We hebben er veel verftrouwen in.

We hebben er veel verftrouwen in.Nog 29 azukari's zijn gisteren naar hun winterverblijf vertrokken. Na alle koi gefotografeerd te hebben en gemeten, was het zover.

De eerste 21 hadden verleden week de weg vrijgemaakt, en nu kwam de rest aan de beurt. In totaal zijn er nu 50 tosai in de azukari vijver op ± 50 m³. De 2 azukari koi die nog bij Rini zwemmen zullen in de loop van deze week nog overgebracht worden.

De vijver zal vanaf volgende week opgewarmd worden naar 23°, voorlopig de door ons gewenste temperatuur. Rini en ik hebben er nog serieus over nagedacht wat de ideale temperatuur is om koi het best te laten ontwikkelen, maar we zijn er nog niet uit. Verder onderzoek door Rini zal bepalen wat we gaan doen.

De gemiddelde groei tijdens de zomer was niet slecht, alhoewel ook niet spectaculair te noemen. Een gemiddelde van 5 cm kunnen we als maatstaf aannemen, met wat uitschieters van 8 cm, buiten de veilingvissen die in februari aangekocht werden (7 stuks). Deze zijn van ± 33 naar ± 50 cm gegroeid en maken een spectaculaire ontwikkeling door. Een van deze koi ziet er op dit moment reeds uit als een echte nisai. Niet alleen is zijn lengte 49 cm, maar zijn body is gewoon niet te schatten. Je ziet haar op één van de foto's als de koi in scholen zwemmen. Het is de koi met een speervormige tekenig op het hoofd. Hou deze in het oog, ik verwacht deze boven de 60 cm volgend voorjaar.

De azukari vijver gaf ons een geweldig goed gevoel en we hebben er dan ook alle vertrouwen in dat het goed gaat. Het water zag er perfect uit. Een prachtige groene tint en toch helder water. Per week wordt telkens 15% ververst en dit 4 maal, zodat 60% per week waterverversing uitgevoerd wordt. We bouwen het voedersysteem langzaam op naar 3%, maar wel afhankelijk naar het gedrag van de koi.

De waterwaardes waren bijna top. Ammoniak en nitriet niet aanwezig, nitraat nog iets aan de hoge kant, tussen de 15-20 mg. GH was 8 en de KH was 3, deze zou nog naar de 5 moeten gaan om beter te bufferen. Met andere woorden, ideale omstandigheden, en onze verwachtingen liggen dan ook zeer hoog, laat ons hopen niet te hoog.

Ik was eerst niet zo onder de indruk van een glaswand in de vijver, maar ik was nu toch wel echt gecharmeerd om de koi zo voorbij te zien zwemmen. Indrukwekkend hoor, die hoge ruggen, witte lijven met rood en zwart. Zo zie je maar dat je niet te snel vooroordelen moet hebben.

Aan al diegenen onder U die eigenaar geworden zijn van een azukari...wij zijn benieuwd naar het resultaat. We houden u in ieder geval opde hoogte.

Meer afbeeldingen

Reacties

14 reacties tot nog toe

Hoi
DAt ziet er goed uit mooie fotos door het raam.
Dan kun je de pensen ook goed zien.
Ik ben benieuwd naar de groei resultaten.
We houden het in de gaten.
Groetjes

Jurian on 08/09/2009 09:57

Als je er zo'n "verftrouwen" in hebt, Luc, betekent dat dan dat je de azukari koi ook gaat "bijverf(v)en", en dit om ze niet alleen op temperatuur maar ook op kleur te houden :-) :-) ?

Waarop is de beslissing van 60% waterverversing per week gebaseerd? Ik neem aan op de hoge bezettingsgraad (1koi per m³) en het volgens jullie nog te hoge nitraatgehalte van 15-20 mg (is toch niet overdreven, zal volgens mij moeilijk lager kunnen).
Ik vind die 60% toch wel erg veel en bovendien niet zonder gevaar (zoiets als nieuwe vijver syndroom, verhoogde kans op witte stip); of wuiven jullie deze kritiek met andere argumenten weg? Volgens mij zou 30% per week ook al ruim voldoende zijn, of heb ik het verkeerd voor?

Martin on 08/09/2009 10:18

We zullen alleen Probites gebruiken voor deze vijver. Helaas behoort Frostbites niet tot de mogelijkheden.Speciaal kleurvoer wordt absoluut niet gebruikt, tenzij we een andere stelling in gaan nemen. Verversen is langzaam en gespreid over een week.

luc on 08/09/2009 10:55

De hoge waterverversing, Martin, is vooral bedoeld om elke vorm van afvalstof zo snel mogelijk uit het water te verwijderen en daardoor de groei extra te stimuleren. Zoals onderzoeken in Oostenrijk hebben aangetoond, kun je vissen in aquaria net zo groot laten groeien als het aquarium zelf, door continu water te blijven verversen. We zullen het project op de voet blijven volgen en waar nodig bijstellen. Zoals Luc al meldde, is de watertemperatuur nog een punt van aandacht. Gekozen is voor 23 graden, hoewel ikzelf opteer voor maximaal 20 graden. Dat heeft dan weer te maken met het hogere energieverbruik van de visjes bij hogere watertemperaturen (tot een bepaalde limiet). Mijn redenering is, dat karpers vooral in de herfstmaanden bij watertemperaturen van 16 tot 20 graden een hoge omslag hebben van voer in spierweefsel, mede doordat ze minder energie verbruiken, maar zeker niet minder gaan eten, al heeft dat ook weer met de biologische klok te maken. Al met al wordt het zeker een leerzaam traject.

rini on 08/09/2009 11:21

Ja Rini, ik deel je mening , en dit ook uit jaren ervaring. De temperatuur tussen 18-20° is ideaal. Zowel naar groei als naar opslaan van de winterreserves ( wat bij deze temperaturen een automatische reflex is), eten ze veel meer gespreid over langere duurtijden.Ik geef hier tussen 7u30 - 9u30 en 17u30 - 20u30; en ze kunnen best wat hebben hoor. Bij de dagdagelijkse verversing van de bodem zie je een perfecte vertering van al dat voedsel.

willy on 08/09/2009 14:07

interessant, projectje om te volgen. het beste voor de vissen is stabiel water, haal je door het vele waterverversen deze stabiliteit er niet uit? ondanks het gelijkmatige verversen?

hou ons op de hoogte.

stephan on 08/09/2009 17:55

@ Willy,

Als ik het goed begrijp krijgen uw koi dus 's morgens al vrij vroeg - wanneer die van mij (en ik zelf) nog maar amper wakker zijn - een stevig (en gevarieerd?) ontbijt en 's avonds een bourgondische viergangenmenu te verorberen. Waarom dan geen middagmaal of geen vieruurtje, m.a.w. waarom die geconcentreerde voederbeurten in de ochtend en in de (voor)avond?
Ik dacht, en daar ben ik als koiliefhebber zeker niet alleen in, dat het voor de vertering en de groei van de koi veel beter is meermaals per dag kleinere hoeveelheden te geven.

En dan nog een bijkomende vraag: hoe kan jij zo zeker zijn van een perfecte vertering van al dat voer, gezien je recentelijk in de Reacties nog geschreven hebt dat uw vijverwater lekker groen is, ja zelfs in die mate dat je de koi enkel kan zien tijdens het voeren. Laat uw vijverinstallatie dan toe dat je dit ondanks het groene water toch op één of andere wijze kan waarnemen?
Ik mag toch aannemen dat het hier twee keer om dezelfde Willy (uit Houthalen) gaat, of zit ik fout?

Martin on 08/09/2009 19:16

Ja Martin, ik ben er maar ene.
Dat de koi slechts tweemaal gevoerd worden heeft te maken met mijn verleden als visser. 's middags vingen we geen knijt, de vis beet niet echt. Maar in de morgen en 's avonds des te beter.Daarbij hebben koi van een bepaalde leeftijd en grootte een ander eetritueel als de tossai of nissai. Majestueus glijden ze door het water en permitteren zich nu en dan een lekkere korrel. Wat betreft de hoeveelheid aan korrels( gram per vis) ga ik nu niet uitweiden, daar heb ik mijn visie al eens over geventileerd. Dat jij om 7u30 nog niet wakker bent ( foei , foei ,foei.... wat is het toch fantastisch buiten) is een, maar je koivriendjes zijn het wel hoor!!!!!!( wat hadden we vroeger rond deze al gevangen hé Rini)
Dagdagelijks sluis ik de volledige bodem ( dus de hele lengte) af. Via een aparte overloopkamer pomp ik dit water naar de riolering. Ik heb dus direct zicht op al de afval die afgevoerd wordt, en ook als dit wat groen is. Per dag wordt zo een 2000lt water ververst. En je ziet duidelijk verschil in kwaliteit van voer, en ook in de opname door onze koikes.

willy on 08/09/2009 21:33

Een goede vertering van voedsel kun je aan een aantal zaken zien.
De ontlasting zelf op de bodem, zeefbocht, vortex enz.
Goede ontlasting zinkt en is egaal van kleur.
Heeft bij voorkeur een wat tandpasta-achtige substantie.
Goede ontlasting mag niet drijven, niet slijmerig zijn, geen klonters vertonen en heeft ook een gelijkmatige fijne substantie.

Goede vertering van voer is dus ook aan de ontlasting te zien.
Slechte vertering uit zich vaak als schuim op het water (onverteerde eiwitten), drijvende ontlasting, slijmerige ontlasting en als topper... ontlasting waar zelfs nog onverteerde voedseldelen in zitten.
Goede vertering uit zich ook in goede groei.

Verder ben ik ook voorstander van meerdere kleine voerbeurten over een etmaal. Zeker 's avonds en zelfs 's nachts wordt voer zeer goed opgenomen (rust in en rondom de vijver) en verteerd.
Karpers in het wild vinden doorgaans (boiliebergen niet meegerekend) kleine hoeveelheden natuurlijk voedsel en moeten daar flink voor fourageren en rondzwemmen om aan hun kostje te komen.
In de warme zomermaanden zijn karpers het grootste gedeelte van een etmaal bezig met voedel zoeken. Vooropgesteld dat het zuurstofgehalte in het water voldoende is.
Zuurstofgehalte in het (warme) water is dus een cruciale factor in goede groei en optimale voedselopname.
Bij een te laag zuurstofgehalte zal onze koi (en karpers) de spaarzame zuurstof eerder aanwenden voor overleving, dan voor het energieverslindende en zuurstofverslindende opnemen, verwerken en verteren van voedsel.
Dit is ook de reden waarom er op warme zomerdagen overdag vaak slecht gevangen wordt en in de avond en nacht juist weer goed vanwege het hogere zuurstofgehalte.

Thoughts from a simple koi keeper...

Mike

Mike on 08/09/2009 23:37

Although thoughts that can count, Mike, . . ., which I can highly appreciate, just like your speeches on premium koi food that I witnessed in the past.
My experience this summer: most of them like Probites, all of them do like and even prefer Frostbites. How would that come??

Martin on 09/09/2009 00:26

Rini,

16 tot 20 graden is zeer goed mogelijk alleen moet het voerregime hierop worden aangepast. Deze is beduidend anders dan bij 23 graden. Als de temperaturen te laag zijn en er wordt overvoerd dan vind er meer vetopslag plaats. Het is de vraag of dit wel gewenst is. Dit heeft dan ook zijn weerslag op de lengtegroei.

Luc,

Om de Kh naar 5 te verhogen zou ik laten afhangen van de stabiliteit van de Ph.
Persoonlijk prefereer ik eerder een kh van 3 dan 5, hoe lager de totale hardheid is van het water des te beter de lengtegroei is. Ik neem aan dat de betreffende vijver dadelijk wordt afgeschermt van externe factoren waardoor met regelmatige controle een lagere Kh best verantwoord is. Daarnaast geven de vele waterwissels waarschijnlijk ook de nodige aanvulling.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke visie maar ik wilde deze u niet onthouden.

Joop

Joop on 09/09/2009 10:28

Joop, bedankt voor je reactie. Buiten het voederen brengen wij ook veel stroming in de vijver door middel van aerators, die bij mij fantastisch werk leveren. Hierdoor is er weer meer spierontwikkeling en minder vetophoping. De vijver zal in de winter niet afgeschemd worden van externe faktoren. De vissen zwemmen ontzettend blijmoedig rond, en dat is voor mij een van de belangrijkste indicatoren.

luc on 09/09/2009 12:39

Leuk hoor al die leerzame praat.
Maar ik zie een kohaku in die bak zwemmen........
Die wil ik over een jaar nogf wel eens zien!

jack on 09/09/2009 20:30

Hallo Martin.

ProBites/Frostbites...
Ik denk dat je het het antwoord al weet of kan raden, maar voor de goede orde...
FrostBites is supervers! Direct na de productie wordt het voer ingevroren en behoudt daardoor zijn smaak, geur en voedingswaarde optimaal. Daarbij heeft FrostBites een hoger vochtgehalte en aangezien vissen in de natuur geen droog voedsel onder water vinden, gaat hun voorkeur dan ook vanzelfsprekend uit naar zacht (vochtig/nat) voer.
Vandaar mijn vrijblijvend advies in mijn lezingen dat als men de mogelijkheid heeft om droog voer even kort voor te weken, dit al veel aantrekkelijker is, beter verteerd wordt en ook smakelijker en geuriger is dan droge pellets.

Groet,

Mike

Mike on 09/09/2009 23:28