Enkele buffels op een rijtje.

Enkele buffels op een rijtje.Gisteren een aantal zeer interessante en mooie filmpjes aangekregen van Hans en Joachim.

Hans was naar Japan geweest en bezorgde me tegelijkertijd een aantal foto’s en films van de sakai koi die ik onlangs aangekocht heb. Ik moet ridderlijk toegeven dat ze er op de filmpjes buitengewoon stoer voorkomen. De 4 stapper en de maruten blijven nog minstens een jaar in de mudpond, de showa en de kuchibeni kohaku van ondertussen 84 cm komen naar Arendonk, vermoedelijk in maart.

Ik hoop dat mijn vijvers groot genoeg zijn om al dat geweld in goede banen te leiden, maar ondertussen kunnen jullie al genieten van de filmpjes.

Interessant zou zijn om te weten welke jullie van de 4 zouden kiezen….Persoonlijk ga ik voor de vierstapper.

De maruten is nisai en 62 cm
De vierstapper is sansai en 68 cm
De showa is yonsai en 74 cm
De kuchibeni is gosai en 84 cm

1101003
1101004-01
1101004-02
1101002-01
1101002-02
1101002-03
1101001-01
1101001-02
1101001-03
1101001-04

Meer afbeeldingen

Reacties

18 reacties tot nog toe

Showa,heeft de voorkeur van deze SFF koi.
En anders de vierstapper.
Zeer goede body en huidkwaliteit.

Gr.Jack

jack on 10/02/2011 10:01

Mijn nieuwe vijver gaat net groot genoeg zijn om ze allevier in te laten huizen ;) (zonder andere bewonders)

Jeroen on 10/02/2011 11:34

Ha Luc,

Zonder enige twijfel de 4 stap Kohaku.
Kan ik op deze vis een potie krijgen?

Peter van der on 10/02/2011 13:54

hoi peter, een potie ken ik niet ? Een optie bedoel je ?

luc on 10/02/2011 14:03

Nee, de kuchibeni is de mooiste! (denk ik)

Dirk on 10/02/2011 14:20

zo, tering, doe mij die showa, wat een klapper.

marco on 10/02/2011 18:14

doe mij die kuchibeni maar....
naja... betalen kan ik haar helaas niet haha...

Matthijs on 10/02/2011 18:47

Ze mogen alle 4 in mijn vijver, maar heb een zwak voor de 4 stap en de showa.

MVG Chris

chris on 10/02/2011 19:49

Ik was aan het twijfelen tussen de 4-stapper of de maruten kohaku, ik ga voor de maruten kohaku. De doorslag is de hi vlek op de linker flank van de 4-stapper.

M.vr.gr.
Jent

Jent on 10/02/2011 20:11

voor mij echt de Maruten... wat een heerlijk eigenzinnig patroon...
Zou ze natuurlijk alle 4 wel willen hebben want ze zijn alle 4 schitterend!

Ton on 10/02/2011 21:13

4 stapper maar het zijn allemaal superkoi.

ron on 10/02/2011 22:29

Uitslag van de tot dusver uitgebrachte beoordelingen (waarbij sommige beoordelaars 2 evenwaardige stemmen op verschillende koi uitbrachten):
° de nisai maruten kohaku: 2 stemmen
° de sansai 4-staps kohaku: 3 stemmen
° de yonsai showa: 3 stemmen
° de gosai kuchibeni kohaku: 2 stemmen
° alle 4 deze koi op gelijke hoogte: 4 stemmen.

Een min of meer gelijkmatige verdeling van voorkeuren dus, maar waarbij vooral één ding opvalt (zoals geïllustreerd door het laatste punt): namelijk dat men heel moeilijk kan kiezen en dat men deze SFF koi alle 4 als hoogwaardige exemplaren beschouwt. Terloops, Luc: toch wel iets om lessen uit te trekken voor de toekomst, of niet soms?

Ik zal hier trachten met mijn persoonlijke beoordeling de knoop door te hakken:
° meest robuuste: de showa, waarbij ik eraan twijfel of het sumi over heel het lichaam wel zuiver en egaal gaat worden (achteraan al lakzwart, vooraan nog grotendeels door te komen)
° meest stereotiepe (sorry voor de benaming): de 4-staps kohaku, waarbij de laatste hi-vlek dichter bij de staart had mogen liggen, en spijtig genoeg drager van een (te) kleine (voor mij) storende hi-vlek op de linker flank (zoniet was deze wellicht onbetaalbaar)
° meest eigenzinnige: de maruten kohaku, een topper in wording met een uitdagend patroon, maar die het wel nog grotendeels moet waarmaken, en wie weet . . .
° meest elegante: de kuchibeni kohaku, met een misschien wat minder evenwichtig maar toch verrassend patroon, heel edel en wars van alles wat we tot dusver bij kohaku gewoon zijn
° meest impressionante: de kuchibeni kohaku, een geweldig beest dat zich in zijn rechthoekige blauwe bak blijkbaar niet eens kan omdraaien, wat voor haar size toch veel betekenend is.

Met deze laatste twee punten komt het aantal stemmen voor de gosai kuchibeni kohaku op 4 in totaal, waarmee zij tot dusver terecht de absolute winnaar wordt. Eerlijk is eerlijk, nietwaar?

Martin on 11/02/2011 00:59

Mooie manier van tellen Martin :)
Je gooit er gewoon 2 stemmen tegenaan, roept je favoriet uit tot winnaar en sluit het stemmen af...vreemde zaak!
Mijn enkele stem gaat richting 4-stapper, runner-up SHOWA.

Stefke on 11/02/2011 09:35

Ik ga ook voor de vierstapper, geen twijfel aan.

jos on 11/02/2011 10:39

@ Stefke,

Verdorie, dan zal ik mij zeker misteld hebben :) Rekenkunde is trouwens nooit mijn sterkste vak geweest. Ook leren tussen de regels te lezen, zou ik zeggen!
Nochtans, verschillende van mijn voorgangers hier in de Reacties hebben toch ook op twee (of zelfs meer) koi gestemd. Waarom zou ik dat dan niet mogen, ook al is het dan twee keer op dezelfde kohaku?
Normaal gezien heb ik ook wel een boontje voor meerstappers, maar in dit concreet geval blijf ik er toch bij dat de kuchibeni kohaku mij qua patroon veel eleganter en minder conformistisch overkomt dan de (naar SFF normen) wat stereotiepe, minder boeiende vierstapper. Ik weet wel, patroon is iets persoonlijk, maar toch . . . En qua body en huidkwaliteit moet zij in mijn ogen zeker niet onderdoen.

Martin on 11/02/2011 15:11

ik moet martin hierin toch gelijkgeven, de kuchebeni heeft wel iets. Ik ga ook voor de kuchebeni.

joris on 11/02/2011 15:43

No doubt, the yondan kohaku it is.

johan on 12/02/2011 07:57

hmmm, ik ga ondanks alles voor de showa die ik het voordel van de twijfel geef.
De kohaku is PRACHTIG, maar is wat hij is. De Showa, mss zit er nog iets meer in...
I love showa :-)

Raf on 13/02/2011 21:43