Interessant om te volgen.

Interessant om te volgen.Uit elkaar groeien of aan elkaar groeien, that's the question.

Zal het tweede patroon zich scheiden van het eerste patroon of zal dit naar elkaar toe groeien. Een mooi voorbeeld dat leerzaam zou kunnen zijn voor de toekomst.

Zijn de meningen verdeeld of staan de neuzen in dezelfde richting, wie zal het zeggen. Maakt het voor de uitstraling van de koi iets uit, of hebben jullie een voorkeur ?

Het voordeel hiervan is dat het een goede leerschool is. De koi staat reeds op enkele forum afgebeeld, en er zijn reeds meningen over verspreid. Wel is het zo dat de eigenaar van deze koi een goede vriend is, en dat het opvolgen van deze koi iets makkelijker is.

Laten we eerste de koi in goede gezondheid evolueren, en dan gaan binnen een jaartje al meer weten. Zij is in ieder geval voorlopig te bezichtigen in Arendonk.

filmpje koi van Matthijs buiten
filmpje koi van Matthijs binnen

De verkoop van de prijzige Azukari koi van Taniguchi verlopen voorspoedig. Er zijn nog slechts enkele exemplaren te koop, en wij kunnen definitief iedereen aanraden om een kans te wagen om een tosai van zeer hoge kwaliteit, op te zien groeien naar een prachtige nisai.

We hebben veel onderzoek gedaan de laatste tijd naar wat er op de markt te koop is van dit soort koi, en persoonlijk is voor ons het verschil zeer duidelijk. Het is veel geld, maar wij zijn ervan overtuigd dat het een winning evenement is.

De afspraken zijn gemaakt dat alle 20 exemplaren in Japan verblijven tot oktober. Er zijn nog 10 exemplaren te koop van de in totaal 33 geselecteerde exemplaren (13 van vorig jaar oktober en 20 van dit voorjaar.

Ik heb nog een filmpje gemaakt van de speelse tosai van Momotaro die ik voorzien heb van een half litertje botermelk. Na 2 dagen relaxen voelen ze zich al een stukje beter, en het normale speelse tosaigedrag begint nu al vormen aan te nemen. Van deze selectie zijn er reeds 28 van verkocht, en zijn er nog maar 32 over. Al de mensen die een koi van deze selectie hebben gekocht mogen zeker en vast tevreden zijn. Bekijk het zelf maar even…

Meer afbeeldingen

Reacties

22 reacties tot nog toe

Persoonlijk zou ik het mooier vinden dat het patroon breekt,maar ik denk dat het samenkomt.

Daar heb ik dan ook een vraag over.Als het samenkomt is dit dan omdat er hi bijkomt of omdat de platen verschuiven?

johan on 28/02/2011 08:04

heeft de kweker een foto van tossai? zou de oplossing vergemakkelijken. maar denk dat het iets verder dicht trekt zonder meteen een volledig patroon te worden.

ik hoop voor de eigenaar dat het open trekt. vind ik speelser en beter in balans.

arie on 28/02/2011 08:34

Op een Belgisch forum gaf ik aan dat de kans groot was dat het 1 een patroon zou worden, maar eerlijk gezegd had ik even geen rekening gehouden met haar afkomst en de plaats waar het zich bevind.
Er zijn twee redeneringen die waardoor het tezamen kan komen, de kleur van dat ene Sashi schubje geeft aan dat het pigment daar niet diep, de kans dat deze volledig inkleurt is dus groot daarnaast heeft de koi in dit gebied Maruzome kiwa en dat wil nog wel eens tussen de rondingen iets naar buiten uitvloeien. Vanaf twee kanten wordt het dus beinvloed.
Daarin tegen zijn er ook wel 2 redeneringen die het omgekeerde zouden kunnen bewerkstelligen, zo is daar eerst de bloedlijn Sensuke die redelijk bekend staat om het verloop van het Sashi, ook op deze Kohaku zie dat het Sashi echt minimaal is en voor de toekomst mooi gesetteld is.
Als twee de plaats van deze lijn namelijk de schouder, daar waar dadelijk de massa gaat komen. De patronen worden dus door de massa en het groter worden van de schubben als het ware iets uit elkaar gerukt.
Ik denk dus niet dat we met de volle 100 % kunnen zeggen wat het gaat doen, het is alleen voor Matthijs te hopen dat het uiteindelijk een van de twee gaat worden en niet half om half, wellicht zou een live ontmoeting meer zekerheid kunnen geven.

joop on 28/02/2011 09:08

hoi Johan .
de hi platen blijven gewoon op de plaats waar ze nu aanwezig zijn. De verschillen die je later zult zien, komen tot stand door het inklaren van het sashi en het opdikken van het shiroji. Als patronen aan elkaar groeien is het beni in het gebied van het sashi van die kwaliteit, dat het beni gaat opdikken en het patroon aan elkaar doet groeien. Als dit gebeurt ,spreekt men meestal van een goede kwaliteit beni. Het laatste is in mijn ogen hier het geval, waarbij ik wel de kanttekening maak, dat het niet zo hevig zal gebeuren als Luc op de foto heeft ingetekend, maar veel vloeiender. Ik verwacht dat de zijkanten verder uiteen zullen gaan en dat er in het midden een stukje aan elkaar groeit, maar veel minder dan op de ingetekende foto, zodat de toaaluitstraling veel mooier blijft.

Soms zijn er ook koi waar het kiwa ook serieus inklaart en dat kan ook patronen verder uit elkaar doen komen. Een mooi voorbeeld hiervan kun je vinden in een eerder item, onder patronen en sashi. Daar staat een showa bij die gewoon slecht kiwa had. Na het uitgroeien van de koi is het slechte kiwa veranderd in prachtig maruzome kiwa. Ook kun je op dezelfde koi zien dat er een mooie scheidingslijn is ontstaan bij 2 patronen die tegen elkaar lagen.

Daarom is het ook erg belangrijk dat je de ouderdieren kent, om een verwachtingspatroon te kunnen geven en niet in de laatste plaats, een goed samenspel en begeleiding van de kweker, want er is tenslotte niemand die beter de bloedlijnen en eigenschappen van de koi kent als de kweker zelf . ik weet wel als de kweker zijn tosai en nisai zou beoordelen zoals in onze landen meestal gebeurt vogens het boekje, dat vele van zijn koi die later prachtkoi worden, in de vuilnisbak zouden belanden .

ik zou het ook mooi vinden dat Luc de showa die ik beschrijf ,hier met 2 foto,s naast elkaar plaatst zodat iedereen de verschillen kan zien .

groetjes Ben.

ben on 28/02/2011 09:16

Ik ga verwijzen naar het artikel in zijn geheel. Onderaan het artikel staan volgens mij de foto's die Ben bedoelt.

Het zou kunnen dat de kweker nog foto's heeft als tosai, maar die moeite om erachter te komen ga ik me toch besparen.

Ik heb ondertussen een nieuwe foto geupload met een meer genuanceerd aaneengroeien van het patroon zoals Ben het vraagt.

Om op de vraag van Johan terug te komen. Je hebt zelf een tosai laten opgroeien in de groeivijver van Yamatoya. Hier is ook een artikel over geschreven omdat het hi patroon aan het voorste patroon was gegroeid. Matsue en Yamatoya kweken een beetje met dezelfde bloedlijnen. Hier kan je zelf ook veel van leren.

De zoekfunctie is helaas stuk en moet ik eerst laten nazien door Robby. Hoop dat het snel in orde komt....

luc on 28/02/2011 09:26

klopt inderdaad Luc .maar het mooiste is als je de 2 lengte foto,s naast elkaar plaatst van die showa ,dan is het prachtig om de verschillen te zien .

Ben .

ben on 28/02/2011 09:31

dat is inderdaad ongeveer zo als ik het in gedachte heb Luc .

Ben

ben on 28/02/2011 09:48

Laatste foto, is dat wat je bedoelt ? en nu ga ik de boekhouding van mijn zonen doen...

luc on 28/02/2011 09:54

dank u .

ben on 28/02/2011 10:15

ben het met ben eens.

arie on 28/02/2011 11:49

Het zou een mooi project zijn om deze tot einde dit jaar in de groeivijver te laten en dan te zien hoe de evolutie is geworden. Qua groei en body zou ik die inschatten rond 67 cm, body verbeterd, en vermits ik weet hoe goede Yamatoya van deze maat eruitkomen, een huidkwaliteit om je duimen en vingers van af te likken.

Ik moet hierbij denken aan de fantastische evolutie van de 2 yamatoya kohaku van Frans en Theo verleden jaar...

luc on 28/02/2011 13:06

Hallo Luc.

Wat verstaan den Belgen onder "botermelk" en wat doen de tosai daarmee?
Wat is volgens jou het nut hiervan?

...altijd nieuwsgierig...

Mike

Mike on 28/02/2011 14:06

botermelk is karnemelk en heeft melkzuurbacteriën. Hetzelfde als Anarex Bio of een een soort probiotica zoals PIP, maar dan stukken goedkoper.

Ik ben groot geworden met botermelk zei mijn moeder altijd, en als je mijn body bekijkt...

luc on 28/02/2011 14:51

Hoi Luc,

leuk filmpje zeg , ze zien er inderdaad lekker levendig uit.
ben benieuwd als ik de mijne kom halen bij je. zag hem alleen even niet zo snel in het filmpje:)

mark on 28/02/2011 15:33

Had jij er dan eentje Marc ?

luc on 28/02/2011 15:58

Ben, wat bedoel je precies met inklaren. Dat woord inklaren is zo niets zeggend. Is dat veranderen van kleur, wit worden, rood worden. Ik kan het niet goed bevatten.

frank on 28/02/2011 18:34

hoi frank .
met inklaren bedoel ik, dat het rode pigment aan de rand van het begin van een patroon zich dieper in de huidlagen terugtrekt en dat het wit op die plaats dikker word .zo ontstaan er mooie strakke aflijningen .

groetjes Ben.

ben on 28/02/2011 19:25

Dat is al wat duidelijker, maar mag ik nog een moeilijke vraag stellen ? Bevind het hi zich dan in de schub of in de huid. Ik veronderstel in de huid, want anders ontbreekt me dan de logica. Heb je geen bijhorende foto's.

frank on 28/02/2011 19:30

Frank .
het hi bevind zich zowel in de schub als in de huidlagen ,alleen aan de rand van het patroon zit het dieper ,sashi genaamt .ik heb geen bijbehorende foto,s ,maar op de foto,s hierboven kun je aan de rand goed zien waar het dieper zit want daar is het hi veel dunner en ligt het dieper ,eigenlijk net onder de schub .

ben.

ben on 28/02/2011 19:41

Merci voor het antwoorden op mijn vraag Ben,Luc.
Blijft enorm boeiend .

johan on 28/02/2011 20:55

@Luc. Mark heeft de Kohaku bij mij gekocht..Nr 1102009

Ton on 28/02/2011 22:42

Aha karnemelk...
Wie is er niet groot mee geworden :-)

Bedankt Luc,

Mike

Mike on 28/02/2011 23:19