn wellicht wat arrogante visie en stelling omtrent sanke, Jack. Zo houden we tenminste wat leven in de brouwerij in deze armtierige dagen, toch!

Ik moet toegeven dat er in mijn visie een zekere dosis persoonlijke voorkeur vertaald is, maar als ik kijk naar de sanke koi die de laatste jaren de GC titel behaald hebben op de shows in de lage landen, dan denk ik dat ik met mijn stelling niet ver van de normen zit die ook door de meeste juryleden gehanteerd worden. En wat kan er meer objectief zijn dan dat bij de beoordeling van koi? Dus . . . zo subjectief ben ik dan toch ook weer niet!
Overigens ben ik uitdrukkelijk van mening dat bij sanke, veel meer dan bij andere go-sanke variëteiten zoals kohaku en showa, het onderliggend kohaku patroon en de evenwichtige verdeling van het sumi over dit patroon van doorslaggevend belang is bij de beoordeling en waardering van de koi; reden ook wellicht waarom sanke zo'n moeilijke koi is om in onze contreien aan de man te brengen, terwijl deze in Japan zo geliefd is.

Uw jongste reactie ontgoochelt mij trouwens een beetje, in die zin dat je ook maar gewoon een aantal punten vooropstelt zonder deze enigszins te onderbouwen:
° je gaat er van uit dat er op de 0239 nog meer sumi komt, op de voorkant van de koi dan veronderstel ik, zonder dat daarvan momenteel ook maar één sprankeltje te zien is; geef toe dat dit meer dan twijfelachtig is, zelfs al gaat het om een typische Momo;
° inzake de kata sumi ben ik het met je eens; ik heb hier in mijn vijver die ervaring met mijn Momo gin mako sanke en heb ook zo'n geval meegemaakt met een goedkope SFF sanke afkomstig van Aqua Hobby, maar het was in beide gevallen wel van meet af aan te zien dat het er ooit zou doorkomen; wat met de 0239 toch niet het geval is, geef toe;
° je bent het eens met Luc dat kata sumi niet noodzakelijk is op deze sanke: waarom dan niet? dit slaat in mijn ogen nergens op, te meer daar er momenteel op het eerste gedeelte van de koi totaal geen sumi te zien is en daarom een flinke kata sumi vlek de koi meteen veel meer evenwicht en uitstraling zou geven als sanke, quod non!

Ten slotte wil ik toch even in het algemeen verduidelijken wat ik versta onder een 'klassieke' resp. 'moderne' sanke, en dit aan de hand van enkele voorbeelden uit het bestand van Luc:
° klassieke sanke: bv. de Yamamatsu 1011047, in iets mindere mate ook de Momotaro 1110004
° moderne sanke: bv. de Kanno 1204007 en in iets mindere mate de Yamamatsu 1211010.

Ik wil hiermee niet zeggen dat een klassieke sanke minderwaardig zou zijn tegenover een moderne sanke, verre van zelfs, want de voorkeur voor één van beide types is en blijft tenslotte een persoonlijke kwestie.
Maar met mijn arrogant karakter wil ik er als grote sanke adept toch nog het volgende aan toevoegen: de klassieke sanke is in koimiddens passé, lang leve de moderne sanke!

Martin on 13/08/2013 21:21

Martin...

misschien eerst eens verdiepen in wat een klassieke sanke is en wat een moderne sanke is.... ;-)

Matthijs on 14/08/2013 11:10