Beantwoord door Rini op 18:19u. 30 June 2013Hey Fred. Er zijn allerlei typen en maten afdeknetten verkrijgbaar, vooral bij tuincentra. Google maar eens. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 16:17u. 28 June 2013Hey Roeland. Ik heb niet het gevoel dat het in de praktijk zo werkt. De topsnelheid van een auto is ook niet het uitgangspunt voor het brandstofverbruik. Je gaat uit van het gemiddelde nitraatgehalte van de vijver, gebaseerd op je eigen voerregime. Dat wordt in milligrammen gemeten. Belangrijk is het punt waar je de nitraathars hangt. Bij een uitloop is de absorptie groter dan in een stil hoekje. Stroming is dus belangrijk voor een goed functioneren. Nitraathars absorbeert het nitraat heel snel. Hoe meer nitraathars, hoe sneller het gehalte in de vijver daalt. Ik ben begonnen met 12 liter op 38 kuub bij een gehalte van 25 a 30 mg NO3. Binnen 3 weken was het gehalte gedaald naar 5 mg. Ik moest wel om de 3 dagen regenereren. Het spoelwater werd koffiebruin. Daarna vertraagde de groei van de draadalgen behoorlijk en kon ik ze zelfs hier en daar zien afsterven. Toch groeide het plaatselijk ook weer door, zij het aanzienlijk langzamer. Het bleek dat het fosfaatgehalte ook een vinger in de pap had. En dat is natuurlijk ook een meststof. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:38u. 26 June 2013Hoi William. Ik heb dat meer gezien. Kan een stressreactie zijn, een verkramping of bacteriële infectie ofwel is het aangeboren. Moeilijk om te zeggen wat de oorzaak is en het is ook niet te voorzien of dit nog goed komt. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:49u. 26 June 2013Hoi Jaap. Als ondersteuning van een bestaande filter kan het minder, zeker gezien je collectie, maar lager dan 40 kg. BH zou ik niet gaan. Glafoam mag zeker 75 kg. zijn/Welke media je ook kiest, stort het willekeurig en stapel het dus niet, zodat er veel tussenruimte is. Zorg er ook voor dat er minimaal een val van 15 cm water is tussen de bakken. Ik zou wel een mat zoals gebruikt bij afzuigkappen op het media van de bovenste bak leggen als geen voorfilter gebruikt wordt, dit om het fijne vuil af te vangen, zeker als je het water van een bottom drain of skimmer laat komen. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:54u. 24 June 2013Hoi Serge. Het is het bekende verhaal van nieuwe vis in een vijver. De huidige collectie heeft weerstand opgebouwd tav bacteriën en parasieten en daar gebeurt weinig mee. Er komen nieuwe vissen bij met andere bacteriestammen en soms met parasieten en dan is het hek van de dam. Bovendien zijn er ineens te veel vissen in de vijver en de kans op besmetting en gezondheidsrisicos wordt almaar groter. Kijk wat een afstrijkje oplevert. Misschien valt het mee. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 20:00u. 21 June 2013Hey Alex. Als rood spontaan wegtrekt, heb ik er altijd een zwaar hoofd in dat het nog eens ooit terugkomt. Toch zijn er voorbeelden dat het rood soms terugkomt, dus helemaal uitgesloten is het niet, al zou ik er niet te veel op rekenen. Ik ken van die stressgevallen en daar kwam het beni nooit meer terug. Het is letterlijk van kleur verschieten, maar toch, je weet het nooit. gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:02u. 18 June 2013hoi Bas. wat mij betreft een potentiële bron van ellende. Niet doen dus. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 13:46u. 06 June 2013Hoi Alex. Sommige vijvers worden vanzelf groen en andere nooit. Mijn eigen vijver had wel een iets groenige tint, maar de draadalgen overheersten. Groen water krijgt kennelijk weinig kans als de vijver goed gefilterd wordt, helder is en er planten aanwezig zijn. Draadalgen gaan dan het aanwezige nitraat consumeren en gaan al snel overheersen en die maken groen water onmogelijk. Het is dus primair een kwestie van filtering. Schakel je de filter uit, vrijwel zeker dat het water groen wordt, maar dat is natuurlijk geen optie. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 19:00u. 03 June 2013Hoi Martien. Dat hangt van een aantal factoren af. Hoe is de temperatuurontwikkeling de komende weken, hoe groot is de koicollectie, hoeveel en waarmee wordt er gevoerd etc. Optimale aangroei van bacteriën ligt tussen de 24 en 28 graden watertemperatuur. Lager dan 18 graden gaat de aangroei vrij langzaam. De vooruitzichten zijn hogere temperaturen. Indien zich dat voortzet zou ik bij bestaande filters rekenen op 3 a 4 weken. Bij nieuwe op 6 weken. gr. Rini
Beantwoord door Rini op 00:46u. 03 June 2013Correct Frank, die witte ontlasting kan het gevolg zijn van darmparasieten, maar eerlijk gezegd, Chillondinella in de ontlasting is voor mij nieuw. Overigens kunnen ook verstoppingen in de darm leiden tot witte ontlasting. Hou er rekening mee dat Chillondinella een gevaarlijke parasiet is. Check voor alle zekerheid enkele andere vissen en check goed want deze parasiet is onder de microscoop dikwijls lastig te vinden. Mochten de problemen met de nieuwe vis niet overgaan, geef hem dan een apart zoutbad van 15 minuten (1,5 tot 2% zoutgehalte). Valt de vis om, dan meteen terug in de vijver. Zijn ook andere vissen aangetast, dan is gebruik van FMG noodzakelijk. Ideaal is dan de vissen apart te behandelen in een q-bak of vat gedurende minimaal 48 uur (goed beluchten!). Chillondinella sterf namelijk na 48 uur af zonder gastheer, dus dan is de vijver weer gevrijwaard, maar het water niet verslechterd. Bij behandeling in de vijver, filters e.d. afzetten, maar beluchting opvoeren. Succes, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.