Vragen aerator en zinkend voer

Vragen aerator en zinkend voerEr zijn 2 vragen die mij gesteld worden, maar waar ik eerst wat meer info over zou willen weten.

Er wordt mij regelmatig de vraag gesteld over aerators en zinkend voer. Wat betreft de aerator. Ik wil deze wel bestellen, maar ik moet die per 10 bestellen vooraleer het interessant is. Vooraleer ik er 10 bestel, wil ik er reeds 5 verkocht hebben, anders wil ik het niet doen.

Dus, wie een aerator wil bestellen, stuur me een mail. Ik kan ze bestellen in de volgende uitvoering:
28000 L. - 33000 L. - 38000 L. - 45000 liter met een verbruik van respectievelijk
115 W – 150 W – 164 W en 200 W.

De prijzen zijn: 275- 300 – 325 – 350 euro

Dan wat betreft het zinkend voer.
Velen onder ons appreciëren zinkend zomervoer. Mike van Nedkoi start een beperkte produktie op voor zinkend voer, maar ik moet het per 100 kg afnemen, en het is vrij kostelijk.
Zelf wil ik wel zinkend voer, want de koi vinden dit best, ze vinden het misschien natuurlijker. Ook is het beter om de bodem vrij te houden.

Mijn vraag:
Hebben jullie interesse om 5 of 10 kg zinkend voer te bestellen. Ik bestel pas als ik 50 kg heb verkocht. De prijs voor 5 kg is 105 euro, voor 10 kg is 200 euro.

Ik zal in de loop van volgende week kijken of ik voldoende mensen heb die interesse hebben en hou jullie op de hoogte.

Bovendien wil ik nog even een linkje doorgeven van deze filmopname, want dat zou ik nog vergeten...Dit is voor al die mensen die hun koi nog eens graag zien. Ze zijn van de binnenbakken naar de buitenbakken verhuisd. (idem temperatuur) En voor zover ik kan beoordelen doen ze het goed. Zo dadelijk krijgen ze nog Yoghurt en deze avond nog klei...



Reacties

19 reacties tot nog toe

Wat voor soort voer is dit want voor Sakai wheatgerm sinking betaal ik momenteel 220 euro voor 20 kg ?

Mike on 24/02/2011 09:21

ProBites Summer maar dan zinkend. ;)

barrykoi on 24/02/2011 09:24

Hallo Mike,
Bedoel je Sakai of gewoon Hikari wheatgerm sinking ?

willem on 24/02/2011 10:05

inderdaad barry, Probites summer zinkend...
wat andere voeders kosten weet ik niet en interesseert me ook niet...

luc on 24/02/2011 10:26

@ Willem : is Sakai voer.
@ Luc : wat andere voeders kosten zou je moeten interesseren als je het dubbele vraagt van een voer dat al redelijk hoog aangeschreven staat. Misschien kon je dan middels argumenten zeggen waarom het zoveel meer kost. Lijkt me geen verkeerde vraag, toch ?

Mike on 24/02/2011 12:22

Geen idee Mike. Ik krijg de inkoopprijs, ik reken een winstmarge en ik bereken de BTW. Voor de rest sta ik volledig achter de kwaliteit van het voer, meer kan ik er niet over zeggen.

Ik denk wel dat je een fout maakt om wheargerm zinkend voer te vergelijken met zomer zinkend voer, maar ik laat de verdere uitleg graag aan Mike over.

Trouwens, ik verkoop eigenlijk geen voer, heb er geen interesse in om te verkopen. Eigenlijk is dit een diensverlening die ik doe, niet meer, niet minder.

luc on 24/02/2011 12:41

Waarom zou een dealer moeten uitleggen waarom iets wat kost? Ik heb dat nog niet vaak zien gebeuren. Ik vind het aan de producent om uit te leggen waarom het voer gekocht zou moeten worden en aan de hobbyist om te bepalen of voer aan zijn/haar verwachtingen voldoet of niet.

Een dealer besluit een bepaald voer wel of niet ' op de plank te zetten'. Aan bepaald voer hangt dan een bepaalde prijs. Ik hoef geen uitleg over de totstandkoming van die prijs, ik besluit alleen of ik het wel of niet koop. De prijs is aan de dealer, die hanteert de vaste prijs van een producent of heeft zelf een berekening gemaakt. Ik heb daar nog nooit naar gevraagd, doe ik in de supermarkt ook niet.

Sowieso vind ik het niet echt zinvol om op deze manier merken met elkaar te vergelijken. Daar zit zoveel verschil in, dat wordt dan het spreekwoordelijke vergelijk van de appels en de peren...

Noëlle on 24/02/2011 12:45

Noelle,

Ik vind de vraag van Mike wel degelijk legitiem.

Leg jij anders maar eens uit wat in jouw geval de appel en de peer is.
Ik zit namlijk zelf ook vaak te zoeken naar redenen voor zulke gigantische prijsverschillen tussen voeders, die zijn meestal onvindbaar. Verklaringen van fabrikanten zijn voor de koiliefhebber ook altijd vaag. Immers wat heb ik aan een verlaring van bijvoorbeeld:
* we gebruikken uitsluitend verse producten
* grondstoffen worden voor menselijke consumptie gebruikt
* speciale vismelen op lage temperaturen gewonnen
* geheime premixen, spirgulina enz.

Let wel er worden (zomer)koivoeders verkocht voor meer als € 20/kg en voor € 4/kg. Dat verschil zit hem echt niet in de prijs van grondstoffen.
Als je bij deze voeders gaat kijken naar de samenstelling zijn de verschillen vaak miniem qua vetten eiwitten(RE) vezels en mineralen.

(Immers het verschil bij Albert Heijn tussen A en B merk is ook lang niet zo groot al dat bij koivoeders.)

Ik kom beroepshalve veel bij bedrijven die dezelfde grondstoffen verwerken voor humaan, die ook bij koivoeders gebruikt worden. Die grondstofkosten staan ABSOLUUT in geen verhouding tot een kilo koivoer van € 20. Neem maar van mij aan dat er in Japan niet een kweker is die prijzen betaald voor koivoer zoals wij die kennen!!
Waarom dan zo duur??? IK weet het ook niet maar denk aan:
- naambekendheid
-transportkosten
-verpakkingskosten
- teveel handelsschakels dei er allemaal aan moeten verdienen

Ook je opmerking over de uitleg van het voer door de producent ipv door de verkoper raakt wal nog kant. Ik neem aan dat je bij de aankoop van een nieuwe auto (stel een toyota) je info opvraagt bij de verkoper, of bel je naar Japan, daar zit immers de fabrikant. Volgens mij hoort de verkoper de info te vergaren bij zijn leverancier en zelf de klant te informeren en niet anders.

Dat Luc dat verkopen van voer als een soort service naar zijn klanten doet is alleen maar toe te juichen, maar dat neemt niet weg dat je daar wat info van mag vragen.

kees on 24/02/2011 14:31

Ik ga het anders zeggen. Mike van Zijl van Nedoi heeft me zojuist geantwoord dat hij deze avond een antwoord zal geven. Ik denk dat dit de fairste manier is om op te antwoorden.

Luc on 24/02/2011 15:27

Er is een koidealer in Belgie,open ,eerlijk, altijd nieuws op de site.
Doet zijn best om de handel en wandel van zijn koiwinkel eerlijk te laten overkomen naar de consument/klant.
Aan duidelijk niets te wensen,ongeacht de tijd en moeite die dit vraagt.
Iets waar vele zaken gewoon een voorbeeld aan zouden horen te nemen.
Maar de concurrenten doen dit niet,en eigenlijk hebben ze gewoon gelijk !!

Want hoe vaak deze persoon een ongeloofelijke berg dom gezeik
over zich heen krijgt verbaast me ten zeerste!
Nu is het weer de prijs van voer,en alles word weer in werking gezet om
de boel te verklaren.
Ik zou geen woord meer op die site zetten.......flauw word je ervan!

Maar mischien ligt het wel aan mij hoor! En heb ik gewoon teveel vrije tijd.

Gr.Jack


jack on 24/02/2011 19:44

Inderdaad.Als je zin hebt om het te kopen ,koop het dan .Vind je het te duur .....koop het dan niet .Moeilijk hé.Dit is toch met alles zo .Je gaat toch ook niet naar een garage met de vraag ,waarom kost die Mercedes het dubbel van die Skoda? Er zit toch in beide een stuur en een motor.

Als de verkoper een prijs vraagt,is dit zijn zaak en hoeft hij zich zeker niet te verantwoorden.
En ja die koivoeders zijn veel te duur voor wat het is,maar c'est la vie.

johan on 24/02/2011 20:29

Jack, goed lezen graag, dan pas commentaar geven !!!!!!!

Quote van mezelf:

"Dat Luc dat verkopen van voer als een soort service naar zijn klanten doet is alleen maar toe te juichen, "

kees on 24/02/2011 20:37

Vooruitlopend op de reactie van Mike van NEDKOI kan ik misschien aan sommige mensen uitlleggen hoe productie en de daaraan hangende prijzen in het werk gaan.
Ik verkoop etiketten en dat is totaal iets anders maar daar is een hoop uit te halen.
Als ik een productie moet opstarten voor zeg maar 1.000 etiketten of voor 100.000 etiketten geeft een aanzienlijk verschil in prijs per etiket. Een machine opstarten voor eender welke partij kost geld. Dit geld zit dan verdeeld over de eenheden... Dus in het geval van het voer is het duidelijk dat een aan te maken kleine partij altijd per kg. veel duurder is dan in het gevak van tonnen voer van Saki Hikari of eender wie... Daar komt dan nog bij dat het verschil tussen een full colour etiket en een blanco etiket de prijs nog veel meer uit elkaar doet gaan in vergelijking. Zo zal het ook zijn met een wheatgerm voer en een zomer voer waar meer moeite voor gedaan moet worden en waar meer en duurdere ingredienten inzitten dan een beetje graan met toebehoren....

Daarbuiten sluit ik mij helemaal aan bij Jack.... Luc doet een voorstel omdat hij daar van klanten een vraag naar heeft gehad en dan dit soort reacties krijgen.. Ik weet echt niet wat die mensen beweegt...

@Kees... als je zoveel bij productie bedrijven komt zal je vast ook wel weten hoe prijsopbouw van een product werkt... Of heb je andere redenen om hier zo te reageren? Ook je reactie op het feit dat we wachten op de uitleg van Mike snap ik totaal niet... Wat is daar in godsnaam mis mee?

Je kan ons alles vragen over koi en je krijgt antwoord.. Als je bij je Toyota dealer een auto koopt met een duur navigatie systeem erin ga je toch ook niet vragen waarom dat zo duur moet zijn terwijl je een TOMTOM voor 200 euro kunt kopen? En als je dat wel doet weet ik zeker dat ze je ook naar de fabrikant doorverwijzen..

Persoonlijk denk ik dat kwekers in Japan nog geen euro per kg.voor hun voer betalen...Want wat maakt het uit of het water in de Mudpond verkleurt? Zinkend,drijvend... het zal ze worst zijn... Als er maar voedingstoffen inzitten waar hun koi wat aan hebben... De rest halen ze wel uit de natuur...
Iedereen weer een fijne avond...

Ton on 24/02/2011 21:08

Dames, heren ook...

Even uit de losse pols.
Dit zinkende voer is een "special".
Dat wil zeggen dat het niet op grote schaal geproduceerd wordt.
Het is een extra stuk service voor bepaalde dealers die daar speciale bedoelingen mee hebben en speciale klanten voor hebben of krijgen.
Zinkend zomervoer is geen gemeengoed, evenals pastavoer. Althans niet van de kwaliteit waar we het in dit geval over hebben (FrostBites).
De reden waarom deze specials sowiezo duurder zijn als ons standaard assortiment aan voer, ligt hem in het feit dat er bij zulke kleine producties erg veel handwerk komt kijken.

Een voorbeeld:
Deze specials worden gedroogd in een kleine droogkast. Niet in een drooginrichting die 15000 kilo voer per uur kan verwerken.
Deze specials moeten met de hand gezeefd worden om stof en afwijkende korrels zo veel mogelijk te verwijderen.
Voorts nog handmatig afwegen en inpakken en jullie krijgen hopelijk een beeld van de opbouw van alleen al de productiekosten/arbeidsloon.

Over grondstoffen en de opmerkingen over de kostprijs van koivoeders heb ik al eens op een ander forum uitgelegd hoe dat zit. Daar werd de prijs van honden en kattenvoer vergeleken met visvoer. Appels met peren...
De wereldwijde productie van honden en kattenvoer staat in geen verhouding met de hoeveelheid (hoogwaardig) visvoer. Dat merk je al bij de kostprijs van grondstoffen.
Daarbij mag je honden en kattenvoer nooit vergelijken met visvoer, ook al staat er bijna hetzelfde op de analyses (eiwit, vet, vezel enz.).

Er is ook nog eens een enorm verschil in kwaliteit en prijs tussen grondstoffen geschikt voor menselijke consumptie of grondstoffen die uitsluitend bestemd zijn voor diervoeders.
Tevens speelt in vis/koivoer van goede kwaliteit ook nog de zeer dure eiwitbronnen een rol.
Eiwitten afkomstig uit het aquatisch milieu zijn erg duur vanwege vangstquota en schaarste. Dit zal alleen maar erger worden als je kijkt naar de grote opkomende economieën zoals China en India die ook nog eens een enorme vraag aan de dag leggen voor aquatische eiwitten en andere schaarse grondstoffen.

Speciaal voor Kees:
Het verschil zit hem dus wel degelijk in de prijs en kwaliteit van de gebruikte grondstoffen.
Er is vismeel en er is vismeel. Er zijn producten die door verhitting gedroogd worden of gevriesdroogd. Een enorm verschil in kwaliteit en prijs.
Menselijk versus dierlijk danwel food of feed.

Dat een producent en dealer dan ook nog wat moeten verdienen aan hun producten zal voor iedereen logisch zijn.

Let wel, ik voel me absoluut niet aangevallen en vind de meeste vragen zelf zeer begrijpelijk. Ik probeer bij deze in ieder geval inzichtelijk te maken hoe het totale kostenplaatje van in dit geval hoogwaardig koivoer is opgebouwd.

Speciaal voor Mike:
Ik ken het voer (de analyse) welke jij noemt niet, maar je mag een wheat germ voer, wat voor een heel groot deel bestaat uit goedkope tarwekiemen natuurlijk niet vergelijken met een hoogwaardig zomervoer met een Netto Eiwit Benutting van dik 70%. Voorzien van koudgeperste oliën, hoogwaardige lichaamseigen eiwitten, zuivere monmorilloniet klei, kelp, schelp en schaaldieren, voedingsgist i.p.v. biergist enz. enz.
Luc schreef het al.

Daarbij zal een koivoer uit Japan sowiezo al duurder zijn vanwege de hoge transportkosten. Ook een prijsfactor.

Ik hoop dat ik het e.e.a. heb kunnen ophelderen, maar mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn, dan verneem ik dit graag.

Groeten,

nog een Mike (NEDKOI)

Oh, even voor alle duidelijkheid alle specials zijn gebasseerd op FrostBites. Niet op ProBites.

Mike (een andere) on 24/02/2011 21:59

Bedankt voor het filmpje Luc.
Ik zie haar weer mooi zwemmen.
Laat het maar snel voorjaar worden we zijn er echt aan toe.
Vriendelijke groet

Jurian on 25/02/2011 07:08

Ik denk dat er veel op hete kolen zitten bij het bekijken van de vele filmpjes en hopen dat we snel enkele maanden ouder zijn.

johan on 25/02/2011 08:20

En dat allemaal voor een korreltje (weliswaar uitstekend) koivoer!
@ Mike (de eerste) en Kees,
waar zijn we in godsnaam toch mee bezig?

@ Mike (de andere),
Bedankt voor de uitvoerige en onderbouwde toelichting. Hopelijk hebben de critici er iets aan, al is het mij zelf nog niet zo duidelijk wat je precies bedoelt met "specials".

Martin on 25/02/2011 13:29

Met specials bedoelt mike vermoedelijk dat het "zoals" frostbites, geen standaard produkt is dat verkocht wordt, en dat eigenlijk enkel op aanvraag of verzoek wordt geproduceerd. Dat Mike zegt dat het op basis is van frostbites, geeft me nog meer voldoening.

luc on 25/02/2011 14:14