Niet van de poes.

Niet van de poes.Het was vandaag een bewogen en drukke dag. Ik ben blij dat ik bijna klaar ben,dan kan ik gaan slapen, want ik moet er morgen om 6 uur uit om te vertrekken naar de luchthaven.

Normaal zou ik vandaag Taniguchi alleen bezoeken, maar door omstandigheden was ik genoodzaakt om nog eens naar Sakai te rijden om één en ander kort te sluiten.
Ik heb daar ook een aantal posters, T-Shirts en boeken met de koi van Sakai gekregen zoals je kan zien op de foto. Van Paul kreeg ik dan nog wat Jekkers van de Airinkai show, en ik kan weeral wat mensen blij maken.

Wat ik er mee ga doen, weet ik nog niet, maar ik veronderstel dat ik de mensen die een koi van Sakai gekocht hebben de eerste mogelijkheid geef om een keuze te maken uit deze voorwerpen. Lijkt me niet meer dan fair, en dan zien we nog wel.

Ondertussen zijn de meeste transporten al geregeld, ik moet enkel nog wat berichten afwachten van enkele klanten die de Taniguchi Azukari hebben aangekocht.

Bij Taniguchi kan ik meedelen dat alle koi goed uit de mudpond zijn gekomen, dat is ook eens wat anders. Geen verlies, geen beschadigingen buiten wat kleine puntjes, en allemaal redelijk tot zeer goed ontwikkeld. Het is al laat, en ik moet er morgen vroeg uit, dus ik zet hier alle koi van vandaag even op een rijtje, dan kunnen jullie tenminste je ding doen...kijk bekijken.

Hou er rekening mee dat de vissen een beetje verdoofd worden om ze te fotograferen. Dit maakt het werk makkelijker en blijven de vissen rustig. Niet panikeren als er eentje eens slagzij maakt.

De kohaku van Simon - 53 cm - vrouw
Zo was ze - 34 cm

De sanke van Jelle - 63 cm - vrouw
Zo was ze - 48 cm

De Goshiki van Matthijs - 48 cm
Zo was ze hij - 26 cm - man

De sanke van Marc - 58 cm - vrouw
Zo was ze - 39 cm

De kohaku nog steeds van interkoi - 55 cm - man
Zo was hij - 36 cm

De tancho van Bjorn - 52 cm - man
Zo was hij - 30 cm

De kohaku van Pascal - 52 cm - vrouw
Zo was ze - 29 cm

De kohaku van John - 55 cm - man
Zo was hij - 39 cm

De kohaku nog steeds van Interkoi - 55 cm - vrouw
Zo was ze - 37 cm

De kohaku nog steeds van Interkoi - 50 cm - man
Zo was hij - 39 cm

De kohaku nog steeds van Interkoi - 55,5cm - man
Zo was hij - 37 cm

De sanke nog steeds van Interkoi - 55 cm - vrouw
Zo was ze - 38 cm

De sanke nog steeds van Interkoi - 53 cm - vrouw
Zo was ze - 35 cm

De kohaku van Marc - 55 cm - vrouw
Zo was ze - 38 cm

De ginrin showa van Kurt - 48 cm - vrouw
Hier heb ik helaas geen filmpje van bij aankoop.

De ginrin showa van Kurt - 48 cm - vrouw
Hier heb ik helaas geen filmpje van bij aankoop.


Er is me ook gevraagd om een filmpje te maken van de azukari showa van Taniguchi. Ik heb dit gedaan, maar de koi waren juist uit de slaapziekte aan het komen, dus kon ik geen koi bowlen. Wie niet weet wat de slaapziekte is ? De slaapziekte bij koi, is een virus dat iedere koi normaal krijgt. Je kan het vergelijken met de pokken of een andere kinderziekte. Door in te enten op jonge leeftijd ben je er vanaf. Bij vissen is dit dus de slaapziekte, en de symptomen zijn dat ze slaperig blijven hangen vervellen etc...

Als ze dit gehad hebben, komt dit nooit meer terug. De meeste kwekers zetten dan een nisai, die de ziekte over kan brengen bij de kleine tosai, zodat ze allemaal in principe de ziekte krijgen. Mits een goede behandeling zijn ze dit na een week te boven. De behandeling bestaat voornamelijk uit een combinatie van warmte, zoutbehandeling en Elbagin. Nu ben je ook weer zeker dat de kleine showa tosai het virus al gehad hebben...

Azukari Showa Taniguchi 2014

Zaterdag ben ik gewoon de ganse dag aanwezig van 11.00 tot 16.00 uur.




Reacties

37 reacties tot nog toe

De goshiki blijft nog een jaartje in Japan... Wat vinden jullie ervan?

Matthijs on 21/11/2013 18:29

Ja watte, Matthijs, wel een formidabele groei, maar ik geloof nooit dat je hiermee een beloftevolle goshiki hebt gekocht, wat de kweker ook moge beweren. Een doodgewone mannelijke kohaku ja, niet meer of niet minder!. En nu niet boos worden op mij hé, een mens kan zich al eens vergissen! :-)

Martin on 21/11/2013 18:58

Matthijs, hopelijk en naar verwachting krijg ik ongelijk met mijn voorgaande reactie, je kent mij intussen wel voldoende hé!
En toch durf ik twijfelen . . .

Martin on 21/11/2013 19:11

Ik word nooit boos op je Martin... Ik denk er alleen wel anders over... Borstvinnen nog altijd grijs... En bewust in Japan gelaten om t sumi zo veel mogelijk af te remmen... Dat moet tenslotte onder het beni blijven en daar niet doorheen komen! We shall see Martin! Gefeliciteerd met de aankoop van de chagoi... Pure jaloezie van deze zijde... En sterkte met je personal matters!

Matthijs on 21/11/2013 19:14

Podverdekke Martin ,die goshiki blijft toch iets hebben hè! Val ik wel voor...

kurt on 21/11/2013 19:22

Grijze borstvinnen Matthijs, typisch voor een minder goede kohaku, hé :-).
Ik geloof er alleszins geen knijt van dat dit een goshiki is (wordt?).
Ik ga je drie keer proficiat wensen en drie keer kussen (tenminste als ik dat mag), mocht ik uiteindelijk ongelijk krijgen.

En ja, mijn droomchagoi, ook al heb ik deze nog niet live gezien (maar het filmpje en de foto's spreken voor zich neem ik aan), die heeft er blijkbaar toch al voor gezorgd dat mijn "personal matters" intussen aan de beterhand zijn. Of zou het toch nog iets anders zijn? Hout vasthouden natuurlijk . . .

Martin on 21/11/2013 19:42

Kurt, je bent ermee aan het lullen.
Een goshiki zoals jij denkt/beweert, laat me niet lachen hé!

Martin on 21/11/2013 19:46

Fantastisch om de ontwikkeling zo te zien. Mathijs Ben erg benieuwd wat je Goshiki/kohaku gaat doen in de toekomst .

niels on 21/11/2013 20:08

Volgens mij heb ik dat virus ook.

johan on 21/11/2013 20:50

Mooie vissen. Even aangaande de goshiki. Ik was nog twijfelende. Maar persoonlijk zou ik de vis nu over laten komen omwille van de ontwikkeling.....maar..........ik twijfel met Martin mee........

Wim on 21/11/2013 20:54

Nou nou Matthijs...hier moet je toch wel heel blij van worden.
Wat een ongelooflijk goede huid, de verbetering Sashi indrukwekkend.
Zeker als je naar de 22 cm groei kijkt die de koi heeft gemaakt .
Bouw echt male, hopelijk later nog wat lengte in het hoofd voor de neus.
Denk dat je een goed besluit neemt met nog een jaar Japan.
Langzame ontwikkeling voor een mooi patroon is wel belangrijk,
of het werkelijk lukt ? De huid gaat best snel in de ontwikkeling.
Zou dit komen omdat de Koi Male is ?
Als dit goed uitpakt heb je zonder twijfel een zeer goede Goshiki te pakken. Uitdaging optima forma !

jack on 21/11/2013 20:57

Chapeau Mathijs. Dit is wat het koihouden zo mooi maakt, de uitdaging aangaan en de evolutie in tijd berekend zijn gang laten gaan. En het mag vallen of staan zijn. Een koi moet je zien evolueren in de tijd, zowel naar patroon als naar grootte. Je eigen inspanningen zien beloond worden met een gezonde koi in topvorm is toch het summum. Een groot afgewerkt product kopen is te gemakkelijk. Je moet er je eigen ziel kunnen insteken.

willy on 21/11/2013 21:10

De Goshiki gaat net zo'n verassing worden als de Goromo !
Kan er niets aan doen, blijf naar het filmpje kijken....indrukwekkend!

jack on 21/11/2013 21:16

Geloof ik geen zier van, Jack.
Zie maar dat je je zelf niet blind kijkt op deze male kohaku!

Martin on 21/11/2013 21:28

Zorg jij maar dat je de lippen in conditie houdt Martin...
kan je Matthijs die drie kussen geven.
Ik heb er vertrouwen in.

jack on 21/11/2013 21:48

Kost je dan ook een goede fles rode wijn Martin ;-)
En thanks allemaal! Willy, je slaat voor mij de spijker op z'n kop.. Gezien bij goshiki het beni vaak vuil wordt heb ik t idee opgevat dat als sumi op latere leeftijd komt dit minder gemakkelijk door het beni zal komen!

Matthijs on 21/11/2013 22:25

Mooie theorieën allemaal, maar de realiteit/praktijk za

Martin on 21/11/2013 22:44

Oeps, wat een kl...systeem hier! Wat ik wou zeggen is het volgende.

Mooie theorieën allemaal, maar de realiteit/praktijk zal vaak anders uitpakken. Een lengtegroei van 22 cm zonder dat er ook maar één goshiki kenmerk aan de oppervlakte komt, daar geloof ik gewoon niet in. Waar baseren jullie "believers" zich dan wel op? Op visioenen misschien?
Dus die goeie fles rode wijn Matthijs, die zal ik met veel plezier zelf wel opdrinken. Proost . . .

Martin on 21/11/2013 22:56

Luc, los van het theoretisch goshiki gelul hierboven (sorry Matthijs), onthoud ik uit uw nieuwsitem eigenlijk maar één ding, en ik citeer: ". . . om nog eens naar Sakai te rijden om één en ander kort te sluiten".

Kortsluiting, wablief ? Wat moet een mens zich daarbij dan voorstellen, dat vraag ik mij toch wel af?
Als Sakai fan ga ik daar de hele nacht van wakker liggen vrees ik, en dit terwijl de Johan allicht zal liggen te ronken omdat hij volgens zijn eigen zeggen ook besmet is met het virus van de slaapziekte. Gelukzak, ik wou dat ik in zijn plaats was . . .

Martin on 21/11/2013 23:22

Een poster, een T-shirt, een boek met de koi van Sakai, een jekker van de Airinkai show vanwege Paul, ik wil het allemaal wel Luc.
Alleen, ik vrees dat ik er niet voor in aanmerking zal komen . . .
Zal nu zaterdag eens poolshoogte komen nemen.

Martin on 22/11/2013 02:27

We shall see Martin, ik zal je niet al teveel pesten als deze eenmaal een bloedmooie schone goshiki is! Maar ik zie alvast uit naar m'n wijntje ;-)

Matthijs on 22/11/2013 04:33

Matthijs succes met de Goshiki ,en Martin jij ook met deze beloftvolle chagoi.
En ik wou dat ik ook kon kiezen uit 1 van de mooie Sakai reuzen ,maar ik kies bewust voor meer vrijheid ipv luxe haha .Ik wil ze natuurlijk wel eens in een bowl zien en beoordelen .Succes met jou keuze Martin maar als het over zo een koi gaat dan begrijp ik dat je veeel moeilijker de beste keuze kan maken .grtjs

paul on 22/11/2013 08:58

Hallo,

Mijn double-spot maruten Kohaku blijft ook nog een jaartje in Japan. Wat vinden jullie van deze vis? Volgens mij is hij wel goed ontwikkeld. Dit is mijn eerste berichtje op dit forum.

John on 22/11/2013 12:59

Mooie progressie lijkt me zo John !
Redelijke bouw voor Male ,mooie huidkwaliteit.
En je mag best vaker reageren hoor !

jack on 22/11/2013 13:26

Ja John je hebt een mooie koi nu al ! En zo te zien zal deze nog een betere huidkwaliteit krijgen als het wit dikker word zoals je kan zien op de kop en vinnen ,de dikte van het beni is volgens mij ook ¨dik¨in orde ;) .
En dan nog de groeicurve voor een male ...je weet het wel .grtjs

paul on 22/11/2013 16:19

@ Paul,
Ik verwijs naar uw reactie van deze morgen 8.58u.
Bedankt voor uw complimenten i.v.m. mijn kersverse chagoi, maar de rest van uw reactie kan ik eerlijk gezegd niet volgen. Wat je daar schrijft is gewoon wishful thinking, ofwel een misverstand!
In mijn vorige reactie had ik toch al aangegeven dat ik niet in aanmerking zou komen voor één van de geschenken/gadgets die Luc bij voorrang wil uitdelen aan de klanten die een koi van Sakai gekocht hebben.
Dat moet toch voldoende duidelijk zijn, dacht ik zo. Waarom spreek jij dan nog van "Succes met jouw keuze Martin . . ."? Begrijp je niet hoor!

Martin on 22/11/2013 20:29

Ow Martin sorry dan ,ja ik had het wel gelezen .Morgen spreken we verder ?

paul on 22/11/2013 21:06

Jongens...wees eens een beetje aardig tegen elkaar.

Ik snap het wel een beetje hoor Paul, Martin geeft tegen strijdige signalen.
Eindeloos het SFF geloof aanhangen, de Sanke adept uithangen,
een Takigawa Chagoi kopen....

Hij heeft er zelf slapeloze nachten van ,als ik het bericht afgelopen nacht weer zag van 2:27 uur.
Ik vermoed dat hij morgen bij Luc toch zo'n SFF kanon gaat aanschaffen,
anders krijgt hij nooit een SFF T-shirt !
Denk dat het de 1311102 word...

jack on 22/11/2013 21:42

Ja Paul, ik ga morgen wellicht naar Arendonk, tenminste als er hier niks onverwachts tussenkomt.
Lekker wat bijpraten na Luc's jongste koihunt reis, en hopelijk ook wat filmpjes van zijn nieuwe aanwinsten bekijken op het grote scherm in de koffieruimte. Hopelijk komen er nog wat nieuwsgierigen op af . . .

Martin on 22/11/2013 21:46

@ Jack,

Jij pretbederver :-)!
Paul en ik zijn wel de beste vrienden hoor, en wij kunnen best wel tegen een stootje, laat dat duidelijk zijn. Maar ik had toch al gezegd aan Paul: pure wishful thinking! Dat geldt ook voor jou hoor, je kunt toch lezen hé!

En misschien krijg ik van Luc toch wel een SFF T-shirt of iets in die zin, om de simpele reden dat er in mijn vijver al twee SFF koi zwemmen die ik ooit van Luc gekocht heb (namelijk mijn jumbo kohaku Indian Runner en een glitter van een Shining Rose sanke). Meer moet dat toch niet zijn zeker? In het nieuwsitem staat toch ook niet vermeld dat die Sakai koi onlangs moet aangekocht zijn om überhaupt in aanmerking te komen.

Martin on 22/11/2013 22:25

@ Jack,
Even verslag uitbrengen over gisteren.
Ik was er niet goed gezind van, maar ik heb van Luc uiteindelijk geen SFF T-shirt mee gekregen. Ik wil er zelfs geen meer. Want vroegere aankopen van Sakai koi telden hiervoor niet meer mee volgens zijn zeggen.
Begrepen nu hoe de zaken staan? Ga er geen tekeningske meer bij maken.

Martin on 23/11/2013 23:34

Misschien was het jou maat niet ?

Johan on 24/11/2013 12:02

Wat een gedoe om een t-shirt Martin .

Rob on 24/11/2013 13:20

Tja Rob, wat kan ik hierop zeggen? Je kent mij nu onderhand of je kent mij niet (ik bedoel hier in de Reacties). Eén ding moet ik wel toegeven: een simpele ben ik hoegenaamd niet, nooit geweest trouwens!

@ Johan,
Met mijn eigen Sakai-achtige body zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Of moet ik hier zeggen veeleer Taniguchi-achtig?

Martin on 24/11/2013 13:57

Dan rest u maar een ding Martin ,1311102.....

Ik zou me eigen niet laten kennen !

jack on 25/11/2013 19:20

Tja Jack, het is eigenlijk om mee te huilen (te janken, zoals ze in Vlaanderen zeggen), maar net als bij het missen van mijn eigen gescoute geesteskind van begin dit jaar, namelijk de koume sanke 1302087 (uw superfavoriet) kom ik met de 1311102 kennelijk weer een dag te laat, of had je het nog niet gezien misschien?
Ik vind dit niet plezant, weerom tandengeknars, te meer daar ik laatstgenoemde nog beter vind dan de koume sanke; maar ja, de portemonnee moet ook kunnen volgen hé.
In elk geval proficiat en veel geluk ermee aan de nieuwe eigenaar!

Martin on 25/11/2013 20:28

Ik had het niet gezien Martin aangaande de 1311102.
Nou ja , beter toch !
Ik zou zeggen aankomend voorjaar komt het goed !

jack on 26/11/2013 17:33