Een nieuw mega project meld zich aan

Een nieuw mega project meld zich aanAls je al een koi bezit die Macho en Clarissa heten, en die tevens de Koi Idol verkiezing van april hebben gewonnen, dan moeten deze ook een goede huisvesting krijgen.

Gedreven, gepassioneert en gelukkig luisterend naar een goed oor, heeft Filip volgens mij de goede keuzes gemaakt. Een vijver laten bouwen die volledig is ontworpen op mijn voorstel, dat is een bijzonderheid.

Na veel wikken en wegen is de keuze gevallen op de firma Zenkoi die in principe dat bouwden wat ook in mijn hoofd hing, en dat de goedkeuring van Filip kreeg. Het systeem is vrij eenvoudig, maar wel doeltreffend en volledig in functie van de koi.

Een trommelfilter, een grote biologische kamer met bewegend ben en japanse matten, een BIO-UV en het ganse systeem aangedreven door een airlift systeem die de vijver 1x per uur doet circuleren. Bedenk er dan bij dat de vijver een inhoud zal hebben van 100 kuub, met voldoende bottomdrains, en dat het geheel gepolyestert is zoals het hoort, dan heb je in mijn ogen de perfecte vijver, eentje om jaloers op te worden.

Dat het een enorm project zou worden stond voor mij als een paal boven water, maar volgens mij had Filip veronderstelt dat de kaboutertjes zouden gekomen zijn, en een gat in de grond zouden graven zonder dat hij het geweten had....niet dus.

Wat ik zaterdag hoorde bleken het enkele moeilijke dagen te zijn geweest met veel modder overlast en veel gekreun en gemor...maar dat is nu allemaal voorbij.

De foto's geven al een klein idee van hoe het gaat worden. Hopelijk krijg ik nog regelmatig foto's van dit prachtig project, zodat iedere interkoi lezer kan meegenieten van de evolutie van deze formidabele vijver.

Meer afbeeldingen

Reacties

16 reacties tot nog toe

Je moet eerst natuurlijk altijd iets afbreken om een nieuw hoofdstuk te kunnen beginnen ,in dit geval is het een heel bouwwerf starten .
Maar het resultaat zal iets zijn om van te kwijlen en dan nog niet gesproken van de energiebesparende werking EN een gezonde biotoop creëren voor de koi .Als er niet TEveel koi in komen te zwemmen dan zullen deze jumbo koi hun hele belofte invullen en tot hun volledige potentie kunnen ontwikkelen .Ik geloof wel dat Filip blij zal zijn dat het teras er ligt uiteindelijk en van de rotzooi vanaf is ,dan kan het genieten beginnen .Het zal een onderhoudsvriendelijke supervijver worden ;) .Succes met de werken he mannen (en voor de filip zijn vrouw nog even volhouden :) :) ) grtjs

paul on 19/05/2014 08:38

Mag ik kritisch zijn ? Een 100 kuub vijver laten draaien op airlift lijkt mij echt niet perfect, waarom ook ? Circulatiepompen aan laag wattage zijn er momenteel toch genoeg, vind ik echt een hiaat voor zo'n grote vijver. Goed voor kleine vijvertjes van 20 kuub maar voor zo'n vijver... En geen bakki showers, dat hoort er toch gewoon bij. Het zal zeker heel mooi worden maar naar mijn idee kan het beter. Just my humble opinion he..

Peter on 19/05/2014 10:58

Ik ben het wel met Peter eens. Ik heb zelf ook de combinatie trommelfilter, BWB en airlift. Wat je ziet bij een airlift is dat de trekkende kracht minder wordt naarmate de overbrugging hoger wordt en er dus minder water toevoer is. Als je trommelfilter vuiler wordt en op het punt staat te spoelen dan is de water aanvoer naar de airlift minder, met als gevolg dat het spoelen langer duurt. Ik heb als oplossing een extra aanvoer richting vijver gemaakt met een pomp. Deze zorgt voor een constante trekkende werking en daardoor spoelt de trommel sneller. Daarnaast zou ik altijd kiezen voor 2 filterlijnen die onafhankelijk draaien van elkaar. Als er een keer iets stuk gaat of onderhoud nodig is dan heb je nog altijd de andere filterlijn draaien. Gewoon wat tipjes. Het project ziet er verder indrukwekkend uit! Succes hiermee.

Tom on 19/05/2014 11:18

Philip,
Ik wens je veel succes met het bouwen van je vijver. We horen wel als die klaar is. Verder succes met de rug.

Roland on 19/05/2014 11:53

even ook een opmerking het verlies van de airlift heeft met een trommel zeker invloed. Echter wanneer men een klein hoogte verschil instelt valt het wel mee, zelf heb ik 2 cm voor de vervuiling en 2x airlift 110mm er achter. Het filter dient wel wat aandacht qua doorloop.

johan frentz on 19/05/2014 12:50

hoi filip,
alvast succes gewenst met de werken en laat ons koinerdingclubje eena passeren he alst af is
bij de mannen van zenkoi zit je zeker goed, kwa filtratie etc had ik ook één en ander anders aangepakt om het maximale uit je koi te halen maar er leiden idd meerdere wegen naar rome, enne niet vegeten grote vijvers grote onderhoudskosten , ook medicatie en ik hoop vooral dat je putwater hebt anders ga ik aandelen van tmvw kopen als je vijver klaaar is :-)

grtn

franky

franky on 19/05/2014 12:53

Wauw wat n mooi project philip!!!!
Veel succes!!!!! En wat zullen de kois groeien......

pascal on 19/05/2014 13:00

100 kuub en dan 1 keer per uur door het filter. Maakt dan niet uit hoe je het doet. Als het inderdaad 1 keer per uur door het filter gaat. Wel inderdaad rekening houdend met verloop etc. Maar als dat lukt lijkt het me prima. Zelf zou ik ook voor een aantal zuinige drukpompen gaan. Maar dat is persoonlijk. Wel lijkt me dit een top vijver worden !!!!!!

Wim on 19/05/2014 13:31

Aanvullend is inderdaad een bakki shower gepland, maar of die er nu komt is me niet duidelijk. Bovendien heb ik de raad gegeven om enkele stuwingspompen te installeren die zowel rechts als links kunnen ingeschakeld worden om de nodige beweging voor de vissen te creëeren. Bovendien wordt er sowieso een waterval in verwerkt, wat ik niet vermeld heb.

Wat Franky zegt lijkt me het verstandigste...Maar hoe gaat het trouwens met mijn grote man ?

luc on 19/05/2014 14:12

Even op de website gekeken van Zenkoi maar die hebben al mooie projecten gedaan. Knap hoor.Ik zag daar ook wat ideeën om wat meer flow te krijgen met de airlift. Wordt weer een middagje knutselen!

Tom on 19/05/2014 16:44

Beste vrienden,van zodra mijn gezondheid het toelaat zal ik uitgebreid reageren op jullie opmerkingen.Alvast mijn dank!!

Filip on 19/05/2014 17:07

Airlift werkt voortreffelijk, alleen als je hem goed toepast, de grote van de doorvoer bepaald alles. Je kan ook een externe airlift bouwen voor de stroming in de vijver zelf, geen enkel probleem en super zuinig . De stroming zal dan bepalen of alle vuil direct naar de bottomdrain en daarna naar de trommel gaat en dan is 100 kub per uur door de trommel en filtering niet meer nodig, dit veranderd dan veel voor de airlift van de filter lijn zelf . Qua stroom verbruik een gigantisch verschil met traditionele pompen. De kunst is de juiste flow te bepalen die perfect alle vuil weg stuurd ( vuil dat niet blijft hangen ergens ). Veel succes verder met de bouw van jou droomvijver.
Ongeacht de grote of het volume van een vijver, een goede vijver moet medicatie vrij kunnen draaien zonder problemen.

Marcel D on 20/05/2014 09:35

hallo luc,
alvast een heel goeie aanvulling die filip doet :-) en het beste medicijn in koiland is nog altijd met goed water verversen!
met de momo male alles toppie, ,een update komt er pas in december ,nu mag hij eten en relaxen zonder stress, benieuwd wat hij in zijn mars heeft tegen eind dit jaar(en of ik mijn streefdoel en verwachting haal), aan de omstandigheden zal het in alle geval niet liggen , hij is in alle geval al sumi aan het bijmaken ,zelfs in osmosewater, zelfs andere koi die dit ook doen nadat het jaren verdwenen was ,dus me happy :-)

hoi filip,

gezondheidsproblemen ?? welkom in de club spijtig genoeg ,hopelijk niet te ernstig?
en ik kijk alvast uit naar een volgende ontmeoting bij luc om wat te koinerden :-)

grtn

franky

franky on 20/05/2014 12:29

Franky,
Redelijk ernstig wel...Na dag na dag in de fitness doorgebracht te hebben en dat sinds een jaar of 35, heeft mijn rug het op een gegeven moment begeven.(sport is gezond....maar in mate zeker!!).
Ik sta nu sinds een jaar of drie op invaliditeit! Ik ga slapen met ...en ik sta op met pijn.Ondertussen al twee operatieve ingrepen,een twintigtal epidurales en vier denervaties gekregen.Zojuist terug van nog een denervatie! Op den duur geef je de moed op herstel wel op ze,geloof me.
Mijn vijver verbouwen was het enige dat ik nog had om mij aan op te trekken!!!!gr

filip on 20/05/2014 23:49

hallo filip,

idd niet zo leuk ,maar ik ken alles van de lijdensweg en om één of andere reden ,zet ik het negatieve naar het positieve om , dus niet opgeven makker het kan altijd slechter !! geloof me!!
idd een goede zet je nieuwe vijver ,heb zelf ook toekomstplannen om een 2 e binnenvijver te maken , gezien de resultaten en idd iets waar ik me ook aan optrek en aan de koitripjes met mijn koivrienden altijd supertof met die kerels
veel beterschap en ni plooien he makker !

grtn

franky

franky on 21/05/2014 07:36

hoi Allemaal,
even wat extra info,. als het flowschema aangehouden wordt, (ingangen)
kun je voor Airlift een schakelmoment van 4 cm aanhouden bij onze trommmelfilters..

gr,
edwin

AEM-products on 26/05/2014 23:21