Momotaro veiling 19 november.

Momotaro veiling 19 november.Eén van de redenen dat ik naar Japan vertrek op 15 november is natuurlijk de veiling die eraan zit te komen.

Op 19 november is het weer zover, en zal de veiling van Momotaro weer plaatshebben, voorafgegaan door een opensales dag op maandag 18 november.

Ik heb al een klein kijkje kunnen nemen in het aanbod van de veiling en persoonlijk ben ik toch onder de indruk.

Ik weet dat het moeilijk zal zijn om hier voor een aanvaardbare prijs een goede koi aan te schaffen, maar ik blijf proberen. Wat me vooral opvalt zijn de nieuwe Oyakoi die te voorschijn komen, waar ik nog niet veel van gehoord heb, met name American Dream, Thukithukemomoko, Momiji en nog steeds de verrassende Shiro Showa x Mako Showa. Ik zal hier ter plaatse wat info over vragen, maar ik proef hier toch weer de Momoko sanke bloedlijn en de Shiro Showa bloedlijn.

En wat te denken van het aanbod van de Mako showa. Is er nu niemand die hier een bod op wil wagen ? Misschien een goed idee om een 100-tal mensen bijeen te krijgen, een cooperatieve te vormen, en samen een bepaald bedrag uit te leggen om deze proberen aan te kopen ? Je kan er maar van dromen, maar het zullen helaas wel natte dromen blijven.

Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van bepaalde koi, en vrees dat buiten de kwaliteit ook nog eens de prijzen flink de hoogte in zullen gaan. Indien er mensen zich geroepen voelen om een bod uit te brengen, gelieve me te contacteren, zodat we samen kunnen overleggen, wat bepaalde koi in prijs kunnen doen. Er zal trouwens steeds ter plaatse moeten gekeken worden of de koi ook 100% in orde zijn, en dat ze voldoen aan de eisen.

Mijn belangrijkste bekommernis zijn ook de opensales, die voorafgaan aan de veiling. Hier kunnen soms interessante aankopen worden gedaan, die voor de meesten onder ons betaalbaar blijven. Het is mij op dit ogenblik niet duidelijk of er veel aanbod zal zijn op het einde van het jaar, maar gewoonlijk doe ik op de laatste veiling van het jaar toch interessante aankopen. Contacteer me als je interesse hebt om een bod uit te brengen, ik kijk er weer naar uit.

Even melden dat ik zaterdag gewoon zal open zijn van 11.00 uur tot 16.00 uur. Ik ben van plan de Taniguchi kohaku even te bowlen en te meten, om te zien wat hun evolutie is geweest dit jaar. Ze zien er veelbelovend uit als ik in de vijver kijk.

Reacties

13 reacties tot nog toe

Incredible koi.

alex on 08/11/2013 09:27

Er zitten wel exemplaren bij die de moeite waard zijn ,ook knap dat je direct de filmpjes kan zien bij de koi ! Het is wel zeer moeilijk want bij de 1 is het patroon zeer goed en bij andere de bouw EN dan heb je nog de size natuurlijk .grtjs

paul on 08/11/2013 09:42

Erg mooie Mako Showa.

johan frentz on 08/11/2013 09:49

Het word gewoon bizar die Koi,dat zal de prijs ook zijn vrees ik.
En inderdaad, wat een ongelofelijke toppers .
Leuk de verwijzing naar de bloedlijnen en genen waar ze groot mee zijn
geworden.

jack on 08/11/2013 11:55

De kohaku 20-21 en 27 whoehaa ,als je zo iets ziet afkomen als die 80+zijn dan weet je wat je ziet een jumbo die nog een mooie body heeft .Ik zou er graag een paar kunnen volgen haha .Kopen please ! .grtjs

paul on 08/11/2013 12:38

Doe mij maar de 21 en de 73 sow hey wat een apparaten!

jeroen on 08/11/2013 13:33

ik ben eens wat gaan opzoeken wat betreft de namen van de nieuwe ouderparen:

Thukithukemomoko wil zoveel zeggen als: Pups 突 付 Momoko
Momiji wil zeggen: herfstbladeren

tenminste als de vertalingen kloppen.

luc on 08/11/2013 17:52

gelukkig doen mijn vingers het nog wel...maar mijn mond blijft open staan ;-)

Arjan on 08/11/2013 20:16

Die Male's zijn ook bruut zeg...

Matthijs on 09/11/2013 18:36

Zoals de meeste van mijn voorgangers hier in de reacties ben ik ook zwaar onder de indruk van de kwaliteit van de overgrote meerderheid der aangeboden veilingvissen. Het zal dan ook niet gemakkelijk zijn om er op de veiling ook maar eentje van te bemachtigen. En in wezen siert dat die kweker.

Ik zeg hierboven wel bewust "overgrote meerderheid", dus zeker niet allemaal, want ik vind het anderzijds voor zo'n gerenommeerde kweker als Momotaro eigenlijk niet kunnen dat zij schaamteloos ook een aantal nisai met ostentatief secundair hi als veilingvissen durven aanbieden. Bv. de nrs. 41, 44, 45, 78 en 83 uit de nieuwe bloedlijn American Dream, je hoeft er niet eens uw ogen de kost voor te geven om het duidelijk te zien. What an American Dream . . .

Waarschijnlijk word ik met deze onomstotelijk terechte reactie door sommigen nu weer met de vinger gewezen en beladen met al de zonden van Israël, maar ik vind dat we met z'n allen eerlijk moeten blijven tegenover mekaar, en ook de waarheid onder ogen moeten durven zien.

Momo power Jack en Luc? Neen hoor, soms ook Momo weakness, je moet het alleen maar durven toegeven.

Ten slotte nog dit: op feitelijke en onomstotelijke vaststellingen zoals deze duld ik eigenlijk geen kritiek. Dus kom mij nu niet vertellen dat ik hier weer bezig ben met negatieve insinuaties . . .


Martin on 09/11/2013 21:27

@ Martin , alleen koi 44 hebt u op dit moment duidelijk gelijk.
Betreffende de andere koi vind ik u conclusie te vroeg.
Dit soort punten zie je elke auction op een aantal koi,niet alleen bij
Momotaro.
En verder Martin op uw onomstotelijke vaststelling : ik zou niet durven !

jack on 10/11/2013 10:52

Sorry Jack (en de andere lezers),
ik weet niet hoe het is kunnen gebeuren, maar voor een keer moet ik erg slordig en onnauwkeurig geweest zijn bij het opsommen van de nummers van bedoelde koi in mijn vorige reactie. Vermoedelijk heb ik een aantal nummers van koi die ik zelf goed vond door elkaar gehaald met nummers van koi met sec.hi.

Eigenlijk bedoelde ik alleen de nummers 41 (linker borstvin), 44 (neus), 47 (hoofd rechts) en 48 (neus) uit de reeks van American Dream, en zeker niet de nummers 78 en 83 uit de reeks Mako Showa.
Ik neem echter de volledige verantwoordelijkheid van deze in veler ogen wellicht onvergeeflijke vergissing op mij, en hoop dat ik hierdoor de absolutie krijg van jou en de anderen.

Naar aanleiding hiervan wil ik trouwens nog meer zeggen: voortaan ga ik mij hier systematisch onthouden van reacties of commentaren daar waar het direct of indirect gaat over de beoordeling van koi. Die zal je hier van mij niet meer te lezen krijgen; en dat maakt het voor mij ook een stuk gemakkelijker. Ik kan mij immers niet van de indruk ontdoen dat ik er - overall - toch veel te weinig van ken, en dat mede door deze perceptie mijn (al te?) kritische commentaren hoe langer hoe meer kwaad bloed zetten bij een aantal andere mensen.
En dat is uiteindelijk het laatste wat ik wil.

Martin on 10/11/2013 18:35

Het volgende nog vergeten ter sprake te brengen in mijn vorige tussenkomst.

Sommigen zullen denken of opwerpen dat ik iemand ben die bij de beoordeling van koi - tegen de Japanse erecode in - hoofdzakelijk of alleen maar focus op de negatieve punten of fouten/gebreken van koi. En allicht hebben zij zelfs nog tot op zekere hoogte gelijk. Wat wil je trouwens, als je de (kwaliteits)lat voor je zelf door de jaren heen alsmaar hoger hebt gelegd? Dan zie je op den duur niet zozeer meer de vele pluspunten, maar vooral de minpunten. Toegegeven, misschien een verderfelijke eigenschap . . .

Maar daar tegenover zijn er in mijn vaststelling ook veel mensen die bij de beoordeling van koi de negatieve punten, fouten of gebreken van koi hetzij niet willen zien hetzij deze zomaar willen vergeven/vergoelijken of zelfs ten alle prijze willen goedpraten. Welnu, dat vind ik al even verderfelijk dan de negatieve eigenschap waar ik persoonlijk aan lijd.
En nu hou ik erover op . . . geen koibeoordelingen meer door mij!

Martin on 10/11/2013 21:13