Voorbereidingen All Japan Show.

Voorbereidingen All Japan Show.Adam is de grote werkkracht bij Momotaro. Hier zie je hem bij het uitladen van de koi die naar de All Japan show vertrekken.

Onder deze koi toch weer een karashigoi van 105 cm. Op film zie je dat ze groot zijn, als je ze in het echt in een bowl ziet, dan beginnen je oren te flapperen.

Koi voor de all Japan show
Veilingvissen in voorbereiding
Veilingvissen in voorbereiding

Wij zullen er vermoedelijk nooit eentje bezitten, maar er naar kijken geeft toch ook altijd een kick. Op de volgende filmpjes zie je de koi die voorbestemd zijn voor de veiling volgende week. Wat ik persoonlijk opmerk, is de enorme vooruitgang de laatste jaren bij de koi van Momotaro. Een te duchten man voor de grote shows.

Wat ik vandaag ook kan laten zien, zijn 2 grootheden die ik verleden jaar heb gekocht, en die het ontzettend goed gedaan hebben zo te zien. De kohaku van Torazo en deze sandan kohaku van Isa, beiden uit de opensales van vorig jaar. Deze mail kreeg ik aan.

Hallo Luc,

Heb vandaag even een filmpje gemaakt van me vijver en wou je toch even laten weten, dat het met de vissen goed gaat die ik gekocht heb vorig jaar. Heb een filmpje geupload helaas krijg ik de formaat niet helemaal goed foutje van mij. Lucky de vis van Ben zwom er ook rond die wou niet op de film haha..

filmpje van beide kohaku

Fijne vakantie Luc...

R...

Reacties

31 reacties tot nog toe

amaai,daar zitten mooie kleppers van koi's bij,hopen dat ze mooie prijzen mogen winnen

rudy on 30/01/2012 17:51

Machtig mooie filmpjes echt kikken.

Rob on 30/01/2012 17:55

Momopowerrrrrr.........

jack on 30/01/2012 18:07

mooie body's ...
goe poeier!??

grtz, alsook aan 'Captain Stubing' :-)

LucDD on 30/01/2012 19:21

hahahahah goe poeier..... erg leuk stukje van Urbanus

Arjan on 30/01/2012 21:35

Prachtige koi, dat wel, maar waarom die witte mondmaskers? Dat intrigeert mij.

Is dat misschien omdat die gasten één of andere vorm van vreemde Japanse griep (KHV?) hebben en dus bedoeld om de overgezette koi niet mee te besmetten? Of zou het veeleer zijn om te voorkomen dat die mannen anders de gifdampen opstijgend uit de schuimende vijver mee moeten opsnuiven?
Zo te zien kieperen die Japanners toch nogal wat rotzooi in hun "voorbereidings"vijvers om de betreffende koi in topvorm te krijgen voor de grote dag. De knepen van het vak, zo noemt men dat.
Hoe ging dat bekende nummer van Pink Floyd ook al weer? "Money . . ."

Eigenlijk verbaast het mij wel dat niemand van mijn voorgangers hier in de reacties daarover gevallen is, nietwaar Jack?
Zelf hou ik het liever bij M-Power, Jack, je begrijpt wel wat ik bedoel.

En nu maar weer de kritiek over mij heen krijgen dat haast niemand van de Nederlandse lezers hier mijn reacties begrijpt. Wellicht omdat ik te dom ben om mij voor hen verstaanbaar te maken!

Martin on 31/01/2012 00:32

Beste Martin,
Mondkapjes worden Japan gedragen door mensen die hetzij verkouden zijn of een ander virus hebben waarvan ze bang zijn daar andere mensen mee te besmetten en niet zoals in het westen om zichzelf mee te besmetten.. En over de "rotzooi" die Japanners in hun vijver gooien kan ik alleen maar zeggen dat ze er best wel voor zorgen dat de koi daar geen last van zullen hebben.. En denk je echt dat in Europa dat niet gebeurt?
Ik vind het alleen wel jammer dat je het niet over de kwaliteit van de veilingvissen hebt. Als ik de filmpjes zo bekijk en dan speciaal de kohaku dan zie ik daar toch body's die veel beloven voor de toekomst! Ik zou bijna zeggen dat ze lijken op de body's van een bepaalde kweker waar jij zo van houdt! Maar daar doen we Momotaro te kort aan vind ik.
Wat je Adam in de vijvers ziet gooien is trouwens gewoon zout.. niets geheims aan hoor!

Ton on 31/01/2012 07:44

p.s. besmetten moet natuurlijk beschermen zijn!

Ton on 31/01/2012 07:48

Om over de kilo's ab zullen we maar zwijgen zeker.Waarom hebben die karpers hier zoveel problemen .Een karper is toch een heel sterke vis.

Verder super mooie visjes,wel wat klein :)

johan on 31/01/2012 10:01

Pfew wat een mooie vissen zeg! Die veilingvissen zien er ook goed uit!

Roy on 31/01/2012 13:12

@ Martin,ik krijg pijn in mijn bek van het lachen.....
Wat jij allemaal wel niet ziet in deze filmpjes,fantastisch!
Gelukkig heeft Ton het al verklaart.
En inderdaad jammer dat jouw die gigantische body's niet opvallen.
En zeker als we denken aan de kweker die zo graag roemt,en
ZEER zeker doen we Momotaro daar dan tekort!

Maar buiten dat,er gaat niets boven die M !

Gr.Jack

jack on 31/01/2012 19:10

@Jack, jij als momo-fan.

klopt het dat deze nieuwe bloedlijn werkelijk grotere koi ontwikkeld? in ieder geval in de breedte?

is dit de mako bloedlijn?

als ik mij niet vergis was het met de Bentley bloedlijn zo dat de koi eerst in de lengte groeien en uiteindelijk in de breedte.

stephan on 01/02/2012 13:41

@ Stephan, de koi voor de aankomende veiling zijn op de Showa's na alle van de mako lijn.De Showa's zijn van de Shiro lijn.
Je kan ze allemaal vinden op de Momotaro website!

En zover het lijkt brengt de Mako bloedlijn gigantische koi voort.
Vooral de Shiro Showa bloedlijn bracht prachtige koi voort maar qua lengte groei was 85 cm een hele opgave.
Dat is met de Mako bloedlijn wel verleden tijd.

Gr.Jack.

jack on 01/02/2012 15:46

Hoi Jack, over de shiro showa. Inderdaad prachtige koi, maar 85 cm toch vlot haalbaar , ook hier bij ons. Na 5j meer dan 80 cm is reeds knap voor een showa. Daarbij wetende dat ze ook nog werkte aan haar patroon, wat pas later optimaal wordt. We moeten wel leren ze tijd te geven. Na 8j 85 cm halen is toch ook fantastisch...
Helaas zeer zwak van gestel en misschien is Martin zijn bemerking nog niet zo uit de lucht gegrepen, daarbij qua prijs niet van de poes.
De Mako bloedlijn moet mijns insziens een alternatief bieden, helaas qua prijs ook niet van de poes.En al de rest blijft afwachten.
In mijn dromen dacht ik altijd dat een koi zijn 25 jaar hier wel zou halen. Ook hier, helaas,en durven aankopen uit de beste bloedlijnen, de koi die na 2j reeds 55/ 60cm + gaven..... zijn geen lang leven beschoren.
Met alles streven we om de natuur baas boven baas te zijn, ook in koiland, toch blijft het belangrijk dat alles een natuurlijk verloop kent.
Qua kweek heb ik gekweekt met 4 topvissen: momotaro's Bentleybloedlijn, Sakais Shining Rose, Wakashuryu, Yamatoya, allen 80 + cm, na 1jaar al 18/25cm wat ik geweldig vond. Na 18 maanden niet veel meer gegroeid, dus zeker geen 60 cm, wel kerngezond.
Misschien toch eens over onze hobby nadenken: wat in de genen zit komt er wel uit, al duurt het even. Laat ons dit de tijd geven zonder extra groeiprogrammas's en etc.... en we hebben vele, vele jaren plezier van onze huisdieren ( en onze geldbeugel).

willy on 01/02/2012 20:54

Hey de Willy,
wat fijn om je hier in de reacties nog eens tegen te komen, met zeer zinnige praat van een oude rot in het vak overigens. Wat ik mij wel samen met zovele anderen afvraag: ben jij nu werkelijk gestopt met de hobby, of draai je misschien nog steeds, maar dan op een laag pitje?
Voor alle duidelijkheid echter, Willy: een antwoord op mijn vraag is niet echt nodig, respect voor privacy weet je wel . . .

@ Jack en Ton,
jullie verwijten mij dat ik geen oog heb voor de geweldige body's van de Momopowerrrrrr veilingvissen, maar in de aanhef van mijn vorige reactie stond toch "Prachtige koi . . . ", en dat dekt in mijn ogen zowat alles wat betreft beoordeling van de betreffende koi.
En rechtuit gezegd, waarom zouden we er nog meer woorden aan vuil maken, het gaat tenslotte toch om veilingvissen van superkweker/groeibooster Momotaro en dus per definitie om topkwaliteit op alle beoordelingsvlakken, incl. de onbetaalbare prijzen en het "lange" leven dat deze koi doorgaans beschoren zijn . . .
Overigens zijn de filmpjes van de veilingvissen, met de nogal wazige beelden wegens het overvloedige schuim aan het wateroppervlak (enkel van het zout? laat me niet lachen Ton), hoegenaamd niet van aard om een deskundige beoordeling van de koi te geven, vandaar ook . . .

Tot mijn eigen spijt en frustratie kan ik trouwens alleen maar vaststellen dat de GC op de koishows in de lage landen de laatste jaren nooit uit het Momo-kamp gekomen is, maar wel steevast uit . . . juist ja, het kamp van die andere roemruchte kweker. Laat ons dus ophouden met het verheerlijken van die opgefokte Momopower koi, de afschrijvingskost over hun verwachte levensduur is prohibitief, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik de betere koi van die andere topkweker wel onvoorwaardelijk zou verheerlijken, laat dat duidelijk zijn.

Wat ik echter na enkele jaren in de koihobby wel weet: in plaats van 10 Momotaro koi van gemiddeld zo'n 10000 € per stuk koop ik thans wel 10 keer liever een nieuwe BMW M type ? ? ? (intussen gebeurd, want mijn 10 jaar oude M3 onlangs gunstig verkocht). En wie zal mij tegenspreken als ik zeg dat Momopowerrr ruim 10 keer overtroffen wordt door de thrill van M-Power? Begrijpe wie hier begrijpen kan.

Martin on 02/02/2012 00:40

Martin kom jij vaak in Arendonk bij Luc?

Rob on 02/02/2012 07:50

Ja Rob, ik kom er vrij geregeld op zaterdag, en niet zomaar . . .
Maar mag ik ook weten waarom je die vraag stelt?

Martin on 02/02/2012 11:57

Zomaar positieve interesse Martin,daar hoef je niets achter te zoeken.

Rob on 02/02/2012 14:06

Hoi Willy,

lange tijd niet gesproken, maar leuk om je via de reacties weer eens te lezen. is deze ervaring van "zwak gestel" een algemeen voorkomend probleem of komt dit bij specifieke kwekers voor?

Heb hier persoonlijk zelf geen echte ervaringen mee. Van beide kwekers (waar hierboven over gesuggereerd wordt) een koi zwemmen in het begin een kleine aanpassingsprobleem gehad maar nu doen beide koi het goed.

Willy, denk jij dat deze problemen specifiek kunnen ontstaan naargelang je ze langer in Japan laat zitten of is het een kwekerskwestie.

Wellicht goed om te weten i.v.m. toekomstige aankopen

stephan on 02/02/2012 14:17

Dag Stephan, graag laat ik je delen in mijn diverse ervaringen over 24 jaar koihouden, en zeker over de evolutie ( of revolutie ) van de laatste jaren in het koihouden. Maar we doen dat beter tijdens een ontmoeting, laat ons zeggen : ergens in het voorjaar, bij lentekriebels ?

willy on 02/02/2012 17:13

lijkt me een prima voorstel Willy, ik neem aan dat je nog zeer regelmatig de site van Interkoi bekijkt tegen de tijd stemmen wij in een nieuwsitem een afspraak af.

prettige avond.

stephan on 02/02/2012 17:30

Martin,je hebt helemaal gelijk.
Wat had je gedacht van een X 5 of 6,ik zou zeggen 6.
Daarbij uit de M afdeling met X drive....

En over de leverancier van GC moet je niet gefrustreerd worden hoor,
daar moet je gewoon bewonderend naar kijken!

Gr.Jack.

jack on 02/02/2012 20:35

Hoe zou het met de schipper zijn,?

Johan on 02/02/2012 21:27

In mijn ogen toch wat decadent Jack, de door jou gesuggereerde types, zeker in deze tijden van crisis, en ver boven mijn persoonlijke behoefte en budget. Niet vergeten dat ik sinds enkele jaren een simpele gepensioneerde ben uit de Belgische privésector, en dan is uw maandelijks pensioentje echt niet om over naar huis te schrijven. Heb het deze keer dan ook wat meer bescheiden gehouden, je zal wel zien vanaf medio mei of zo (geplande levering, productie in beperkte oplage . . .).

Toch ook nog dit: in de winter staat mijn kop eigenlijk helemaal niet naar koi, de hobby bezorgt mij dan hoegenaamd geen vreugde, alleen maar stress en gebibber, zeker bij dit soort vriesweer wegens het risico op vorstschade aan de installaties en het langdurig bang afwachten hoe de koi in het voorjaar van onder de afdekking te voorschijn zullen komen.
Vandaar wellicht ook mijn soms "vreemde" reacties op het koigebeuren in deze tijd van het jaar, naast het feit dat ik erken gene gemakkelijke te zijn en vaak met opzet de knuppel in het hoenderhok gooi, dit mede om wat meer leven in de brouwerij te krijgen.


Martin on 02/02/2012 23:20

De schipper Johan, ik denk dat koi momenteel zowat het allerverste van zijn zorgen zijn.
Ben toch eens benieuwd of het Middellandse Zee gebied nu gespaard zal gebleven zijn van de huidige scherpe winterprik over zowat heel Europa.
Misschien komt hij nog wel met bevroren ledematen terug . . .

Martin on 02/02/2012 23:30

@Martin, begrijp hem helemaal als volbloed BMW liefhebber. je gaat me toch niet vertellen dat je de nieuwe BMW 1 serie M coupe. dit is echt een bom van een auto.

uit een voorgaande nieuwsitem maak ik op dat je je keuze omtrent de Taniguchi gemaakt hebt.

en Martin, jij behoeft je toch niet veel zorgen te maken over de kou. je vijver verwarm je. dus nu kun je hem gecontroleerd net onder de 10 graden laten (althans zo staat het nu bij mij) en in het voorjaar kun je de temperatuur gecontroleerd verhogen zodat het niet veel temperatuur schommelingen zullen zijn. sinds ik verwarm helemaal geen problemen gekend. (even afkloppen...)

stephan on 03/02/2012 10:04

Je slaat de nagel op de kop, Stephan, ik kijk er reikhalzend naar uit.

De Taniguchi kohaku zal pas aan het einde van dit seizoen terug op het toneel verschijnen; dan kan ik nog altijd zien wat ik ermee doe.

Mijn zware warmtepomp houdt het vijverwater wonderwel op 8 à 9 graden, maar in deze extreme koude kost het natuurlijk wel veel elektriciteit.

We vertrekken nu meteen voor een verlengd weekend naar La Roche-en-Ardenne. Vandaar ook wat nervositeit omdat ik mijn vijverinstallatie, net nu met deze strenge koude, niet zelf in het oog kan houden.

Op hoop van zegen!

Martin on 03/02/2012 13:05

Toch een leuke discussie om op te volgen....
heel erg tof dat Willy weer eens een reactie geeft...gil eens wanneer je naar arendonk komt willy..dan probeer ik er ook te zijn... tof je weer eens te spreken...

wat betreft de thrill van m-power.. daar kan ik je alleen maar gelijk aan geven Martin

wat betreft de zwakte van de vissen... in de eerste jaren dat momotaro ECHT BEKEND werd... zaten er zeer zwakke series tussen zijn koi.. ik heb daarin toen ook gezegd dat ik NOOIT een momotaro zou kopen... echter is dat prima in orde nu... en zijn de vissen niets minder van gezondheid en vitaliteit dan de koi van een enkele andere kweker...

de koi van de veiling bevatten een paar echte topvissen in spe!
wat betreft de reacties van Martin... ik ken je gelukkig langer dan vandaag! Je bent iemand die graag een scherpe discussie uitlokt.. ik persoonlijk kan dat wel waarderen..je houdt zowel de dealer als de andere mensen op scherp!

Matthijs on 05/02/2012 10:20

Hoi luk hoe is het met je vissen met onze vissen gaat het priema die hebben het lekker warm hoor dat komt door onze kapen op de vijver groetjes Peter pasterkamp