Een speciale koi, dat is een feit.

Een speciale koi, dat is een feit.Ik heb deze sanke altijd als iets speciaal ervaren.

Als afstammeling van Izumoruy, is het bekend dat dit groeikanonnen zijn. Dat zie je ook aan het resultaat, want nu 1 jaar van 33 cm naar 61 cm groeien, is niet niks. Wat bij deze koi vooral opvalt is het speciale patroon, waar je toch wel even bij moet nadenken.

De huidkwaliteit is supergoed. Het beni is typisch Izumoryu, vrij hard en diep rood, het sumi schiet als paddestoelen ongecontroleerd op het lichaam, en je weet niet waar het eindigt. De offspring van Izumoryu laat dit voor mij ook nog in het ongewisse, maar Momotaro kennende moet het sumi op een bepaalde leeftijd toch gaan samenklitten en vlakken vormen. Het is wel van zeer hoge kwaliteit op deze koi, maar het zal inderdaad nog enkele jaren duren vooraleer dit "inschatbaar" wordt.

Het patroon als tosai, was reeds heel speciaal, en alhoewel het sashi gewoon zeer twijfelachtig was als tosai, heb ik de indruk dat dit toch zal verbeteren. De groei zal hier het antwoord op geven. Wel storend is het lichte secundaire hi dat er te voorschijn is gekomen, maar als de koi in de vijver zwemt, niet zichtbaar. Een lichtpuntje is het sumi dat zich daaronder ontwikkelt, zodat de mogelijkheid open ligt, dat het sumi, het tweede gedeelte van het secundaire hi zal laten vergeten.

Ondanks de groei is de body enorm te noemen, huidkwaliteit zeer goed, blijft het patroon de bepalende faktor. Ik blijf haar zeer speciaal vinden als ze in de vijver zwemt, en ben zeer benieuwd hoe deze koi er binnen enkele jaren uit zal zien. Ze gaat in ieder geval regio Groningen, waar Wiechert er hopelijk jaarlijks een update van zal geven.

De sanke van Izumory

Tot slot laat ik nog 2 mannelijke kanjers van formaat zien. De maruten kohaku en de 4-staps sanke, die spijtig genoeg een lichte transportschade heeft opgelopen, en dat enkele maanden zal nodig hebben om te helen. Beide vind ik voortreffelijke koi, met een hoogwaardig beni, dat zacht en niet te fel rood is, maar juist de gevoeligheid van je ogen streelt. Beiden zijn een lust voor het oog, en ik zou zeggen, geniet er maar van.

De maruten kohaku en de godan Sanke

Laat nu je meningen eens vrij over deze koi, want daar ben ik toch benieuwd naar.


Meer afbeeldingen

Reacties

14 reacties tot nog toe

Machtige maruten sanke... das wel echt een sublieme koi...
maruten kohaku trouwens ook... die vallen enorm op in de vijver! en zijn van enorm hoge kwaliteit...
deze wil ik graag eens live zien!

Matthijs on 04/04/2010 21:00

Luc bedankt voor het filmpje!! Ook wij zijn heel benieuwd hoe ze eruit zal zien in onze vijver en wat haar ontwikkeling zal zijn.

Wieger on 04/04/2010 22:21

Ja Matthijs, ik kan niet anders dan je volkomen gelijk geven, deze twee maruten zijn prachtige koi die zeker de aandacht trekken in de vijver. Mooi patroon,
goede body en een uitstekende huidkwaliteit, wat kan een koiliefhebber meer verlangen, dit zijn gewoon droomkoi! Zo zie ik ze graag, en ik niet alleen, vermoed ik.

Paul M on 04/04/2010 22:30

Even over de Izumoruy sanke, sorry maar dit is gewoon een vis met veel min punten en daar veranderd een "interessant" verhaal echt niets aan....

J.H. on 04/04/2010 23:05

moet j.h. een beetje gelijk geven. de groeipotentie is top maar vooral opvallend sec hi doet afbreuk aan een koi. ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

arie on 05/04/2010 18:02

De groeipotentie is inderdaad top, maar ik heb ook de huidkwaliteit mogen zien, en die is super. Het patroon had ze verleden jaar ook te zien op de foto's, dus de eigenaar heeft ze toch gekocht omdat hij ze mooi vond. Dus heeft Luc gelijk om ze zo te beoordelen, want alles kan niet zijn zoals je wenst voor iedereen.

john on 05/04/2010 19:10

Het secundair hi op de neus is het meest storend mnaar daar is ook de kans heel groot dat dit wegtrekt. Het secundaire hi op de body zal inderdaad door sumi bedekt kunnen worden als je goed naar de onderliggende patronen kijkt.
Als je hier vanuit gaat dan heb je hier een geweldige sanke in handen. Huidkwaliteit en body zijn toch echt prachtig! En de groei is Momotaro waardig.
Zou toch weleesn willen horen van J.H. wat er nog meer voor minpunten aan deze sanke zouden zitten...Let wel op, het is een nisai! Nog lang niet gefinisht dus er kan nog heel veel veranderen aan deze sanke!

Ton on 05/04/2010 20:39

Ik reageer even op de Izumoruy Sanke.

Ik snap werkelijk niet zo goed de lovende woorden die ik hier lees. Ik zal het proberen te onderbouwen: Ik moet dit uiteraard doen met het materiaal wat hier ter beschikking is:
De body is redelijk goed, maar dat is zo ongeveer ook het enige positieve wat ik kan zien.
Verder even aan de hand van de gegeven informatie cq de mening/onderbouwing van Luc in bovenstaande inleidende tekst:
- Ik vind de huidkwaliteit dus zeker niet denderend, ik mis toch de glans (teri), dus matig wat mij betreft.
- Patroon is persoonlijk, maar ik vind er weinig tot geen balans inzitten.
- Groei is redelijk goed, maar zeker niet spectaculair voor een momotaro, ik denk zelfs dat een koi met deze kwaliteit al wel 10-15 groter had kunnen zijn.
- Verder wordt aangegeven "Het beni .... vrij hard en diep rood"; ik zie hier toch meer koningedag oranje. Niet slecht van kleur ofzo, maar diep rood is wat anders. mijn advies zou dan ook zijn "calibreer eens je monitor" ;-)
Het is trouwens wel typisch momotaro dat dit wellicht later beter zal inkleuren, schat ik in.
- het sashi werd als tosai als "twijfelachtig" gezien, daar ben ik het mee eens, nu is die twijfel bij mij weg. Het is gewoon K....
Mede gezien het sec hi wat zich her en der openbaart, denk ik dan toch meer aan intratuin kwaliteit. Als gezegd wordt dat dit niet opvalt in de vijver, dan kan het haast niet anders zijn dat dat een grasgroene vijver moet zijn, want bij 10 cm zicht zou het al opvallen en mij al erg storen.
Of het sashi en sec hi door sumi bedenkt zal gaan worden?? ik denk het niet.
Wellicht zou je dan een magoi overhouden en dat zie ik niet snel gebeuren.

Dat het een aparte vis is, ben ik met de spreker eens. Dat het hier om een (hoge) kwaliteitskoi gaat, zeker niet.

Bij deze mijn oprechte mening. gr

p.s. ik hoop van harte dat de eigenaar content is met de koi. Ik hoop dan ook in de toekomst nog eens een update te zien, want daar kunnen we alleen maar van leren, toch??

jan on 05/04/2010 22:28

Nou schijnbaar ben ik toch niet de enige met andere gedachten over deze sanke...

allereerst het vele secondair hi, niet alleen op de kop maar ook voor het hi patroon bij de rugvin en achterop de staart, dit gaat zeker niet overgroeit worden met sumi en/of verdwijnen en voorspelt weinig goed voor de toekomst.
Zoals ook al aangegeven door mijn voorganger mis ik de glans op de vis, het geheel komt dof over en geeft niet de straling die je hoort te zien.
Het Hi is in de kern wel dik maar of het hele patroon straks mooi egaal zal worden betwijfel omdat het niet overal even sterk overkomt.
De vis heeft dermate slecht sashi dat dit nooit mooi bij zal trekken, dit baseer ik op het feit dat het niet recht het patroon volgt maar zeer onregelmatig is.
Wat me opvalt bij de foto van boven af is dat de kop in verhouding nogal lang is, ze heeft ook lange kieuwplaten, dit kan aangeven dat ze nog wat lengte in het verschiet heeft.
Body is leuk maar niet super, als tosai had ze een goede body, nu is het duidelijk in ontwikkeling en dus afwachten hoe dit gaat.

aparte vis zeker, kwaliteit laag.

Maar zoals ik altijd zeg: een koi is zo mooi als jij hem vind niet iemand anders. Dus ik hoop dat dat dan ook de reden is voor de eigenaar.

J.H. on 05/04/2010 23:58

er word hier gesproken over teri etc...
das kan je niet zo beoordelen... ik zou zeggen..ga de vis eens in het echt bekijken en trek DAN PAS je oordeel..

matthijs on 06/04/2010 19:26

Matthijs , luc schrijft laat nu je meningen eens vrij over deze koi .
Dus dan moet dit toch wel kunnen toch zowel positief als negatieve kritiek kun je dan verwachtten.
Rob.

rob on 06/04/2010 20:45

Net als rob vind ik ook dat dit wel moet kunnen hoor, zolang het maar over de vis gaat.
Zo nee, dan hoor ik dat graag, omkleed met de eventuele reden(en) waarom dat dan niet mag.

@Matthijs: In de allereerste posting spreek je in bewoordingen en termen die helemaal lyrisch zijn mbt deze koi. Niets mis mee, als dat jou mening is.
Ook zeg dat je haar graag eens live zou willen zien.
Nu lever je (4 dagen later) kritiek op mensen en zeg je dat ze de vis eerst live moeten zien??? Dat snap ik niet, want heb je inmiddels zelf dan wel kunnen bekijken? Of vind je dat je vanaf de foto's en film dat ene aspect (teri) niet zou kunen beoordelen??
Daarnaast zijn er nog een 20-tal regels opgesomd met allerlei andere punten.
Geef dan dan eens je mening over, of vind je ook daarvan dat je dat niet kunt zien vanaf het beeldmateriaal??

J.H. en Ik zijn een andere mening toegedaan.
Er zijn wel degelijk een aantal aspecten, -m.n. ook diegene die door luc? zijn opgesomd- te beoordelen aan de hand van dit materiaal m.i.

En vooralsnog blijf ik bij mijn mening, ik baseer me op de foto's en film hierbij en niet zozeer op de gegeven beschijving van deze vis.

Ik nodig een ieder dan ook uit om hier eens op basis van wat je ziet neer te zetten wat je ziet en/of dit dan voldoet aan de algemeen geldende standaarden.

Gewoon een open en eerlijke discussie over de kwaliteit, dus niet op de man spelen en/of gewoon maar meepraten.
Mag best een beetje scherp zijn, daar leren we alleen maar van. toch??

gr

jan on 06/04/2010 21:15

Voor mij mag ieder zijn mening vrij zeggen over het materiaal voorhanden. Wel moet ik erbij vermelden, dat mijn woordspeling "Laat nu je meningen eens vrij over deze koi, want daar ben ik toch benieuwd naar." eigenlijk bedoelt was voor de maruten kohaku en de godan Sanke. Ik wist dat ik kritiek kon verwachten op de sanke van Momotaro, omdat ik weet dat deze niet beantwoord aan de geldende normen. Toch heeft de koi iets, maar dat is persoonlijk, en ik begrijp ook de reacties van de mensen die het moeten stellen met een foto en een filmpje. Dit is ook de reden waarom ik probeer de goede aspecten van de sanke naar boven te halen, wat in mijn ogen getuigt van respect, zowel naar de koi als de klant. Persoonlijk, maar dan praat ik puur persoonlijk, is het iets te makkelijk om negatieve punten te beoordelen, maar dit blijkt eigen te zijn aan onze cultuur. De kunst is volgens mij om de goede eigenschappen van een koi te bespreken, te accentueren en zelfs te verheerlijken, om nadien subtiel de mindere punten te aanvaarden, zonder ze weg te denken. Ik dacht dit met mijn omschrijving gedaan te hebben, maar blijkbaar is dit niet gelukt.

Ik heb geen probleem met kritiek, maar vind het spijtig vinden dat ik hier niets gelezen heb over de 2 kanjers van koi met een perfect patroon, perfecte huidkwaliteit en een geweldige uitstraling. Hoe komt dit dan, stel ik mij de vraag ?

Weet je wat nog het ergste is ? Als de klant nu echt ontgoocheld is in deze koi, dan ben ik de eerste die dan nog geneigd is om deze koi gewoon om te ruilen. Ten eerste omdat ik niet wil dat mensen ontgoocheld zijn, ten tweede omdat Wiechert een heel beminnelijk persoon is, en dat ik blij ben om mensen als Wiechert als klant te hebben.

Jullie hebben recht van spreken, en jullie hebben zelfs gedeeltelijk gelijk, alhoewel ik niet akkoord ben met enkele punten, want de koi heeft zeker potentie op bepaalde punten, net zoals iedere koi goede en minder goede punten heeft. De perfecte koi is net zoals de perfecte vrouw....niet aan te geraken bijna, en nog minder betaalbaar....

luc on 07/04/2010 07:52

"maar vind het spijtig vinden dat ik hier niets gelezen heb over de 2 kanjers van koi met een perfect patroon, perfecte huidkwaliteit en een geweldige uitstraling. Hoe komt dit dan, stel ik mij de vraag ?"

Nou dat vind ik niet zo gek aangezien 80% van de tekst over de Izumoruy Sanke gaat en niet over de andere 2 vissen.

"De kunst is volgens mij om de goede eigenschappen van een koi te bespreken, te accentueren en zelfs te verheerlijken, om nadien subtiel de mindere punten te aanvaarden, zonder ze weg te denken. Ik dacht dit met mijn omschrijving gedaan te hebben, maar blijkbaar is dit niet gelukt."

Dit kan als een koi voor het overgrootte deel positieve punten heeft, maar in dit geval overheersen de mindere punten en dat kan je met een mooi verhaal niet weg krijgen... Zeker niet omdat ze zo duidelijk in beeld zijn.

"alhoewel ik niet akkoord ben met enkele punten"

en wat ik dan jammer vind is dat je deze punten niet naar voren brengt en met welke argumentatie.

En ja eerlijk is eerlijk die andere 2 zijn stukken beter maar helaas ook mannetjes en daar gaat mijn interesse niet naar uit, daarbij zijn mannetjes vaak harder van kleur dan vrouwtjes dus wat eerder "mooi", helaas krijgen ze niet zo'n mooi vol lichaam als vrouwtjes, alhoewel de betere kwaliteit van momotaro daar weer niet voor onder doet, maar dan zit je in een andere prijsklasse.

J.H. on 07/04/2010 13:55