Speciekuip contra blauwe bowl

Speciekuip contra blauwe bowlOnlangs werd er een enquete gehouden over de aankoop van blauwe bowls.

Er was redelijk veel interesse in deze blauwe bowls, maar velen hebben afgehaakt nadat ze de prijs hadden gezien. Begrijpelijk, maar ondanks de matige interesse heb ik de blauwe bowls toch in bestelling genomen.

De molen is in gang gezet, en ze zullen per schip verstuurd worden. Hoe lang dit gaat duren weet ik niet, maar ik zal de mensen die een bowl gekocht hebben, op de hoogte houden.

Ik vind het wel spijtig te moeten vaststellen dat er nogal wat smalende commentaar is gekomen op de prijsstelling van de blauwe bowls door enkele kritici. Kritiek is gezond, daar heb ik geen problemen mee, maar kritiek moet ook gefundeerd zijn. Als men de blauwe bowls van Japan gaat vergelijken met een blauwe speciebak van 20 euro, dan is dat je goed recht. Ik heb zelf ook blauwe speciebakken hier staan, maar het is hetzelfde als een gehaktbal vergelijken met een filet pur...(filet pur = biefsteak van het haasje)

De prijsstelling van de blauwe bowls die ik gehanteerd heb, is aan de betrokkenen minutieus voorberekend, en laat een schamele winst zien voor Interkoi, en dan tel ik nog niet alle last dat ik ermee heb. Tenzij de Japanners mij een onacceptabele prijs hebben doorgegeven, is de prijs meer dan correct. Ik zeg niet dat de Japanners, of de tussenpersonen een te grote winstmarge hebben ingecalculeerd, want dat kan ik van hieruit niet beoordelen. Ik heb reeds verscheidene malen de prijs aangevraagd en kom telkens met eenzelfde prijsstelling.

Ik vind het zonde dat er smalende opmerkingen komen van mensen die voor een briefkaart op de eerste rang willen zitten, en geloof me, ik maak geen onderscheid tussen klanten die grote bedragen of mensen die kleine bedragen willen spenderen. Ik weet zeker dat menigeen dit kan bevestigen...Vermoedelijk is de prijs ook de reden waarom de Japanse blauwe bowls niet te vinden zijn in Europa

Ondertussen zijn de bandvoerautomaten en de pendelvoerautomaten in bestelling genomen, en als het goed is komen die deze week aan. Voor de mensen die er nog interesse voor hebben moeten snel zijn, want ik bestel ze niet iedere week. Er zijn nog 3 bandvoerautomaten over, en 1 pendelvoermachine.

Meer afbeeldingen

Reacties

31 reacties tot nog toe

Ik moet eerlijk zijn ,ik was toch ook een beetje geschrokken van de prijs.daarom heb ik besloten om voor de voer automaat te gaan . De reden waarom ik de bowl wou kopen is om mijn matten eens in uit te spoelen .een koi bowlen doe ik nooit .
De prijs is gewoon correct ,al vind ik dat luc zijn winst percentage hierop gewoon te laag is en daar mee uit .

johan on 03/07/2013 08:36

Ik heb nog goede metselbakken of speciekuipen staan Johan. (zie bijgevoegde foto) Perfect geschikt voor jou werk. Ze hebben 2 mooie handvaten, zijn vierkantig, blauw en zien er nog zoals nieuw uit...

luc on 03/07/2013 08:41

Ik denk als je een Japanse bowl op zijn waarde wil schatten, je eerst eens moet kijken en vergelijken in het echt. Ik denk dat wanneer de mensen verschil live kunnen zien ze de prijs wel kunnen begrijpen.

Arjan on 03/07/2013 09:37

Ik vind de inhoud van dit tussendoor nieuwsitem zeer pertinent, Luc. Lik op stuk voor de critici, zoveel is zeker!
Op grond van uw initiatief ter zake meen ik dat u niks te verwijten valt, alleen maar jammer en teleurstellend dat nu zovele kandidaat-kopers van het eerste uur afhaken omwille van de (te) hoge prijs, terwijl dit toch van meet af aan in het vooruitzicht was gesteld. Consequent zijn ligt voor velen blijkbaar moeilijk . . .
Maar misschien is het toch de moeite om (terloops) eens te proberen achterhalen of het de Japanse producenten en/of verdelers en/of uw tussenpersonen zijn die hier met een woekerwinst gaan lopen, ja dan neen. Al zal dit heel moeilijk liggen. Maar alleen op die manier zou je de critici de mond kunnen snoeren, zo lijkt mij.

Martin on 03/07/2013 12:39

Beste mensen, aanhangers van Interkoi, vooraleer het te vergeten, kijk ook nog eens naar mijn reacties op de nieuwsitems van 28 juni en 2 juli jl.
Ik wil mij zeker niet opdringen, maar in de zaken wel pertinent en consequent zijn.

Martin on 03/07/2013 12:47

@ Johan,

Prijs correct???? niet naar Luc toe, maar de prijs is absurd! daar laat je een 4kuubs Quarantaine bak van polyesteren.

Maurice

Maurice on 03/07/2013 12:50

@ Maurice,

Dan toch zware woekerwinsten ergens op Japanse bodem volgens jou, en dat Luc dit tijdig had moeten inzien?

Martin on 03/07/2013 12:59

Martin,

Ik kan en wil niet voor Luc oordelen, maar een wel denkend mens weet dat deze prijs zeker niet correct is! en waar de woekerwinst blijf hangen, joost mag het weten?

Maurice on 03/07/2013 13:06

Uw antwoord stemt tot nadenken Maurice, zoveel is zeker.
Begrijpe wie begrijpen kan!

Martin on 03/07/2013 13:14

De bowls zijn me aangeboden aan 28000 yen/bowl. Ik kan deze prijs niet controleren, maar vermoed dat er een winstmarge aan de tussenpersoon blijft kleven. Voor mij is dit geen probleem als dit maar een correcte winstdeelneming is.

Ik heb de berekening ondertussen ook onder de foto's gezet, zoals ik deze heb berekend, tegen een koers van 127 yen/euro en aan 28 000 yen /bowl.

Ik zal in de toekomst opzoekingen doen wat betreft de aanschafprijs van deze bowls. Moest dit niet kloppen, dan is de tussenpersoon fout en beschouw ik dit als kortetermijnpolitiek...

luc on 03/07/2013 13:42

het kan niet duidelijker vind ik. Als de prijs van 28 000 dan ook klopt, dan moet ik zeggen dat je zot bent dat je al die moeite doet. Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat je liegt over de aankoopprijs, want het is zoals je zegt, korte termijnpolitiek.

Wat betreft Maurice: ik vind het vergelijk niet helemaal kloppen. Ik zou het kunnen begrijpen als je een soortgelijk produkt ergens via internet kan opsporen en er een vergelijkbare prijs aan kan hangen.

marc on 03/07/2013 14:00

@ Marc,

Zet het eens af tegen materiaal kosten, (voor de grote bowl) ergens om en rond de €80/100 en dan zal het duur betaalt zijn!

Min de verzendt kosten, zal er zeker een dikke €450 over blijven aan "arbeidskosten", voor een dergelijk uurloon wil ik ook wel werken.

Sorry hoor, gaat er bij mij niet in.

Maurice

Maurice on 03/07/2013 16:53

Hey Luc er is toch een grote besteld ook he ?
Veel mensen zoeken precies naar een geldige reden om er geen te moeten kopen hehe .grtjs

paul on 03/07/2013 18:49

@ Paul, (kinderachte reactie)

Helaas moet ik je teleur stellen, heb er geen besteld en had er ook geen intressen in.

Maurice on 03/07/2013 20:08

het is kinderachtigge haha

paul on 03/07/2013 20:36

Wat ik met correcte prijs bedoel is de winst en transport . Over de rest kan ik me niet uitspreken . Maar ik ben schuldig aan wat martin zegt ,dat geef ik toe .
Normaal als ik me voor iets in schrijf neem ik het ook .
Excuses .

johan on 03/07/2013 20:56

@paul
kinderachtigge of kinderachte je weet toch wat ie bedoelt?!
Maurice mag toch zijn mening geven, ik zou ook nooit zo veel geld betalen voor bak!
en dan komt er ook nog bij dat ik geen directeur ben maar gewoon verwarmingsmonteur ben!
maar als n directeur wel zn blauwe bak wil kopen snap ik dat wel hoor,
ik gun het luc van harte om al de blauwe bowls te verkopen,en geloof hem dat de prijs eerlijk is!!!!!!!

pascal on 03/07/2013 22:05

Ik ga martin voorzijn .kinderachtige moet het zijn ,!

johan on 03/07/2013 22:17

Erg jammer, een aantal van deze reacties.... mensen zoals Maurice mogen van mij zeker commentaar geven maar.... kom dan zelf met een betere prijs voor een zelfde bowl.

Arjan on 03/07/2013 22:42

Zeer pertinente opmerking, Arjan, maar ik zou het tegen Maurice nog scherper durven stellen, namelijk . . . : "kom dan zelf met een zelfde bowl voor een (veel) betere prijs", dan zouden we hem niet moeten invoeren vanuit Japan. Er is trouwens ook nog zoiets als de know how (technische kennis en kunde voor de productie) die moet betaald worden, of niet soms?

Overigens vraag ik mij af wie die directeur mag wezen waar Pascal het in zijn reactie over heeft. Zelf heb ik het in mijn carrière niet eens zo ver geschopt als een verwarmingsmonteur, te oordelen naar de uurlonen die dit soort vakmensen durven vragen als men ze thuis een keertje nodig heeft . . .

Martin on 03/07/2013 23:42

Sorry Martin , maar mag ik weten wat ik u misdaan heb ?

Johan on 04/07/2013 06:06

@ martin haha het was maar n voorbeeld, en inderdaad die uurlonen zijn erg hoog! van dat uurloon (beun) kan ik zo nu en dan n mooi visje kopen!
@ johan hahaha val ik door de mand met mn dyslexie!!!
dat is ook de reden dat ik niet zo vaak iets plaats,maar vaak alleen lees, en ik weet hoe goed dat martin en de rest met taal is!

pascal on 04/07/2013 06:49

Pascal laat je dyslectie geen reden zijn om hier niet te reageren. Hier lezen wij wel doorheen!

Arjan on 04/07/2013 07:21

Ik en taal :) . Vraag dat maar aan mijn zoon , die is 12 jaar en moet mij helpen met woorden schrijven .

Johan on 04/07/2013 07:39

Enkele jaren geleden bij Pelckmans in Lommel een zwarte ronde bak gekocht van 110 cm op 35 cm. In gebruik naar grotere koi toe heel bruikbaar. Ken de prijs niet meer vanbuiten, maar zeer schappelijk en stukken minder dan wat de Japanners vragen ( er zal duidelijk verschil zijn in kwaliteit, maar belangrijk is dat we onze koikes gemakkelijk kunnen plaatsen).

willy on 04/07/2013 08:49

Ik snap uw reactie van deze ochtend niet, Johan. Je hebt mij helemaal niks misdaan, dus een sorry hoeft niet. Of zie ik hier iets over het hoofd?

@ Willy (ik neem aan de Willy uit Houthalen),

Toch enkele bedenkingen bij uw tussenkomst hoor:
° zwart is nu niet bepaald de meest aangewezen kleur om de kwaliteiten en kleuren van een gebowlde koi goed tot hun recht te laten komen, wel integendeel zou ik zeggen
° een opstaande zijrand van 35 cm is niet bepaald hoog, om niet te zeggen erg laag (te laag) om een jumbo koi op een veilige wijze (gevaar voor uitspringen!) in te bowlen en te inspecteren
° met alle respect, maar ik denk dat die zwarte ronde bak eigenlijk bedoeld was en is om er in de tuin of op het terras een klein waterornament of fonteintje mee te maken, niet voor het veilig bowlen van een (jumbo) koi.
Toch blij u nog eens gehoord (gelezen) te hebben. Hoop dat alles goed gaat met jou en de naaste familie. Intussen al grote wereldreizen gemaakt misschien?

Martin on 04/07/2013 14:16

Hey Martin, alle koi tot 94 cm gingen er goed in en konden, gelukkig, door de 35 cm hoogte er niet uit.
Doel van zo een bowl is inderdaad niet om de kwaliteiten te showen van onze koi , ik ben daar zo al niet een voorstander van ( een koi hoort in de vijver), maar bij onderzoek en eventuele medische behandeling prima hoor. Dus speelt de kleur zwart geen rol.
Daarbij was het een mogelijk alternatief aan een gunstige prijs.Ik geef ten minste een alternatief zonder gekke discussies.

Qua gezondheid zijn we hier beiden aan het sukkelen, maar daar weet je ondertussen ook alles van, een wereldreis zal er nooit meer inzitten.
Maar kortbij is er ook veel schoons op de wereld.

willy on 04/07/2013 19:32

Maar Martin , je zegt dat ik te veel verdien .

Grapje hè

Johan on 04/07/2013 21:07

@ Willy

Fijn om nog iets van jou te horen, doe het maar op het gemak aan.
Zwemt er trouwens nog iets rond in jou vijver ?

Marcel D on 04/07/2013 22:06

Hoi Marcel, heb na veel kunst en vliegwerk de vijver kunnen repareren.
Zes lekken herstelt, wel een filter er bij ingeschoten. Momenteel zwemt er nog wat eigen kweek ( kregen we niet afgevangen) en enkele benigoi op.
Heb een nieuw filtersysteem uitgedokterd en ben dit nu aan het installeren. Door mijn gezondheid gaat het echter maar langzaam vooruit, hopelijk in september actief .Zoals geweten gaat bij mij de bodem via een conisch systeem rechtstreeks op de riolering. De filter wordt gevoed vanop 1m diepte.
Deze zal bestaan uit een 2m druppelfilter die een mechanische filter voed. Via 2 watervallen ( waarin zowel Merlin als , indien nodig, zeoliet hun werk doen) wordt de zuurstofhoeveelheid terug opgevoerd. Via een beek met groene klei van uit de Mont Ventoux streek ( zeer rijk aan mineralen), aangevuld met waterplanten, via een val terug in de vijver.
Ik spaar hiermee, tov het verleden 2 sequence en een luchtpomp uit, en heb een dubbel rendement aan zuurstofrijke bacterienruimte;
In het verleden draaide de 75 cubs vijver om de 2 uur volledig door, nu gaat de 85 cub een 4 uur nodig hebben.
De vijver gaat hiermee , mijns insziens , een optimaal biotoop worden ( de verwarming is ook nog steeds intact), wat er als koi opkomt blijft een open vraag. Voor ons gezondheid gaan we zeker de goed lucht en omgeving opzoeken en meermaals weg zijn.
Sinds vorig jaar ook de hele tuin veranderd, het oogt mooi. Na afwerking stuur ik mogelijk wat foto's door.
Succes met je mooie kois.

willy on 04/07/2013 22:51

Mooi Willy om nog eens iets van je te horen. Het roept mooie momenten op. Om de mensen die de bowls gekocht hebben gerust te stellen, heb ik de prijs via een ander kanaal opgevraagd, namelijk rechtstreeks aan Daisuke van Momotaro.

Dit is zijn antwoord:
Which size are you look for?
There are 2 size and price

1. 1m 30,000yen without cover
2. 1.3m 55,000yen without cover.

I will check the price of the cover for each size.


Trek er zelf je conclusies uit.

luc on 05/07/2013 08:21