Eigen schuld, dikke bult.

Eigen schuld, dikke bult.Ik ben de laatste dagen nogal fel en kritisch aangepakt door diverse forum. Geen verwijt aan de forum, want het was mijn eigen schuld.

Ik kon het niet nalaten om een klant van mij te verdedigen, waarbij in mijn ogen het essentiële van de zaak niet aangekaart werd. Voor de rest ga ik hier niet te veel over uitweiden, want de storm is nu geluwd, en na enkele keren goed doorgeslikt te hebben, is mijn depressieve periode een beetje weggeëbd. Ik weet ook niet of het goed is om dit nieuwsitem neer te pennen, want dan geef je je weer bloot. Langs de andere kant is dat ook een sterkte. Ik doe het dus toch. Ja, ik weet het Rini, ik zou het beter niet doen….

Wat me wel opgevallen is, doet me toch enkele vragen stellen. Wanneer doe je het goed als dealer ? Ik durf in eer en geweten zeggen dat ik probeer de best mogelijke kwaliteit vissen te kopen, tegen de best mogelijke prijzen. Blijkbaar is het hier niet iedereen mee eens. Dat mag natuurlijk, en ik besef ook dat ik qua prijsvorming naar de hoge kant geschoven ben, maar het gaat gewoon niet anders. Het is zo moeilijk om goede vissen uit te zoeken tegen handelbare prijzen, dat hou je niet voor mogelijk. Ik heb ook een groot aantal vissen die kwalitatief heel goed zijn met behoorlijk lage prijzen, maar daar wordt met geen woord over gerept.

Wat ik wel tracht te doen, is inventief en creatief om te springen met de koibelevenis in zijn algemeenheid, waarbij niet alles topkwaliteit moet zijn om mensen gelukkig te maken met hun koi. Je kan niet voor iedereen goed doen, maar je kan wel iedereen proberen het naar de zin te maken, en geloof me, dat is toch één van onze voornaamste doelstellingen. Als je bedenkt dat je na 2 jaar toch zonder “gatkruiperij of als geldschieter” aan de subtop staat in België en Nederland, dan zou je mogen zeggen dat je het niet zo slecht doet, of zie ik dat verkeerd ? Als ik even de pretentie mag hebben, en zeggen dat iedere koizaak, Interkoi als basis neemt, uitgaande van de manier waarop een website gerund wordt, dan zijn dit toch geen loze woorden, of zie ik het anders verkeerd ? Als Hans van t”Viske mij verteld dat ik op 2 jaar bereikt heb, waar hij 25 jaar over heeft moeten doen, dan is dat toch een compliment, of zie ik dat verkeerd ?

Ik was na mijn Japanreis volledig afgepeigerd. Na 10 dagen reizen, hard labeur, moeilijke beslissingen nemen en bovendien tot in de nachtuurtjes werken om het nieuws op de site up to date te houden, is de thuiskomst, zij het door mijn eigen schuld, zeer ondankbaar geweest. Wat me vooral van het hart moet, is toch de beoordeling die mensen geven op de diverse forum over koi, zonder ze in het echt gezien te hebben, en zo hun mening te geven over de verhouding prijs/kwaliteit. Uit ervaring word mij toegedicht dat er weinig plaatsen zijn waar er zoveel hoge kwaliteitskoi op één en dezelfde plaats rondzwemmen, als bij interkoi Arendonk Dit zijn geen hersenspinsels van mij, maar een gewone objectieve vaststelling.

Ik wil met deze brief geen reacties, emoties of andere gevoelens opwekken, maar het is toch nodig dat ik via deze weg gebruik maak als uitlaatklep om weer kracht te scheppen uit mijn doelstellingen. Ik heb ook lessen genomen uit de diverse reacties, en zal mij hierop aanpassen, maar wel met de intentie om niet onder te gaan in de algemene massa. Ik weet dat ik weer vele discussies op gang ga brengen, maar ik ben zoals ik ben, en niemand zal dit kunnen veranderen. Ik ben een gewone mens met fouten en gebreken, en ik ben daar nog blij om ook.

Graag zou ik volgend jaar een bijeenkomst willen tot stand brengen, waarbij de grote kenners zich aanbieden om op een correcte manier een koi te beoordelen. Dit hoeft geen strijd te worden tussen verschillende meningen, maar een bijeenkomst met respect voor elkaar, waar iedereen zijn zegje mag doen. Het publiek mag hier zijn lessen uit leren. Ik heb er met mijn mensen over gesproken, en zij verlenen graag hun medewerking. Wat is de bedoeling ? Er worden een 10-tal vissen beoordeeld, waarop de koikenners die zich aanbieden een opbouwende discussie aangaan wat betreft de kwaliteit van de koi. Ieder mag zijn zegje doen, en ieders mening wordt gerespecteerd. Discussie moet mogelijk zijn, maar wel op een serene manier. Wie zich hiertoe geroepen voelt, mag zich aanmelden. Ik ben van plan dit in maart volgend jaar te organiseren. Ik zou het op prijs stellen dat we hier het summum van de koicriticasters samen mogen krijgen. Wat vinden jullie hiervan ?



(ik heb ondertussen al enkele bittere opmerkingen verwijderd) :)

Reacties

29 reacties tot nog toe

Zolang er een verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, vraag ik me af of dit werkt. Maar natuurlijk, de handschoen kan worden opgenomen.

rini on 25/11/2009 08:40

hoi Rini, al zo vroeg wakker en nu al die zware boterham gelezen ???

luc on 25/11/2009 08:42

Ik weet niet over wat dit gaat, ik zal dus niet op die fora zitten ;), maar ik zit ook in "de handel met service". Geen koi, wel computers, netwerken, servers en hun onderhoud e.d. Goed doen kan je niet voor iedereen, het merendeel van mijn klanten zijn uitermate tevreden maar er zijn er altijd waarvoor het nooit goed is. De meeste mensen begrijpen niet hoe dit wereldje in elkaar zit, ik heb vrij veel mijn momenten dat ik vind dat mensen maar 's een maand of zo in mijn schoenen moeten staan. Ze zouden direct meer begrip en respect tonen voor al wie in verkoop en handel zit of zelfstandige is.
Service en kwaliteit wil iedereen, maar het mag niks kosten.

Ik wil hier niet iedere particulier over dezelfde kam scheren ! Laat dat duidelijk zijn.

PS: deze tekst mag ge-edit worden indien nodig geacht ;)

Jeroen on 25/11/2009 09:30

Luc,

Ik zou het leuk vinden als je juist wél inhoudelijk het bewuste topic behandelt...

Met jouw mening over met name het (wegtrekken van) hi van deze vis kunnen we dan iets leren. Zoals je weet ben ik ook een deelnemer in de discussie geweest (weliswaar van de zijlijn). Nu je op het forum a hebt gezegd moet je denk ik ook b zeggen. Rond de discussie netjes af door je ware inhoudelijke mening te geven over de kritiekpunten die worden gegeven op deze vis!! Op prijs hoef je je van mij niet te verdedigen...dat is geheel aan de dealer en aan diegene die er het geld voor neertelt.

gr arie eikelenboom

arie on 25/11/2009 09:57

Wat ik wel vind van een beoordeling gewoonlijk is dat de koi beoordeeld word hoe die er op het moment uitziet en er weinig rekening gehouden word met de ouders of kweker !
Op een wedstrijd is het natuurlijk oke dat het op dat moment word beoordeeld maar bij een aankoop moet je dat wel helemaal anders zien volgens mij en dat is de kunst volgens mij .grtjs

paul on 25/11/2009 10:14

Als mensen hoog aan de top staan zijn er altijd die daar tegen aan moeten schoppen, dat moeten we gewoon accepteren. En als er dan mensen zijn die graag willen doorrijden naar andere plekken in Belgie dan moeten ze dat dan maar doen ook toch? Blijft het in ieder geval gezellig in Arendonk.
Op forums komen nu eenmaal verschillende mensen. Mensen die serieus bezig zijn met hun hobby, mensen die willen leren, mensen die genieten van verhalen en foto's die geplaatst worden en dan helaas ook mensen die op alles moeten afgeven. Jaloers? Gefrustreerd? Op ruzie uit? Verveling? Wie zal het zeggen? Feit is dat ze nu eenmaal bestaan en wij zullen daar mee moeten leren leven.

Ton on 25/11/2009 10:31

Ja Luc, in dit geval, BREDE bomen vangen veel wind.
Na 20j koihouden, even in de business geweest, durf ik vandaag de dag nog niet zeggen dat ik een kenner ben. Ieder jaar trachten de kwekers hun kwaliteit nog te verbeteren, andere bloedlijnen in te voeren.....steeds komen nieuwe kwaliteiten naar boven. En dat alles heeft al zijn prijs aan de basis.Het is pas ook na jaren dat onze kwalitatieve kois het verschil tonen met een doorsnee koi. Wat de hobby juist zo interessant maakt. Een topkoi is op latere leeftijd nog top ( bij sommigen dan pas) en dat heeft een prijs.
Als ik zie wat een prachtige vijvers, ongelooflijke installaties,aangedreven door diverse pompen, dagelijkse waterverversingen, .....wij plaatsen voor onze hobby, dan doen wij die kosten toch niet zomaar? Als voeders in grootverpakking van 15Kg tussen 150 -220 eur kost, reclameert toch ook niemand. Want het beste is nog niet genoeg voor onze koikes. Toch mag onze koi zelf geen prijskaartje hebben?
Het is prachtig dat wij via verschillende forums ideeen met mekaar kunnen uitwisselen over onze hobby. En ieder kan zijn gedacht ventileren. Laat dit echter in een positieve sfeer gebeuren waar dikwijls de waarheid ver in het midden ligt.
In mijn zoektocht naar momotaro koi bij Interkoi terecht gekomen.Prijs/kwaliteit altijd eerlijke afspraken gehad, en als ik ze zie evolueren, een genot. Een extra appreciatie is dat Luc, bewust dat hij ook het warm water niet heeft uitgevonden,zich laat bijstaan door twee ervaren krakken en dit zowel naar de grotere als de kleinere koi toe. En dan spreek ik nog niet van de , ondertussen, indrukwekkende accomodatie, waarin onze kois mogen zwemmen. Topklasse.
De dagdagelijkse info wordt daarbij ook door een massa mensen gelezen, toch ook mooi meegenomen.
Wat maken wij ons dan druk over enkele mensen die alleen maar kritisch doen, het zal een maatschappelijk probleem zijn. Als ik kijk wat diverse dealers aan bieden op de markt,( zowel Nederland als Belgie) dan zie ik dat men serieuze inspanningen doet om echte kwaliteit naar Europa te brengen. Dit is alleen maar toe te juichen. Ik lees dan ook prijzen van 40.000 eur, 34.000eur, 18.000 eur.... ok, dat is niet voor mij, maar over deze bedragen lees ik niets in de forums. Waarom dan Luc in een slecht daglicht stellen?
Mijn conclusie:1) zolang de europese markt voor Japan, maar een fractie voorstelt van de wereldhandel (vooral Azie) in koi, zullen de betere kwaliteiten die naar hier komen een prijskaartje blijven dragen.
2) Interkoi moet geen groep van zogenaamde koicritici bijeen laten komen om meningen te ventileren, ze heeft twee toppers in huis die ons steeds verblijden met hun kennis en dienstbaarheid.
3) Luc doe zo voort , met het hart op de tong, want alles is bedoelt dat je klanten het beste krijgen.
Voila, dat moest mij van het hart. Mensen, laat ons blij zijn dat iemand als Luc Borgmans zich geroepen voelt om onze hobby iet extras te geven.Wij kunnen er alleen maar beter van worden.
En misschien nog vlug een advies: gaat allen eens kijken in Arendonk naar wat een kwaliteitsdealer als installatie heeft, als koi aanbied. Praat met de mensen, wissel ideen uit, en schrijf dan misschien iets zinnigs.


willy on 25/11/2009 10:49

Als men een stok zoekt om te slaan,zal je die altijd vinden

groetjes Ben

Ben Doorakkers on 25/11/2009 13:05

een koi is een schilderij wat is een koi nu echt waard ??? mensen basseren op prijzen van anderen wat duur of goedkoop is. koop nu een koi die echt naar je zin is ... de prijs die je betaald doe je toch voor je hobbie

dieren blijven dieren ...alleen de hobbie moet je naar je geldpatroon zetten

veel succes luc met interkoi
ik val je niet af
bernd

bernd on 25/11/2009 16:43

ik ken de discusie niet die je aanhaald,maar als ik dit lees komt er toch duidelijk 1 ding naar boven.Dit is hetgeen er altijd gebeurd als iemand succes heeft ,in eender wat :::: JALOERS en niets anders.Gewoon niet reageren (ook al is het moeilijk)

Johan

johan on 25/11/2009 18:59

Hallo Luc, je passie speelt je af en toe parten en dat is soms lastig(met name voor jezelf). Geen bijeenkomst met derden (wat mij betreft) zet tien kenners bij elkaar en je krijgt 10 meningen. Jullie drie hebben elk een eigen kijk op koi wat leidt tot een prachtig aanbod kwaliteitskoi in diverse prijsklassen en tevreden klanten.En gratis erbij, goede raad,gezellige bijeenkomsten met een hapje en drankje met echte liefhebbers,een actieve website en veel kennis van alles wat met koihouden te maken heeft en de bereidheid dit met ons te delen.Met dit team en concept zij jullie de top.

Geerard on 25/11/2009 19:34

Er zijn er altijd die schreeuwen , ook al is hunne tutter nog niet gevallen .
Niet aantrekken Luc ,men kan nooit voor iedereen goed doen .
Ge bent goed bezig en dat weten de mensen wel die in Arendonk komen .

Marcel on 25/11/2009 19:50

Ik las het een en ander op het forum,zag een bekende koi.
Gevolgt door stomme verbazing.
Wat een ongeloofelijke domheid weer van een stel mensen die menen alles te weten,een ook op een forum ongezouten te kunnen verkondigen.
Beetje jammer allemaal.
Luc nou heb ik je een paar keer live gesproken,op de zaak en in Arcen op de show.
Ik kan alleen maar zeggen,zet het ook regelmatig hier neer;
GOED BEZIG LUC!
Wat mij betreft ben je een onderdeel van elke dag met het forum.
Heb je een goede kijk op het draaien van een koizaak.
Een club mensen erbij met verstand van koi.
Ik zou zeggen een voorbeeld voor meerdere koizaken.
En dan zeker qua prijs/kwaliteit verhouding met betrekking tot het segment wat gevoerd word!
Dat is toch de toekomst wil men naar een hoger nivo in de hobby.
Goed dat je dit toch heb durven aanroeren,en er zijn altijd mensen waar je het nooit goed voor doet.
Wat mij betreft,lekker laten lullen.Gewoon vooruit!
Enne Luc,wat ben ik toch blij met die Clarity.Top Skimmer!

Gr.Jack

jack on 25/11/2009 20:14

Luc, Rini en Ben.

ik sluit me helemaal aan met bovenstaande en ik kan uit ervaring zeggen dat het absoluut een moeilijke opgave is om kwaliteitkoi aan te kopen en vervolgens te moeten verkopen zoals je nu doet.

ga vooral zo door zoals jullie nu bezig zijn. ik kan me geen betere koidealer wensen dan Interkoi.

groetjes stephan en joyce

tot snel

stephan on 25/11/2009 20:17

Het valt mij wel op dat er nu meer reacties zijn dan op al onze mooie stukjes over Japan :-)

Ton on 25/11/2009 21:00

jetlag, Luc. Ik maak volop het ochtendgloren mee.

rini on 25/11/2009 21:01

ramptoeristen Ton?;-)

arie on 25/11/2009 21:35

Sorry maar dit vind ik een beetje zelfbevlekking, je hebt genoeg kansen gehad om inhoudelijk te reageren op het forum maar dat heb je niet gedaan, dan moet je hier niet een beetje de zielige piet uit gaan hangen.

jeroen on 25/11/2009 21:36

het is wat zeg, ik weet niet waar het precies over gaat maar wil er wel wat over kwijt ik lees veel op diverse fora en zie ook koi van een kleine 4000 eurie voorbij komen en ze worden alleen op de slechte punten beoordeeld, dat kan niet de bedoeling zijn denk ik want de meeste koi gaan voor veel minder weg.ik zie steeds de zelfde namen op de fora en geen of weinig nieuwe namen.de mensen zijn bang om afgevallen te worden.verder wens ik interkoi veel succes als trio.gr ron

ron on 25/11/2009 22:10

hoi luc,

mijn kijk op dit verhaal is dat je als koidealer beter geen enkele reactie moet plaatsen in zulke forum discusies.
laat de kenners (die zitten er toch ook echt wel tussen) en hobbyisten op hun manier koi beoordelen ook al is het negatief.

maar geef vooral als koidealer persoonlijk je eigen klanten mee wat de visie van interkoi is !!!!

wat beteft de prijs/kwaliteit iedere bestaande interkoi klant weet dat dit goed zit

michel


michel on 25/11/2009 22:12

Heb nog eens wat forum's afgestruind.
Moet zeggen dat de koi 2000 club toch wel een erg ongemanierd op het forum tekeer gaat,zelfs hier vanavond,onder het mom van we willen leren van elkaar.
Had altijd het idee dat men niet zo met elkaar diende om te gaan,helaas...
Wilde lid worden van die club,nou laat maar.


Gr.Jack

jack on 25/11/2009 22:36

beste luc

je kan nooit 100 procent beter zijn dan andere maar jullie/jij en je team doen 100 dingen 1 procent beter dan andere . dat is de kracht van jullie bedrijf! jaloezie is wat ik uit het verhaal hier boven haal.
tevens wil ik je bedanken voor alle info en het continu updaten van de website ik lees het altijd in mijn pauze, helemaal top.
trouwens ik geniet van de foto's van je niewe koi , helaas niet voor mijn portefeuille.
maar ja zoals ik altijd zeg!
”perfectie zit in de optelsom van duizende details„.
jullie hebben dat.
mvg
remco

remco on 25/11/2009 23:16

Met enig ongeloof en verbijstering heb ik deze middag uitgebreid kennis genomen van het lijvige achterliggende "dossier" (lees: meer dan 10 blz. tellende topic) op het bewuste koiforum.
In alle bescheidenheid kan ik hieruit alleen maar besluiten: de rode draad van het "epos" is dat enkele jaloerse onverlaten (noem ze forumterroristen, al of niet gedreven door duistere zakelijke belangen) die denken alle koiwijsheid in pacht te hebben, al snel niet zozeer op den bal dan wel op de man zijn gaan spelen. Welnu, mijn boodschap "als oudere van de stam" is: laat ze in hun "wijsheid".

Moraal van het verhaal, Luc: doe wel en zie niet om!
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de bovenstaande reacties van mensen als Ton (de nagel op de kop volgens mij), Willy (wijs en beredeneerd, pertinent ook), Geerard (zeker geen meeting organiseren) en Jack (goed bezig Luc). Reacties die je ongetwijfeld een hart onder de riem zullen steken.

Lang leve Interkoi Arendonk!

Ten slotte toch nog dit.
@Jeroen (reactie van 21.36u), de vraag: wie hangt er hier nou de zielige piet uit?
Als je het "dossier" waarvan sprake grondig had doorgenomen, dan zou je nu moeten weten dat uw uitlating pertinent onjuist is (vermits Luc na enige aarzeling wel degelijk inhoudelijk gereageerd heeft op het bewuste forum).
Uw opmerking is dan ook NOT DONE!







Martin on 25/11/2009 23:21

(noem ze forumterroristen, al of niet gedreven door duistere zakelijke belangen)

@martin, en dit soort uitspraken dan wel ?

Als je echt goed gelezen zou hebben heeft Luc een algemeen verhaal verteld over de beoordeling van Hi, nergens is een antwoord gegeven over waarom het hi van de bewuste showa wel van goede kwaliteit zou zijn, er is verklaard wat het losse stukje Hi eventueel kan gaan doen maar verder niets.

Echter ik zal de zaak nu verder laten rusten, er is overgens van mijn zijde geen enkele racune naar wie of wat dan ook.

Jeroen on 26/11/2009 13:01

Pas maar op dat die forumterroristen de site niet opblazen...haha :D

Jaap on 26/11/2009 14:48

Luc,
Zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn het volgende:
Altijd, maar dan ook altijd, ook al is het nog zo druk, maken jullie tijd om de site bij te houden voor de "fans". Laat je dan ook niet ontmoedigen en schrijf gerust ook eens wat van je af ! Eerlijkheid duurt het langst en mensen die een beetje tussen de regels (lees items) van je site lezen kunnen zien dat je het beste met mensen voor hebt. Zonder je persoonlijk te kennen heb ik uitermate veel respect voor de dingen die je schrijft, organiseert en voor anderen over hebt.

Blijf vooral doorgaan met deze manier van informatie verstrekken en beleving van de koi, er zullen altijd mensen zijn die het geluk van anderen willen ontnemen !

Groet Andre

Andre on 26/11/2009 21:01

Bedankt André voor dit commentaar dat uit onverwachte hoek komt, want hier schrijf je eigenlijk neer wat toch wel ons uitgangspunt is. Het zakelijke moet er helaas bij, want anders is het niet om vol te houden, maar je bericht doet me zeer veel plezier, zonder dat ik je ken. Ik weet dat ik niet de makkelijkste persoon ben, geweldig eigenwijs, en moeilijk manipuleerbaar, maar ik kan ook een gouden hart hebben, en veel klanten van mij zullen dit beamen.

luc on 27/11/2009 08:52

En ik ben de eerste (klant) om dat te beamen, Luc.
Heel fijne reactie van (onbekende) André overigens. Dit pleit toch heel sterk voor jou, als je het mij vraagt, en laat die forumterroristen dit nu ook maar eens opsnuiven.

@ Jeroen, op de keper beschouwd kan ik je eigenlijk geen ongelijk geven; en ook van mijn kant "sans rancune" hoor. Het was nu eenmaal "in the heat of the battle" dat ik die uitlating gedaan heb.

Martin on 28/11/2009 00:29

Laat ons dit allen vergeten,we weten toch beter.Ik in ieder geval wel.

johan on 29/11/2009 20:54