De kohaku van Willy.

De kohaku van Willy.Een laatste en ook een late update van een matsue kohaku van dit jaar, maar deze willen we je zeker niet onthouden.

Hallo beste mensen van de interkoi.
Hier een update van de kohaku uit deze topic:Ben weet ze weer uit te kiezen.

Mail van Willy
Ze doet het goed,is nog volop in ontwikkeling. Ze groeit niet zo heel hard,ik schat12 cm dit jaar maar daar maak ik me geen zorgen over. Verder blijft ze de echt goede kwaliteit beni en shiroji houden en de body word beter.

Dag Willy, bedankt voor de update. 12 cm blijft nog altijd 2 cm per maand. Dit is geen record, hoeft ook geen record te zijn, maar is in onze wateren toch niet onverdienstelijk.


Meer afbeeldingen

Reacties

21 reacties tot nog toe

Hoi Willy,

12 cm is inderdaad niet zo bijzonder voor een tosai in 1 jaar naar nisai, maar de huidkwaliteit ziet er top uit, spat van het scherm af werkelijk. In body is ze zeer zeker toegenomen. De bouw komt op mij wat gedrongen over, kan aan de foto liggen of het ontbreken van Ojime voor de staart. Heb je genoeg stroming in de vijver? , is zeer belangrijk voor de groei en het ontwikkelen van spiermassa

Met welke lengte heb je deze aangekocht? Wellicht haalt ze haar groei volgend jaar in met een betere zomer!

Veel geluk ermee..
groet,
Ingrid

Ingrid on 05/12/2008 15:53

Hoi Ingrid.
De kohaku was bij aankoop op 13-10-2007 28 cm groot
De laatste meting was op 20-09-2008 40cm.
Dus 12 cm op nog geen 11 maanden is zeker niet slecht voor een onverwarmde vijver
Gedrongen is ze niet ,het komt door de afwezigheid van shiroji in het odome en ja ik weet het het is een minpuntje.maar de pluspunten van deze Matsue o a de huidkwaliteit hebben me toch doen besluiten deze koi aan te kopen en tot heden heb ik hier geen spijt van.

Groetjes.
Wil.

Willy on 05/12/2008 16:10

hoi willy .
ziet er vooralsnog goed uit .
maak je om de groei geen zorgen want een koi snel laten groeien is niet het moeilijkste .maar aan het groeien houden en de huidkwaliteit behouden is een stuk moeilijker .ik zie in het beni wat lichtere vlekjes is dit bedrog op de foto of is dit werkelijk zo .
groetjes Ben. en hopelijk binnen kort weer tot ziens .ook groetjes aan kazoeko zal wel verkeerd geschreven zijn maar goed .

Ben Doorakkers on 05/12/2008 16:25

Willy,

Het is niet als negatief commentaar bedoeld, maar over Matsue met de Sensuke bloodlines wordt wel gezegd dat ze net zo'n grote groei kunnen hebben als SFF of Momotaro en 40 cm voor een nisai al heeft die gezeten in een onverwarmde vijver in de zomer vind ik toch wel tegenvallen voor een kohaku van deze kweker, ongeacht de huidkwaliteit. Grote groei en huidkwaliteit moeten koi van deze kweker aan kunnen.
En Ben jij weet ook dat bij een grote groei de huidkwaliteit hand in hand kan gaan!
groet.

Ingrid on 05/12/2008 16:40

hoi Ingrid .
wat je zegt is een waarheid als een koe en is geen speld tussen te krijgen .
maar wat nogal eens vergeten word is dat er voldoende koiliefhebbers zijn die een koi aankopen met een iets kleinere beurs .als deze zo,n koi dan uit laten groeien tot 70 + met een goede huidkwaliteit dan zijn deze ziels gelukkig .deze groep is veel groter dan de groep die jumbo tosai en nissai aankoopt die zowel een enorme groei hebben + een huidkwaliteit die dit aankan en dus met het bijbehorende prijskaartje .bijde is nog goed nog fout .
maar heeft bij de voorselectie van de kweker een wel een heel groot verschil .namelijk welke de snele groeiers zijn en erg groot kunnen worden en het trapje daar onder .dit is natuurlijk in de prijs terug te vinden .
zo word al snel gezegd sakai momotaro matsue dat zijn supergroeiers en zo word er een hype gecreërd.maar niets van al dit is waar . want al deze kwekers hebben zeer veel koi die gewoon normaal groeien en die worden voor heel andere bedragen aangeboden dan hun voorgesorteerde jumbo tosai en nisai .om dan even terug te komen op de kohaku van willie deze was bij aankoop 28 cm als tosai matsue heeft ze als tosai ook op 40 cm zo groot is die van willie nu .wat ik dus duidelijk wil maken is dat als we wat meer info over de koi hadden van de aankoop zoals in welke categorie valt deze 0 tot 500 euro of 500 tot 1000 euro enzovoort dan is het makkelijker te beoordelen of een koiliefhebber groei heeft behaalt die goed is te noemen of minder .nu is het natuurlijk normaal dat een eigenaar van een koi niet het aankoopbedrag op en site zet .daarom zal het altijd moeilijk blijven om een goed oordeel te geven .ik heb dit stukje alleen neergezet omdat dikwijls de verhoudingen anders zijn dan ze lijken en wat dan voor de een normaal is of zelfs magertjes is voor de ander een top prestatie .

groetjes Ben

Ben Doorakkers on 05/12/2008 17:41

Hoi Ingrid.
Ik kan me wel vinden in je commentaar maar ik verwacht nog wel een groei sprintje van deze koi.
Ik heb andere koi in de vijver die harder groeien zoals een Isa showa die op 1 jaar 22 cm pakt.
Vaak zie je toch dat de groei niet gestaag gaat maar in tussen sprintjes .de oorzaak daarvan is me vooralsnog onduidelijk.

Ben
Ze heeft een licht plekje op de kop wat volgens mij een kleine beschadiging is.
Komt goed.
Voor de rest zit ze echt prima in het beni.
De groetjes aan Rini en aan Ben junior.
En het is niet kazoeko of bazoeko maar gewoon Kazuko. :)

willy on 05/12/2008 17:52

Ben, ik kon het niet beter verwoorden. Dit is de realiteit.
Maar in beide gevallen kan de koiliefhebber evenveel genieten, en daar gaat het om.

willy on 05/12/2008 17:55

ik vind het echt een fantastische kohaku!
vooral updates blijven posten..
en wat betreft het verhaal van Ben,
duidelijker dan dat kan je het niet maken...!

Matthijs on 05/12/2008 17:59

Ik heb mijn naam maar ff aangepast om verwarring te voorkomen.de reactie:
Ben, ik kon het niet beter verwoorden. Dit is de realiteit.
Maar in beide gevallen kan de koiliefhebber evenveel genieten, en daar gaat het om

Is niet van mij (Willy die de matsue kohaku geplaatst heeft)
Maar ook ik moet Ben gelijk geven in wat hij schrijft.

Willy koieagle on 05/12/2008 18:00

Ben
ben het gedeeltelijk met je eens, het is niet zo dat als je in een lager budget koi koopt dat je dan concesies moet doen, of groei of huidkwaliteit?. Ook in een lager budget kan je tosai aanschaffen die EN goed groeien EN een goede huidkwaliteit kunnen hebben. Maar dat weet jij ook wel. En als ze beiden hebben worden ze inderdaad duurder. Logisch..
Er worden tenslotte ook tosai aangeboden die snel groeien, maar geen goede huidkwaliteit hebben. Een goede kweker die goed selecteert moet ook zijn snelle groeiers zonder goede huidkwaliteit in de juiste prijs zetten. Ik wilde alleen maar aangeven dat beiden mogelijk is ongeacht in welk budget je shopt.
Het woord Jumbo voor tosai en nisai vind ik zowiezo slecht gekozen, het zijn gewoon tosai of nisai die in een bep.kweek nu eenmaal groter zijn dan hun broertjes of zusjes uit die kweek. Ik heb meer het idee dat het woord Jumbo in context bij tosai en nisai in het leven is geroepen door de commercie. Het is puur een verkoop verhaaltje mi.
Tosai van 40+ van SFF die aangeboden worden in het voorjaar worden niet door SFF als Jumbo tosai aangeboden. De enigste wat voor mij een Jumbo is, is een koi van 80+. En ook bij SFF halen bij lange na niet alle koi deze maat en dat geldt voor meer kwekers.

Ik weet inderdaad niet hoe duur de tosai van Willy was, is hier ook niet relevant, ik wilde dit alleen zo aangeven. Het is niet zo dat je in een bepaald budget concesies moet doen, dat is geenszins waar. Ook in een duurder budget vind je koi met een slechte huidkwaliteit. Ik heb in geen geval Willy het gevoel willen geven dat dit een "magere" groei is geweest van de kohaku.

En in welk budget je ook koi aankoopt het gaat erom dat je voor het bedrag wat je wilt uitgeven of dat nu hoog is of laag de beste koop doet en dat prijs en kwaliteit in verhouding is.

@Willy,

Ik verwacht ook zeker nog een groei van je kohaku en de kans is zeker groot dat deze het volgende jaar een inhaalslag gaat maken. Maar als er een update verschijnt kan er reply komen, No Hard feelings!

Mvg,
Ingrid

Ingrid on 05/12/2008 20:00

jumbo wil niets meer zeggen dan groot .
een koi van 6 maanden die 35 cm is die is ..................
dus ik zou ook kunnen zeggen grote tosai .
is maar net welke woordspeling je verkiest te gebruiken .
je zegt het zelf al groter dan hun broertjes of zusjes .

Ben Doorakkers on 05/12/2008 20:26

Hoi Willy

Mooie matsue kohaku .
Nu had ik toch eens een vraagje aan de kenners ? ( lange vraag )
Het is geweten dat sommige koi meerdere jaren langer groeien dan andere .
Dan is deze groei van deze kohaku misschien nog lang niet zo slecht .
Kom overal zo een beetje en hoor dat de grote ( snelle groeiers ) nogal vlug doodgaan.Hier zitten ook showwinaars tussen en mooie grote kweekdieren. Ik ben van boeren afkomst en weet ook dat wij thuis het meeste problemen hadden met de dikste ,grootste en mooiste dikbillen .Is dit zo een beetje te vergelijken ? Dan heb ik liever het plezier van een 350 euro kohaku die langer leeft en maar 75 cm kan worden .Graag had ik hier wat reactie opgehad of ik het mis heb of niet .

Marcel on 05/12/2008 22:41

Goede opmerking Marcel. Persoonlijk heb ik er geen ervaring in of groei en levensverwachting iets met elkaar te maken hebben. Wel kan ik zeggen dat de echte HQ vissen makkelijker vatbaar zijn voor problemen. Het woord Jumbo Tosai duid in feite meer op de afkomst van de koi. Is ze afkomstig uit Jumbo ouders of niet, het heeft minder met grootte te maken. Een tosai van 25 cm kan net zo goed een Jumbo tosai zijn. Toch nog even vermelden dat er in onze landen niet zoveel Jumbo te zien zijn. Er wordt al vlug over een Jumbo gesproken als de vissen 70-75 cm zijn, maar de echte Jumbo staan minder op het menu. Is dit nu beter of slechter ? Geen van beiden. Een koi van 50 cm kan net zo mooi zijn als een Jumbo van 85 cm, maar wij worden toch zo vaak overweldigd als we die slagschepen zien rondzwemmen. Het enige waar ik bijna 100% zeker van ben, is dat er bijna niemand een Jumbo kan toveren uit eender welke koi, zij het gewone, zij het uit Jumbo afstamming hier in onze landen. De omstandigheden hier zijn er niet voor geschikt, tenzij men over speciale huisvestiginsmogelijkheden beschikt. Men is al blij als de koi hier tot 75 cm doorgroeit. Trouwens de Matsue van Willy is een Jumbo Tosai uit de Sensuke bloedlijn. Ik herinner me nog dat ze aangekocht werd door Willy in samenspraak met Ben. Dit waren trouwens de eerste lichting tosai van Matsue die door mij aangekocht werden, toen nog in de kleine bakken (nu q-bakken) opgevangen. Hier zaten prachtexemplaren bij.



luc on 06/12/2008 07:20

Absoluut waar Luc.
Zoals je nog wel weet heb ik er ook 1 van rondzwemmen en die meet nu toch al 45 cm. en een body en huidkwaliteit om te zoenen. Patroon is toch iets persoonlijks maar dat heb ik al vaker gezegd. Nu heeft de mijne het voordeel (nou ja voordeel...) gehad de vorige winter verwarmd te hebben doorgebracht gedwongen door toenmalige omstandigheden. Misschien is dat de reden dat deze beter is gegroeid. Maar Willy, als jij er blij mee bent dan is het alleen maar prachtig toch? En of hij er nu 6 of 8 jaar over doet om de 65-70 cm te halen is toch niet belangrijk.. Als hij het maar haalt :-)
mvg
Ton

ton on 06/12/2008 10:11

@ Ingrid(faber als ik het goed heb)
Zeker komen er opmerkingen na een update en no hard feelings van deze kant.
Hoe je het ook wend of keert de top kwaliteit gaat altijd gepaard met een top prijs.
Mijn insteek is met beperkte geldelijke middelen toch de kleinere koi uit te selecteren die kwa body en huidkwaliteit goed zijn.
Patroon vind ik minder belangrijk.

Ook vind ik het prachtig om van verscheidene kwekers en bloedlijnen tosai op te trekken en de ontwikkeling te volgen en in kaart te brengen.
Dit om er van te leren.
Voor mij is de getoonde Matsue kohaku een juweeltje.
Geen shimis.goede huidkwaliteit.sneeuwwit shiroji.zeer zeker geen slechte body en nog voldoende ontwikkeling.
Was de odome beter geweest dan had ik denkelijk toch wat dieper in de buidel moeten tasten om deze koi aan te kopen.

Nu op dit moment is de prijs/kwaliteits verhouding van deze kohaku echt top
En diegene die schrijven dat de interkoi arendonk alleen voor de beter gesitueerde koi liefhebber koi aanbied is hierbij gelogenstraft.

willykoieagle on 06/12/2008 11:25

Voor een goed begrip: jumbo tosai worden jumbo tosai genoemd omdat ze afstammen van ouders en voorouders die groeigenen bezitten die hen tot jumbo exemplaren deden uitgroeien. Meestal wordt hiermee aan het moederdier gerefereerd. An sich zegt jumbo tosai niets over de maat van de tosai zelf. Ook jumbo tosai kan in groei achterblijven als de geërfde groeigenen in dat visje niet dominant aanwezig zijn. De kans dat ze wél aanwezig zijn is echter beduidend groter; vandaar dat ze het label jumbo tosai krijgen opgespeld; het is een kwestie van expertise van de kweker zelf en van de mate van cullen.

Marcel: de duur van de groei van vissen is sterk bloedlijnafhankelijk. Een gewone karper (cyprinus carpio) heeft de potentie om 15 jaar te groeien (lengtegroei). In principe heeft een koi dat ook, maar voorzover nu bekend zijn alleen sommige bloedlijnen van Dainichi in staat 15 jaar lang te groeien. Die groeien langzamer, maar groeien wel door. Sommige bloedlijnen van Momotaro daarentegen groeien de eerste jaren zeer snel en vertragen wanneer ze hun voedsel in spiermassa (volume) gaan omzetten.
Er is geen indicatie tot op heden dat een hoge groeisnelheid leidt tot een vroege sterfte. Dat de grote vissen de je noemt, gestorven zijn, heeft vooral te maken met de handling van de vis. Grote vissen moet je in principe met rust laten. Als ze bijv. uit het water getild worden, druk het volledige, imposante gewicht (20 kilo!?) op de organen in de buik. Dat heeft een ander effect als je een tosai of een nisai uit het water haalt. Dit soort visen wordt vaak ingezet in shows e.d. en deelname en transport zijn ware beproevingen voor deze grote vissen. Dat is een van de redenen dat ze vroeg sterven. De andere is dat ze (te) veel worden ingezet voor de kweek. De kans op beschadiging van eierengeleiders, ovaria e.d. en vervolgens op kuitverstening of het ontstaan van tumoren neemt geweldig toe.

rini on 06/12/2008 16:18

Dank voor deze duidelijke uitleg rini .

groetjes ben .

Ben Doorakkers on 06/12/2008 17:10

Bedankt voor de reacties .
Deze zijn goed en eerlijk .

Groeten
Marcel

Marcel on 06/12/2008 18:30

Nog even een toevoeging over die sterfgevallen: vrijwel alle offspring wordt tegennatuurlijk geboren en dat heeft ook zijn beslag op de ouderdieren. Via hypofyse-injecties wordt het moederdier gereed gemaakt voor het afstrijken van de eieren. Hierop reageren de eiererenleiders en het ovarium. Zou men dat niet doen dan worden de eierenleiders en ovarium zodanig beschadigd dat het ouderdier het niet overleeft. Dit is allemaal heel logisch omdat een kwekerij nu eenmaal niet kan wachten totdat een ouderdier op een natuurlijke manier klaar is om te "bevallen". De vergelijking gaat wellicht mank, maar toch zijn er ook overeenkomsten met de geboorte van een kind. Een geboorte dat kunstmatig opgewekt moet worden, herbergt meer risico's dan een bevalling waarbij moeder en kind op natuurlijke wijze naar het moment toe zijn gegroeid. Met die dikbillen (mooi woord trouwens), Marcel, zal het toch niet veel anders zijn?

rini on 06/12/2008 19:14

Willy, (achternaam weet ik niet of is het KoiEagle??)

Je vorige bewoordingen hieronder:

"Hoe je het ook wend of keert de top kwaliteit gaat altijd gepaard met een top prijs"

Is toch eigenlijk wat ik ook zeg, maar misschien op een andere manier en wat jou insteek betreft om met beperkte geldelijke middelen goede tosai aan te kopen, alhoewel ik liever voor een goede nisai of goede sansai betreft is ook de onze..dat is toch ook de sport in deze hobby?

Mvg.Ingrid

Ingrid on 07/12/2008 08:46

Hoi Ingrid.
Je keuze (en ook soms mijn keuze)voor nisai of sansai is zeker te begrijpen.
Men kan al redelijk goed zien waar de koi naar toe gaat kwa ontwikkeling

Willy koieagle on 14/12/2008 07:38