Een geweldig interessante dag.

Een geweldig interessante dag.Eén voor één werden de tosai getoond aan iedereen die aanwezig was. Eerst de veilingvissen, daarna de Dainishi en daarna de overblijvende 42 reeks.

Bovendien hebben we alle tosai opnieuw gemeten, gefotografeerd en een extra beoordeling door onszelf gegeven. Vooral Ben was actief, en ik kan alleen maar zeggen tegen alle koiliefhebbers dat ze blij mogen zijn om 2 onafhankelijke mensen erbij te hebben die koi volgens hun ervaring beoordelen, met name Rini en Ben. Het grote probleem is niet hun kennis, maar het feit dat ze niet kunnen liegen, en dat ze open en eerlijk hun mening geven, ondanks het feit dat het dikwijls niet in het voordeel van Interkoi is. En dat MOET zo blijven.....

Ondanks de magere interesse was er toch een goede opkomst en hebben we ons best vermaakt. Voor velen was het ook leerzaam om iedere koi appart te beoordelen en zijn goede en minder goede punten naar boven te brengen. Ik denk dat er veel mensen heel nuttige informatie hebben gekregen, die ze anders nooit zullen krijgen.

Om je een idee te geven over de groeiresultaten:
De veilingvissen (7 stuks) werden gemeten in februari en waren nu gemiddeld 9-14 cm gegroeid en waren allemaal tussen de 40-48 cm. De meeste waren juist een jaar geworden, en enkele andere moesten nog een jaar worden. Wat betreft de Dainishi koi hebben we geen exacte cijfers van voorheen, maar de Momotaro tosai waren het laatst gemeten einde Maart en waren gemiddeld 3-4 cm gegroeid, met enkele uitschieters, zowel naar boven als naar beneden. (wel weinig). In de loop van de week zullen de koi allemaal aangepast worden.

Mijn persoonlijke smaakmakers waren toch vooral de veilingvissen, waarvan het voor mij nog steeds onbegrijpelijk is dat deze niet verkocht zijn, maar vooral van de ginrin Kohaku van Momotaro....een zalige koi.


Een sfeerfilmpje: Ben in actie tijdens zijn beoordeling.


Meer afbeeldingen

Reacties

8 reacties tot nog toe

luc ,rini en ben ik vond het best wel intressant om de koi te beoordelen
zo krijg je toch weer iets een andere kijk op koi
zoals je hebt gezien heeft de vrouw des huizes ook meer intresse gekregen in koi en wilde nu ook al beslissen welke koi mee ging richting de noord veluwe
ben erg blij met deze keuze

gerrit

gerrit on 07/06/2009 20:03

Jammer dat er zo weinig animo was,dit zijn de dingen waar je wat kan leren.
Die eigenlijk te weinig georganiseert worden,ook door de dealers!
Had ik nou geen skimmer gekocht Luc,had ik een showa bij je gehaald.(904246)
Daar in tegen,als ik zie wat hij eruit haalt......kan de vijver mischien volgend jaar wel
twee van die toppers extra bergen!

Gr.Jack

jack on 07/06/2009 20:05

een bijzonder leerzame dag, de uitleg van Ben was geweldig interessant en dit geeft toch weer een nieuwe dimensie aan de hobby.
het was weer een echte interkoi dag.
Luc bedankt

groetjes
Geerard en Marjan

Geerard on 07/06/2009 20:37

't Was een heerlijk ontspannen dagje.

Ik luister erg graag naar de uitleg over de tossai, omdat je zo toch regelmatig iets ziet waarvan je eerst het tegenovergestelde dacht. Het verandert je manier van kijken naar koi.

Ik ben ontzettend benieuwd naar de foto's ten tijde van binnenkomst en nu. Vergeleken met de certificaten was een aantal al behoorlijk veranderd.

En gewoon kijken naar Hera, m'n meiske tussen de duikboten, dat is de kers op de taart! (Trouwens: die stoel is er niet speciaal voor mij neergezet hoor, die stond er al... ik denk dat daar vanaf vaker stilletjes wordt genoten van al dat moois dat onder je doorzwemt!)

Groet,

Noëlle on 07/06/2009 21:15

Had graag gekomen ,maar helaas niet mogelijk vandaag .
Was heel interessant om bij te leren (Ben was goed in vorm zo te zien )
Prachtige ginrin kohaku , om van te watertanden .
Heb zelf nog een paar maanden werk aan de vijver en filter .
Zie jullie binnenkort in Hasselt

Marcel on 07/06/2009 21:42

904246 is inderdaad een koi die op dit moment geweldig geëvolueerd is en nog veel te bieden heeft. Blijft nog een weekje of zo op de site, en dan ben ik bang dat ze verdwenen zal zijn...wil ze zelf wel een jaartje gunnen.

luc on 07/06/2009 22:58

@ Luc,
Ook weer niet te pessimistisch zijn hé, van de veilingvissen is er nu toch al eentje verkocht (of niet soms?), en ik ben heel blij dat ik deze (sanke) op de kop heb kunnen tikken. Als mijn vijver al niet zo vol zat (is dringend aan "uitzuivering" toe), had ik er trouwens nog wel eentje aan de haak geslagen, maar geduld is toch ook een mooie deugd (zij het aan mij niet echt besteed!).
Voor die prijs beter een tategoi jumbo tosai kopen dan een middelmatige nisai, zo was mijn (inmiddels bijgestelde) redenering. En voor het vertrouwen alsmede de onafhankelijke adviezen ben ik jou, Rini en Ben ontzettend dankbaar.
Afgaande op hun spectaculaire groeiprestaties zullen de andere veilingvissen nu waarschijnlijk wel snel volgen, denk ik, Luc.

@Marcel,
Spijtig dat je niet aanwezig kon zijn, maar de afwezigen hebben natuurlijk altijd ongelijk, zo is het spreekwoord, en zeker op een dag als deze. Dit neemt niet weg dat je voor jouw nieuwe vijver (binnen enkele maanden toch klaar?) van deze lichting jumbo tosai er toch nog enkele aan de haak zou kunnen slaan. Een unieke gelegenheid, als je het mij vraagt.

@Alle anderen die mij in deze reacties voorafgingen,
Ik sluit mij graag volmondig bij jullie aan; het was een heel fijne en leerrijke dag, mede ook dank zij de vele koi- en vijvergesprekken met gelijkgezinden (met natuurlijk Rini op één van de voorposten). Ik hou er in ieder geval een goed gevoel aan over, in die mate zelfs dat ik zou zeggen dat die felle regenbuien maar een onbenullig detail waren in het ganse opzet van deze presentatiedag.
Daarvoor nogmaals mijn appreciatie!

P.S.
@Luc, Rini en Ben,
Ik hoop dat deze "feedback" jullie wat meer voldoening moge schenken dan gewoonlijk het geval is. Jullie verdienen het zonder meer!


Martin on 08/06/2009 01:11

Vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn maar muurtje staat! Niet helemaal loodrecht maar daar zien we straks niets meer van!
Ontwikkeling is van de meeste tossai spectaculair te noemen! Ben benieuwd hoe de tossai van deze serie in Japan het doen t.o.v. de tossai die naar Arendonk zijn gekomen! We zien het aan het eind van het jaar...
@Noelle... Die stoel was er speciaal neergezet voor jou had ik gehoord :-)
@Gerrit... Kom gerust eens langs in Almere... :-)

Ton on 09/06/2009 09:08