Eerste japanreis 2007

Eerste japanreis 2007In oktober 2007, een eeuwigheid geleden ondertussen deed ik mijn eerste japanreis.

Ik was nog niet droog achter de oren, maar wou toch kennis maken met de mogelijkheden die Japan te bieden had. De eerste reis is altijd een grote ervaring.

Samen met mijn zoon Frank gingen wij op zoek naar koi. Ondertussen is er veel veranderd, maar toch denk je nog met weemoed terug naar die tijd. Ik moet zeggen dat ik mijn eerste reis goede aankopen heb gedaan, met koi die op dit moment nog goed gedijen.

De koi die me het meeste bijblijven, zijn de 5 showa van Momotaro, die allemaal nog in leven zijn en het in principe allemaal goed gedaan hebben, en ook de 2 mannelijke koi (kohaku en sanke) die mijn eerste aankopen waren. Bloedmooi waren ze...Het zou mooi zijn om er nog eens wat feedback van te krijgen.

Het filmgebeuren was toen nogal amateuristisch met een gewoon sony cameraatje. Dit is ondertussen ook verbeterd, maar het blijft mooi om het bijgehouden te hebben. Het filmpje duurt 9.30 min...

Koihunt 2007

Reacties

11 reacties tot nog toe

Luc; SUPPERMOOI nieuwsitem;Dat je de vissen nog kan herkennen met eigenaar siert je als koidealer dit gaan er je weinig nadoen!!
mvg Bart

bart on 27/01/2013 08:24

Laatste kweker uit dit fijne filmpje staat Anshiro ?
De persoon in kwestie is Shiraishi San oftewel Yamatoya.

Leuk om te zien dat je Daishiro er meteen tussen uit pakt.
Waren inderdaad goede aankopen Luc!

Gr.Jack.

jack on 27/01/2013 14:29

Jack... Anshiro is de vis die je na Daishiro ziet... Was de vis die Frank daar uitzocht! Ook een pracht van een vis!
Ik herken alle vissen nog van toen... Die male sanke aan het begin van het filmpje was mijn favoriet.. Volgens mij had daisuke deze nog een jaar als mannelijk ouderdier gebruikt!

Matthijs on 27/01/2013 16:08

De tekst volgt de beelden niet helemaal. Het is zoals Matthijs zegt. Anshiro is inderdaad de koi die Frank uitgezocht heeft, en is genoemd naar zijn vrouw...Anja. Eerst kwam de naam Daishiro, en daarna heb ik Dai vervangen door An...Anshiro. Goed dat je je dit nog herinnert Matthijs. De laatste kweker is inderdaad Shiraishi San of Yamatoya.

luc on 27/01/2013 16:22

Oh ja... de Doitsu kohaku van Matsue was destijds van mij... is naar Wilfred gegaan toen!

Matthijs on 27/01/2013 16:41

Ytashi is reeds 2 jaar dood. Ondanks de goede zorgen van Maarten hielp geen enkele remedie.
Ze had geen enkele weerstand en geen enkel kans. Bij het sterven in je handen van zo een topkoi, nog in volle ontwikkeling, stel je jezelf serieus wat vragen. Ik liet ze bewust tot hun 4°jaar in Japan om extra te ontwikkelen. Maar wat kregen ze als voedingssupplementen en welke hoeveelheden medicaties?
Ook Shiba Zakura is niet meer. Haar hart had geen enkel kans om goed te functioneren in de vetlagen rondom. Ze heeft duidelijk iets meer gekregen dan Saki Hikari.
Het draait in Japan zuiver nog om centen, zonder veel scrupules. Natuurlijk aan de zot om eraan te geven wat hij wil. Als tijdelijke verkoper van koi verkochten we prachtige nissai in het jaar 2000 voor een 10.000 Bfr. Bij de meeste kopers die ik ken leven deze nog.
En dat is toch de basis van het koihouden, genieten van de groei en ontwikkeling van je troeteldier, gedurende vele jaren.
Koihouden blijft een prachtige hobby, maar een goede raad, back to basic, zowel in de aankopen als de huidige aanbiedingen naar vijvers en filters.

willy on 27/01/2013 16:46

Anshiro is ook dood ondanks de goede zorgen van Maarten Lammens,ingevallen rug was een symptoon gebeurde veel bij Momotaro zeiden ze helaas schitterende huidkwaliteit had deze koi

paul on 27/01/2013 16:55

Toch nog eeven goed nieuws melden ; DE mannelijke sanke met doed het hier zeer goed dti jaar zal deze de 70cm behalen
gr

bart on 27/01/2013 17:15

Zo weer behoorlijk wat Interkoi iconen voorbij zien komen. En ja Daishiro, blijft een machtige koi. Verwacht dat ik haar dit jaar na haar in 2009 in Japan te hebben gezien in levende lijve ga aanschouwen.

leuk om weer eens een reactie van je te zien Willy, zij het met minder plezant nieuws. maar in je reactie zit wellicht een kern van waarheid...

Luc, bedankt dat je ons ondanks je vakantie in Thailand evengoed voorziet van de diverse nieuwsitems. blijft mooi om filmpjes uit het land van de rijzende zon te zien.

stephan on 27/01/2013 18:30

Matthijs dank je voor de info aangaande Anshiro,goed geheugen!

Toch zo maar een paar ontnuchterende boodschappen in het item.
Willy heeft een goed punt aangehaald!

Zo lijkt 10 jaar voor een koi toch een hele leeftijd te worden.
Gelukkig dat Bart dan weer de bewering staaft dat mannelijke koi minder gezondheidsproblemen lijken te ondervinden.

Gr.Jack.

jack on 28/01/2013 17:17

Na het lezen van het bericht van Willy , begin je toch na te denken over het koi gebeuren .

johan on 28/01/2013 19:46