Een vraag van Jelle.

Een vraag van Jelle.Mensen stellen zich vragen, en willen dit soms graag bespreken met andere mensen. Dat kan via een forum, maar dat kan natuurlijk ook via de reacties in ons nieuwsitem.

Belangrijk in deze is, om bepaalde antwoorden te krijgen op hun vragen. Een vraag die Jelle zich stelde, heeft hij verwoord in de volgende mail:

Ik heb gisteren de plantenvijver /filter leeggehaald, ondanks de zeer goede groei van de planten heb ik besloten de zaak er helemaal uit te halen want ik heb mijn twijfels bij dit systeem. Ondanks dat de planten in open mandjes staan met enkel gladde kiezel en op een rooster lag er toch in 2 maanden tijd een grote hoeveelheid vieze drab op de bodem van de plantenvijver.

Even een voorstelling van de vijver van Jelle

Ik maak dit nu geheel zuiver en doe er voorlopig even geen planten meer in. Ik heb het idee dat in dit soort oplossingen, met name in de hoeken te weinig stroming geeft om de zaak goed zuiver te houden. En om hier weer met pompen te gaan werken lijkt mij water naar de zee dragen.

Bij mij werkt het momenteel zo dat het water van de skimmer over een zeef gaat en dan de retour gaat over een tricklefilter met waterval uitloop welke uitkomt in de plantvijver. De retour naar de trickle kan ik omzetten zodat het de aflaat wordt van de plantvijver. Om de aantal weken haalde ik dan de aanvoerbuis uit deze leiding met dubbele functie en kan dan de plantenvijver aflaten om zuiver te spuiten.

Zou je hier eens een nieuwsitem over willen openen om te zien of anderen dezelfde ervaring hebben of juist niet? Ik ben benieuwd of er onder de Interkoi aanhangers zijn die gebruik maken van een plantvijver (en dan een plantvijver in de lijn zoals Rini dat altijd heeft voorgestaan) Dus in open manden, niet in aarde maar in kiezel en geplaatst op roosters etc.

Wat de ervaringen zijn met plantvijvers, waarom wel of juist niet hiervoor is gekozen. Hoe er eventueel een goede stroming verkregen kan worden. Is er stroming nodig op de bodem en aan de oppervlakte of juist alleen aan de oppervlakte?

Het zuiver houden van deze plantvijvers (hoe vaak de plantenvijver leegtrekken en zuiver maken?). Het snoeien, meerdere keren per jaar, de planten kort houden of maximaal uit laten lopen? Met betrekking tot dierenleven in de plantenvijver (spinnen en andere insecten, maar ook de niet gewenste bewoners zoals kikkers, vogels e.d.) is dit een probleem of juist niet?


Er zullen altijd voorstanders en tegenstanders zijn in het gebruik van een plantenfilter. Ik ben benieuwd om de reacties van de mensen te lezen.


Reacties

14 reacties tot nog toe

Een heel verstandige keuze in mijn ogen . Het wordt gewoon een vergaarbak van vuil. Dan mag je het nog zo goed spoelen als je kan .
Waar ik wel voorstander van ben is het plaatsen van eilandjes in de vijver , liefst met planten die ook in het vijverwater komen . Dit heeft totaal geen zuiverende werking , of heel beperkt . Maar de koi vinden dit zo leuk om tussen de planten te zoeken naar dat laatste korreltje.
Ook heb ik van die heel kleine drijfplantjes , weet niet hoe het noemt maar de vermenigvuldigen zich enorm snel zodat er zich een tapijt vormd .heel mooi om de koi er zien te verschijnen .

Johan on 07/09/2013 08:33

ik heb 2 losse kratten aan de vijverrand hangen, hier staan ook losse planten in zonder substraat oid. Omdat de planten rechtstreeks in de vijver hangen kan er geen vuil achter blijven. Ik snoei het geheel wanneer het te groot word. dat is minimaal 2 maal per jaar en dan de winter snoei.

Arjan on 07/09/2013 08:38

Over een plantenfilter bestaan inderdaad zeer uiteenlopende meningen. Algemeen gedeeld beeld is dat slib kan zorgen voor zuurstofarme milieus en daarmee huisvesting kan bieden aan verkeerde bacteriën. Op onze vijver staat een plantenfilter 4mx3,5m en 60 cm diep. Vijver is 7mx3mx1,8m. Voor filtering zijn twee lijnen. Lijn1: zeef, ultrabead140, plantenfilter. Lijn2: zeef, groot tricklefilter. In het plantenfilter staan de planten in mandjes met een dunne laag grof substraat. De mandjes staan verhoogd. Tussen de mandjes is vrije ruimte. Met de vijverstofzuiger zuig ik een paar keer per jaar de bodem schoon. Stroming door het plantenfilter is onvoldoende om daarmee de bodem schoon te houden. Met snoeien heb ik dit jaar wat geëxperimenteerd met de gele lissen. Een aantal heb ik gesnoeid en een aantal niet. Echter de gesnoeide planten blijven veel kleiner dan de niet gesnoeide. Het lijkt erop dat doorgroeien van lissen minstens net zoveel effect heeft als snoeien. De bezetting aan vissen is laag (7 tot 8 vissen). Vissen groeien goed. Per vis wordt relatief veel gevoerd met groeivoer.
Groeten, Alex

Alex on 07/09/2013 08:45

Indertijd bij de aanleg bewust niet gekozen voor een plantenfilter.
Waarom? De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Het oogt wel mooi , maar dat is voormij ook het enige.
Als je er veel werk in steekt( onderhoud) kan je gerust mooie resultaten hebben.
Zo mijn visie Jelle.
Succes.

kurt on 07/09/2013 08:52

Vermoed dat er te weinig water door je plantenfilter gaat Jelle.
Er mag serieus water doorheen,meer aanvoer meststoffen!
Snoeien doet bloeien,is en daar gaat het om,afvoer van opgeslagen afvalstoffen vijver!
Lijkt me in jouw situatie zonde om het filter er direct helemaal tussen uit te halen. Aan de foto te zien doen de planten het goed,nuttig dus.
Zou de stroming eens opvoeren,iets proberen met diffuser beluchting slang kan ook.
De tip van Alex met zijn vijverstofzuiger zou ook kunnen.
Als je volgend seizoen periodiek een bacterie druk meting laat uitvoeren
op de vijver kan je monitoren of het ergens fout aan het gaan is.

Ik zelf gebruik drijvende planteneilanden.Vol met waterkers,mega nitraat verbruikers. Alleen altijd ruzie met de afschuimer!

Stroming vijver,hoe meer mensen hoe meer meningen.
Je kan altijd een stromingspomp plaatsen als extra.

jack on 07/09/2013 09:12

Ik heb een andere mening dan de meeste. Hier ligt dus wel een plant vijver van circa 25 m3. En naast ligt de koi vijver ongeveer 65 m3. Mijn visie hierop is veel water weinig vis.

De meeste vijvers die problemen krijgen zijn de kleinere vijvers met veel vis erop. Rini is een mooi voorbeeld dat het wel kan. Kijk ook eens op www.hetkoiforum.be voorbeelden genoeg dat het wel goed kan gaan. Planten halen zeer veel uit het water en zetten het niet om zoals meerkamer filters.

Hier staat verder nog een meer kamer filter van 4 m3 en een grote trickle. Nitraat 0 , ammoniak 0, nitriet 0, gh 6, kh 5. Planten groeien als een trein. Vooral grote waternavel woekerd alles over.

In de koi vijver drijft nog een groot planteneiland met waterteunisbloem.

10% waterwissel is hier niet nodig gezien er geen afvalstoffen zijn om te verdunnen. Wel wordt en water gebruikt om feromonen te verdunnen en filters te spoelen. Plant vijver wordt ook wekelijks gespoeld door open trekken van een 110 mm bodem drain.

De voorwaarde in mijn ogen is dus een zeer groot volume zo verdun je ook de bacteriën. Deze zomer trouwens een bacteriedruk meting gedaan bij 25 c water temp. Kon 150 kolonies tellen een zeer goede waarde betekend dit.

Greets,

Ray

Ray on 07/09/2013 10:17

Allemaal bedankt voor jullie reactie op dit onderwerp. Het heeft mij in ieder geval in zoverre overtuigd dat ik de plantvijver het voordeel van de twijfel geef en deze volgend seizoen nog een kans geef.
De trickle laat ik nog wel draaien maar de planten laat ik pas in het voorjaar weer terugkomen en ga dan meer stroming en meer water door de plantvijver laten lopen. Momenteel liggen er twee luchtschotels in de hoeken maar ook daar wat meer lucht toevoegen. Verder gaat er op dit moment 10 m3 over de trickle en daarmee door de plantvijver. Ook zal ik maatregelen treffen op de bodem om al het slib goed kwijt te raken bij het aflaten. Of evt. dmv een vijverzuiger.

Even nog wat gegevens van de vijver.
Plantvijver (3m3) wordt gevoed vanuit de skimmer en gaat over een sieve en dan via 10 m3 pomp retour over een tricklefilter die uitkomt in de plantvijver.
Koivijver wordt gevoed door 2 bodemdrains. Gaat over een cetus sieve en een Nexus 310 filter en via een Blue Eco 320 door een bio UV 30 retour naar de vijver.
Bezetting 14 koi (waaronder ook een aantal kleinere)en een steur.

Groeten,
Jelle

Jelle on 07/09/2013 18:54

Ik heb mijn planten in elk aparte bakken met substraat staan maar ik realiseer me dat het niet ideaal is. Hoe zet je een plant met de wortel bloot in een plantenbak? Met een touwtje vast binden?

Tom on 07/09/2013 21:03

Hoeveel vijvers ZONDER plantenfilter hebben ook problemen dus aub denk goed na .

Rob on 07/09/2013 21:34

Jelle 2 mnd niet spoelen en een beetje drab vuil
Gek hè .
Als ik mijn beadfilter of nexus 2 mnd niet spoel ja wat krijg ik dan problemen

Rob on 07/09/2013 21:40

Sorry Jelle moet zijn Johan

Rob on 07/09/2013 21:48

Hey Jelle hier nu een plantenfilter die 7 jaar meedraait en nog nooit problemen gehad ,maar er gaat wel bijna 18 cuub door en is 6x1.35m groot .
De plantenbakken (van die lage bij tuincentrum) staan op een rooster omdat anders de lissen te diep stonden,deze lissen werden gewoon met klinkers en medeklinkers ow ik bedoel kasseiën vastgehouden en nu zijn de wortels door de rooster gegroeid en hangen los in het water .
Voor de rest goed te benutten heb ik planteneilanden op het water liggen met bieslook en waterkers .
Om de paar jaar laat ik het PF leeg en kuisen maar ik verschiet ervan hoe WEINIG vuil erin ligt dus daar ben ik wel blij mee ,zoals je ziet is een plantenfilter niet altijd dikke schit haha .
Het gaat natuurlijk ook om de gezondheid van heel je systeem ,veel zuurstof IN de filter en weinig koi naargelang de waterkwaliteit en goed voer .grtjs

paul on 08/09/2013 06:05

Altijd grappig deze discussie.

Ultimate clean versus natural.

Van beide basis uitgangspunten hele goede en hele slechte systemen gezien. Bij beide uitgangspunten vijvers gezien met problemen. Eigenlijk nooit een systeem gezien waard NOOIT problemen waren. Het gaat om het totaal plaatje:
Bezetting, Vuilafvoer, verversen, filtering, zuurstof etc. etc. Dus om alleen het fenomeen plantenfilter ja/nee te deponeren is van afstand op een willekeurige vijver ondoenlijk en speculatief.

Wim on 08/09/2013 13:58

@ Wim

Eigenlijk nooit een systeem gezien waar Nooit problemen waren.
Dit klopt als een bus, omdat zowel de cleane als de met planten uitgeruste niet natuurlijk zijn.
Bij geen een van twee is de magic aanwezig, magic is dan voor mij de natuur op zijn best.
Ik kan morgen een mooie appel op tafel leggen, maar eigenlijk is hij niet te vreten.

Marcel D on 08/09/2013 20:34