Een showa van Dainichi

Een showa van DainichiEen showa van Dainichi is altijd een bijzonder geval. Het zijn showa die altijd moeilijk in te schatten zijn, en persoonlijk vind ik dat ze moeilijk te verkopen zijn.

Ik heb reeds herhaalde malen geprobeerd om Dainichi koi aan te bieden, voornamelijk showa dan natuurlijk, maar ik kom altijd van een kale trip thuis. Ondanks het feit dat de kweker zo goed als de beroemdste kweker is in Japan, valt het mij altijd enorm tegen om deze te verkopen.

Nochtans kunnen het interessante showa zijn om op te volgen, maar meestal maken ze niet de body en de lengte dat tegenwoordig op prijs wordt gesteld. Ik heb er nog enkele zitten, waarvan er een aantal mij wel bekoren, maar waarvan ik kan aflezen dat het long term koi zijn, of koi die langer moeten blijven zitten om in de smaak te vallen bij de mensen.

Ze zijn allemaal rond de 50 cm nu, en dat is enkele centimeter te weinig om indruk te maken. Bovendien zijn het niet de goedkoopste showa, maar dat ligt uiteindelijk ook aan de inkoopprijs natuurlijk. Het is spijtig, maar ik maak me sterk dat ik er toch kopers voor vind dit jaar.

In ieder geval heb ik er gisteren eentje van gebowld om een afstrijkje van te maken, dus waarom ook geen filmpje van gemaakt. In deze videocompilatie kan je de ontwikkeling min of meer opvolgen. Ik denk dat vooral het sumi een interessant onderwerp is om op te volgen.


Meer afbeeldingen

Reacties

19 reacties tot nog toe

Mooie showa , ook goed geëvolueerd in mijn ogen . Inderdaad de lengte en breedte is niet meer wat we gewoon zijn , maar wat normaal is voor een vis.

Johan on 14/02/2014 07:52

Ik heb ook al meer geschreven over deze showa en ze zullen alleen maar beter en dus duurder worden ,bij intresse had ik ze verleden jaar al gekocht en nu kunnen de mensen zich bewijzen die zeggen dat een koi van dezelfde leeftijd maar veel groter/zwaarder niet zo goed is .Waar zitten die nou ?
De meesten kopen liever koi die al ver AF zijn en minder risico maar ook vlugger zullen aftakelen ,het blijft een dilemma natuurlijk en koi is een moeilijke zaak als het over voorspellen gaat .
Is de prijs nog hetzelfde gebleven dan vorig jaar vraagt hier iemand ?!

paul on 14/02/2014 08:50

Jawel paul

Luc on 14/02/2014 09:44

Een hele mooi showa
Mooie ontwikkeling tot nu toe en nog spannend om verder te zien groeien
De lengte vindt ik iets minder van belang liever goede kwaliteit dan mega groot .
En kwaliteit heeft ze vindt ik

Marcel w on 14/02/2014 10:10

Prachtige showa's , hier moet je het nodige geduld en geld voor hebben. Helaas zijn ze al heel duur bij luc zijn aankoop, Dainichi is betalen, het is nu eenmaal zo in de top . Maar het zijn geweldige koi in ieder geval. Wat groeien en lengte betreft, dat kan je manipuleren op verschillende manieren. De snelle manier heeft dan ook de minste jaren voor de koi in petto. Dit zijn koi die het lange jarenplan vragen, rustig ontwikkellen en groot worden, prachtig om te zien, dat doen ze dan zonder een probleem.

Marcel D on 14/02/2014 11:19

prachtige showa ,volledig in ontwikkeling is wel mijn keuze van showa's

rudy on 14/02/2014 13:20

Misschien eens over het volgende nadenken Luc : zelf een opgroeifaciliteit maken en laten zien, bewijzen dat zulke koi "het" kunnen worden. Dat zegt 10 keer meer dan, het kan dit, of het zal dat misschien worden, m.a.w de gokfactor verdwijnt en zal m.i je verkoop enkel maar ten goede komen. Just my humble opinion he..

Peter on 14/02/2014 17:23

De Dainichi showa die we in onze contreien aangeboden krijgen hebben mijns insziens veel teveel wit in hun patroon, en dan mogen hier enkele pseudo verkopers dit aanbevelen ( helaas kopen ze deze zelf niet), aan veel te dure prijzen. Persoonlijk kocht ik zo geen een bij Dainichi, je raakt ze niet kwijt aan de straatstenen.
Marcel D. heeft een punt dat de koi wel degelijk je jaren koiplezier kan opleveren, maar voor dit vele geld wil ik wel een patroon dat de showa-krijger mijn vijver domineert.
Peter heeft ook een punt .
Ik blijf erbij: Luc, deze Showa's bij deze dealer niet meer aankopen.

willy on 14/02/2014 19:49

Willy.... denk dat je de nagel op zn kop slaat qua teveel shiroj....
komt bij dat dainichi over het algemeen zotte prijzen heeft...
ik zeg ook... we zoeken ze wel ergens anders aan betere prijzen :)

Matthijs on 14/02/2014 19:51

Lees het nieuws eens over jaren terug Peter, en dan over opgroeifaciliteiten, en kijk dan eens wie hier de voorloper van was...

luc on 14/02/2014 20:13

Matthijs, ik geloof in je vista en kijk op potentieel. Als je een topper op de kop kan slaan- het moet de queen van mijn vijver zijn met uitstaling- doe ik mee. Maar dan neem ik je ook op je woord dat de prijs aanvaardbaar is.

willy on 14/02/2014 20:34

@ Luc

Je was de eerste met de opgroeifaciliteiten, alsook nog met het juiste water erin.
De hedendaagse opgroeifaciliteiten zijn niet meer van die aard, zeer spijtig.
Met zoveel vijvers in jou bezit, wat houd jou tegen er ene terug te gebruiken?

@ Willy

ik ben benieuwd naar jou toekomstige showa, veel succes met de zoektocht.
Het blijft in iedergeval een persoonlijke keuze, de ene houd meer van veel zwart dan de andere.
Mijn budget kan deze Dainichi niet aan, maar ik denk moest zij hier vier jaar zwemmen dat je zou verschieten van het sumi dat ze erbij legt.
Een kwestie van de juiste mineralen geven doet wonderen bij deze koi, en niet alleen voor het sumi, ook voor het beni en shiroji is dit super.

Marcel D on 14/02/2014 23:30

Wat houd Luc tegen ? , ? Misschien het povere enthousiasme dat erop volgt.
We willen gewoon te veel .

Johan on 14/02/2014 23:59

Deze jonge Dainichi Showa met teveel Shiroj ?
Kijk eens naar de bloedlijnen , hoe ontwikkelen die ten aanzien van het
Sumi , wat brengt de Koi in balans ?

Hoe en op welke leeftijd dikt het Beni in ?

Of dat gaat gebeuren bij deze betreffende Showa's bij Luc,
net wat Marcel D schrijft, geduld !

Qua afmetingen zijn deze Showa's de kleinste die ook op een veiling van Dainichi aangeboden worden.
En breder worden, ja dat doen ze normaal een paar jaar later !



jack on 15/02/2014 09:20

Jaja Luc, opgroeifaciliteit misschien wel, maar koi van laat ons zeggen tosai naar gosai laten opgroeien, kan mij vergissen maar daar heb ik toch nog niet veel van gemerkt. De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen, nergens in België he...

Peter on 15/02/2014 20:27

In japan beginnen ze van niets tot iets. Wij moeten beginnen van een dikke iets naar nog meer...wil jij dat betalen....prima, en als dan nog enkele andere volgen, dan doe ik graag mee, maar niet ten koste van mij...

luc on 16/02/2014 09:48

Peter, in Nederland is er wel een zaak die dit doet.
Je moet je eigen alleen afvragen of je dit zo wilt.
Daarnaast hangt er ook een prijskaartje aan,een jaar mudpond bij sommige kwekers is niet duurder.
Dan moet je ook nog eens goed kijken wat dan prettiger is voor de koi,
zeker op de lange termijn.

jack on 16/02/2014 11:31

Als je eigen vijver geen groeivijver is dan ben je verkeerd bezig ,ik bedoel niet een koi forceren maar er (bijna) uithalen wat erin zit .
Als je dat niet hebt kan je beter koi kopen waarbij de size niet ZO belangrijk is maar je geld geven aan een koi die net zo goed is of zelfs beter kwa patroon en kwaliteit maar geen jumbo word .Zo was het dacht ik he BEN haha ,en we hebben weer wat geleerd ;) .grtjs

paul on 16/02/2014 18:24

@ Paul,
Volledig mee eens.;)

filip on 16/02/2014 21:29