Wakana, WAKANA, de harmonieuze, de complete.

Wakana, WAKANA, de harmonieuze, de complete.Dat is de naam voor deze Yonsai Sanke van Sakai, die in April onze territoria onveiling komt maken.

In samenwerking met Hans en Joachim van t'Viske werd deze spectaculaire sanke aangekocht. Het is tijd om er even mee uit te pakken, en voor diegenen die graag een HQ film willen downloaden, dan kan dit op deze URL: WAKANA. (de link aanklikken, wachten tot er verschijnt "openen" of "opslaan", en kies dan opslaan om de film op je harde schijf te zetten en hem van daaruit te openen, want de film is bijna 50 Mb, dus het duurt veel te lang om hem te openen via de browser.

Deze Wakana is een dochter uit Shining Rose en Wakashoryu. Ze is op dit ogenblik Yonsai en meet ± 74 cm.

Meer afbeeldingen

Reacties

29 reacties tot nog toe

En wie heeft dit prachtbeest aangekocht Luc, of mogen we dat niet weten ?

frans on 05/03/2009 08:10

De kopers wensen anoniem te blijven, tenzij ze zichzelf natuurlijk via de reacties willen kenbaar maken. Maar dat is natuurlijk aan hen om te beslissen.

luc on 05/03/2009 08:12

Is mooie sanke met fraai patroon. Krijg filmpje helaas niet geopend want van de foto's krijg ik geen goed gevoel. Bij mij staat sakai voor secundair hi en als ik naar de foto's kijk.... ik weet het niet.... Als dat wegblijft is het een winnaar! Body, hi patroon en doorkomend sumi op de juiste plaatsen is perfect!

Ton on 05/03/2009 09:00

De eigenaar(s) van harte Proficiat met dit werkelijk prachtige exemplaar. Prachtig kohaku patroon, sumi op de juiste plaatsen niet te groot en een amzing body. Het is momenteel DE lijn voor sanke bij SFF samen met Big Rose en Wakashoryu. We hebben zelf onlangs een nisai aangeschaft van deze bloodline bij 't Viske en daar verwacht ik ook wel wat van. Als zij ook deze body en uitstraling krijgt als Wakana, zijn we meer dan tevreden. Topper hoor!!!

Mvg,
Ton & Ingrid

ingrid on 05/03/2009 09:38

Ton, je moet op de link klikken en dan wat geduld uitoefenen. Normaal zou het moeten gaan, maar ik zal haar ook eens in youtube uploaden, alleen dan is de kwaliteit wat minder. Het komt er in ieder geval aan.

luc on 05/03/2009 11:02

Hier is de link via You Tube: Wakana

luc on 05/03/2009 11:33

Ziet er prachtig uit op de film! Geen secundair hi te zien :-)

Ton on 05/03/2009 12:04

Je zult er heel je leven tegen aan moeten kijken zeg ,,,
wat een straf :-)
Ps ik wil ze wel voeren hoor, als dit een probleem is voor de toekomstige eigenaar
Riny

Riny D on 05/03/2009 17:11

mooie sankes zijn zeldzaam,daarom is het wel heel speciaal dat jullie deze geweldige koi hebben aangekocht. Is de sanke t.z.t nog te bewonderen in arendonk, want deze zou ik graag even live zien.

Geerard on 05/03/2009 17:52

Het kan dat ze naar Arendonk komt Geerard. Ik geef er de voorkeur aan dat ze deze bij tViske opvangen, maar ze is hier meer dan welkom. Dus afwachten is de boodschap.

luc on 05/03/2009 17:57

Wakana... prachtige naam en zeer passend. Erg harmonieuze sanke... superkoi!

Ik wens de gelukkige eigenaren heel, heel veel plezier van deze sanke... Zo'n sanke completeert je vijver absoluut!

Groet,

Noëlle on 05/03/2009 18:30

Ja ja Luc,voor mij toch echt een kohaku van Sakai na het zien van deze foto's.Eerst de showa maar is zien en dan zien we weer verder.

marco on 05/03/2009 18:56

Ik hoef hier verder geen woorden aan vuil te maken..
dit is precies de reden dat ik een sakai sanke wil...
ookal vind ik persoonlijk masami zeker net zo goed als deze...
maar om terug te komen op deze sakai..een sanke zonder woorden...echt een beauty...

Matthijs on 05/03/2009 19:22

Riny D,ik vind het geen straf om naar deze koi te moeten kijken en ik wil haar ook wel voeren:-)
groetjes Ans

Ans on 05/03/2009 20:20

Je zal wel moeten Ans....Denk ik zo....

Ton on 05/03/2009 21:36

Een prachtige sanke van een al even vermaarde topkweker, dat wel, maar smeren we mekaar (en de nieuwe eigenaars van het beestje) met al die superlatieven hier in de Reacties toch niet wat teveel stroop aan de mond? Laten we toch een beetje realistisch blijven, wetende dat de allerbeste gosanke koi van SFF niet naar Europa en zeker niet naar Vlaanderen komen. Het zelfde geldt trouwens voor Momotaro koi, dat weten we allemaal, en het is niet mijn bedoeling om met deze uitlatingen ook maar iemand te tarten of te kwetsen.

Op body en huidkwaliteit alsook het hi van deze sanke niets aan te merken, maar de spreiding/verdeling van het sumi over de body is naar mijn bescheiden mening duidelijk voor verbetering vatbaar (al vrees ik dat deze er niet meer in zit).
Het allerbelangrijkste is echter dat de nieuwe eigenaars van deze sanke haar graag zien en er nog heel veel vreugde aan beleven. En daar twijfel ik hoegenaamd niet aan. Wat omstaanders er van vinden is eigenlijk van ondergeschikt belang.

En blijkbaar kennen we nu die nieuwe eigenaars, of vergis ik mij Ton?

Martin on 06/03/2009 02:32

Weet niet zeker.. maar dat is verder niet aan mij. Ik heb mijn vermoedens...

Ton on 06/03/2009 06:14

Hoi Martin, ik denk niet dat we de nieuwe eigenaars met superlatieven overladen. Laat de beste Go Sanke maar bij SFF blijven, en nog een stel betere ook, maar laten we vooral tevreden zijn met wat we wel kunnen krijgen, en ik denk dat dit niet nix is. De spreiding van het sumi is juist bijna perfect,naar mijn bescheiden mening, en na aankomst in Europa zal dit sumi nog versterken door ons harde water. Dit Tsubi sumi (sumi dat op het wit tegen het rood aanligt) is hoogst gewaardeerd, en de sumi vlek op de schouder is ideaal. Laten we hopen dat het sumi zo blijft zoals het is, maar dat het zich nog wat bevestigt. Niet vergeten dat deze koi nog 4 jaar moet worden, en dat zij nog enkele jaren heeft om zich te verbeteren, wat zij zeker zal doen.

luc on 06/03/2009 07:48

Martin,

De discussie dat de beste Koi NIET naar hier komen, hebben we nu na jaren koihobby wel gehad. Evenzo de discussie of het een "echte" tategoi betreft of niet? Het is zoals Luc zegt, je moet tevreden zijn wat er in Europa te krijgen is aan koi en dat is zeker niet nix. Ook de kwaliteit van de koi die op Europeese shows acte de precence geeft is heel goed vooruitgegaan. Zeker als je dat afzet tegen pakweg 5 a 6 jaar terug. Tuurlijk kan je het niet vergelijken met wat er nog in Japan zwemt. Maar die kwaliteit is niet geschikt voor een modale portemonnee tenslotte. En als dat wel zo was geweest hadden ze hier ook gezwommen. Voor geld is alles te koop. De vraag naar dat soort exemplaren is maar voor een enkeling weggelegd. Maar je moet het toch met me eens zijn dat ook in Nederland en Vlaanderen de onderlaag en bovenlaag in wat er aan koi te koop is toch ook heel groot is.

Mvg,
Ingrid

Ingrid on 06/03/2009 08:58

Nog even over kwaliteit:
Jaarlijks worden er vele duizenden, honderduizenden koi gekweekt met steeds betere methodes, bloedlijnen en oyagoi en daaruit resulteert dat er steeds meer betere koi overblijven! Als we een gedeelte hiervan als tategoi willen aanduiden ben ik ervan overtuigd dat ook een gedeelte van deze koi naar Europa gaan komen. En al komen! Deze zullen inderdaad niet voor 50 euro te koop zijn maar ik ben ervan overtuigd dat ook de prijzen die daarvoor betaald moeten worden steeds reeeler worden. Ook in Japan en de rest van Azie is op een gegeven moment de vijver vol zal ik maar zeggen... Als je de tategoi van pakweg 10-15 jaar geleden vergelijkt met de huidige dan zegt dat wel genoeg denk ik. En let wel een tategoi is een koi die naar "verwachting" uit kan groeien tot de mooiste van zijn klasse. Ik ben ervan overuigd dat er in Europa koi zwemmen die zo mee kunnen doen in alle shows in Japan en daar ook prijzen kunnen pakken. Dat je deze koi niet of bijna nooit ziet heeft te maken met de eigenaren die gewoon van hun koi willen genieten zonder alle poespas en risico's van shows eromheen!
mvg
Ton

Ton on 06/03/2009 10:56

@ Luc, Ingrid en Ton,

Ik had wel gevreesd dat ik mij, met mijn uitlatingen, de "toorn" van ervaren (koi)rotten zoals jullie op de hals zou halen. Maar dat was nu net de bedoeling! Op die manier kan ik als junior koiliefhebber (zonder de pretentie er veel van af te weten) ook nog iets bijleren. Tegen jullie reacties kan ik inhoudelijk weinig of niets inbrengen, wel integendeel, maar of ze hier relevant zijn (meer bepaald m.b.t. het punt dat ik wilde maken) is een andere zaak.

Als er namelijk iets is waar ik een grondige hekel aan heb, dan is het wel aan zelfgenoegzaamheid en zelfvoldaanheid, en dat zijn nu net kenmerken die ik in de Reacties op dit forum (en ik bedoel dit in het algemeen, dus niet persoonlijk naar jullie toe) naar mijn zin iets teveel tegenkom. Elkaar (en elkaars koi) met lofbetuigingen overladen is mooi, maar dit moet echt niet de spuigaten uitlopen. Laten we hierin nuchter en realistisch blijven, dat duurt volgens mij het langst. Met alle respect, maar laat ons eerlijk wezen, ook elders in Vlaanderen zijn er kwaliteitsvolle en zeer mooie koi te vinden; Wakana is hier trouwens een mooi (maar niet het enige) bewijs van. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik Interkoi Arendonk niet hoog in het vaandel zou dragen, wel integendeel, en dit neemt bij mij nog hand over hand toe!

Er is in Vlaanderen een heel bekende koivereniging (ik hoef de naam niet te noemen) die, en ik kan het weten, momenteel erg te lijden heeft onder de hierboven genoemde negatieve kenmerken, en als het zo doorgaat dan zal deze vereniging naar mijn bescheiden mening geen lang leven meer beschoren zijn. En dit zeg ik niet zomaar; een goede verstaander behoeft geen verdere uitleg en trekt hieruit zijn conclusies.

Ziezo, meer moest mij thans niet meer van het hart (al was het weer heel wat van dit karakterbaasje). Maar ik herhaal: wat de inhoudelijke discussie betreft, gooi ik de handdoek in de ring!
Hopelijk "sans rancune" en tot ziens binnen afzienbare tijd.

Martin on 06/03/2009 23:12

Martin,

Bij mij heb je zeker geen "toorn" opgewekt met je woorden, maar je wekt nu zeker veel ????? bij mij op! Ik zal dan zeker geen goede verstaander en naief zijn, maar wat is nu precies je punt mbt. de koivereniging in Belgie..

Mvg,
Ingrid

Ingrid on 06/03/2009 23:34

Ingrid,

Als de bestuursleden van een (koi)vereniging vooral en in de eerste plaats bezig zijn om op alle mogelijke manieren elkaars lof te bezingen (onder meer in het driemaandelijks magazine van de vereniging) zonder de basis (lees: de leden) van die vereniging daarbij te betrekken, dan denk ik echt dat men verkeerd bezig is.
De zelfgenoegzaamheid druipt er gewoon van af, terwijl men de leden in de kou laat staan. Vergelijk het met een politieke partij die er zich niet meer van bewust is dat ze maar bestaat bij de gratie van haar leden.
Mijn boodschap voor het Interkoi-forum is gewoon: wij mogen niet vervallen in de zelfde zonde! Openheid, eerlijkheid, nuchterheid en realiteitszin (onder alle deelnemers) troef!

Als je komende zaterdag naar Arendonk komt (voor de verloting van de shiro showa) hoop ik met je kennis te maken en vertel ik je er meer over.

Groetjes (ook aan al de anderen),
Martin

Martin on 07/03/2009 00:49

Is het zelfgenoegzaamheid en zelfvoldaanheid of gaat het om enthousiasme voor een koi die bij velen in de smaak valt en het ventileren van de waardering voor de keuze van de nieuwe eigenaar(s)? Als het gaat om technische beoordelingen dan is er op menig koi wel wat aan te merken. Zelfs op GC's! Maar daar gaat het m.i. niet om. De mooiste koi is die welke je zelf het mooiste vindt ondanks mogelijke "technische" mankementen. Dus eigenlijk vind ik het erg mooi dat de loftrompet geblazen wordt voor deze sanke, want ze heeft gewoon veel uitstraling en ze zal (op één vis na) een formidabele blikvanger in de vijver zijn.

rini on 07/03/2009 01:55

Martin,

Vwb. de koiverenigingen dat daar bij jou "frustratie" over bestaat kan ik begrijpen, ik denk daar net zo over. Was zelf lid van 3 verenigingen, nu nog 2, maar dat wordt er nog maar 1. Dat zegt dus mi. genoeg. Ik zie daar nl. niets nieuws onder de spreekwoordelijke zon!
Maar dat je daar dit forum, waar Openheid, Eerlijkheid, Nuchterheid en Realiteitszin hoog in het vaandel staat voor gebruikt om dat te uiten, dat kan ik dus niet begrijpen!
Ik kan jammer genoeg volgende week niet bij de verloting zijn, maar zou daar graag eens met je over willen "bomen"..We komen elkaar nog wel eens tegen bij Luc.

Mvg,
Ingrid

Ingrid on 07/03/2009 08:30

amai, wat een heerlijke discussie. Dit reactiekanaal is eigenlijk geen forum, want forum zijn er al meer dan genoeg. Maar een discussie is altijd meegenomen. Martin, ik ken je nu al even, en ik denk dat je graag de lont aan het vuur steekt. Mij niet gelaten hoor. Ik wil nog even reageren over de lof afsteken over jezelf. Als je het begin van het verhaal hebt gelezen, dan praten we hier over een koi die door het Viske is geselecteerd en in samenwerking met mij is verkocht. In principe steek ik nu de lof af voor het viske, en heeft interkoi hier enkel een bemiddelende rol in gespeeld. Als je dit ter harte neemt, dan is het juist het tegenovergestelde van wat jij zegt, tenzij ik dit verkeerd zie. Ik kom open en bloot uit voor de kwaliteit die het Viske heeft aangekocht. Wie doet dit nog ?
Voorts moet ik er helaas aan toevoegen, dat ik zelden of nooit forum volg, tenzij ik ernaar gevraagd wordt, en dat ik zeker nooit geen andere handelaren volg in hun doen en laten. Al wat ik tracht te doen, ontstaat puur uit eigen kunnen en wensen. Ik heb juist een hekel aan na apers.

luc on 07/03/2009 09:28

Hai Martin,
Ook aan deze kant geen boze gezichten hoor :-) Ook ik schep er wel genoegen in op diverse fora de lont in het vat te steken ;-)
De Koi verenigingen in de lage landen dienen inderdaad eens goed te gaan samenwerken en niet een robbertje te vechten onder elkaar. Zijn allemaal egootjes (uitzonderingen die het wel goed menen daargelaten) die zich snel gekwetst voelen. Moet je eerlijk zeggen dat ik lid ben van alledrie vanwege de magazines. Maar als ik zie dat ze daar ook al kopieen worden van elkaar dan zal ook ik volgend jaar eens goed nadenken over de diverse lidmaatschappen.
mvg
Ton

Ton on 07/03/2009 10:45

@ Luc, Rini, Ingrid en Ton,

Jullie zullen mij misschien niet geloven, maar ik ben blij met jullie reacties op mijn stoute uitlatingen. Ik vind het ook fijn dat zulke dingen gewoon kunnen in de nieuwsrubriek op deze site, uiteraard met wederzijds respect voor elkaars zienswijzen en zonder dat we elkaar daarom willen "afmaken", zoals men op sommige koiforums wel eens tegenkomt.
Het is niet mijn bedoeling onze onderlinge discussie op de spits te drijven, of er een welles-nietes spelletje van te maken; daarvoor ga ik mijn sympathie voor heel het Interkoi gebeuren nu ook weer niet op het spel zetten. Daarom zet ik hier voorlopig een punt achter de discussie. We zullen in de (nabije) toekomst nog wel voldoende gelegenheid krijgen om in Arendonk één en ander bij een bakje koffie verder uit te praten. Waarbij ik vurig hoop om ook met Ingrid en Ton eens kennis te mogen maken.

Ook al zullen onderlinge meningsverschillen allicht blijven bestaan (dat is nu eenmaal zo bij karakterkoppen die wij allen zijn), geestesgenoten zullen we hopelijk en vermoedelijk wel blijven. En juist daarin ligt voor mij (en hopelijk ook voor jullie) een bron van vreugde verscholen!

Groetjes aan jullie allen,
Martin

Ma on 09/03/2009 02:07

Martin,

onderlinge meningsverschillen zijn zeer leerzaam als ze maar met wederzijds respect gevoerd worden en dat mankeer er hier zeker niet aan. Er zal zich zeker een moment voordoen waar we dit onderwerp kunnen voortzetten. We hopen je zeker eens te treffen en dan gaan we verder waar we gebleven zijn, maar dan inderdaad onder het genot van een bakkie koffie..We hebben tenslotte allen dezelfde liefde voor de koi..dus dat komt helemaal goed.

Mvg,
Ton & Ingrid

Ingrid on 09/03/2009 16:39