Prijzen op de site of niet.

Prijzen op de site of niet.Gisteren is er een mooie commentaar gekomen in de reacties met de vraag of de prijzen van de koi op de site moeten komen, ja of neen.

Of dit een gevoelige snaar is ? Neen hoor. Ik heb er geen probleem mee om de prijzen op de site te zetten. Trouwens dit wordt normaal regelmatig gedaan, en ik geloof niet dat er iemand meer open is met prijzen dan Interkoi, want als ik zo even op andere sites kijk, dan kom ik weinig sites tegen met meer info en nog minder met prijzen.

Er zijn voor en tegens wat betreft de prijzen bij de koi zetten. Ik heb het jaren aan een stuk gedaan, en mijn ervaring zegt me dat het beter is om dit niet te doen. De prijzen van de koi staan wel allemaal netjes opgeschreven, zodat ik deze altijd kan terugvinden. Laat me eerst beginnen met de pro's.

Je moet soms mensen over de streep halen om een koi te kopen. De meeste mensen hebben een budget in hun hoofd en gaan uit van dit budget. Begrijpelijk, maar soms ook fout. Laat ons stellen dat het budget 500 euro is voor een koi, en de koi die hij graag heeft staat bij mij 600 euro geprijsd. In principe val ik dan uit de boot, terwijl wij er de voorkeur aan geven om uit te leggen aan de klant, waarom deze koi 600 euro kost. Dit kan je enkel doen door de klant naar je bedrijf "te lokken"...Maar als de klant komt, proberen we ook uit te leggen waarom deze koi 600 euro kost, en geen 495 euro.

Door geen prijzen op de site te vermelden, verhoog je de interesse of de nieuwsgierigheid van de mensen. Hierdoor komen er meer vragen per mail binnen en weet je beter met wie je te doen hebt. Je kan dan ook beter inschatten of het een serieuze kandidaat is, of iemand die alleen maar nieuwsgierig is.

Ook is niet iedereen gediend met het feit dat de prijzen bekend zijn, omdat koi ook bekend worden, en dat iedereen dan weet wat de koi in kwestie heeft gekost. Het zou niet de eerste keer zijn dat een buurman de prijs van de koi opvraagt om gewoon te weten wat de buurman nu gekocht heeft.

Wat betreft de "tegens". Dat is vrij simpel. Een groot aantal mensen die een koi willen kopen, en geen prijzen zien staan, krijgen drempelvrees, en onthouden zich van een bezoek of vraag via mail. Ik betwijfel echter of dit dikwijls gebeurd. Of het nu over een koi gaat van 100 euro of 1000 euro, mij maakt het niet uit, en de meeste van mijn klanten weten dat ik absoluut geen verschil maak tussen een klant voor een koi van 100 euro, of een klant die 5000 euro spendeert. Wij schenken aandacht aan iedere klant.

De grote "tegen" echter in mijn opinie is de veranderlijkheid, zeg maar het verbeteren of verslechteren van de koi. Er is niets dat zo gekoppeld is aan de waarde van een produkt, als een koi. Bij een positieve ontwikkeling, waarbij het verwachtingspatroon ingevuld wordt, kan ik niet anders dan de prijs van de koi verhogen, ondanks de kritiek die ik dan te horen krijg. Als een koi echter minder goed ontwikkeld, een schubje verliest of een ontslakkingsprobleem ondergaat in negatieve zin, dan worden de prijzen ook verminderd. Gewoonlijk is dit niet onderhevig aan kritiek. Het is ook daarom dat de meeste foto's en filmpjes, ik zeg niet alle, regelmatig geupdate worden, en geloof me, dat is een werkje...

De koi worden dan wel in de hoogste mate van realiteit getoond. Ik geloof dat ik kan stellen dat de koi die je ziet op de foto of het filmpje vrij nauwkeurig met de realiteit overeen komt. Bij het nemen van nieuwe foto's en filmpjes kan het dan gebeuren dat er prijzen aangepast worden. Ik geloof niet dat ik hoogmoedig overkom als ik zeg dat ik één van de weinigen, zo niet enige website heb, die zo actueel is, waar je alle koi die erop staan ook "in the flesh" kan zien, en waar je zoveel informatie van de koi hebt.

Het is trouwens gebleken dat dit soms voor klanten ook negatief overkomt. Zo vraagt er onlangs iemand info over de koi, en ik vertel het ganse levensverhaal van deze koi, van aankoop tot nu, gedocumenteerd met filmpjes en foto's. Ik was trots om dit allemaal te kunnen mededelen, en als antwoord krijg ik dan: Zit deze koi al een jaar bij U ? Dan zal het wel geen goede zijn.... Daar sta je dan met je fatsoen om alles minitieus bij te houden. Het heeft me zelfs doen twijfelen om dit niet meer te doen, maar ik wist hoe fout de klant eigenlijk is, en heb dit dan maar terzijde gelegd, vermits ik zelf wel beter weet.

Het is algemeen geweten dat ik zelden boxen koi aankoop en dat de meeste koi die wij aankopen over het algemeen persoonlijk door ons worden geselecteerd. Ik ken ook iedere koi persoonlijk en kan bovendien bijna altijd zeggen waar en wanneer de koi is gekocht. De correcte leeftijden en informatie staat ook altijd vermeld. Het is zelfs zo dat de ouderdom van de koi automatisch gekoppeld wordt aan de geboortedatum, zodat iedere maand de koi ook daadwerkelijk iedere maand ouder wordt.

Soms krijg ik het verwijt te horen dat ik te duur ben. Ik ben hier volledig mee akkoord, indien je het woordje "te" weglaat. Ik ben misschien duur, maar de koi kosten zeker niet te veel geld. Er is een verschil tussen duur zijn, en veel geld kosten. De nuance moet je zeker begrijpen, en wat je vooral moet begrijpen is het verschil in kwaliteit. De kleinste verhoging in kwaliteit, het zij de huidkwaliteit van het hi of de bouw, of gewoon iets anders staat niet evenredig gelijk met de aanduiding van prijs. Als je schijnbaar 2 gelijke koi aankoopt bij wijze van spreken, maar waarvan de ene een betere huidkwaliteit heeft dan de andere, zodat hij net dat stukje beter wordt, kan de prijs vervijfvoudigen. De ene kost dan 100 euro inkoop, de andere 500 euro.

Je kan echter nog lang doorgaan over deze materie. Ondertussen heb ik gisteren de prijzen opnieuw vermeld op de website en nu zou ik graag jullie mening weten over het vermelden van prijzen op de website. Als je dan nog wilt vermelden of je vind dat ik te duur ben of niet, dan maakt het de reacties alleen maar interessanter. Dit moet je echter wel onderbouwen. Je kan alleen maar leren van kritiek. (maar niet overdrijven aub, want zo goed kan ik er nu ook weer niet tegen :)

Nog even ter verduidelijking. Koi die duurder zijn dan 5000 euro, of koi die ik liever nog niet verkoop, zullen geen prijsvermelding hebben. Je kan automatisch aannemen dat dit prijzige beestjes zijn, of koi die bij mij in het bovenste schuifje liggen, zeg maar mijn lievelingskoi, en ja...daar moet je voor betalen...


Reacties

21 reacties tot nog toe

Ik vind het een plus punt dat de prijzen vermeld staan. Als je zoals mij een flink eind moet rijden voordat je bij interkoi bent is het wel handig als je weet wat de vis moet kosten waar je intresse in hebt. Klanten die vlak bij interkoi wonen kunnen even langskomen als ze een interessante vis zien, de prijs weet je dan ook meteen.

Ook kun je zelf al een selectie maken van vissen die je interessant vind. Zonder prijzen gaat dit niet omdat het kan dat je er een uitzoekt ver buiten je budget.

Wat betreft duur of niet duur... kwaliteit kost geld als je wat langer mee loopt in het koigebeuren weet je ook waarom bepaalde vissen duurder zijn dan andere.

Greets,

Ray

Ray on 28/07/2012 08:55

Ik vind het persoonlijk ook gemakkelijk dat de prijzen erbij staan, van redelijk wat koi waar eerst "op aanvraag" bij stond, verrast de prijs me in positieve zin, ik had ze duurder verwacht. Wanneer ik "op aanvraag" zie staan, denk ik automatisch aan prijzen meer dan € 2000.

Misschien is het handig om bij een koi "op aanvraag" bij te zetten vanaf een bepaalde prijsklasse, en bij diegene die je eerst nog wilt laten evolueren.

Dit maakt natuurlijk wel dat je meer werk aan de site hebt, om prijzen te veranderen wanneer de koi een evolutie heeft doorgemaakt.

Jeroen on 28/07/2012 09:08

Persoonlijk heb ik liever dat er niet te veel prijzen vermeld worden en dat om de simpele reden die hierboven vermeld staat. persoon a.hoeft niet te weten wat persoon b uitgeeft aan een koi.Ook in de kenniskring merk ik dat sommige toch eens vlug gaan kijken naar wat ik ongeveer betaald heb voor een vis.Wil je de prijs kennen is een simpel mailtje voldoende .

Johan on 28/07/2012 09:13

Ik vind het meer dan een pluspunt, een echte meerwaarde aan de site die ik dagenlijks bezoek.
Ik zal net als de meeste moeten sparen voor de koi die de kwaliteit heeft die je zo graag wilt.
Op deze manier weet je gewoon waar je aantoe bent.
Wel snap ik dat de toppers op aanvraag zijn.

groeten Barry.


Barry on 28/07/2012 09:20

Prijzen hoeven van mij niet perse op de site.
Het Interkoi aanbod is doorgaans het betere en wat duurdere segment.
De prijsstelling is goed,zeker in deze tijd met de aangeboden kwaliteit en de dure Yen. Bij een mailtje altijd een duidelijk antwoord.
Welke zaak zet de prijzen terug bij een mindere ontwikkeling van koi?
Wat mij betreft op deze manier goed bezig!

Gr.Jack

jack on 28/07/2012 10:08

Ik persoonlijk vind dat de prijs vermelding ook niet noodzakelijk is (lees, ik zie het liever niet), als je de prijs van een bepaalde koi wilt weten stuur je toch gewoon een mailtje? Ook ik heb privacy hoog in het vaandel staan, niet iedereen hoeft te weten of er nu voor €1000,- euro aan koi of €10.000 aan koi in mijn vijver zwemt. Ik denk dat de meeste bezoekers wel in kunnen schatten wat voor prijsklasse een bepaalde koi valt.

Nog even over de (te) dure vissen van Interkoi. Wat is duur? Als je een vis niet aanspreekt kan €250 voor die vis al te duur zijn, vind je die zelfde vis mooi dan is €500 een koopje..... Interkoi verkoop idd niet hele goedkope vissen. Deze 2 gaan ook niet samen goede vissen voor een heel klein prijsje bestaat namelijk niet. Ik denk dat de prijs kwaliteit verhouding wel dik in orde is.

Arjan on 28/07/2012 10:16

Ik vind de prijs vermelding op de site ook een pluspunt. Als ik nu op de site kijk staan er een aantal koi die goedkoper zijn als ik gedacht had en dat is altijd interssant. Ook vind ik het dan makkelijker om voor een bepaald budget een koi uit te zoeken, je kan zo (mijns inziens) makkelijker een selectie maken.

En te duur, nee. Duur, mischien...... maar wat is duur ? Voor de een is 250 euro duur en voor de ander is 5000 euro duur. Maar het gaat om de prijs/kwaliteit vehouding, en die is zeer zeker goed te noemen bij Interkoi.

Gr. Gerry

Gerry on 28/07/2012 10:58

Pfoehh,mijn vraag heeft nogal wat teweeg gebracht,ik ben er blij mee.
Waarom ik er om gevraagd heb ?Ik vind het prettig om als je op zoek bent naar een bepaalde vis (in mijn geval een moiie showa) thuis al een bepaalde shifting/overweging te kunnen maken óók op basis van de prijs.
Nu heb ik er sinds de prijsvermelding een paar gezien die én binnen mijn budget vallen én die ik interessant vind.
Luc,nogmaals dank,ik ga u zeer binnenkort in mijn vakantie bezoeken !!!
Gr,
Albert

Albert on 28/07/2012 11:24

De vraag prijs bij een koi is voor mij persoonlijk niet nodig. Als ik een koi mooi vind en/of een klik mee heb dan is het vrij simpel om een vrijblijvende mail/bellletje te doe. Mijn ervaring is dat je altijd een antwoordt terug krijg en met indien aanwezig de, in mijn optiek, leuke extra info. Als dan de vraagprijs in zekere zin tegen valt, boven je budget, dan is dat natuurlijk een tegenvaller. Dat wil dan natuurlijk niet zeggen dat Interkoi te duur is maar dat je een goede smaak heb. Voor mij is een snel bezoekje aan Interkoi niet mogelijk, Arendonk is voor mij niet om de hoek, dus de extra info die je ontvangt is erg nuttig. Het feit blijft dat er erg mooie vissen zwemmen en je daar ook van kan genieten zonder er een mee naar huis te nemen.

johan frentz on 28/07/2012 11:46

Ik vind het wel plezierig om de prijzen te weten. Daarbij ga ik er van uit dat het eerlijke prijzen zijn waar ook niet al te veel meer over onderhandeld hoeft te worden. Bij een bepaalde prijs kan ik dan inschatten of de Koi binnen mijn budget past. Sommige vissen reiken gewoon buiten je budget. Over privacy: als je vis koopt hoeft dat toch niet meteen heel Nederland te weten. Hoewel sommige kwaadwillenden het inderdaad beter niet kunnen weten ivm diefstal. Wat me overigens wel opvalt is de waardevermindering van Koi als je ze probeert prive te verkopen. Als je al een redelijke prijs vraagt voor een koi wordt al snel de neus opgehaald, zelfs bij vissen die zich in positieve zin hebben ontwikkeld. De officiele handel heeft dus blijkbaar meer credits bij de klant dan de particuliere verkoper.
Prijs/kwaliteit verhouding is volgens mij wel ok bij Luc!
Groet, Rob

Rob Peters on 28/07/2012 11:56

Ik zelf ben geen voorstander om de prijzen te vermelden, op mijn eigen website staan ook geen prijzen..Ma soit, natuurlijk handig als de prijs is vermeld Ik versta natuurlijk als je interesse heb om een koi aan te schaffen en je belt of mailt voor de prijs en die ligt boven de verwachting van de koper dat dit een ontgoocheling kan zijn en de koper verder afziet van een aankoop. Soms beginnen klanten dan te twijfelen aan de dealer.
MAAR, als je een goede naam en faam hebt is het nu koivissen of schapen komen de klanten wel!! Dus Luc, er zijn er die altijd negatief uit de hoek komen, jij als zakenmens moet daar wel tegen opboksen.
Dus aan alle mensen die hier twijfelen, Bij interkoi geen gebrek aan professionele uitleg, eerlijke prijzen, internationaal gekend en een service om U tegen te zeggen!
Prijs kwaliteit = Top , èèn van de betere koizaken in Belgie!

kurt on 28/07/2012 13:32

Hoi,

Ik merk toch dat idd mensen met een beperkt budget al snel beginnen twijfelen om wel achter de prijs te vragen als er nergens prijzen vermeld zijn.
Zeker een iets meer onervaren iemand.
Als je bij budget en matige koi prijzen vermeld en de duurdere niet is dit een aanvaardbaar iets voor de meesten denk ik. Zij die met een ruim budget kunnen werken weten dit.
Zij met een beperkt budget hebben er niets aan dat de koi na overleg beter is maar ook een paar honderd euro duurder is. Al zijn ze trots, vaak is er dan ook iemand die er achteraf wel wat spijt van heeft om over zijn budget te gaan. Want die moet dan wie weet iets anders laten... en wie weet zelfs iets moet laten voor zijn kinderen of zo.
Dus mijn idee en uit mij professionele ervaringen in klantendienst.
Budget en medio koi prijzen vermelden, duurdere op aanvraag.
Vindt het wel knap dat je, zoals we jullie kennen, altijd zo open zijn over die dingen.
Ook daar kunnen er velen nog van leren!

raf on 28/07/2012 13:41

Hoi, voor mij graag prijzen op de site. Ik kan daar veel uit leren ook. Ik kan dan proberen te begrijpen waarom de éne koi duurder is dan de andere of waarom de andere juist minder kost.
Dit kan alleen maar bijdragen tot de koi-kennis en tot het begrijpen van het begrip "duur" zoals je het zelf omschrijft.

Rene on 28/07/2012 14:09

Nog een kleine toevoeging misschien. Ik zie dat aardig wat mensen zitten met "privacy". Misschien dan bij de duurdere vissen zeg >2000 euro opaanvraag zetten. De mensen die zulke bedragen te besteden hebben willen toch meer informatie. En deze mensen rijden ook wel even na Arendonk als ze een vis interessant vinden.

Ook om je eigen kennis omtrent prijsstellingen van bepaalde kwaliteit beter te begrijpen is het handig om de prijzen te vermelden.

Ray on 28/07/2012 14:40

@Ray ik rij voor alle vissen die ik interessant vind naar Arendonk (ook al is dat 1¾ uur enkele reis voor mij), de vissen "live" zien zegt zo veel meer dan een foto en een filmpje. Ook al zijn deze foto's en filmpjes niets verhullend, en van hoge kwaliteit.

Arjan on 28/07/2012 16:25

Ik vind prijzen vermelden ook zeer goed.
Als je een grote afstand moet afleggen om tot bij Interkoi te rijden is het altijd beter te weten of de koi voor u persoonlijk haalbaar is.
Maar even wil ik nog melden dat iedere handelaar geld moet verdienen aan zijn handel of dit nu koi's zijn of een andere branche maakt niets uit.
Het moet wel fatsoenlijk blijven en geen woekerprijzen vragen.
Zo ken ik een dealer wiens naam ik niet vermeld die kois in Japan aankopen voor 500€ en ze hier dan verkoopt aan prijzen in de buurt van 3000 tot 4000€.
Dat noem ik geen handel meer maar stelen.
Wat ik bedoel is, iedereen moet zijn boterham verdienen maar hou het fatsoenlijk aub.

mario on 28/07/2012 17:02

Nog even over het afprijzen van koi die minder goed evolueren.
Doen andere koizaken niet hetzelfde door in deze periode 20-30% korting te geven op "al" hun koi?

Rene on 29/07/2012 07:16

Het afprijzen van de koi wordt gewoonlijk gedaan om van de oude stock af te geraken. We zitten bijna op dezelfde leest als met de kledij. Op een bepaald moment is er overstock en gaat men sterk afprijzen. Ik heb er een hartsgrondige hekel aan. In Belgie noemt men dit "Solden".

Het is zelfs zo dat de tendens er is, dat mensen wachten totdat het solden is, om aankopen te doen, en geef ze maar eens ongelijk.

Persoonlijk vind ik dat een hekelige situatie, en je kan dan wel zeggen dat het beste reeds weg is, maar niets is minder waar. Normaal doe ik er niet aan mee, alhoewel ik dit jaar ook wat gedwongen word om mee te doen. De verkoop is minder geweest dan andere jaren.

ik heb nu de keuze om dit jaar geen koi meer aan te kopen, ofwel zware kortingen te geven. Ik volg echter niet graag de gangbare stroming, en heb wel enkele andere ideeën die ik in mijn hoofd heb zitten, maar dat zul je terzijnertijd wel zien.

De sterkte van de yen, doet me momenteel sterk twijfelen, want alles wat je nu koopt in japan is 2x zo duur als normaal. Het lijkt me onverstandig om nu goede kwaliteit koi aan te kopen, want deze zullen qua aankoop even duur zijn als de goede koi die ik nu verkoop. Wat is wijsheid.

Wat ik me wel voorgenomen heb, is zeker verder te gaan met het aankopen van de betere tosai, zoals deze nu in de mini mudpond zitten. Hetgeen ik daar nu zie, en het plezier dat we eraan beleven is enorm, zelfs stukken beter dan de groeivijver.

luc on 29/07/2012 08:39

Nog even een kleine reactie op de vermelding van René "Ook om je eigen kennis omtrent prijsstellingen van bepaalde kwaliteit beter te begrijpen is het handig om de prijzen te vermelden"

Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens. De prijs bepaalt niet de kwaliteit. Er is niets zo moeilijk als de kwaliteit van een koi inschatten, en de daarbij horende prijs. Er zijn teveel mensen die totaal niets van koi afkennen en ook koi verkopen.

Ik geloof dat het beter is om je zogoed mogelijk te laten begeleiden en uit te laten leggen waarom de koi deze prijs waard is. Wij doen er alles aan om onze mening over de koi toe te lichten en te proberen onze eerlijke mening over te geven, zelfs indien dit negatief is.

Dit wil niet zeggen dat wij de kennis in pacht hebben, want zelfs voor ons is het een goede leerschool, maar als je de resultaten ziet, durf ik beweren dat we ook de resultaten kunnen laten zien. Er wachten trouwens nog enkele verrassingen te wachten die we in petto hebben voor het najaar, waar we al meer dan een jaar aan werken...

luc on 29/07/2012 08:49

Puur voor mezelf zou ik sneller ergens heen gaan voor een eventuele aankoop als de prijzen er bij staan. Begeleiden is altijd goed maar uiteindelijk kies ik toch zelf de koi die me bevalt. Als ik op een site de prijs zie staan en de koi bevalt is dat een reden om er heen te gaan om te kijken of de koi real live ook bevalt. Als ik de prijs niet zie kan dat op een teleurstelling uitlopen omdat de koi dan misschien niet binnen het budget valt.

Wim on 29/07/2012 21:46

Ik denk inderdaad de de prijs van de koi bepaald wordt door de kwaliteit. Ik ben is langsgekomen en ik vind dat jullie mooie koi hebben zitten. Dat is nog is iets anders dan vele andere koi dealers. Diegene die ik ook goed vind is de koi dealer in Brecht. Ik vind het zeker niet al te duur om een koi te kopen voor 500 of 600 euro. Het probleem is dat de klant wel een goede infrastructuur moet hebben en die heb ik niet. Heb ook kois gekocht tussen de 30 en de 60 euro en dat zijn voor mij ook mooie koi geworden tussen 40 en 50 cm. Maar vergelijken met julie koi kan je dat gewoon niet. Ik zou zeggen doe zo verder.

De Clercq Peter on 29/07/2012 22:39