Uit deze koi mochten wij kiezen.

Uit deze koi mochten wij kiezen.Als je deze koi naast elkaar legt, en je bekijkt de filmpjes één voor één, dan wordt het verschrikkelijk moeilijk om een keuze te maken.

Ik zal eerst de 3 filmpjes op een rijtje zetten, en daarna uitleggen waarom we deze koi hebben gekozen en niet de andere 2.



1205037
1205038
1205039

Eerst en vooral de 1205037. Dit was persoonlijk mijn absolute favoriet, maar is het helaas niet geworden. Na 100 keer het filmpje bekijken en bestuderen was het verdict hard. We konden de kleine slag of verdunning in het achterste gedeelte niet goedpraten in deze prijscategorie. Terecht of niet terecht, we moeten kritisch blijven. Het blijft nochtans een prachtige koi, die ik niet graag laat gaan.

De 1205038 is buiten categorie. Eerst en vooral was er de prijs, die het dubbele was van de andere 2 koi. Ze was ook 47 cm, een knoest van een tosai, die iedere vergelijking kan doorstaan. Hier is qua body niets op aan te merken...top. En dan dat Inazuma patroon, om je vingers en handen van af te likken, maar...wel hadden wij een beetje problemen met de koptekening, iets waar we normaal niet zozeer naar kijken. Wel weten wij uit ondervinding dat het neuspatroon en het hi dat over de ogen gaat (menkaburi patroon) minder gewenst is. Maeda San is er verzot op, want dit patroon met de tekening tot op de neus behoort tot z'n favoriete kohaku. Hier was het echter het prijskaartje dat een probleem vormde.

De 1205039 vonden wij de beste uit de zeer goede tosai, met een enorme body, 45 cm lang, en met een patroon dat niemand lelijk zal vinden.

Hebben wij een goede keuze gemaakt ? Laat het ons weten....

Al de koi trouwens die nu onder het nieuwe aanbod staan, zijn winnende koi. Geen enkele van al diegene die dit jaar op dezelfde manier zijn gekocht, is tegengevallen. Wij hebben wel de indruk, dat deze qua bouw en lengtegroei, nog juist dat ietsje meer hebben dan de vorige, en verwachten deze tussen de 53-60 cm uit de mudpond.

Meer afbeeldingen

Reacties

13 reacties tot nog toe

Goed werk geleverd met het uitzoeken, 1205037 vind ik ook erg mooi.
Voor mij zal indien mijn budget onbeperkt was de 1205038 worden.
Heerlijk nog even verder te dromen op de zaterdag morgen.....

Arjan on 21/04/2012 07:41

Ik zou ook de keuze voor 120539 hebben gemaakt.

120537 heeft naar mijn smaak het allermooiste patroon. Ook de aflijning van de patronen is heel scherp. Daarmee valt die meteen positief op. Maar de dunnere staartwortel is inderdaad een probleem.

120538 heeft een enorm goede bouw. Dat is ronduit indrukwekkend. Maar koptekening vind ik ook een probleem. Het rood over de ogen is niet aantrekkelijk. De koptekening en een enorm prijskaartje is voor mij ook reden voor afvallen. Als ik het goed zie, is het patroon bijgesneden. Op één van de kieuwen zie je daar nog iets van (zwarte franjes). Toch ben ik op de één of andere manier wel razend benieuwd naar de groei van deze koi. Die zal vast heel groot worden.

120539 heeft een mooi patroon en een goede bouw. Eigenlijk houdt deze koi het evenwicht tussen de andere twee in. Daarmee heeft de koi geen minpunten om op af te vallen. Prima koi.

Gr, Alex

Alex on 21/04/2012 08:14

Luc, het lijkt wel of we een beetje dezelfde voorkeur hebben. 1205037, is mijn absolute eerste keuze. begrijp echter dat je in deze prijsklasse zeer streng moet zijn. zat hij in dezelfde prijsklasse als 1205039?

stephan on 21/04/2012 09:24

Als de 1205039 nu de bouw had gehad van de 1205038,en het
patroon van de 1205037 had ik het nog gesnapt.
Op alle drie de koi zijn een paar punten aan te merken die je niet bij dit soort koi wil zien. Hierboven al vermeld.

Gr.Jack.

jack on 21/04/2012 11:57

Goede keuze! Wat ik wel goed te zien vind is de inval bij nummer 120537, deze is op het filmpje zeer duidelijk maar op de foto is dit eigenlijk niet te zien..

Roy on 21/04/2012 13:39

Hallo, Voor mij is de 1205037 duidelijk de beste!
De tweede heeft een goede body, maar een primitief patroon.

Ik begrijp ook niet goed wat de voorkeur van Meada komt doen bij Taniguchi koi???

Voor wat betreft de prijs is het moeilijk oordelen daar er nergens prijzen vermeld worden.

Jack, volgens mij is je bericht een stukje korter als daarstraks.
Censuur ???

gr
René

Rene on 21/04/2012 19:48

@ Jack,

Doorgaans zitten wij min of meer op dezelfde golflengte, maar nu snap ik toch niet goed wat jij hier in je (uitzonderlijk negatief getinte) reactie bedoelt hoor. Ik weet dat jij als koikenner de lat inzake koibeoordeling altijd zeer hoog legt, en terecht. Maar de 100% perfecte koi bestaat niet, dat weet jij beter dan wie ook, en als die al zou bestaan, dan is die voor ons gewoon onbetaalbaar.

De vraag van Luc was of zij uit de drie voorgestelde jumbo tosai kohaku de beste keuze hebben gemaakt, niet of zij met de 1205039 een quasi perfecte koi hebben aangekocht. En op dit punt vind ik dat Alex met zijn reactie de nagel op de kop slaat; ik zou het echt niet beter kunnen verwoorden dan dat hij het doet.

Als jij schrijft, en ik citeer "Op alle drie de koi zijn een paar punten aan te merken die je niet bij dit soort koi wil zien. Hierboven al vermeld.", dan denk ik wel te weten waar jij op doelt, maar zit je (met alle respect) toch fout als je zegt "Hierboven al vermeld".

Persoonlijk vind ik ook dat ze met de 1205039 de beste van de drie gekozen hebben, en ik denk dat 9 van de 10 kenners het met mij eens zullen zijn. Wat jij in wezen zegt, is dat geen van de drie eigenlijk goed genoeg is in deze (prijs)klasse, maar ik vrees dat jij je misschien al te zeer laat leiden door (onbetaalbare) absolute schoonheid of perfectionisme.

Dit alles gezegd zijnde, no hard feelings hoor (jou kennende), en ik hoop dat dit wederzijds moge zijn.

Martin on 21/04/2012 20:06

dag René, Maeda San heeft een bijzondere voorkeur voor dit soort patronen. (doorlopen van het hi tussen de ogen tot aan de mond) Dat was de bedoeling van mijn verhaal. En inderdaad voor de rest heeft Maeda San er niets mee te maken...

Jack heeft me gecontacteerd met de vraag om de laatste zin weg te halen, want toen hij deze had geschreven, zag hij dat hij het zo niet bedoelde, en heeft me verzocht dit weg te halen. Dus geen censuur..., maar op verzoek verwijderd.


luc on 21/04/2012 20:26

koi 39. is een zeer hoge kwaliteits tosai, met een enorme toekomstverwachting.
Dit soort koi kun je op twee manieren aankopen. Een goede relatie opbouwen met een kweker in opkomst en dan een hoge kwaliteits tosai aangeboden krijgen, die je normaal alleen op veilingen tegenkomt van de grotere kwekers. Zo zijn wij in het bezit gekomen van deze kohaku.

Manier twee is op de veilingen meebieden en dat hebben we ook een paar keer gedaan. Helaas gaan tosai van deze kwaliteit regelmatig voor meer dan een milyoen yen onder de hamer door en is dus niet haalbaar, toch niet voor interkoi.
Voor de geintereseerde voor deze klasse koi, mogen me persoonlijk mailen of bellen en ik zal met veel plezier uitleg geven waarom deze tosai zo verschrikkelijk goed is.

Groetjes Ben.

ben. on 21/04/2012 21:10

Stond er nu gister nummer 39 bij nieuwe koi in de lijst met een bedrag van maar liefst........ heel veel centjes? Had het nog voorgesteld aan mijn vader als kerstcadeau maar hij trapte er niet in..... :-)

Arjan on 22/04/2012 08:37

Als zelfs Ben een reactie geeft over een koi op het nieuws,moet hij er wel heel wild van zijn.Louter op patroon vind ik de 39 mooier dan de 37.Bij de 37 zie ik inderdaad iets raar aan de staart.Waarschijnlijk zal dit aan het fimpje liggen,je kan moeilijk aannemen dat men deze dan wil verkopen voor zulk bedrag (heb het ook gezien :)).Het blijven machtige verschijningen die we hier te zien krijgen.

johan on 22/04/2012 09:57

@ Martin,
Koikenner ben ik nog steeds niet,tenminste niet in mijn optiek.
De uitzonderlijke negatieve reactie interpeteer jij volledig fout.
Niet geheel raar,meer mensen deden dit.
Ik wilde snel duidelijk,kort en bondig uitleggen hoe ik dit zag. Daarbij vergat ik het woord "deze",bedoelend dat de 38 een dijk van een tosai is die voor mij geheel onbetaalbaar is.Geen censuur,Luc gevraagd de laatste zin te verwijderen.
Het gevolg was dus een misvatting van jewelste.
Als je de pluspunten van de drie koi samen neemt heb je een topper,niets afdoende aan de kwaliteiten van de 39 zelf.Helaas werd dit zo begrepen.
Zal dus voortaan maar weer uitgebreid reageren,ook als staan een aantal punten in de vorige reacties vermeld.
Duidelijk genoeg ? Zo niet,hebben we het er in Arendonk wel over !
Je weet het,ik roep altijd : Luc,goed bezig!
En dat is hij ook,zie dit type koi maar hierheen te krijgen. Er zijn er maar heel weinig....

Gr.Jack.

jack on 22/04/2012 12:01

Bedankt voor de verduidelijking, Jack, enne . . . het zij je vergeven hoor :-)

Ik had uw reactie ook pas voor het eerst gelezen na verwijdering van de laatste zin, misschien heeft dit het misverstand ook wel enigszins in de hand gewerkt.

Groetjes, Martin

Martin on 22/04/2012 13:08