Je word het nooit moe

Je word het nooit moeNa al die jaren is het nog altijd even plezierig om koi te bekijken. Je kan er nooit genoeg van krijgen.

Wat is het toch dat koikijken zo mooi maakt, het is een passie die nooit verdwijnt. Ik ben slechts 1 dag per week open, dus zoveel worden de vissen niet gestoord. Maar het blijft een plezier om telkens een paar koi te bowlen als er zich eventuele nieuwe klanten aanbieden.

Je probeert dan een eerlijke visie te geven, maar die visie is uiteraard je eigen visie. Of dit de ware is zal altijd een punt van discussie zijn. Je probeert ook je visie te staven, en uit te leggen waarom dit of dat beter of minder goed is, wat de betere en mindere punten zijn van de koi, en je probeert mensen inzicht te geven in de wonderbaarlijke wereld van de koi. Ik geloof niet dat ik mezelf nog moet bewijzen, want ik ben er nog steeds trots op dat ik een gamma koi kan presenteren die ieder vergelijk kan doorstaan. Ik ben trots op het aanbod dat op dit ogenblik in mijn vijvers rondzwemt, en ik ben telkens zelf gefascineerd door de schoonheid van de koi.

Waar ik mezelf wel af en toe op betrap is dat ik ook de mindere punten van een koi aan de klanten uitleg, en dat heeft toch altijd een bepaald gevolg. Ze gaan het in zich opnemen en toch vergelijken. Misschien doe ik er verkeerd aan om de mindere punten naar boven te brengen, en dat is misschien de reden dat men in Japan altijd de goede punten van een koi naar boven brengt, want wees nu eerllijk, iedere koi heeft wel iets waarover we kunnen zeuren. Is het niet het sashi, dan is het het beni of het shiroji, of dit plekje, of dat plekje. Misschien heeft ie een druppeltje op zijn neus dat je niet graag ziet, of juist wel graag ziet, koi kijken blijft een belevenis op zich.

Ik heb gisteren met een aantal klanten wat koi gebowld, en het ging voornamelijk over sanke, zeg maar een moeilijke groep onder de koi. Een sanke is een koi dat zoveel verkeerd kan doen. Als ze het sumi niet op de juiste plaats hebben, als ze geen kata sumi hebben, als ze geen stappenpatroon hebben, dan is het niet goed. Niets moeilijker dan een sanke. Ik begrijp nog altijd niet dat ze geen standaardsanke hebben uitgevonden zoals de tancho met de juiste vlekken op de juiste plaatsen. Maar wat zou dat saai zijn nietwaar ?

De sanke die ik gebowld heb, zijn sanke waarvan ik een bepaalde toekomst verwacht. Waren ze op dit moment al perfect, dan had ik ze helaas niet kunnen aankopen. Ik moet me dan tevreden stellen met sanke die het juist nog niet zijn, maar wel kunnen worden. Neem nu deze 2 sanke. Ze hebben beiden een stappenpatroon, het sumi is aanwezig, en beiden hebben ze hun foutjes. Het enige hele positieve is dat ze zo goed als 60 cm of 60+ zijn, en dat ze slechts 17 maanden tellen, wat er op duid dat het serieuze kanshebbers zijn op een sterke groei met jumbo neigingen. Bovendien zijn ze ook nog betaalbaar, wat niet te verwaarlozen is in deze moeilijke tijden. De goede componenten zijn aanwezig, het enige wat je moet doen is het werk afmaken, en dat is ook een kunst op zich, en tevens een leerzame school.

Een ander trio sanke is deze partij. Qua bouw totaal verschillend dan de voorgaande, vrij smal en lang als je dat voor baby's van 17 maanden mag zeggen, maar ze hebben alle ingrediënten die nodig zijn om zich te bewijzen. Laat je niet misleiden door de body, want deze zijn ook 55+ cm, en qua huidkwaliteit zeker niet de mindere. Het zijn echter koi die nog veel in petto hebben.

Weer een ander koppel zijn deze sanke, weer met een totaal andere bouw. Kan jij kiezen ? Ik wel hoor, ik weet onmiddellijk welke ik zou nemen.

En wat te denken van deze supersanke? Dit is zo één van die koi, waarvan ik denk....waarom is die hier nu nog ? Wat een plaatje van een sanke. Ze heeft gewoon alles wat er nodig is om een prachtkoi te worden. Neen, ik heb het niet over de grote man met het dikke sumi, maar over de kleinere sanke ernaast. Kleiner ? Wat zeg ik nu...ook bijna 60 cm en slechts 17 maanden....

Naast de sanke heb ik nog wat kohaku laten zien, waaronder de kohaku die vandaag in promotie was. In deze bowl zit een kohaku van een bijzonder hoge kwaliteit. Polleke had hem dadelijk gespot, en dat zegt toch wel iets over de kennis van Polleke. Well done Paul....Ik weet dat ik deze nog niet kan verkopen, omdat hij nog 20-30 cm te klein is. Pas dan toont deze kohaku haar kracht.

Een verstandige kohaku fan doet een gouden zaak om een kohaku zoals deze te kopen. Het enige dat hij moet doen is vertrouwen op mijn oordeel en de kunst bezitten om deze groot te krijgen. Prijstechnisch is deze veel lager dan de andere, maar kwalitatief is deze kohaku niet te versmaden. Zoek het maar uit...

Om aan te tonen waar de koi naartoe evolueren heb ik tenslotte nog een paar koi gebowld die buiten zitten. Temperatuur van het water is nog 11-12° en ze zwemmen nog ontspannend rond. Ze hebben het me ook nog vergeven dat ik ze gebowld heb. Het belangrijke was om de mensen uit te leggen hoe het hi kan evolueren, en ook wat temperatuur en leeftijd doet met koi.

Nadien krijg ik nog een mailtje met de vraag naar een bepaalde kohaku, en die heb ik dan ook nog even gebowld, zodat ik een mooi filmpje kan doorsturen. Veel woorden ga ik niet zeggen over deze kohaku. Spierwit, perfect maruzome kiwa, sashi dat geweldig is, en een kop die stevig op het lijf staat. het enige wat hier nog moet aan gebeuren is body maken. Moet er nog zand zijn zou ik zeggen. Dit is één van die koi die mij blijft intrigeren....

Voila, ik heb mijn verhaaltje weer geschreven en je veel mooie koi laten zien. Een gesprek achteraf ging over het feit dat er zo weinig gereageerd werd op de website. Ik heb er mee leren leven. Ik weet dat er per dag ongeveer een 600 mensen mijn website bezoeken, en ik weet dat veel mensen het apprecieren dat ik zoveel vernieuwingen aanbreng door middel van nieuwsitems en andere. Ik heb al dikwijls geprobeerd om reacties los te weken, maar het is bijna een onmogelijke zaak.

Van die 600 lezers zijn er ongeveer 150 mensen die mijn filmpjes bekijken, en in principe zegt dit meer dan voldoende. Ik zou ook willen dat er meer reacties kwamen, maar om nu in te schatten waarom mensen niet reageren is voor mij ook nog altijd een raadsel. Blijkbaar willen ze onbekend blijven en zijn ze tevreden om hun dagelijkse krant te lezen.....



Meer afbeeldingen

Reacties

40 reacties tot nog toe

Het was weer een plezierige dag en weer met toffe mensen kunnen praten die vooruit willen in de hobby zodat ze intensiever kunnen/zullen genieten van de koihobby .En als bewijs dat het weer dierenvrienden zijn had ik gehoord dat eerst de vijver goed moet zijn en dan betere koi zo moet het ook eigenlijk maar meestal is het andersom .
Het zijn ook mensen die honden kweken en niet van de minste/kleinste het zijn engelse mastiff honden en die zullen wel meer voer nodig hebben dan onze koi haha .
Tot slot kwam DE martin er nog aangereden met zijn bmwtje dus werd het ook nog gezellig en was het direct 16.00u .En Martin bedankt voor de Malamix te mogen lenen hehe .grtjs

paul on 05/01/2014 08:42

Ach ja nog iets vergeten te schrijven ,ik ben er ook van verschoten dat de koi goed groeien nadat ze aangekomen zijn van de stressige japanreis en het aanpassen van de waterwaarden enz .Dat is het bewijs dat het erin zit om grote koi te worden (sakai/momotaro) .Het zal tof zijn dat je een koi koopt van vb 58cm en een koi mee naar huis neemt na de winter van 63cm EN dan moet de zomer nog beginnen ha .grtjs

paul on 05/01/2014 09:05

@ Polleke

Neem maar een pak centen mee naar Japan, daar kennen ze die goede ook.
Dat gaat een onvergetelijke reis voor jou worden, 2014 kan niet meer stuk.

Marcel D on 05/01/2014 09:57

Het is weer een heel leuk stukje om te lezen .
En leuk om mooie koi te zien via de filmpjes.
De drie kohaku zien er goed uit mooie koi voor de toekomst
Benieuwd welke de promo is
Zag je filmpje van de sff bak wat een verandering in summi bij de showa super hoor

Gr marcel w

marcel w . on 05/01/2014 10:32

Dan heb je het toch gezien marcel ? Ik wou ze niet bowlen maar ze veranderd inderdaad heel goed. Het sumi begint er af te spatten... En lakzwart.

Ik hoop er nog 5cm aan te breien tegen april.

Luc on 05/01/2014 10:40

Begin januari en buiten koi bowlen , dat heeft al anders geweest.
Toch straf dat de nieuwe koi op deze korte tijd toch al veranderd zijn , de laatste kohaku toch al wat meer body heeft aangemaakt tov een maand geleden .

Johan on 05/01/2014 10:41

De 1211009 word toch een zeer aangename Kohaku !

jack on 05/01/2014 11:41

Ja klopt Jack deze is al veel struiser geworden EN de prijs is serieus gezakt !?

paul on 05/01/2014 11:53

De andere die ernaast zwemt heeft duidelijke zwarte vlekken en tis mooi jongen ;)

paul on 05/01/2014 11:54

Beste Luc,
Bedankt voor je hartelijke ontvangst het was een zeer leerzame en aangename dag. Vissen om van te kwijlen. heerlijke koffie met koeken. We hebben samen met Calle (de directeur) de filmpjes al div. malen terug gekeken. ondanks dat ze in de bowl waren kunnen we het nu nog even rustig allemaal terug kijken, super leuk dat je al de gemaakte filmpjes gelijk hier op je site hebt gezet. Het was mooi om van 2 die-hearts hun ongezoute mening te horen, zowel positief als negatief en daar houden wij van. Er zijn er 2 die toch niet uit onze gedachte gaan.... maar gelukkig ga je op vakantie luc.... en daarna met polleke naar japan dus hebben we misschien nog even bedenk tijd. 1 ding is zeker de kwaliteit straalt er vanaf. tot snel en onze zoon Calle is je al aan het volgen op fb

Niels en Mirjam Groot on 05/01/2014 14:44

Oja Polleke jij ook zeer bedankt voor alle uitleg / toelichting en advies erg leuk om kennis met je te hebben gemaakt...... we hebben gisteravond ook nog even jou vijver zitten bekijken is er misschien al weer een update.
En ja hier word om de paar maanden een pallet royallcanin afgeleverd voor de honden als deze liefjes goed voer krijgen krijgen de vissen het ook daar mag niet op bespaard worden..... jammer genoeg kan ik hier geen foto plaatsen van ze dus zal het op fb bij luc plaatsen fijne reis in japan en hou ons op de hoogte groet niels en mirjam

Niels en Mirjam Groot on 05/01/2014 14:50

De foto die Calle je gestuurt heeft, heb ik er opgezet. Het is speciaal voor jou Polleke staat erbij.

luc on 05/01/2014 15:02

Hallo luc,ik bezoek elke dag je website en bekijk de nieuws items en de filmpjes .
ik denk dat je zo'n beetje de enigste dealer bent die dit elke dag weer vernieuwd
bij deze dank ik je voor dit alles want je moet het toch steeds maar weer doen
gr william

william bonenberg on 05/01/2014 15:48

Daar sluit ik me graag bij aan .. super!!!
Gr. Peter

Peter Smits on 05/01/2014 17:07

Hey Niels & Miriam dat zijn mooie honden verdikke ,jullie weten wel wat jullie willen haha . Als je de koi in de bowl ziet dan is het toch nog wat anders dan op een filmpje he .Zo zie je echt het verschil van beni en shiroji .grtjs

paul on 05/01/2014 17:28

Ja Marcel het zal een reis van mijn leven zijn (en de enige) maar ik zal niet veel geld meenemen want ik heb al teveel gekocht verleden jaar ,toen wist ik nog niet dat ik meeMOCHT .
Ik ga wel elke dag opschrijven wat ik meegemaakt heb dat zal wat zijn .grtjs

paul on 05/01/2014 17:38

he niels!! ook het belgische aangedaan? jij bent in rap tempo de koiwereld aan het verkennen zeg!! Goed bezig!

arie on 05/01/2014 18:38

Ja Arie koi kijken van deze kwaliteit is geweldig. Luc nogmaals dank, we spreken elkaar.

Niels en Mirjam Groot on 05/01/2014 21:16

Uniek volgens mij!

Johan on 05/01/2014 22:16

Je wordT het nooit moe?

Sorry, maar ik word het wel moe, om niet te zeggen stilaan kotsbeu.
Ik heb voor mij zelf dan ook besloten om voor onbepaalde tijd, misschien voor altijd, radicaal te stoppen met het posten van reacties op deze website. Want hoe goed, hoe positief/negatief, hoe vragend, hoe verzuchtend, hoe uitdagend of hoe (galgen)humoristisch deze ook bedoeld zijn, er komt toch geen respons van enige betekenis meer op, wellicht omdat de meeste lezers mij niet (willen) begrijpen of aan mijn tussenkomsten geen boodschap hebben.

Ik leid hieruit af dat ik als courante reageerder al te zeer als déjà vu, als passé beschouwd word. Kan best zijn, ik weet het eigenlijk niet, zoek het zelf maar uit; of beter nog, zeg het mij vlakaf in mijn gezicht.
Maar als er één ding is waar ik een grondige hekel aan heb, dan is het wel aan banaliteit in al zijn vormen en gedaanten, als jullie begrijpen wat ik bedoel. En daar doe ik dus echt niet aan mee, no way.

Derhalve, zoals het een politicus met het nodige zelfrespect betaamt, wil ik bewust hieruit mijn conclusies trekken en neem ik ontslag als één van de hoofdanimatoren van deze website (al zeg ik dit zelf). Er zal overigens heel veel water naar de zee moeten vloeien alvorens mij hier terug in het gareel te krijgen. De kans is dus groot dat dit het allerlaatste is geweest wat hier van mij nog te lezen valt.

En oh ja, niet te vergeten, in schrille tegenstelling tot voorheen, elk woord van deze reactie is wel degelijk gemeend.

Martin on 06/01/2014 00:00

@martin ?

pascal on 06/01/2014 06:30

Martin, leg eens wat meer uit, want ik begrijp het niet goed. Ben je boos op Luc ? of wat is er gebeurd dat je zo vebitterd klinkt ?

john on 06/01/2014 08:21

Maar Martin toch. Doe dit nu toch niet. We gaan "het mooie dictee der Nederlandse taal" wel missen als je niet meer reageert.

marc on 06/01/2014 08:22

Hij schreeuwt om aandacht en lokt zo weer vele reacties uit.
Het nieuwe jaar positief beginnen Martin .

Rob on 06/01/2014 09:01

Pfff, ik ben een weekje weg en Martin geeft er meteen de brui aan....Dat was niet de bedoeling...Ik weet niet wat er op de achtergrond gebeurd is maar ik moet zeggen dat ik de ochtendkrant van Luc en het scherpe commentaar van Martin altijd zeer waardeer. Dus heren, ga zo vooral door.

Tom on 06/01/2014 11:42


Beste Martin.
Dit ga je mij (ons) toch niet aandoen?? Ik had nog zoveel te leren van jou.
Ik wou je net vragen of ik je eens een bezoekje mocht brengen,want ik wou je zo graag eens persoonlijk ontmoeten!!! Dat MEEN ik ook Martin!!

Filip on 06/01/2014 11:59

Martin houd vol !
In tijden niet zo gelachen....dit gaat hij toch niet redden.
Hij hoopt op de 50 grens uit te komen qua aantal reacties !
Dus wat positieve aandacht voor Martin , is hij zo weer terug.

jack on 06/01/2014 17:38

Hij heeft het eindelijk begrepen whaahaa (is niet waar he Martin) .
Nee ik vind dat iedereen zelf het recht heeft om te reageren/of niet .
Ik heb ook wel eens een tijdje dat ik er even tussenuit wil en geen zin meer heb om iets met de koi in verband met de computer te doen/typen maar de zin komt achteraf terug en als je niets doet krijg je geen reacties terug of plezier !
Ik zou het straf vinden dat Martin wegblijft voor lange(re) tijd .
Geef die man toch eens wat rustpauze mannen want dat komt na de Penopauze hihi .grtjs

paul on 06/01/2014 17:50

Ik versta Martin wel , het zijn altijd dezelfde enkelingen die iets neerpennen hier .
Ook op hetgeen hij schrijft komt geen of weinig respons .
Misschien een oproep aan al de lezers hier ,..........
Zou het spijtig vinden dat hij niets meer schrijft ,wie gaat er dan weerwerk bieden aan Luc ?

johan on 06/01/2014 18:52

Nu heeft Martin meer tijd om in zijn BMWtje de wegen onveilig te maken.

Rob on 06/01/2014 18:55

Jongens nog aan toe zeg...wat een frustratie staat er toch in dat stuk tekst !
Martin waar komt het vandaan ?
U vind u zelf toch niet banaal worden , elke keer lichtelijk sarcastisch/prikkelend te moeten reageren op item's ?

Ik vermoed dat U binnenkort na een kleine bezinningsperiode hier gewoon weer te lezen bent, zal ook ff lekker worden zeg....denkt zomaar
te kunnen vertrekken.
Daarbij zegt mijn gevoel al tijden dat er een dikke SFF aan zit te komen in April, daar gaat U niet over zwijgen !

En geleuter over in het gareel lopen....schei uit. Dat heeft U nog nooit gedaan !

jack on 06/01/2014 20:47

'onbepaalde tijd' kan ook één dag zijn. daarbij is het hier geen forum maar slechts een mogelijkheid om te reageren op hetgeen luc schrijft...dus de verwachting dat er altijd reacties volgen is niet reeel naar mijn mening. Dus de bokkepruik terug is de kast Martin.

arie on 06/01/2014 21:00

Na het lezen van de reacties hierboven moest ik denken aan een artikel in de HLN.be. Het heeft hier toch niet mee te maken?
http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/1768629/2014/01/06/Vandaag-is-Blue-Monday-tips-om-dag-door-te-komen.dhtml

Jent on 06/01/2014 21:26

Mensen , mensen , tis heel simpel!! Martin reed met dienen BMW M3 op den E314????
Martin??

kurt on 06/01/2014 22:27

Fabelhafte Entwicklung hier!
Normalerweise komme ich niemals zwischen in die Reaktionen und bin ich nur ein Leser auf diesen website, aber heute fühle ich mich mentalerweise mehr als verplichtet.

Meine meinung ist einfach: der Martin hass völlig gleich mit seine Entscheidung um zurück zu treten, es sind die anderen die sich auf den Brust klopfen sollten.
Am Universität nennt mann das (in English) ein "sabbatical leave", ein Zwischenzeit um nach zu denken über wass passiert ist und wass noch kommen sollte. Ich bin aber überzeugt das der Martin wieder da sein werde ab nächsten Sommer, wann seine Koi in seiner Augen wieder eine Glanzrolle spielen werden.

Fritz von Nichtglauber on 07/01/2014 23:53

Werkelijk zeldzaam die Martin !

jack on 08/01/2014 10:32

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Martin on 09/01/2014 00:12

Teken van leven!!!!!! Zo heb ik het graag:-):-)

Filip on 09/01/2014 14:16

Het is wel iets minder intellectueel, maar toch!

Tom on 09/01/2014 16:30

Was sagen Sie da Tom? Das ist wirklich ungehört, wissen Sie ja?

Fritz von Nichtglauber on 10/01/2014 18:56