Mijn ode aan Virgin.

Mijn ode aan Virgin.Iedereen kent de koi ondertussen wel, maar weinigen zullen het aandurven om deze koi aan te kopen, mede door de moeilijkheidsgraad van deze kohaku.

Het is trouwens ook niet de bedoeling om deze snel te verkopen, integendeel, mijn bedoeling was om deze nog 3 jaar in de mudpond te laten, waarvan er nu reeds 1 van verlopen is. Het is dus wachten op 2013 om het uiteindelijke resultaat te tonen.

Geniet eerst even van dit filmpje. Je kan het eventueel vergelijken met dit filmpje van oktober 2010 om ontwikkelingen te herkennen.

Wij waren in ieder geval ontzettend dankbaar met het resultaat van het afgelopen resultaat, en wel om volgende redenen. Uiteraard in de eerste plaats haar doorgroei naar bijna 80 cm is al zeer cruciaal. Hier wordt nog maar eens aangetoond dat de doorgroei naar 90+ een mogelijkheid is. Wij rekenen op 7/8 cm dit jaar en het laatste groeijaar nog eens minimum 5 cm.

Virgin heeft tot hiertoe gebracht wat we ervan verwachten, ondanks de ondeskundige opmerkingen van enkele anderen. Dat het sashi nog niet helemaal is opgeklaard kan een klein kind beoordelen, daar moet je geen deskundige voor zijn. Wij zien dat natuurlijk ook, maar dat maakt deel uit van de kennis van de kweker en onze gok. Het ene schubje hi of sashi dat je achter het tweede patroon zit, zal vermoedelijk niet kunnen weggehaald worden, en zal ook niet verdwijnen. So what....

Het sashi in het staartgedeelte is reeds voor 40% ingeklaard tegenover verleden jaar. Dit stemde ons vrolijk, want dat was een grote gok. Virgin is echter een kleindochter van de belangrijkste oyakoi van Takigawa (zie foto), wat weer een dochter is uit de Donguri bloedlijn van Sakai SFF.

Dit wetende hebben wij op het inklaren van het sashi gegokt, en dit jaar worden wij gesterkt in onze overtuiging. Het hi van Virgin is wel van zodanig hoge kwaliteit dat je ze "in the flesh" moet zien om dit te kunnen beoordelen. Het is wel zo sterk en dik, dat het later, als de koi zal finishen, een lust voor het oog zal zijn. Nu nog zacht oranje en overal egaal, straks zal het de juiste intensiteit uitstralen. Dit in combinatie met de opkomende fukurin en guanine (uitgesproken guani, en is de glans die zich bevind in de subcidis of daar waar spieren contact maken met het onderhuids bindweefsel. Guanine en Melanine kunnen hier worden aangetroffen.) zal ze glanzen als een spiegeltje.

Nu het staartstuk, het zogenaamde minpuntje van de koi. Dit is nu wat zo belangrijk zal worden in de toekomst en waar wij met de kweker urenlang over gediscusieerd hebben. Er is niemand die een body als Sakai SFF kan maken, dat is in alle kringen bekend. Er is echter 1 iemand die in Japan bekend staat als de leverancier van grote stevige en sterke vissen....idd Takigawa.

In plaats van naar de dikte van het staartstuk en de ozutsu te kijken, moet je vooral de hoogte in ogenschouw nemen. heb je deze staartpartij al bij een andere koi gezien...kijk goed hoe hoog het staarteinde is, net een flatgebouw zo hoog, en dan die staart. Dat lijkt wel het staartuiteinde van een orka. De breedte komt er zeker in hoor, tenminste dat geloven wij, want dat is het laatste wat erin zal groeien. De body zal als het ware in het staartstuk schuiven. Het is niet zoals in het liedje..."en de zon zal zakken in de zee..., maar de body zal zakken in de staart.....

Zowel Takigawa San als wij, en dan met name Ben, vertrouwen voor de volle 100 % in het opdikken van het staartstuk. Het staartstuk zal als laatste de body de juiste en gewenste vorm geven. Je kan de verandering via de foto al voorstellen. Dit wordt ten stelligste ondersteund door Takigawa San, en niet omdat wij zo een lieve jongens zijn...Iedereen die Takigawa San kent weet hoe integer en correct deze kweker is.

De verbreding van het hoofd heeft zich al duidelijk ingezet, en de kandijkleur van het loupezuivere hoofd is een onmiskenbaar pluspunt. Het rode patroontje onder het linkeroog, is al lang vergeven en zal men zelfs niet meer opmerken als ze volwassen is. De foto geeft nu al de toekomstige body uitstraling weer, en ik geloof er zeer sterk in dat ze de juiste verhoudingen zal weergeven binnen enkele jaren. Als ik de volwassen jumbopopulatie in haar vijver zie zwemmen, dan weet ik voldoende.

Het patroon speelt ook nog een rol, maar blijft een persoonlijke zaak. Neem je het kleine maruten vlekje weg, dan is ze bij wijze van spreken waardeloos, want haar patroon is niet van die aard om over naar huis te schrijven, maar ...het heeft iets. Eenmaal ze volwassen is, en er uit zal zien zoals wij verwachten, zal het patroon een mindere rol gaan spelen. Persoonlijk vind ik het mooi, alhoewel er natuurlijk veel mooiere patronen zijn. Hoe langer ik ze echter zie, hoe meer ik er van ga houden.

Virgin zal reeds in februari/maart in haar mudpond worden gezet, want Takigawa San zegt dat er nergens een betere ontwikkeling kan bekomen worden, dan in haar natuurlijke mudpond met al haar natuurlijke voedsel. Ik hoop op naar de 88-89, en ze kan nergens, maar dan ook NERGENS op een betere plaats zitten dan bij Takigawa San, en de mensen die deze plaats kennen weten waarom.

Nog even mijn pleidooi beëindigen met het volgende: Een kohaku van deze klasse begeleiden naar een 90 cm koi is niet evident, en is zelfs niet eenvoudig. Haar kleine foutjes is één van de redenen waarom ik ze heb kunnen aankopen, anders zou ik ze gewoon niet kunnen betalen. Maar het is juist het streven om een koi te selecteren met de mindere puntjes die dan toch bereikt wat we in gedachten hebben.

Meer afbeeldingen

Reacties

18 reacties tot nog toe

Nog even vermelden dat ik morgen NIET open ben. Wel zullen Ben en Frans morgen naar huis komen. Het zal voor beiden een opluchting zijn. Vermoedelijk landen ze rond 15.30 uur in Schiphol.

luc on 11/11/2011 08:06

Heerlijk, hoe je weer tot zelf bevlekking aan het overgaan bent en terechte opmerkingen afdoet als ondeskundig. Je hebt echt problemen met (terechte) kritiek, dat je daar dan weer een leuk commercieel verhaaltje op los laat om alles recht te buigen is een teken aan de wand.

JH on 11/11/2011 13:26

Die vis gaat hard zeg.
Het is niet "mijn" vis maar is persoonlijk.

Wat bedoel je met "moeilijkheidsgraad" van deze vis. Om de huid goed te krijgen/houden ?

Wim on 11/11/2011 14:08

Tja dat staartstuk.....
Na enkele malen de beide filmpjes te hebben bekeken,kan je inderdaad wat vooruitgang zien.
Maar of het over drie jaar echt helemaal bijgetrokken is?!
Kennis van de kweker aangaande de bloedlijn/ontwikkeling zal moeten uitwijzen in de toekomst of het werkelijk goedkomt.
Vind het eigenlijk wel een zeer interresant/leerzaam onderwerp.
Want eigenlijk kan ik het me niet voorstellen dat het in verhouding komt.
Maar maakt iets als dit,nu juist de hobby niet zo interresant?

Gr.Jack.

jack on 11/11/2011 18:49

@ JH (wie je ook moge zijn, we kennen je niet),

Heb jij dan alle koiwijsheid in pacht misschien?
Je spreekt zelf van zogezegd "terechte opmerkingen en terechte kritiek", door u geformuleerd als reactie op een vorig nieuwsitem, maar zou je niet beter anderen laten oordelen of uw opmerkingen en kritiek al dan niet terecht zijn?
"Eigen stoef stinkt", of hoe luidt het Vlaamse spreekwoord ook al weer. Enige bescheidenheid in deze zou u sieren.

Je spreekt ook van een "leuk commercieel verhaaltje om alles recht te buigen", en dat dit een teken aan de wand is. Welk teken aan de wand, als ik even vragen mag? Je schijnt nog altijd niet begrepen te hebben dat het Luc niet zozeer te doen is om deze vis op korte termijn te verkopen, dan wel om de grote uitdaging om van deze vis (met kleine gebreken, inderdaad) binnen enkele jaren het onderste uit de kan te halen.
En dat is in mijn ogen nog altijd veel verdienstelijker dan bv. het aankopen van dure eenheidsworsten van SFF waarop (zogezegd) niets is aan te merken.

Ik hoop dat dit je even tot nadenken stemt, grote koikenner.

Mr. Nobody on 11/11/2011 19:18

Ruige taal Mr. Nobody....ik vind dat ik toch even moet reageren. Ik ken jullie geen van allen (op een paar na dan....) maar de manier waarop JH hier wordt afgeserveerd is denk ik in niemands belang en zeker niet van Luc/Ben en consorten.

Of het moet natuurlijk zijn dat je betaald krijgt om kritische mensen zo af te serveren.

Je naam geeft overigens wel duidelijk aan hoe je jezelf kenbaar maakt.

Ik zie in de diverse reacties toch wel enige subjectiviteit....de Pro-Interkoi-harde kern-aanhangers zijn duidelijk wel te onderscheiden.

Ben zelf geen voor- of tegenstander, maar met zo'n fanatieke aanhang ontstaat er toch wel enige terughoudendheid. En de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat er toch wel enige vorm van zelfverheerlijking te bespeuren is in de berichten. Aan de andere kant maken die het soms wel leuk om te lezen en vandaar dat ik als lezer van het nieuws wel actief blijf.....en af en toe ook reageer.....vooral op ongenuanceerde uitspraken ;-)

Egon on 11/11/2011 19:51

@ Egon,

Ik vind nog altijd dat jij een mooie naam hebt, maar dit even terzijde.

Ruige taal, zeg jij, maar vertel mij eens op welk punt in mijn reactie er enige vorm van zelfverheerlijking te bespeuren is. Niet ik heb deze kohaku beoordeeld, maar wel de nobele onbekende JH, die van zich zelf vindt dat zijn opmerkingen en kritiek terecht zijn. Wie bezondigt zich hier dan wel aan zelfverheerlijking? En moet het dan verwonderen dat hij tegenwind krijgt van een al even nobele andere onbekende?
Ik meen dat ik de zaken zeg zoals ze zijn, recht voor de raap, geen blad voor de mond, maar blijkbaar hebben sommigen daar moeite mee.

Uw insinuatie dat ik betaald zou krijgen "om kritische mensen zo af te serveren" en dat ik zou behoren tot de "fanatieke pro-interkoi-harde kern aanhang" is overigens ronduit belachelijk, en dat weet je zelf maar al te goed.

Ik vraag mij dan ook echt af wie zich hier uiteindelijk het meest bezondigt aan ongenuanceerde uitspraken, JH, Mr. Nobody, of . . . Egon?

Mr. Nobody on 11/11/2011 21:28

@Mr. Nobody

Lezen en interpreteren zijn niet altijd even gemakkelijk.
Het punt over zelfverheerlijking heeft betrekking op de berichten en het nieuws dat geplaatst worden en niet over de reacties daarop volgen. Dus het slaat niet op jou.

Het meeste nieuws gaat namelijk over altijd geweldige vissen, nooit een miskoop, nooit een miskleun maar altijd perfecte toekomstverwachtingen, de beste groei en altijd de beste omstandigheden. Laten we maar zeggen "het Japan van de Benelux". Dat bedoel ik met zelfverheerlijking.

Aangezien ik van vrolijkheid en positivisme houdt in het leven, lees ik het nieuws dus met een glimlach.

Om misverstanden te voorkomen: eerlijk is eerlijk, er zwemmen veel juweeltjes rond in Arendonk en bij de gelukkige kopers.....maar het zullen echt niet allemaal diamantjes zijn.

Verder zijn mijn uitspraken over het algemeen wel genuanceerd, maar worden ze niet altijd juist geïnterpreteerd. Daarvoor steek ik de hand in eigen boezem en zal dus zorgvuldiger mijn woorden moeten kiezen of volledig uitschrijven wat er precies bedoeld wordt.

Laten we de woordenstrijdbijl maar begraven zou ik zeggen en er een fijn weekend van maken.

Frans en Ben, welkom thuis morgen!!

Egon on 11/11/2011 22:43

De tweede alinea in uw laatste reactie is niet mis te verstaan, Egon.
Ook jij een fijn weekend gewenst.
En weet wel: no hard feelings!

Mr. Nobody on 11/11/2011 23:29

Mr Nobody, uw eerste reactie is wel behoorlijk toon zettend, moet u mij kennen dan voordat ik mag reageren ? Daarbij pretendeer ik nergens alle koi wijsheid in pacht te hebben, dat zijn insinuaties die u naar mij toe maakt.
Dat mijn opmerkingen terecht zijn, bleek al uit het oude nieuws-item waarin uit de reactie van Luc bleek dat ze zeer zeker aanwezig zijn. Echter toen verklaarde Luc dat deze zichzelf metd e tijd zouden oplossen. Nu zie je echter duidelijk dat dit niet gebeurd is en de "probleem"gebieden er nog steeds zijn, dus ja mijn kritiek is terecht.
Het teken aan de wand is dat je niet recht kan praten wat krom is, daarmee bedoel ik dat je de "probleem"gebieden bij deze vis niet weg kan cijferen door er een leuk commercieel sausje overheen te leggen.
Nergens in mijn ractie haal ik aan over wel of niet vroeg willen verkopen van deze vis, ook over SFF vermeld ik geen woord, allemaal weer insinuaties van uw kant.
En idd de zelfverheerlijking gaat over de immer fantastisch aankopen en geweldige toekomst die elke vis in Arendonk schijnt te hebben. Nergens verwijs ik naar u, hoe kan ik ook, u reageerd pas later op dit nieuwsitem.
Ik verwonder me ook helemaal niet op tegen wind maar dan geef maar aan waarom u denkt dat de "probleem" gebieden er niet zouden zijn/zichzelf oplossen in de komende jaren...

Daarbij spreekt u zichzelf tegen door te zeggen dat u de zaken zegt zoals ze zijn, geen blad voor de mond neemt etc maar waarom reageerd u dan onder een alias Mr Nobody ?

Prettig weekend.

JH on 12/11/2011 09:51

Martin, wanneer ga jij reageren ?

anon ymous on 12/11/2011 11:32

Beste Luc.



Bij het lezen van de topics over Virgin en filmpjes van nu en een jaar geleden kan ik me toch niet van het idee ontdoen

dat je verhaal en de resultaten toch wat scheefloopt en dat enig zelfbevlekking toch wel van toepassing is.



Als ik beide filmpjes naast elkaar zet zit erop bijna alle aangehaalde (min) punten weinig verbetering.

Er leuk is je insteek op het sec. Hi (los hi spotje) eerst geen probleem, toen “we kijken wel of we het weg laten halen”en nu “niet meer weg te halen”

Beetje verwarend vind je niet.

en opeens wordt dit ook nog is afgedaan met “so what” ,..dan breekt mijn klomp helemaal..

Zo kan je elk aangehaalde punt wel aan de kant wuiven.



Ik heb het filmpje van nu en een jaar geleden naast elkaar afgespeeld, waarbij het erg jammer is dat bij het laatste filmpje je het sachi achterop niet van dichtbij in beeld laten komen.

Maar hoe goed ik ook kijk erg veel verscheel zie ik niet, je hebt het over 40% verbetering maar zo uit de beelden is dit echt niet te halen.

Ik zou eerder zeggen dat op de rechterflank tussen het sec. Hi en het sachi een probleem gebiedje aan het ontstaan is??

Onderhuids lijkt daar ook Hi aan het opkomen of is dit wat anders?



Erg leuk vind ik je insteek op de achterhand van Virgin vooral je uitleg over hoe de staartopbouw hiervoor zou moeten zijn om in de toekomst te verbeteren.

Als ik hier de filmpjes vergelijk zie ik ,in verhouding, geen verschil met een jaargeleden.

Zoveel ze op de achterhand is bijgekomen is ze dit voorop ook, je praat over de hoogte van de staartaanzet maar je vergeet te melden dat dit vooral een belangrijk indicatiepunt is voor de potentialen groei van een koi.

Over hoe hierdoor de achterhand zou verbeteren ten opzichten van de voorhand is een gevoel dat je niet kan onderbouwen en waarbij de beelden je ook tegenspreken.

Net zo belangrijk als de hoogte van de staartaanzet en de breedte is het verloop van de onderbuik naar die staartaanzet.

En net nu zit daar het probleemgebied van Virgin, daar kan ze niet mooi vol worden omdat de vloeiende lijn ontbreekt in het tussenliggende gebied tussen anus en staart.

Het laat zich goed zien als je Virgin op het filmpje van 2011 vanaf de achterkant ziet,. de buik is al aardig aan het opkomen waarbij het probleemgebied geen verbetering laat zien.

Voorin de toekomst geeft dit alleen maar meer twijfel op een gunstige afloop..

(je aanname dat de voorbody in de achterbody zal zakken zal eerder zijn dat door de bottelnek het doorschiet naar haar buik) J



Al met al:

Dan moet ik toch met JH meegaan,.. leuk verhaal maar alle punten staan nog.

Erg jammer dat je praat over “ondeskundige opmerkingen van enkele anderen” als de bewijzen zo tegen je verhaal getekend zijn.

Ook siert dit je niet, laat iedereen in zijn waarde en misschien leer je nog is wat.





Gr,

Ben.



Ps. Ik ben nu al benieuwd naar de update van aankomend jaar.

ben on 12/11/2011 15:08

Ik gooi de handdoek in de ring, want van mensen die hardleers zijn en er enkel op uit zijn om hun eigen grote gelijk te behalen, daar krijg ik toch zo'n buikpijn van. En dat kan ik missen als kiespijn!
Jullie hebben ten overvloede gewonnen, JH en Ben (neem aan niet de Ben die we allemaal kennen), tevreden nu?

Mr. Nobody on 12/11/2011 18:52

@ anon ymous,

Zeer originele schuilnaam die jij gekozen hebt, moet ik zeggen.
Maar waarom zou ik hier moeten reageren? Inzake koibeoordeling ben ik immers een volkomen analfabeet, zeker in vergelijking met grote lichten als JH en Ben.

Martin on 12/11/2011 18:59

Wat een gezever en slap gelul allemaal zeg, ik ken wel 50 site's waar ze koi aanprijzen die ik niks vind. So what.......koop ik die toch lekker niet, terwijl de verkoper die vissen waarschijnlijk top vind (anders kocht hij ze niet ) En voor Luc, ga lekker door zoals je bezig bent ik lees het met liefde en plezier.
Ik ben ook weer erg benieuwd naar de nieuwe tossai die gaan komen en waarschijnlijk weer (bijna allemaal ) allemaal even mooi zijn.

Groet. Gerry

Gerry on 12/11/2011 20:02

Beste Martin, ik me niet herinneren ergens in het verleden u aangevallen te hebben, noch persoonlijk noch op uw uitspraken noch op andere onderwerpen.
Waarom doet u dit dan nu wel bij mij ? "met grote lichten als JH en Ben"
Vind het helaas kenmerkend voor het pro interkoi publiek om, zodra er enig kritiek komt, massaal de boodschapper van deze persoonlijk te beledigen en aan te vallen. Indien u een andere visie op deze vis heeft sta ik daar zeker voor open. Helaas vind u daar geen voet aan de grond en gaat u dus op het persoonlijke vlak spelen, jammer had, misschien tegen beter weten in, een meer inhoudelijke reactie van u verwacht.
Mr Nobody, het gaat helemaal niet om winnen of verliezen, maar helaas reageerd u in deze precies hetzelfde als martin en gaat u persoonlijk op de boodschapper af.
Tcoh wens ik u beide een prettig weekend.

JH on 12/11/2011 20:50

Martin, iedereen weet ondertussen wel dat jij en Nobody dezelfde persoon zijn, dus stop aub met deze zever.
Ik dacht, ik kies voor mezelf ook zo een leuke naam, kan ik lekker meelullen .

anon ymous on 12/11/2011 22:49

Aha, een uitdaging erbij, namelijk ontdekken wie "anon ymous" feitelijk is.
Maar zeg eens, wat heb ik hierboven tegenover jou verkeerd gezegd misschien?

En laat ons nu de woordenstrijdbijl begraven, amen!

Martin, alias Mr. Nobody

Martin on 12/11/2011 23:35