De vijver van Polleke.

De vijver van Polleke.Vandaag even de tijd nemen om de vijver van Polleke even in het daglicht te zetten.

Polleke is een trouwe klant van interkoi. Het zijn van die klanten waarvan je weet dat ze altijd correct en zuiver zijn, die voldoende respect betonen tegenover de dealer, kortom, klanten zoals ze allemaal zouden mogen zijn, en die je zelf ook met respect moeten behandelen.

Ik heb nu graag eventjes de tijd genomen om zijn vijver in het zonnetje te zetten. Ik zou in godsnaam niet weten welke muziek Polleke graag hoort, en ik heb er dan ook het raden naar, maar een goede oude van Tom Jones moet hij volgens mij kunnen pruimen. Zo niet, dan wil ik het zelf best nog eens graag horen. Zoals je vermoedelijk zult zien heeft Polleke een groot hart voor zijn grote meisjes, de chagoi. Deze komen niet van mij, dus kan ik er niets over vertellen....

De koi die wel van mij komen zijn de sanke van Momotaro. Paul moest enkel koi hebben die betaalbaar waren voor zijn portemonnee, en die groot zouden worden. Patroon was minder belangrijk...Toendertijd had ik enkele sanke aangekocht van Izumoryu, de sanke van 108 cm van Momotaro, en ook van de Mako sanke van Momotaro. Niet de geweldenaars qua patroon, maar wel koi met een enorme body en die duidelijk lieten zien dat ze groot zouden kunnen worden.

Ten tijde van aankoop als tosai waren ze 34 en 36 cm als ik me niet vergis. Ik schonk nog iets minder aandacht aan mijn gegevens, wat ik ondertussen wel nauwgezet probeer op te volgen. De koi waren in 2009 tosai, dus zouden ze nu 4 jaar moeten zijn. Volgens de opgave van Polleke zijn ze beiden ongeveer 75 cm, en je kan ze zien op het filmpje.

Je kan stellen dat ze waargemaakt hebben waar ze voor stonden, en binnen enkele jaartjes zullen ze zeker over de 80 cm gaan, waarna ze aan hun body kunnen gaan werken. Ik hoop ze ooit eens terug in levende lijve te zien, als was het maar om ze in een blauwe bowl te filmen, want dat zegt iets meer dan de koi in een vijver te filmen.

Een andere bekende, was de Torazo kohaku die ik vorig jaar op de opensales had aangeschaft. Een mooie sandan kohaku waar ook groeipotentie inzat. Ik kan haar niet zo goed inschatten in de vijver, maar als ik ze zo zie zwemmen, is het een aangename verschijning, en zit er de groei toch in.

Even melden dat ik nog maar 1 vijver in de pen heb om te tonen. Bij deze dus gevraagd: liefhebbers om andere mensen een kijkje te laten nemen in hun tuin met koivijver....

Polleke, fijn dat je me de filmpjes hebt gestuurd. Ik heb ze gemonteerd met enkele filmpjes van de koi toen ze aangekocht werden.

De veiling van Sakai heeft me maar 1 koi opgeleverd, maar wat voor één, een sanke van...hoe kan het ook anders...shining Rose. Blijkbaar heeft ze een ontzettende aantrekkingskracht op ons, deze oyakoi, want telkens scoren wij met haar. Hierover echter later meer.

Reacties

19 reacties tot nog toe

Hier zie, de Polle :)
Tom Jones kan 'm wel appreciëren denk ik, maar ik denk dat Paul meer voor Iron Maiden of Metallica is ;) (zegt deze metalhead op rust ;p)

Jeroen on 05/10/2012 08:11

Ik dacht, maar ben niet zeker, dat de Chagoi eigen kweek is, of was dat die andere grote ?

Jeroen on 05/10/2012 08:12

Deze man weet van aanpakken, zie je gewoon. Koivijver, filter... alles heel netjes! Koi's zijn TOP!

kurt on 05/10/2012 08:55

Wat een mooie vissen, mooie vijver, en een schitterende plantenrand.

Het blijft genieten hier !!!

Wim on 05/10/2012 10:36

ons Virginneke zou hier wel in willen zwemmen denk ik...

luc on 05/10/2012 10:40

mooie sanke gekocht luc...nr 43 is enkel wachten op sumi....al verkocht?

arie on 05/10/2012 13:55

ik vind de nieuwe sanke erg... doorzichtig
ik zie alleen een foto van een lege meetbak :-s

Jeroen on 05/10/2012 14:43

Inderdaad vind de AO niet zo mooi,misschien dat je daarom beter groen water hebt.(dan zie je een vis)

johan on 05/10/2012 14:50

Tot hiertoe niet verkocht, morgen meer erover in het nieuws, samen met de 2 andere koi die ik van de veiling heb.

luc on 05/10/2012 16:22

Goed en mooi bezig, Polleke!
Wat een kleppers van koi, vooral dan die twee sanke aangekocht bij Interkoi. Maar ook de blijkbaar in de vijver geïntegreerde plantenfilter intrigeert mij. Nog nooit problemen mee gehad? Graag indien mogelijk wat meer uitleg over de bouw en de onderhoudsmogelijkheden hiervan. Hoe groot is die t.o.v. de vijverinhoud?

@ Luc,
"Ons Virginneke . . . ", waar zou die niet mogen of willen zwemmen misschien? Geen open deuren intrappen hé! :-)

@ Jeroen,
Wie weet gaat het hier om een ghost koi? Maar dan geef ik er wel geen eurocent voor.

@ Arie,
Volledig akkoord met jou. Wat denk jij, zou het nog lang wachten zijn op het doorkomen van het sumi, ze is tenslotte al sansai en bijna 70 cm?
Wellicht een 'high risk' wissel op de toekomst, maar als het (vooral tsubo?) sumi doorkomt heb je in mijn ogen wel een formidabele moderne sanke die het laatste van zich nog niet heeft laten zien.

@ Johan,
AO staat niet in mijn woordenboek, verklaar u nader graag!

Martin on 05/10/2012 16:54

Welke 2 andere veilingvissen heb je dan nog aan de haak kunnen slaan Luc?
Ongeduld is een mooie deugd, nietwaar?

Martin on 05/10/2012 16:59

Wauw mooie tekst en ook netjes gedaan dat filmpje ,je moet er maar tijd in steken .Sorry voor de slechte kwaliteit filmpjes want het is maar een simpel cameratje .
Martin het plantenfilter is opgebouwd met plantenbakken (die zwarte van in een tuincentrum) en daarop biggenroosters en de lissen staan ook in bakken met stenen om ze vast te houden ,geen kiezel of substraat maar klinkers en kasseien .En er gaat ongeveer 18000 liters door het volume van 7000liter plantenfilter dus geen bezinksel .
De gehele achterkant ligt vol met planteneilanden met vooral waterkers (dat is het enigste wat goed groeid hier) Nitraat heb ik bijna niet en de plantenfilter loopt over in de vijver door een gemetste muur die 5cm lager is dan het wateroppervlak .
Jeroen je hebt gelijk haha .En de lichtste is eigen kweek van 80cm intussen .grtjs

polleke on 05/10/2012 19:01

Ziet er goed uit Polleke!
Koi doen het goed,net als het plantenfilter.Mooi om te zien!
Hoe meer water er doorheen hoe beter hij werkt.Waterkers en lisse,goede combinatie.

@Martin,geloof dat ik begrijp waarom uw plantenfilter is afgekoppeld...

Gr.Jack.

jack on 05/10/2012 19:36

Mooi hoor! Je vijver en vissen zien er prima uit!

Arjan on 05/10/2012 20:36

niet gepast in dit item WoW is die sanke daar word je vrolijk van.

johan frentz on 05/10/2012 21:15

prachtige vissen polleke super !

gerrit on 06/10/2012 18:00

Hey bedankt iedereen voor de positieve reacties (en bedankt de rest voor NIET de negatieve reacties haha) ,het doet goed dat we niet voor niets filmpjes doorgeven EN de luc zijne tijd erin steekt .Hier zitten echte koikichi .grtjs

polleke on 06/10/2012 20:23

Mooie vissen polleke , die zien we elk jaar graag een keer terug .
Ben benieuwd hoe jou Torazo verder ontwikkeld .

Marcel D on 06/10/2012 20:37

Heel erg mooi filmpje, maar int echt is het nog net iets mooier. :-)
Ik kijk al uit naar de volgende showa's die volgend jaar in de vijver gaan zwemmen.

Philip on 02/12/2012 15:36