Het ophalen kan stilaan beginnen.

Het ophalen kan stilaan beginnen.De temperaturen beginnen stilaan op te lopen, wat in deze tijden van "global warming" een onbevattelijk fenomeen is geworden.

De meeste van mijn vijvers die niet verwarmd zijn staan op 13°, de andere die op temperatuur worden gehouden staan op 16°. Het worden spannende tijden voor diegenen die een verleden jaar, of in de loop van de winter, hun koi hebben aangekocht, en die in de wachtrij staan om opgehaald te worden.

Gelukkig heb ik voldoende ruimte om te koi te laten zwemmen, maar het blijft toch een verantwoordelijkheid in al zijn facetten om koi bij te houden voor klanten. Dikwijls denk ik daarbij aan de verantwoordelijkheid die kwekers hebben om dure koi van klanten in hun mudpond te laten zwemmen. Voor hun is het misschien iets anders, want tenslotte wordt de koi van niets tot iets opgekweekt, en de intrensieke waarde ligt voor hen anders dan voor ons. Zij nemen gewoonlijk geen verantwoordelijkheid als de koi niet goed evolueert, maar als er een koi sterft, dan weet ik dat zij die zullen vervangen. Dit heeft met eergevoel te maken. Ik heb hierbij alleen ervaring met Momotaro, maar ik sta toch telkens versteld van hun correctheid.

Hun faciliteiten zijn ook stukken beter als bij ons, maar toch gebeurd er regelmatig iets. Verleden jaar was er 1 koi gestorven uit de 42-reeks, en bleken er enkele mannen te zitten tussen de vrouwtjes. Deze hebben ze onmiddellijk vervangen, en nog wel door koi die qua kwaliteit hoogwaardiger zijn dan de aangekochte koi destijds. Zie maar de eerste 4 showa onder het koiaanbod van showa (001-002-003 en 004). Deze heeft Daisuke onmiddellijk voor mij ter vervanging voorgesteld, en ik moet gewoon toegeven dat de kwaliteit buiten proportie is. Ik ben er dan ook heel blij mee.

Ik maak ook even van de gelegenheid gebruik om nog een showa voor te stellen uit de 42 reeks, die het ook ontzettend goed gedaan heeft. Deze showa wordt diepzwart met een mooie menware en een donkere uitstraling, precies wat de klant graag had. Als je de foto's bij aankoop verleden jaar vergelijkt, met de foto hoe ze er 14 dagen geleden uitzag, dan kan je het bijna niet geloven. Ik heb ook lang moeten zoeken om de juiste koi van verleden jaar erbij te vinden. Zou je deze verleden jaar hebben durven aankopen op foto/filmpje ? Zou je deze nu in je vijver willen zetten ?



Meer afbeeldingen

Reacties

16 reacties tot nog toe

Dat wordt echt een hele mooie,je zou bijna zeggen dat de Koi van een andere kweker komt (Dainichi ) schitterende Koi.

willem on 08/04/2010 07:49

Hoi Willem, leef je nog ? Het is dan ook uit de Dainishi-Mako bloedlijn...en weet je wat ? Zo heb ik er ook nog een paar meer....

luc on 08/04/2010 11:17

Jazeker maar ik moet aan de vijver bouwen want iedere keer als ik bij jou kom,wordt ik op het matje geroepen hoe het ervoor staat.
Dus als ik weer kom dan kan ik zeggen klaar of over één of twee week.
Kom binnenkort nog een keer Frostbites halen ga je ook naar Interkoi ?? .

willem on 08/04/2010 19:54

nee, geen interkoi. Ik ben eigenlijk geen showliefhebber, maar soms kan het niet anders

luc on 09/04/2010 06:14

deze vis lijkt toch zwaar aan beni te hebben verloren. dit zag ik al bij meer vissen van deze reeks. jammer.

gr arie

arie on 09/04/2010 22:13

Wat jij als verlies van beni ziet, is de zon die in de bowl schijnt. Het beni is overal egaal in werkelijkheid, maar zoals je zelf zegt, een foto kan niet alles.

luc on 10/04/2010 06:59

dit wordt een prachtige showa,wens de eigenar er veel succes met.

RUDY on 10/04/2010 17:31

ik zie toch echt verlies van beni tussen de ogen en dan zeker tegen haar linkeroog. of het moet een oude beschadiging zijn...

gr arie

arieboom on 10/04/2010 20:13

Tweemaal fout, Arie. Jij die zo goed kunt zien, zie je dan niet dat Luc na lang zoekwerk zich toch nog vergist heeft en er uiteindelijk toch nog een verkeerde foto van de tosai van verleden jaar heeft bijgeplaatst? Is het niet Luc, ja toch?
Je moet hoegenaamd geen koikenner zijn om te zien dat het hier in de vergelijking niet om dezelfde koi gaat, dat kan het kleinste kind toch zien (al was het maar op basis van het verschillend benipatroon).
Van zien of niet zien gesproken . . . graag uw reactie. Maar eerst opnieuw goed zien hé!

Martin on 11/04/2010 01:58

Nou ik mag barsten als het niet over één en dezelfde vis gaat !!.

willem on 11/04/2010 09:54

Hoi martin,

Wakker ondertussen? nu zonder pilsje op nog eens kijken.;-)

ik heb gezien en nog eens gezien en vind je reactie van gisteren niet terecht. Ik hoop dat luc nog even hier reageert en ons even exact bijpraat. een klein kind kan het wellicht fout zien maar iedere volwassene die even vergelijkt ziet dat het 100% dezelfde is. No hard feelings. iedereen ziet weleens iets fout!

Fijne zondag verder martin.

Gr Arie

arie on 11/04/2010 10:47

Beste Arie,

Je bent kennelijk wel een hardnekkige aanhouder, doorgaans evenwel terecht zou ik zeggen, en ook nu weer. Mijn reactie van de voorbije nacht was natuurlijk slechts een grapje, bedoeld om je nog wat verder de gordijnen in te jagen, en blijkbaar ben ik daar wel in geslaagd. Niet dat het in mijn aard ligt om steeds met mensen te sollen, maar pas teruggekomen van een familiefeestje was ik in de stemming en kon ik het niet laten om even met wat averechtse (galgen)humor uit de hoek te komen. Uiteraard had ik ook wel gezien dat jij gelijk had. Maar even had ik gehoopt dat Luc mij in het grapje zou volgen (niet dus . . . ).
Ik durf hopen dat je "No hard feelings" ook nu nog geldt.

@ Willem,

Je hoeft dus niet te barsten, dat moge duidelijk zijn.

Groetjes,
Martin

Martin on 11/04/2010 14:32

Een golfslagje in het water....zie laatste foto (vergroting)

luc on 11/04/2010 17:32

hallo allemaal,

Heb de grap niet echt begrepen....maar dat doet er ook niet toe! Ben wellicht niet zo'n humoristisch type ;-)

Het beni waar ik op doel is het beni naast het linkeroog vd vis. dus voor kijkers rechts. ik blijf erbij dat daar beni is verloren. maar goed...wie ben ik?

tot schrijvens

arieboom on 11/04/2010 18:34

Dag Arie, Ik heb de foto van tosai boven de foto als nisai getekend, zie laatste foto. Ik heb me inderdaad van oog vergist, want eerlijk is eerlijk, het was me niet opgevallen. Tenminste niet in negatieve zin. Ik heb er wel geen ervaring mee dat het hi van de mako showa wegtrekt of verdwijnt. Het hi van de goede vissen vind ik zelfs zeer goed. wel heeft ben met Daisuke een gesprek gehad, waarin het hi ter sprake kan. Ben wou de koi laten zitten omdat het hi niet goed was, en Daisuke zei dat hij die speciaal moest selecteren omdat dat zeker goed kwam. Ben heeft hem dan ook geselecteerd en hij zit nu bij ons om te zien of Daisuke nu ook gelijk heeft. Het is koi 1002009. Wij volgen deze dan ook speciaal op.

Als je het hi bekijkt van de laatst toegevoegde showa van de betere mako bloedlijn (lees ook duurdere) dan moet je toch wel toegeven dat dit van bijzonder mooie kwaliteit is. Kijk maar naar 1004002. Dit is wel het hogere vrouwelijke segment uit de mako bloedlijn die weinig mensen bezitten.

luc on 11/04/2010 19:36

Hoi,

Duidelijke uitleg luc. Ik ben ook best fan van de mako-lijn. Alvorens ik een vis uit die lijn zou aankopen wil ik wat meer weten over dit hi-fenomeen en volg dus met volle aandacht de ontwikkeling met je mee van 1002009.

mvg arie

arie on 11/04/2010 20:16