Vandaag is het groen.

Vandaag is het groen.Vandaag is het inderdaad groen en niet rood, maar het gevoel is hetzelfde.

Reeds maanden probeer ik zweefalgen in mijn vijvers te krijgen en om te spelen met het water, en het is me tot hiertoe nog nooit gelukt. Ik bedoel hiermee in Arendonk en niet in de groeivijver.

Vandaag is het zover: vijver 1 is groen en ik ben er hartstikke blij mee. Ik weet dat het voor de mensen die komen kijken een raar gevoel geeft, maar dat moeten ze er maar bijnemen. Beter een groene vijver met goede koi, dan een klinisch heldere vijver met minder goede koi. We preken het al jaren, nu gaan we het nog eens in praktijk omzetten.

Verschiet dus niet als je op visite komt….het water is GROEN. Ik ga nu wel proberen met de lampen te spelen, en de vijver tegen de zaterdag weer lichtgroen te krijgen, zodat je de vissen nog juist op de bodem kan zien rondzwemmen. Maar maak je niet ongerust, niet alle vijvers zijn groen hoor…

Waarom zijn wij zo fanatiek met het groene water en vooral met het groene water in de groeivijver, want dat is het belangrijkste. Wel, die evenaren bijna het gevoel van de mudpond. De zweefalgen zorgen ervoor dat de koi een geweldige huidkwaliteit tentoonspreiden en dit gecombineerd met een goede groeicurve van tosai naar nisai, een ware sensatie veroorzaken.

Koi kan men niet in helder water laten ontwikkelen, en al zeker niet binnen, dat is de logica zelf. Er zijn 4 zeer belangrijke bestanddelen die meespelen in het verhaal, namelijk warmte, rust, zweefalgen en ruimte. 3 van deze onderdelen geven wij ze in overvloed, het enige dat we niet kunnen evenaren met een mudpond is de ruimte.

Iedere koi die binnen zwemt, geen algen heeft, geen rust en geen ruimte zal zo goed als nooit positief ontwikkelen. Dat is een utopie. De intensiteit van de kleur en de warmte van de huidkwaliteit zal altijd achteruitgaan, dat is zo simpel als twee maal twee, vier is. Waarom zijn we hier ook zo zeker van ? Omdat we het telkens weer bewijzen.

Onze verwachtingen op dit ogenblik zijn zeer hoog gespannen. Zelf vinden wij dat dat kwaliteit die nu in de groeivijver zit, nog nooit zo hoog is geweest. Ons verwachtingspatroon is zelfs zo hoog, dat het eigenlijk alleen maar kan tegenvallen…dus back to reality en hopen dat alles goed gaat de volgende maanden.

Wat ik wel kan overbrengen is het goede gevoel, tenminste zo ervaar ik dat zelf toch. Bekijk even deze prachtige foto’s van de groeivijver, en vooral de prachtige filmpjes van happy koi.

groeivijver 2de dag – 01
groeivijver 2de dag – 02
groeivijver 2de dag – 03
groeivijver 2de dag – 04
groeivijver 2de dag – 05

Om je het groeipotentieel te doen begrijpen, laat ik je nu een filmpje zien dat ik gemaakt heb toen ik gisteren de koi schepte om een afstrijkje te nemen. Toevallig zat hier ook een koi tussen van de Momotaro 60-serie die al enkele weken eerder in de groeivijver zit. Vergelijk koi groeivijver

De kleinere tosai zijn ± 32-35 cm, en de grotere tosai was bij het inzetten ± 35 cm. Zie je het verschil ? Ik denk dat het aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.

Meer afbeeldingen

Reacties

23 reacties tot nog toe

Dit moet mooi zijn.

jan on 25/05/2011 08:14

Hoi Luc,

U zegt dat koi zeker niet binnen kunnen ontwikkelen, maar u heeft enige tijd geleden aangegeven dat u bij Momotaro enkele topkoi had die heel het seizoen in de binnenvijver hebben doorgebracht en hier uitstekend zijn uitgekomen.

Verklaar u nader.....

Vriendelijke groeten,
Jan

Jan on 25/05/2011 16:07

http://arendonk.interkoi.eu/nieuws/informatie-over-de-kwekers/momotaro-koi-farm

Jan on 25/05/2011 16:10

Hoi Jan .
de binnenvijvers in japan en ook bij momotaro liggen in kassen die rondom van glas zijn en zoveel daglicht doorlaten dat binnen ook voldoende algen en plankton ontwikkelen.

groetjes ben .

ben doorakkers on 25/05/2011 16:20

Jan, zoals door ben hierboven al gezegd. De binnenvijvers bij Momotaro is Japan zijn verrijkt met algen. De weersomstandigheden zijn ook totaal anders met veel hogere temperaturen. Als je de bakki showers van Momotaro bekijkt, dan zie je een overvloed aan algen. Je kan dit niet vergelijken met de hallen die hier gebruikt worden, tenzij men in staat is de algengroei te bevorderen. Ik kan het bij mij binnen helaas niet, en zie de kwaliteit van de kleuren na enkele maanden terugvallen. Ik word dan zenuwachtig, want dan moeten ze van mij naar buiten.

luc on 25/05/2011 17:59

het nieuwsitem dat je aanhaalt is er eentje van januari 2009, dus meer dan 2 jaar geleden, en dat stemt me tot vreugde. Een teken dat men goed leest wat ik schrijf en dat is heel plezierig om te lezen.

luc on 25/05/2011 18:02

Mooie filmpjes Luc. Heb ze allemaal in slomo afgespeeld en ik kon mijn showa jammer genoeg niet vinden. althans even dacht ik haar te zien, maar ben er niet zeker van.
Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Groetjes,

Patrick

patrick on 25/05/2011 19:18

Dag Patrick. Ik heb geprobeerd ze te filmen, maar de vissen die er wat langer inzaten hielden een beetje afstand van de nieuwe. Ik heb ze verscheidene malen gezien. Het sumi is zoals verwacht teruggevallen, dus daar moeten we in de winter weer aan gaan werken. Binnen een maand of zo, zal ik een volledige controle doen, en dan zal ik haar zeker eens bowlen.

luc on 25/05/2011 19:46

Hele mooie filmpjes, en zeker met zo'n goede kwaliteit koi, en die super omstandigheden en de gezamelijke prof instelling van jullie 3, zeer de moeite waard om die groei en ontwikkeling te volgen! Wat me nieuwsgierig maakt, zou het een idee zijn, om af en toe een update te geven, van welk voer, ( en eventueel verschillende voeren in verschillende vijvers) welke TDS waardes, en het volume ter beschikking per koi, en dan de bloedlijnen vermeld en gevolgd, maar dan in verschillende vijvers te laten groeien? Want elke vijver zal een andere ph, kh, en gh met TDS vertonen.
Het ontdekken van en met verschillende voeren, waterwaardes en daarna de verschillende resultaten gevolgd en zo goed mogelijk uitgelegd. Mijn nieuwsgierigheid is vooral, welke combinaties zijn mogelijk en te realiseren, met welke groei resultaten?? Dan kunnen we dat thuis proberen na te streven en heb je vergelijk en vertrouwen, omdat men het elders en vooral ook bij jullie, ook met resultaat heeft gedaan, idee?? Succes met dank voor het goede KOIwerk, groet Paul.

Paul van Laarhoven on 25/05/2011 20:58

Dat zou leuk zijn.
We zien het wel.
bedankt.

patrick on 25/05/2011 21:33

He Luc, dus de koi die je voorbij ziet vliegen zijn de tosai?

johan on 25/05/2011 21:43

hallo luc
wat een genot om de jeugd zo door het water te zien spartelen
ziet er top uit zo
ben benieuwd wat de takigawa showa en de karashigoi doen deze zomer
zal niet mee vallen om de karashigoi uit elkaar te houden
ik hoop dat je ze volop in beeld brengt
als je ziet hoe ze er nu bij zwemmen, ben ik reuze benieuwd naar de volgende update

gerrit on 25/05/2011 22:54

Helemaal top , vooral filmpje 5 , wat een levendigheid .
Hier is het water momenteel ook groen , zelfs het filtermateriaal in de trickle is groen van de alg ( niemand is hier blij mee, behalve de koi en ik zelf ) . Buiten de vier punten die je aanhaalt Luc , is er ook een groot verschil te merken aan het gedrag van de koi zelf , totaal anders dan in een heldere vijver. Super goed bezig Luc en een geweldige collectie tosai zwemt daar.

Marcel D on 25/05/2011 23:52

@Paul...daar vraag je me wat. Moeilijk te realiseren omdat er nogal wat koi weg gaan per jaar. Mijn bestand is niet zo groot en gelukkig verkoop ik regelmatig. Bovendien ben ik niet een echte meter. Ik zal er eens over nadenken.
@Gerrit...er zitten 7 karashigoi in de vijver, waarvan 6 van Okawa en één van Takigawa. Ik herken ze aan het kleurverschil. De 6 van Okawa zijn voor dezelde klant, dus dat maakt het makkelijker.
@Marcel...het gedrag in groen water is totaal anders. De vissen zijn veel rustiger, ontspannen zich, en stralen veel meer geluk uit.

luc on 26/05/2011 07:31

Hoi Ben en Luc,

Wat zorgt dan nu precies voor de huidkwaliteit. Jullie praten over groen water, maar jullie praten ook over algen. De grote binnenvijver van Momotaro oogt op de vele filmpjes die ik op youtube zie altijd kraakhelder. Ik zie echter wel de planten groeien in de filters, dus ook alg waarschijnlijk. Maar zijn groen water en alg aan de wand eigenlijk dan niet 2 verschillende dingen, ook al zijn het beide vormen van alg, voor de ontwikkeling van de koi?

Groetjes
Jan

Jan on 26/05/2011 08:53

Jan, ik raad je aan dit prachtig geschreven stuk van Rini Groothuis nog eens opnieuw te lezen: Een ballade voor de algen, dat begint als volgt:

Wie thuis in zijn koivijver algen ziet groeien, realiseert zich waarschijnlijk niet hoe waardevol deze groene planten kunnen zijn. Immers, de meeste koihobbyisten zijn algen liever kwijt dan rijk. Maar is dat terecht? Een dilemma dient zich aan...

WONDER DER NATUUR
Algen zijn de basis van de voedselketen in zee- en zoet water. Ze dienen als voedsel voor dierlijk plankton, dat weer dient als voedsel voor vissen. Ze bevatten de hoogste dosis bladgroen in de natuur. Koi eten graag algen, we zien ze maar al te vaak aan de wanden grazen. Wist u dat koi hun Omega 3 vetzuren uit algen halen?

Algen zijn een constante bron van hoogwaardige eiwitten, mineralen en vitamines en bevatten alle door koi benodigde aminozuren. We stoppen zelfs extra spirulina en chlorella in koivoer. Wat heet: we eten zelf algenpilletjes als supplement op onze voeding!

Stop een koi in een algenrijke vijver en haal hem er een half jaar later weer uit: zijn schubben glimmen als een pas gepoetste auto en zijn kleuren zijn zo diep als de verf van Chagal.


Dit prachtig stuk dateert al van juli 2008...


luc on 27/05/2011 07:58

Hoi Luc,

Zoals je zelf al geschreven hebt lees ik veel, dus ook dit stukje ken ik. Ik mag de stijl van schrijven heel graag en heb zijn boek inmiddels ook al lang weer gelezen, zit te wachten op deel 2 ;-)

Er worden echter harde stelling op tafel gegooid die mij niet geheel reeel lijken. VOlgens mij zijn er in Engeland genoeg voorbeelden te zien waaruit blijkt dat het toch anders kan.

In ieder geval veel succes met de erwtensoep...

Groetjes
Jan

Jan on 27/05/2011 10:02

Uit je antwoord kan ik afleiden dat je vermoedelijk met RO te maken hebt, of Reversed Osmose ? Ik heb dit onderwerp bewust nog niet aangekaart, omdat ik er te weinig info en ervaring mee heb. Ik weet dat er bepaalde mensen zijn die zeggen dat het wel kan. Ik kan er niets tegenin brengen...het kan.

Ik ben ook niet tegen vooruitgang, maar laat ons zeggen dat ik meer van het natuurlijke gevoel hou, en me moeilijk kan voorstellen dat je in een klinisch gezuiverde vijver, hetzelfde resultaat kan bereiken, laat staan dat de koi zich gelukkig voelen.

Als ik nu in de groene erwtensoep kijk, zoals je het mooi noemt, zie ik ontspannen vissen zwemmen, waarvan ik duidelijk het verschil zie tussen zenuwachtige wegschietende vissen in een zuivere vijver.

Nogmaals, ik spreek enkel uit eigen ervaring en ben niet tegen nieuwe systemen, maar ik blijf nu eenmaal bij mijn instelling en mijn systemen...

luc on 27/05/2011 13:23

Als je de TDS in de mudponds in Japan bekijkt dan komen ze daar met hun RO natuurlijk het meest mee in de buurt. Alleen ontbreekt dan nog het "natuurlijke" van de mudponds.

Dirk on 28/05/2011 07:05

Mooie filmpjes, het is een genot om ze rond zien te spartelen.
Hopelijk komt mijn eigen koike(1103014) ook nog een keer in beeld.
Je bent toch nieuwsgierig hoe je koi zich ontwikkeld, wat dat betreft duurt het toch wel lang tot oktober, dat je je koi krijgt.

Michel on 28/05/2011 18:56

Beste Luc,

Erwtensoep was geen verkeerd bedoelde reactie. Had dit beter moeten nuanceren.
Ik ben voor de ontwikkeling van vissen ook voorstander van groen water. Alleen zijn er meerdere manieren om vissen te kunnen laten ontwikkelen op een goede manier die vruchten afwerpt. Zoals ik aanhaalde zijn in Engeland daar genoeg voorbeelden van bekend. Inderdaad osmose omdat het in Engeland daar bijna een must is. In dit klinisch gezuiverde water worden resultaten gehaald die uitstekend te noemen zijn. Resultaten die eigenlijk aangeven dat de koi zich happy voelen, anders zouden ze deze resultaten niet halen.

Ik wens je in ieder geval veel succes en laat ons de resultaten zien. De enige manier om je "gelijk" te halen.

Groeten
Jan

Jan on 30/05/2011 09:50

Dag jan, heb het ook niet verkeerd opgevat hoor. Wat betreft England. Het water is schijnbaar veel slechter dan hier en is osmose misschien een oplossing. Ik blijf echter sceptisch tegenover dit systeem omdat de tijd de kleuren niet kunnen redden als ze in klinisch zuiver water rondzwemmen.

Ik heb mijn vissen bewust buiten zwemmen, en je weet net als ik dat het veel makkelijker is vissen binnen te laten rondzwemmen. Buiten heeft het toch net meer die aandacht nodig om alles in orde te houden.

Ondertussen heb ik de BIO UV iets te lang op laten staan, en zijn mijn zweefalgjes zo goed als verdwenen. Wat een zonde...

luc on 30/05/2011 11:23

Hallo Luc,

Hoe gaat het met de vissen in de groeivijver?

Groeten,

Ronald,

ronald on 06/06/2011 19:55