Een vraag van John

Een vraag van JohnOnlangs kreeg ik een vraag van John i.v.m. beadfilters. Ik heb hier zelf echter totaal geen ervaring mee. Hopelijk zijn er wel mensen die hier nuttige informatie over kunnen geven.

Misschien zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben, en misschien wat commentaar willen geven op zijn vraag. Dit is de mail van John:

Ik heb nog een leuk onderwerp voor een nieuws item. Je hebt een keer eerder over dit onderwerp iets geplaats, dat was minder dan 3 maanden terug. Alleen ik kan het nieuwsitem niet vinden. (makkelijk John, je gaat naar "klanten en hun vijver", en daar vind je het betreffende nieuwsitem)
Anyway, ik krijg mijn Nitriet niet onder de 0,1 en meet met een JBL test, die ook 0,05 kan meten. De vissen lijden er m.i. niet onder, vooralsnog...

Ik heb 2 beadfilters op 1 Ultrasieve3, waarin 2 bodemafvoeren met beluchte spindrifters op uit komen. De vijver is 23 kuub incl 1 cuub platenfilter. Ik heb 20 vissen van 50-60 cm. Op elke beadfilter staan een 10m3/uur Messner drukpomp, dus 20m3 per uur.

Nu kreeg ik afgelopen weekend het advies mijn beadfilters maar max 30 seconden ipv de aanbevolen 2 minuten (uit de Bencke handleiding) te blowen. Dit omdat je dan de bacteriën van de beads af zou slaan en wegspoelen. Ook het voorwaarts- en terug spoelen (Rinse en back flush stand) zou ik moeten inkorten tot het 50mm kijkglas in de afvoer helder wordt. Spoelen zou ik dan verder doen via de WASTE stand. In de zomer spoel ik 2 x per week. Daarop was advies om 1 x per week niet te blowen, maar alleen voorwaarts- en terug spoelen en daarna eventueel te verversen.

Ik ga deze procedure de komende maanden proberen, want het klinkt logisch. Ik heb al 6 jaar beadfilters en die waren toen vrij nieuw. Wellicht is het verkorten van het blowen een goed idee.

Graag ontvang ik tip



Reacties

12 reacties tot nog toe

In principe zouden de beadfilters je vijver wel aan moeten kunnen, lijkt mij. Bij zwaar spoelen, is je bacteriebestand mogelijk iets aangetast. Omdat je twee filters hebt, kun je de spoelbeurten om en om doen en niet gelijktijdig. Ik zou ook liever vaak en niet al te lang blowen. Dan raak je het losse vuil voldoende kwijt, maar beschadig je vermoedelijk minder je bacteriebestand.

Alex on 27/01/2014 16:52

Bedankt Alex. Toevallig heb ik vanochtend weer gemeten en was de nitriet 0,05, maar dat is volgens de JBL schaal nog steeds in het geel (=aandacht). Alleem 0,01 en 0,025 vallen in het groene gebied en zou okay moeten zijn. Echter de vissen leiden er m.i. niet onder. Ik ben wel bijna gestopt met voeren, want de temp is nu gedaald tot 9,9 graden. De hele maand februari voer ik niet, dus dat zou de nitriet ten goede moeten komen. Ik ben benieuwd. Als ik spoel, laat ik de blower max. 30 seconden blowen en spoel ik kort.....

John on 27/01/2014 18:24

Misschien je water eens laten testen bij een dealer . Dan heb je een tweede vergelijkings punt. Soms doen die testers heel raar hoor.
Ik denk dat je veel waardes kan afleiden aan het gedrag van je vissen .
Die twee beads zouden , mits goed ingedraaid voldoende moeten zijn .
Persoonlijk vind ik 20 vissen op deze hoeveelheid water iets te veel , ik heb er hier 14 op 27 kuub .

Johan on 27/01/2014 18:33

Wat voor beadfilters staan er John ?
Probleem lijkt mij eerder dat er een gigantische overcapaciteit staat,
weet je hoeveel beads er in een UB 60 zitten ?
En dat dan twee keer....daar krijg je nooit een stabiele dikke biofilm op !
Daarnaast kijk eens hoeveel water er werkelijk doorgaat met een flowmeter bijvoorbeeld. Als je er 6500 liter/uur door gepompt krijgt,zou me al verbazen. Op de site van de NVN kan je een rekentool vinden om
een goede indruk te krijgen aangaande weerstand in je leidingsysteem.
Een UB-60 zou jouw vijver met visbestand gewoon alleen moeten kunnen handelen. Meet je geen nitriet , alleen maar wat nitraat !

jack on 27/01/2014 19:18

Hoi Jack, het zijn 2 stuks Behncke Beadfilter d=500 mm. Volgens de fabrikant is de min/max doorstroming 5 -10 m3/uur, dus met 1 x MPF10000 drukpomp van Messner per BF met een opvoer van 1 meter, zal ik 10 cuub per uur per beadfilter niet halen. Er zit 40kg beads per beadfilter in dus 80 kgs totaal. Ik zal eens rekenen met de tool. Bedankt voor de tip. Zal ook morgen de nitraat eens meten. Heb zelfs nu wat draadalg :-)

John on 27/01/2014 21:48

Ik zou rekenen met een opvoerhoogte van 2 tot 3 meter om een realistisch beeld van je flow te krijgen. Als ik dan naar de pompcurve kijk van de MPF10000 valt me op dat deze heel snel terugloopt... Stel dat je opvoerhoogte in de praktijk 3 meter is doen ze nog 3400l per stuk... Bij 2 meter doen ze nog geen 5000 liter dus ik trek mijn twijfels... (2 meter moet je echt minimaal aanhouden voor bead + leidingwerk). Anyway, je hebt het hier over je nitriet waarde en die relateer ik niet direct aan de flow. Meet eens met een andere testset voor de zekerheid. Als dit niet rond de 0 vraag je dan af hoe je zuurstof niveau is. Beadfilters gebruiken veel zuurstof dus je moet behoorlijk beluchten in je vijver om de bacteriën aldaar goed te laten functioneren, zeker met jou vrij forse bezetting en dit filtersysteem zou ik zwaar beluchten.

Ronald on 28/01/2014 18:15

Hallo Jhon,
Ik denk dat Jack wel aardig in de goede richting zit, alleen denk ik niet dat het aan een te groot filter ligt maar in der daad aan een te kleine pomp capaciteit. ik denk dat je blij mag zijn als je er uiteindelijk 4000 liter per pomp mee haalt. beadfilters hebben helaas enorm veel weerstand. en met jou vis bezetting moet je zeker 15000 liter per uur doen maar het echte probleem is denk ik het aantal vissen in de vijver 1 vis per kub is te doen als het visjes van 30/40 cm zijn maar niet meer als het vissen van over de 50 cm zijn dan zou ik er zeker minimaal een stuk of 5 uithalen.
je zult zien dat het probleem dan is opgelost inclusief het draadalg probleem, gewoon te veel voedingstoffen in het water, tot slot zullen de over gebleven vissen zich een stuk beter ontwikkelen want hoewel je nitriet waarden niet direct tot de dood van je vissen zal lijden op de langere duur kan het wel voor veel problemen zorgen.

wil on 29/01/2014 17:01

Ik heb zelf jaren op 16m3 vijver 1 ub 60 gehad. dat ging heel erg goed.

Lang spoelen is echt geen probleem want dat vuil moet er toch echt wel uit.
Ik vind persoonlijk je pompcappaciteit wel erg laag. ik had een 16000ltr pomp erop en van de 10.000 bij jouw blijft volgens mij niet veel over. Bij mij stond de pomp recht onder mijn zeef en 30cm van mijn filter af. oftewel weinig drukverlies.
Ik wilde het fijnvuil er nog meer uit hebben. Toen heb ik er een zandfilter bij gezet. Dit scheelt natuurlijk ook op je vervuiling in het beadfilter. Zandfilters zijn ook relatief goedkoop.

patrick on 30/01/2014 18:54

John , wat is de exacte vulling van de plantenmanden ?
Dus niet het soort plant , maar waar staan ze in, arme grond,kiezels,vijveraarde,klei...?
Er kunnen bijvoorbeeld NPK bemesting bolletjes in zitten wat wel voorkomt.
Daar heb je tijden lol van , de planten vinden het fijn ,draadalgen nog veel meer ,test setjes zijn niet meer te vertrouwen !

jack on 30/01/2014 20:03

Hallo Jack, ik heb 16 mandjes met planten (6 x gele lis, 6 x Japanse hollpijp, 2 x kalmoes, 2 x papirus percamentus). In de helft zit vijversubstraat en de andere helft witte kiezels. Ik ga ze allemaal vervangen door witte keizel a.s. voorjaar. De aarde heb ik altijd verwijderd vd wortels en de wortels heb ik helemaal afgespoeld. Momenteel is mijn nitriet 0,05 en nitraat in nul. De 6 x Japanse snoei ik niet, dus ik denk dat die de nitraat nog consumeren. Misschien ga ik in het voorjaar pompen upgraden naar 13 of 16 m3/uur pompen en extra beluchten. Momenteel staat er 1 x 7000ltr/uur op de spindrifter en de ultrasieve stort aardig naar beneden waardoor er m.i. veel zuurstof de 2 x beadfilters ingaat. Zou ik in de ultrasieve misschien een extra luchtsteen moeten hangen?

John on 02/02/2014 12:32

Ik vergeet erbij te vertellen dan beide beadfilters voorzien zijn van een bypass, waardoor de 6-weg klep ge-bypassed wordt, wat de flow zou moeten verhogen. Kan iemand me een goede pomp adviseren? Ik gebruik al jaren de MPF serie van Messner, maar de techniek staat niet stil natuurlijk. Ik weet dat je een drukpomp nodig hebt en dat huidige energie zuinige pompen vaak niet geschikt zijn voor beadfilters.

John on 02/02/2014 12:40

Je moet goed kijken naar de koppelingen op het vat van de beadfilters.
By-pass is leuk,zwaardere pompen ook.
Maar de koppelingen op het vat zijn vaak 50 mm inwendig....daar krijg je met de zwaarste drukpomp nooit meer dan 7800 liter water door.
Met jouw systeem houd dat eigenlijk in , cru gezegd ,tekort water door het systeem, een beste energie rekening als eindresultaat.
Ik heb vorig jaar om die reden mijn beadfilter eruit gedaan.
Het beste wat ik gedaan heb !

Bij planten geld , hoe meer snoei,hoe meer afvalstoffen je afvoert !
Vijversubstraat is ellende. Vol met meststoffen !

Meer info ,vraag maar aan Luc voor mijn mail adres.

jack on 02/02/2014 21:34