Je moet jezelf telkens maar bewijzen.

Je moet jezelf telkens maar bewijzen.Velen kopen ze, weinigen maken ze. Mogen wij voortaan zeggen dat we ze kunnen maken ?

We hebben het reeds meermaals aangetoond, gekocht als tosai, opgeleid tot nisai of sansai, daarna verkocht aan mensen die luisteren naar onze raad, en die dan als yonsai kunnen getoond worden in al hun glorie.

Eén van de mooiste voorbeelden in onze verhalen is het verhaal van Masami. Zoek maar op in het archief onder het nieuwsitem, en je zult meerdere verhalen tegenkomen. Geboren op 25-06-2007, en aangekocht op de veiling op 27-03- 2008 als tosai en 35 cm, een gemiddelde, maar wel zeer goede lengte voor een tosai, werd ze door ons voorbestemd voor grote dingen.

Als ik me niet vergis heeft ze nog een jaar mudpond gekregen, vooraleer ze naar ons toe kwam als vroege nisai, en rond de 55 cm. Wij hebben ze opgevangen in onze binnenbakken, waar ze zich ontzettend ontwikkelde op korte tijd. In november 2008 aangekomen, verbleef ze bij ons tot begin 2009 en tijdens deze periode groeide ze volgens mij nog ± 10 cm.

Toen vertrok ze naar haar nieuwe eigenaar die de juiste kennis van zaken had. Dit is ook belangrijk, want als dit soort koi niet goed begeleid wordt, verlies je een stuk kwaliteit. We zullen altijd adviseren hoe wij denken dat je het moet doen, maar de eigenaar moet het ook nog kunnen waarmaken natuurlijk.

Nu heb ik hier een hele loflitanie over onszelf zitten afsteken, maar de meeste lof komt eigenlijk Ben toe, die geen 100 maar 200% overtuigd was van de kwaliteiten van Masami, en ook Rini die met zijn kennis van grote waarde is. Hier heb je nu ook een schoolvoorbeeld dat je zelf, met de nodige hulp en kennis ook echte Jumbo kan opkweken, en dat het niet nodig is dat ze in Japan moeten blijven voor dezelfde resultaten. (alhoewel dit wel iets makkelijker is)

Samengevat is Masami nu yonsai, en wordt ze in juni pas 4 jaar. Ze is ± 85 cm, en wij vermoeden dat ze zonder problemen boven de 90 cm. zal eindigen. De bedoeling is dat ze binnen enkele jaren, als ze haar volledige lengte heeft bereikt, en ze daarna haar body begint bij te schaven, ingezet zal worden in de grote shows.

Tot hiertoe de resultaten, op de filmpjes hieronder zie je ze in volle glorie, vanaf het moment dat ze bij ons is gekomen. Het is wel zonde dat ik het filmpje niet heb bewaard als tosai, eeuwige zonde…

Mogen de huidige eigenaar feliciteren, en mogen wij zeggen dat we op dit moment ook nog enkele van deze cracks hebben rondzwemmen ?

masami januari 2009
masami januari 2009
Masami bij vertrek
Masami februari 2011


Meer afbeeldingen

Reacties

16 reacties tot nog toe

ik ben geen sanke fan,maar dit is echt supper!!!!!!!!!!!!!!

pascal on 15/02/2011 08:39

Waarom zegt nu toch iedereen: ik ben geen sanke fan ? Het blijft voor mij een raadsel...

Als je wist dat in Japan de sanke altijd als het hoogst verhevene staat aangeduid, samen met de kohaku, en als je weet dat het in NL en BE altijd showa zijn die bovenaan de lijst staan, dan merk je toch al het grote verschil in belevenis...

luc on 15/02/2011 09:10

Ik ben fan van Masami. Een geweldige sanke , wat een evolutie, en wat een toekomstperspectief.
Proficiat aan de trotse bezitters. Koester deze parel.

willy on 15/02/2011 09:53

In tegenstelling tot velen ben ik wel een groot liefhebber van sanke, en ik moet zeggen dat dit één van de prachtigste exemplaren is die ik ooit al gezien heb.
Een formidabel mooie vierstapper met een (voor haar leeftijd) meer dan flinke body, een glimmende huidkwaliteit met duidelijk opkomende fukurin en lakzwarte sumivlekken die zich op de juiste plaatsen bevinden (met name vooral tsubo sumi). Om duimen en vingers van af te likken.

Nog geen 4 jaar oud en al 85 cm, haast niet te geloven; een beauty van een jumbo in wording. Een dikke proficiat aan allen die mede verdienste hebben hieraan.
Voorwaar een dijk van een koi. Op naar de titel van GC binnen 1 of 2 jaar!?

Martin on 15/02/2011 11:19

Fantastische Sanke!
Hier zie je weer het verschil tussen de Momoko en Ryu bloedlijn.
Minder Sumi,perfect in het Shiroji geplaatst.
Zeer luxe en rustig voorkomen.

Blijf ook verbaast dat er voor deze variateit Koi altijd vrij weinig belangstelling is.

Plezier ermee!

Gr.Jack

jack on 15/02/2011 12:38

Ook ik ben geen sanke fan, maar deze is van ongekende waarde! èèn van de mooiste die ik ooit gezien heb...Prachtige vierstapper, met prachtige body, een juweeltje! GC in wording!

kurt on 15/02/2011 16:40

1 uit het boekje
super mooie sanke

gerrit on 15/02/2011 18:29

Prachtige sanke met een ontwikkeling om (bijna letterlijk) jaloers op te worden. Chapeau voor iedereen die hieraan een bijdrage heeft geleverd!

Volgens mij is sanke als goede wijn: in het begin is deze moeilijk te waarderen, maar ineens zie je de schoonheid en uitdaging achter deze variëteit en heb je de smaak te pakken...

Noëlle on 15/02/2011 20:14

beste luc

het lijkt net of jij er van baalt dat de meeste ned en be meer van showa dan van sanke houden!?

pascal on 15/02/2011 20:18

Wat een schoonheid, precies wat ik zoek, groot en mooi.

Wilfred on 15/02/2011 20:47

Nee hoor pascal, ik baal er niet van, maar ik vind het toch raar. Het is eigenlijk gewoon iets dat opvalt.

Wilfred, je vergeet nog iets heel belangrijk en het heeft met centjes te maken

luc on 15/02/2011 21:30

Goed nieuws Luc!

Ik ben een sanke fan! :D
En dit is echt een toppertje hoor, ziet er echt fantastisch uit.

Barrykoi on 15/02/2011 22:48

@Jack Ik denk dat het grote probleem met sanke is dat deze bijna perfect moet zijn om tot de verbeelding te spreken. Een minder perfecte showa of kohaku of eender welke koi accepteert men schijnbaar makkelijker omdat het minder opvalt dan een niet perfecte sanke. Het probleem wat dan om de hoek komt kijken is dat een perfecte sanke niet te betalen is of in ieder geval heel duur....
Ik denk dat iedere koi liefhebber een (bijna) perfecte sanke toch wel heel graag in zijn/haar vijver wil zien ondanks dat ze zeggen geen sanke liefhebber te zijn...
Masami behoort tot de absolute top van Europa en zelfs in Japan zal ze tot de absolute top kunnen behoren als de ontwikkeling op deze manier verder gaat!
Dit is een sanke om uren naar te staren met je mond open en een doekje (of emmer) tegen het kwijlen...

Ton on 16/02/2011 08:24

zo is het maar net Ton !!!!

pascal on 16/02/2011 09:08

Sanke is ook mijn favoriet. maar idd je komt wel eens hele mooie tegen en die zijn of niet meer te koop of niet te betalen.
Mijn volgende aankoop zal wel een sanke worden, maar dan moet ik wel de juiste huisvesting hebben, en wanneer die klaar is!! Tja, dat blijft een raadsel. Vooralsnog.

Dit is echter een heel fraai exemplaar. Super!

patrick on 16/02/2011 09:24

@ Ton,
Daar zou je weleens helemaal gelijk in kunen hebben!
En Sanke als Tosai,sommige zelf's als nisai en nog ouder geven slecht aan welke potentie erin schuil gaat.
Bij vele Sanke liefhebbers is Sumi altijd weer een item,of het wel door komt,
op de juiste plaats,enz...
Er is nog een wereld te winnen.

Gr.jack

jack on 16/02/2011 12:58