De vijver van Filip, deel 3

De vijver van Filip, deel 3Aan alles komt een einde, en aan de foto's te zien, zal dit werk binnen een week of 2 ook ten einde zijn.

De werken verlopen zoals de planning voorspeld had. Het polyesteren kan beginnnen, de leidingen nog aansluiten en de machinekamer in gereedheid brengen, tenslotte afwerken met de boordstenen, en het omliggende maaiveld terug netjes maken.

De pidpa (watermaatschappij BE) zal content zijn om deze vijver te vullen, en de vissen die in quarantaine zitten nu, zullen ook niet weten wat hun overkomt, als ze opnieuw in hun verblijfplaats zullen gezet worden.

En dan wordt het genieten....Ik hoop dat ze evenveel van hun nieuwe vijver genieten als hier bij mij. Prachtig werk doen de mensen van Zenkoi, dat mag ook gezegd worden. Bovendien hebben ze beloofd dat de uitleg en foto's van het filtersysteem later nog zullen volgen. De mensen zitten er nu al op te wachten.

Ondertussen gaat de boel hier ook verder, en gaan de koi één voor één naar huis. Benny kwam zijn showa van Taniguchi ophalen. Dit was zowat de grootste tosai van de selectie, nu 40 cm gemeten. Zou jij ze gekocht hebben toen ze ± 18-20 cm was?

Als je het filmpje bekijkt, zie je dan het wezenlijke verschil in de sumi partijen. Het meeste van deze partijen is opgeklaard, en het shiroji is nu van behoorlijk hoge kwaliteit, die de showa een serieuze opwaardering geven.

De vraag die ik me stel bij deze showa zijn de grijspatronen die duidelijk zichtbaar zijn. Wordt dit volledig zwart, of zal dit anders ontwikkelen. Wie het weet mag het zeggen, maar er zeker van zijn dat het allemaal zwart wordt, is volgens mij te kort door de bocht.

Misschien komen we het wel te weten, want Benny en zijn vrouw zijn al lang klanten van Interkoi, en zullen in de verre toekomst wel eens een update geven hoop ik. Vandaag beloofd het goed weer te worden, en hopelijk laat zich dat vertalen in gezellige klanten. Ik ga nog een aantal vissen bowlen en nieuwe filmpjes maken, zodat alles weer uptodate is.

Aantal unieke bezoekers 29-05-14: 715

Meer afbeeldingen

Reacties

14 reacties tot nog toe

Word een zeer fraaie vijver.
De bodem is werkelijk perfect uitgevoerd voor optimale vuilafvoer.
Zou een eigen waterput niet iets zijn Filip ?

jack on 31/05/2014 09:30

Ik kom vandaag eens kijken ,want het is veel te goed weer om binnen in de auto en koishowhallen te zitten .
En zo zie je maar hoe onvoorspelbaar een showa is met de evolutie ,maar dat kan je van veel koi zeggen want sommige koi finishen zelfs helemaal niet ! grtjs

paul on 31/05/2014 09:31

En laat je niet bang maken Filip want met zo een vijver/volume zal je niet veel moeten verversen (als je de vijver niet bomvol koi zet natuurlijk he) .

paul on 31/05/2014 09:34

Jazeker Jack,ik ben inderdaad al bezig om de nodige informatie te vergaren omtrent een waterput.Want ja Paul ze doen me wel een beetje schrik aan-;)-;)

Filip on 31/05/2014 10:28

@ filip
Geweldige mooie vijver. Nog even doorzetten en dan genieten!
Groetjes pascal

pascal on 31/05/2014 19:15

@ Filip

Boren zou ik zeggen, het goede water kan je ook binnen gebruiken.
Ik gebruik ook grondwater, heerlijk als men de kraan kan openzetten zonder een meter erop.
Een vast tarief mag je betalen als Belg voor het gebruik van grondwater, ongeacht of het goed of slecht grondwater is, het maakt hun geen bal uit, als je maar het vaste bedrag betaald.
Hoe diep moet je gaan in jullie streek ?

Marcel D on 31/05/2014 22:51

@Marcel D
Hoe diep ze moeten gaan in onze streek weet ik niet.
Zouden ze kunnen zien aan de hand van meetapparatuur hoe diep ze moeten gaan,vooraleer ze beginnen met boren? Dat vast tarief....Hoeveel mag dat dan wel zijn Marcel ?? Basisprijs voor een put,wat is dat tegenwoordig? Gr.

Filip on 01/06/2014 08:58

Filip, als je een maatschappij contacteert die prof. putten boort, dan weten die precies tot welke laag ze in jou streek moeten gaan. Dan moet je ook de waterwaardes laten controleren, maar die kennen zij.

Bij mij was de ideale diepte 218 m. en dat was precies voorspeld. De prijs voor een put zoals de mijne lag toen rond de 10 000 euro incl. de pompen etc. Het is echter al enkele jaren geleden.

Hoe dieper, hoe duurder, maar je moet er ook rekening mee houden dat het water van 220 m. diep als 14-15° warm is, wat ook een enorm voordeel is.

luc on 01/06/2014 19:29

Nog vergeten te zeggen. Je kan ook nog dit nieuwsitem lezen.

Luc on 01/06/2014 19:30

Dank Luc,weeral een stukje wijzer geworden. Ben eens nieuwsgierig hoe diep ze hier moeten gaan in de streek van Ninove. Er is toch toevallig niet iemand uit de buurt die dit weet soms??

Filip on 01/06/2014 21:36

@ Filip

Wij betalen hier nu per jaar 213 euro voor gebruik grondwater met 5 personen.
En 176 euro voor de afvoer riolering.
De ideale diepte bij Luc is 218 meter, hier 280 meter, hoe verder naar de Limburg hoe dieper die laag zit .
Dus Ninove kan best onder 200 meter zitten en prijs technisch veel beter dan hier.
Zelf zit ik niet zo diep, Lommel is bekend om zijn wit zand, wat eigenlijk een groot zandfilter is, dat geeft mooi water en daar hoef je niet zo diep voor te gaan.
Wat eerst een probleem leek, namelijk een laag ph gehalte, heb ik nu omgezet in een groot voordeel waar ik blij mee ben.
De watertemperatuur is 12 graden van mijn grondwater.
Veel succes met de put.

Marcel D on 01/06/2014 22:49

Dank u zeer voor uw uiteenzetting Marcel!!

Filip on 02/06/2014 07:57

In Brakel 32 m.

kurt on 02/06/2014 22:34

Thanks Kurt....En hoe was het met de schaapjes afgelopen zaterdag???

Filip on 03/06/2014 07:51