Ik heb het gevoeld...

Ik heb het gevoeld...Het is gisteren voor de eerste keer dat ik weer het gevoel kreeg dat het zomer zou gaan worden.

Het is precies of het ieder jaar langer en langer duurt, die vermaledijde winters. In het begin pas je je even aan, na een maand begin je te zuchten, maar na 4 maanden ben je het kotskliederbeu.

Het is geen verlangen, maar smachten naar de zomer, en je wil dat die dekselse temperatuur van de vijvers maar naar boven zal gaan. De koi liggen verkrampt op de bodem en kijken je vragend aan...wanneer....wanneer....

Ik kan er helaas geen antwoord op geven, maar vandaag heb ik het gevoeld, er zit beweging in, de lente komt eraan. Het bloed begint weer stilaan te koken, het koivirus begint weer stilaan vorm te krijgen, de gemoederen beginnen weer verhit te geraken, en we hebben het gelukkig weer gehaald.
Hier en daar zijn er wat schermutselingen, en zullen er koi zijn die zich langzaam moeten herstellen, maar dat is hun jaarlijks ritueel, en ze zullen er snel genoeg bovenop zijn. Het is in ieder geval een natuurlijk proces, en natuurlijke processen zijn er om te laten gebeuren, en niet om te beïnvloeden.

Ik heb hier nog meer dan 50 koi zitten die moeten opgehaald worden. Niet van de kleinste, integendeel. De verantwoordelijkheid is drukkend en men moet van goede huize afstammen om ieder jaar weer de zorg voor deze dieren op je te nemen.

We moeten ons echter voorbereiden op de uittrede van deze dieren, en zorgen dat ze rustig hun weg naar hun nieuwe habitat kunnen aanvangen. Laat ons hopen dat het snel 15° wordt, zodat het water en de vissen zich rustig aan de nieuwe omstandigheden kunnen aanpassen. De nieuwe kandidaten zitten reeds ongeduldig te wachten om hun reis naar Europa te maken, en wij zullen er zijn om ze met alle zorgen op te vangen.

Waar ik wel benieuwd naar ben, is het feit of er mensen zijn die de promotie opvolgen van de sandan kohaku. Puur nieuwsgierigheid, geen info die ik wil verzamelen om te weten of ik deze zal verkopen of niet. Het detail van deze koi werd op dit ogenblik 363 maal bekeken, dus niet onverdienstelijk zou ik zeggen. Ik ben dan ook benieuwd wie dit onderdeel van de promotie opvolgt....laat het ons weten via de reacties...(alhoewel ik betwijfel of iemand zich zal melden...:)

Lopende promoties.
Kohaku promotie momenteel 2700 euro
Opensales evenement...niet te versmaden

Reacties

8 reacties tot nog toe

Wanneer ga jij eens een boek schrijven Luc.

marc on 28/02/2013 08:41

laat de zomer maar kopen,ik ben er klaar voor luc!!!!!!!!!!!

pascal on 28/02/2013 11:50

Ik vermoed dat 2500 euris het magische getal wordt.

Tom on 28/02/2013 12:05

Die tweede en derde alinea van het nieuwsitem, Luc, ik kan je verzekeren dat dit alleen maar erger wordt naarmate de jaren verstrijken en wij met z'n allen een dagje ouder worden. En dit verloopt niet proportioneel met de jaren, maar exponentieel. Velen zullen mij later hierin nog gelijk geven. Hier spreekt een ervaringsdeskundige!

En dan de lopende promotie van de sandan kohaku: persoonlijk volg ik die elke dag op omdat ik een zwak heb voor mooie meerstappers, en ik zie niet in wat mensen ervan zou weerhouden om openlijk kenbaar te maken dat ze het zelfde doen. Persoonlijk zit ik momenteel echter gewrongen wegens enkele andere 'jeugdzonden' van nog niet zolang geleden, ik zou het anders wel weten hoor . . .

De dagelijkse afprijzing van de koi lijkt mij overigens een geknipte methode om te achterhalen wat uiteindelijk de evenwichtsprijs zal zijn tussen aanbod van en vraag naar dit type van koi. Eigenlijk zou in een vrije markt elke HQ koi op die manier moeten verkocht (lees: geveild)worden, in plaats van tegen een zgn. cost plus prijs, een prijs gebaseerd op inkoopprijs in Japan + alle kostprijselementen (commissie voor de agent, transport . . . ) + winstmarge voor de dealer - eventuele korting voor de klant . . .
Ik vrees alleen dat veel dealers het dan snel voor bekeken zouden houden omdat ze er volop hun broek aan zouden scheuren. Maar ergens klopt er iets niet in deze business. De meeste (om niet te zeggen alle) koi worden hier te lande volgens mij verkocht o.b.v. de cost plus methode, terwijl deze methode eigenlijk alleen maar weggelegd is voor dealers die het zich kunnen veroorloven, zeg maar dealers die een (quasi-)monopoliepositie hebben in dit soort koi. Ik vrees echter dat men het aantal dealers in Vlaanderen en Nederland dat aan die eigenschap beantwoordt op minder dan één hand (om niet te zeggen enkele vingers) kan tellen. Stof om toch even over na te denken, zou ik zeggen.
De ekonomist in mij heeft gesproken!

Martin on 28/02/2013 14:51

Hey Luc IK heb ook dat gevoel die lentekriebels maar de koi nog niet haha .Ik volg natuurlijk ook deze promotie want ik ben gewoon benieuwd wanneer deze gaat verkocht worden ,maar jij alleen weet volgens mij als het spannend word vanwege de mails onderhand van voor ...koop ik hem .
@Martin kijk jij eens naar de 1111008.En vooral ook naar de 1102083 en van deze onderaan naar de ouders !!! Toekomstmuziek volgens mij .(we zouden eens amail moeten uitwisselen?) grtjs

paul on 28/02/2013 15:53

Volg de ontwikkeling van de promotie elke dag ! gr Johan

johan on 28/02/2013 18:19

Ook ik volg deze promotie, maar voor mij is de prijs nog boven mijn budget momenteel .Het is een super mooie en goede vis , die zeker verkocht zal zijn tussen dit en ... dagen . Wie weet heb ik change .

johan on 28/02/2013 19:12

De promotie is een van de eerste dingen die ik bekijk op je site Luc
En inderdaad het lijkt wel steeds langer te duren die winter, wat Martin schrijft is ook mijn ervaring.
Hebben zich al wat liefhebbers zich gemeld voor de Opensale?

Jent on 28/02/2013 19:15