The battle of the experts

The battle of the expertsHet wordt tijd dat we er eens terug invliegen. Het zal weer een spannend jaar worden, ik voel het in mijn botten. Het was tijd om nog eens een update te geven over de shiro's van Omosako.

Het is van 21 januari geleden dat dit gebeurd was. We zijn dus nu een maand later en ik was vooral getroffen door de positieve verandering van die "kleine" shiro'tjes. Klein, hoegenaamd niet meer, want er zijn exemplaren bij die een flinke metamorfose hebben ondergaan. Zoals je kan zien op de foto is de shiro van Omosako zo maar eens eventjes 4 cm gegroeid op 1 maand. De shiro van Ben idem dito. Als er in de loop van maart nog eens eventjes 5 cm kan bijgetoverd worden, dan is het resultaat ongelooflijk. Duimen en hopen maar.

Ik heb ook 5 filmpjes op het net gezet zodat je ze kan zien zwemmen. Filmpje 1 en 2 zijn van de 2 kemphanen, filmpje 3-4 en 5 zijn van de binnenbak. Niet vergeten op "video in hoge kwalteit" te klikken, want dat is zoveel beter. Het net dat op de grond ligt is om de shiro's te verhinderen in de vortexen te zwemmen, want ik vertrouw het nog steeds niet. Ik heb ze er al 2 keer kunnen uithalen.
Klik hier als je de filmpjes wil bekijken.

Het wordt ook tijd om je keuze nu kenbaar te maken. Ik wil hier als eerste mijn keuze bepalen, en ik ga voor de shiro van Omosako, alhoewel ik ook een zwak heb voor Bessie Turf, de shiro van Ben.... :)

Meer afbeeldingen

Reacties

11 reacties tot nog toe

My vote goes to the sandan shiro from Omosako. Ik moet er wel bijvertellen dat de shiro van Ben indrukwekkend is. Er ontwikkelen zich ook kleine zwarte puntjes op de rechtervin, m.a.w. zal zich hier in de toekomst ook motoguru ontwikkelen. Ook op het lichaam wordt er nog volop sumi ontwikkeld. Interessant om op te volgen.

luc on 22/02/2009 10:04

Sorry Ben maar ik ga ook voor de shiro van Omosako, maar is wel een moment opname. Met shiro's kan het zomaar totaal anders zijn over een jaar.... Maar op dit moment is de shiro van Omosako mijns inziens meer in balans en beloofd dat toch meer voor de toekomst.
mvg
Ton

Ton on 22/02/2009 10:57

Als ik het goed kan zien vind ik de body van ben's shiro mooier,loopt mooier geleidelijk aan af en de huidkaliteit lijkt me prachtig.Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag. Het stappen patroon is natuurlijk ook erg mooi,maar wat is nu belangrijker??

Patrick on 22/02/2009 14:13

Mooi he..dat laatste filmpje...het contrast tussen kohaku en shiro...wat een mooi totaalbeeld geeft dat!
ik kies ook voor de shiro van omosako..ookal doen ze elkaar kwalitatief niets naar mijn mening...maar het totaalplaatje is gewoon net iets meer af vind ik..

Matthijs on 22/02/2009 14:24

Hoi Patrick, je bent in principe nooit verkeerd. Ieder heeft zijn eigen interpretatie. Ze zijn beiden heel goed, maar op een bepaald moment moet je een keuze maken. Op dat ogenblik is de algemene uitstraling heel doorslaggevend. Ik ben bang dat de shiro van Ben wel indrukwekkend, maar kort en dik gaat worden, terwijl de sandan lang en elegant zal blijven. Wisten we het maar vooraf nietwaar. Bovendien is de huidkwaliteit van beiden hetzelfde. Maar verschil is er gelukkig, want anders zouden we allemaal dezelfde koi kiezen. Ik heb deze trouwens niets voor niets Bessie Turf genoemd.

luc on 22/02/2009 14:25

Waneer is een koi dik,waneer is een koi breed.
Als je op de zelfde leeftijd steeds 2cm groter bent,ben je dan kort????
Mijn keuze voor tosai zal altijd op de toekomst gericht zijn,en dan bedoel ik over vijf jaar,dus nooit op het nu.
Als we de shiro.s op het nu beoordelen zal de driestapper met grote voorsprong als eerste eindigen.
Ik hoop dat we deze koi over 1 of 2 jaar nog eens te zien krijgen.

Groetjes Ben.

Ben Doorakkers on 22/02/2009 16:26

Ik zal de shiro twee maal per jaar bowlen.
Zal er dan enkele foto's en een filmke van maken.
Zal vooraf proberen jullie te contacteren en dan kunnen jullie mij helpen.
De koffie en de ijsjes staan hier altijd klaar he.
Marc

Marc on 22/02/2009 17:54

persoonlijk denk ik dat deze koi mooi aangeven dat m.i de beste body van de keuze van Ben het bij verkoop gaat verliezen van de keuze van Omosako.
De tekening heeft m.i. bij veel liefhebbers toch de voorkeur boven de body,terwijl dit bij show's dus andersom is.

Geerard on 22/02/2009 20:15

Geerard,

dit is vaak wel zo...maar wat is een goede body...
shiba van interkoi heeft een hele andere body dan diablo van danny's koi café...shiba is veel breder... maar wat is nou goed?

Matthijs on 22/02/2009 22:42

De gestroomlijnde vorm van Shiba is hoogst gewaardeerd in Japan op dit ogenblik. Diablo van Danny is veel geblokter, maar daarom natuurlijk niet slechter. Het is wel zo dat ze langer en gestroomlijnder kweken op dit ogenblik vind ik.

luc on 22/02/2009 23:13

Matthijs,
goed is wat de koper zelf het mooist vindt dat is namelijk de koi die in jou vijver zwemt en waar je altijd naar kijkt en van geniet .
Wat de vorm betreft is de lengte in verhouding met de breedte van groot belang
duidelijk is dit te zien met een goede mannelijke koi en een goede vrouwlijke koi.
De manlijke koi is altijd smaller t.o.v de lengte en de vrouwlijke koi wat voller dit toont mooier. De mate waarop is altijd persoonlijk

Geerard on 23/02/2009 18:05