De vijver van Willy.

De vijver van Willy.Wie zou een tuin zoals deze niet willen bezitten ? Ik denk dat deze op ieders verlanglijstje staat.

Na 2 jaar uit de roulatie te zijn geweest, heeft het koivirus eindelijk weer toegeslagen. Problemen met de vorige vijver hebben er toe bijgedragen dat volledig deze moest herbouwd worden, en dat nam de nodige tijd in beslag.

De nieuwe bewoners hebben ondertussen hun intrede gedaan, en eind deze maand zullen de volgende koi vertrekken. De info die Willy mij gaf over de vijver is de volgende:

De vijver is 78 kuub, diepte 2,30 meter. Per uur stroomt constant een 26 kuub door de filter. Een gedeelte van de dag wanneer de skimmer opstaat 41 kuub. De filter bestaat uit een bakki shower van 2 m. over 5 compartimenten, een beat filter van 200 cm op 60cm, (ik denk dat hier bewegend bed bedoeld wordt) een mattenfilter van 110 cm/70cm, een plantenzone met merlin, buffer voor de PH, en 100kg zeoliet naar laatste restjes amoniak of dito, een beekloop met 98% zuivere montmorriloniet vanuit de Mont Ventoux (momenteel 100 kg , moet mogelijk aangepast worden).

De volledige bodemlijn is dubbel konisch en het vuil gaat rechtsstreeks naar de riolering en niet door de filter. De beekloop geeft drie cascades naar val wat een reserve geeft aan zuurstof, aangevult met een grote venturi op de skimmer.

Een item dat voor mij ook eens ter sprake mag komen:

Iedereen wil maar dat de vijver op een uur door de filter draait: mijn vraag:
wat is de bedoeling en hoe gebeurt het ?
- alle vuil door de filter of bottemdrains?
- welke bacteriencultuur krijgt men ?
- welk resultaat verbetering brengt het mee voor de koi ?
- etc, ect, ect...

vroeger lieten we de vijver op een viertal uur volledig filteren met als resultaat: goed vijverwater, stabiele waarden, gezonde en goed groeiende koi, een mooie bacteriëncultuur (duidelijk zichtbaar).
Groetjes, Willy


De bedenking en tevens de vraag van Willy is interessant, maar ik ben bang dat er niet veel reactie op gaan komen. Ik hoop echter dat er een aantal mensen een gefundeerd antwoord op kan geven.

SPECIAAL VERZOEK
Ik ga dit jaar voor de eerste keer niet meedoen aan de show in Rijswijk. Ik heb dit jaar gekozen voor de show in België die binnen 3 weken van start gaat. Zijn er mensen die wel gaan zien, en mij foto's willen doorsturen van deze show. Indien ja, gelieve contact met mij op te nemen, zodat ik kan zeggen hoe je dit het beste kan doen.

Meer afbeeldingen

Reacties

16 reacties tot nog toe

prachtig

brigitte on 29/05/2014 07:30

Werkelijk een plaatje super mooi mag je trots op zijn !!!

jan on 29/05/2014 07:31

Geweldige mooie vijver .met mooie nieuwe kois.78 cuup tja........
Bij mijn vijver haal ik 1 keer in de 2 uur!

Pascal on 29/05/2014 07:40

Machtig wat ziet dit er mooi uit! Pracht van een tuin met pracht van een vijver geworden zeg! Ook je nieuwe aanwinsten zijn stuk voor stuk goed! Erg benieuwd naar de ontwikkeling van deze vissen!

Betreffende de flow... Hier ca 1 keer per 3 uur en in mijn optiek is dat voldoende! Overigens zie ik wel veel mensen die een "shower" filter hebben dat voor mij niet meer is dan een "trickle" gezien hoe men het in Japan doet zijn dit de filters die een hoge flow nodig zijn!

Matthijs on 29/05/2014 07:48

Is mooi geworden Willy ,moet fijn vertoeven zijn in de tuin met zo'n vijver en Koi !

Qua flow , hier in het zomer seizoen minimaal 1 keer per uur door het filter. In de winter afhankelijk van de temp wat minder.
Grootte vijver en leiding diameter is uiteindelijk wel bepalend of het haalbaar is.
Heb zelf de voorkeur om het vuil te scheiden voordat het de bioloog in gaat.
Zou alleen de hoeveelheid klei geen aanslag vormen in de leidingen ?
En wat hogere capaciteit qua flow lijkt me geen kwaad kunnen.
100 kg Zeoliet , is sneu voor je plantenfilter. Je beperkt daarbij ook de groei van de biofilm , alle mogelijke extra qua aanbod voor de verwerkende bacteriën word nu direct opgeslagen door de zeoliet waardoor de film dun blijft.
En daarbij ,als er wat gebeurt in de vijver en het zeoliet zou alle opgeslagen ammoniak loslaten wat het geabsorbeerd hebt....
Daarnaast als je behandelen moet, die 100 kg moet daar niet mee in aanraking komen , neem aan dat het filter af te sluiten is.

Heb zelf de voorkeur voor aerobe filterinstallatie , hoe meer voer en hoe hoger de bezetting , hoe sneller door het filter met dito meer lucht!
Bewegend bed, bakki shower , trickle's perfect !

jack on 29/05/2014 11:43

Alles perfect uitgewerkt tot in de kleinste details!!

filip on 29/05/2014 12:25

Willy,

wat leuk om te vernemen dat je de hobby "weer opgepakt" hebt. vijver ziet er werkelijk prachtig uit. dit geldt tevens voor de nieuwe aanwinsten.

heel veel plezier gewenst en goed om te zien dat de momotaro Sanke een goed thuis krijgt.

stephn on 29/05/2014 12:35

Mooie tuin en vijver ,en een stel knappe vissen ,ben benieuwd hoe deze zich gaan ontwikkelen. Ik heb hier sinds kort de doorstroomsnelheid bijna verdubbeld.
Dit om ook meer zuigkracht te krijgen vanaf mijn bodemdrains. Alles door de filters in iets meer dan een uur.

nico on 29/05/2014 15:41

Jack,
de zeoliet komt na de filters en planten filter en onder de tweede cascade.De planten doen het voortreffelijk ( vooral kalmoes, kleine lisdodde, waterkers). Geplaatst bij het begin van de beekloop, zodat de volle werking van de kleimineralen( die op het einde van de beek liggen) optimaal naar de vijver gaan. Om de zes weken gaat de zeoliet een dagje op zout, is enkel als zuivere laatste buffer bedoeld en mag geen hinder geven aan de positieve werkingen. De klei is verwerkt in fijnmazige zakken van 50cm/70cm en ligt aan het uiteinde van de beek waar het niveau geleidelijk aan omhoog loop. Dus constant krijgt de vijver een bevoorrading van mineralen( en hier is de kwaliteit van de klei zeer belangrijk) zonder dat er een overdaad van klei instroomt. Zo nu en dan activeer ik dit met wat turbulentie boven de zakken ( net zoals we vroeger onze vijver behandelde met klei). Gezien de fijnheid van de klei die in de vijver komt, geen enkel probleem voor de leidingen. Acht leidingen van 110 voeren de bodem af naar de riolering. Deze bevinden zich op 2,70m diep, je weet dus met welke druk dat water omhoog komt.

Of dit systeem zaligmakend is, weet ik niet, maar ik heb terug een mooie bacteriencultuur, weinig electriciteitsverbruik, gezonde en evenwichtige waterwaarden, een overschot aan zuurstofwaarde in de vijver, planten die zeer gezond ogen en het goed doen, en last but not least gezonde en hongerige kois die zich helemaal thuisvoelen in deze biotoop.

willy on 29/05/2014 16:33

Pfff mooie tuin geweldig op details gelet

Vind persoonlijk de Sanke aanwinst erg mooi gaat zich nog positief ontwikkelen.
Filterlijn en water vraag is eenvoudig zal de toekomst uitwijzen want uiteindelijk is het straks te meten en zijn de waardes goed het water helder en ontwikkelen de Koi zich goed dan is doorstroming voldoende geweest

Johan on 29/05/2014 16:49

Eenmaal serieu besmet met het koivirus, het laat je nooit meer los.
De heropstanding na twee jaar mag gezien worden, zeer mooie aankopen gedaan tot dusver, benieuwd wat er nog bijkomt .
Mijn nieuwe tosai vijverke heeft nu de bottomdrain ook direkt op de riool, wat uitstekend werkt en super goedkoop is, goed bekeken om jou vijverbodem dubbel konisch te maken.
Qua filtering kon het vroeger bij mij ook nooit groot genoeg zijn, 45000 liter vijverwater ging 4 keer per uur ( om de 15 minuten ) door de filter van 20000 liter inhoud, extreem op elk gebied, dat is 96 per dag.
Hij heeft in zijn totaliteit, plaats moeten maken voor mijn nieuwe filter, een filter die al miljoenen jaren bestaat, de oude kan er niet eens aan tippen, bacterieel een mega verschil, inderdaad goed zichtbaar.
650000 liter totale inhoud word nu elke seconde een keer gefilterd, het meest superieure filter dat er bestaat, kost niks en niemand wil hem, vandaar dat we tot het mensdom behoren.
Qua klei en mineralen, die heb ik ingekocht in China , de beste klei ter wereld volgens Rini, ik heb een uitstekende manier gevonden om deze mineralen tot bij de koi te krijgen, mudpond time all year round.
Voor mij geen een onnatuurlijk filter meer, ze mogen me morgen 5 bakki showers geven met pompen en al, ze zullen niet draaien op mijn vijver.
Ik heb ontzettend veel respect gekregen voor de natuur en mijn koi's.
Al dat onnatuurlijk gemanipuleer verdienen ze niet.

Marcel D on 29/05/2014 21:25

Je hebt een geweldige vijver Willy. Je hebt er goed over nagedacht en zo te horen werkt het perfect. Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe kanjers gaan ontwikkelen in dat "kleiwater".
Op de vraag waarom het water eens per uur door het filter (of filters?) moet lopen heb ik ook geen antwoord. Dit is een mooie vraag waar Rini wel een antwoord op kan geven? Ik denk dat dit van meerdere factoren afhankelijk is zoals het soort filter, de grootte van de vijver, de bezetting, hoeveelheid voer, planten in de vijver...
Ik heb een vijver van 35m3 met drie filterlijnen. Elke filterlijn heeft een pomp van 17m3. Dus totaal loopt de vijverinhoud ongeveer 1x per uur door de filters.

Ik hoop nog eens een update te zien van je mooie kois en vijver. Succes!

Remco on 29/05/2014 21:54

Heel mooie vijver en mooie aankopen .
Ik ben voorstander van bakki showers, een wereld van verschil bij mijn vissen.
Voor de rest een simpele kamerfilter, meer moet dat niet zijn.

Johan on 29/05/2014 22:00

Nog vergeten, toevallig geen foto/film van de beekloop ?

Johan on 29/05/2014 22:03

715 unieke bezoekers, inderdaad weinig reactie voor Willy zijn vragen en bedenkingen.
Wat mij betreft een pracht vijver en verslag, alsook zijn eigen visie.
Veel plezier met de mooie koi's en ik hoop ooit eens een keer jou vijver te zien.


Marcel D on 31/05/2014 23:21

Dit is nu mijn droomvijver afgewerkt met prachtiche bomen en planten
over de koi's nog maar gezwegen dit is AF proficiat Willy.
Mvg Bart

bart on 13/06/2014 14:25