Beantwoord door Rini op 19:21u. 02 June 2013hoi Frank. Nieuwe vis uitzetten, zeker in een voorjaar als deze, is inderdaad risicovol. Introductie van nieuwe bacteriën, eventueel parasieten, het is allemaal mogelijk. Nadeel is dat de bestaande collectie vaak nog niet de weerstand bezit om zich aan te passen. En andersom ook de nieuwe koi niet. Ik zou voorlopig even niets doen. Soms lossen dingen zich vanzelf op, zeker als nu eens de watertemperatuur op een stabiel hoger nivo zou komen. Blijf de vissen echter goed monitoren en let er op of er rode plekken ontstaan. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 10:38u. 19 May 2013hoi Harold. Kuitopeenhoping wordt een probleem als dat een paar jaar na elkaar plaatsvindt en de koi dat kuit niet kwijt kan en het dus versteent. Op dit moment zijn er in onverwarmde vijvers nogal wat problemen met koi. Ze zijn erg lethargisch en hebben problemen met bacteriën en parasieten. Na zo'n lange winter en het koude voorjaar zijn veel vissen als het ware uitgeput. De weerstand is minimaal, dus kan er van alles misgaan. Het beste wat je kunt doen is zorgen voor een optimale waterkwaliteit, niet te veel voeren want de filters werken nog slechts in een bescheiden tempo en check op parasieten. Het kan een optie zijn tijdelijk 0,3% zout toe te voegen om de lichaamsuitwisseling van vocht te ondersteunen. Bovendien werkt zout antiseptisch en zorgt het voor meer aanmaak van de slijmlaag. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 15:19u. 12 May 2013Hoi Leo. Goed om te horen dat je vissen het zo goed doen. Op menig vijver is dat momenteel wel anders. Trickle filters en bakki showers staan bekend om hun goede denitrifcatie-werking. Vermoedelijk zal het nitraatgehalte in je vijver dan ook zeer laag zijn. Dat is de reden van die algendrab in je filter. Door gebrek aan voeding (fosfaat en nitraat) breekt die alg weer snel af. Dat heeft rechtstreeks te maken met het feit dat je weinig voert. Koivoer is een bron van fosfaat en nitraat. Koi prefereren echt koipellets boven algen. Ga je meer pellets voeren, dan zullen ze minder in de algen gaan grazen, maar dan ontstaat er ook meer fosfaat en nitraat en dus in potentie meer risico op draadalgen. Dus houden zo. Groetjes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:11u. 01 May 2013hey Raymond. Nee, die invloed is op 2 meter te verwaarlozen, zeker als je de buis wat naar beneden gericht naar de vijver laat lopen, zodat het water versnelt. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 11:17u. 29 April 2013Hey Alain. Die rode puntjes wijzen wel op parasietenbeten. Als onder de microscoop niets meer te zien is, dan heeft de Alparex (gelukkig) effect gehad. Je kunt nu dan ook langzaamaan water gaan verversen (dun straaltje). Zelf vind ik het water nog wat te koud voor het toevoegen van bacteriën maar het kan geen kwaad dat te doen. Dat de vissen vrij lusteloos zijn, ligt grotendeels aan het weer. Kille wind, snachts kort tegen nachtvorst, je zou voor minder de kachel aan doen. Bij pH 7 kan er geen ammoniak ontstaan, dus dat zit wel goed. Voorlopig weinig voeren. Groeten Rini.
Beantwoord door Rini op 18:28u. 25 April 2013Hoi Alain. In vijverwater met een dergelijke neutrale ph ligt het niet voor de hand dat het hier om ammoniakproblemen zou gaan. Meer in de lijn van de verwachting ligt het gegeven dat de vissen een lange en zware winter achter de rug hebben en dat hun weerstand fors is afgenomen. Opportunistische organismen zoals pathogene bacteriën en parasieten zullen dan toeslaan. Vraag is waar het dan precies om gaat. Er bestaat een variatie aan parasieten die steeds met andersoortige middelen moet worden bestreden, dus is het zaak om meer te weten. Alparex bestrijdt maar een deel daarvan en als er toevallig om wormen gaat, is dit middel niet effectief. Kun je niet ergens een microscoop lenen om precies vast te stellen waarmee je van doen hebt? Willekeurige middelen gebruiken is rekenen op een toevalstreffer en werkt resistentie in de hand. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 01:13u. 11 April 2013Hoi Huub. Bedenk dat koi altijd verzwakt uit zo'n winter komen en dat hun weerstand minimaal is. Ze zijn dus in het voorjaar vatbaar voor opportunistische aanvallen van parasieten en bacteriën die zich dan snel vermenigvuldigen. Zoals ik het begrijp is er nogal behoorlijk wat bacteriegroei in jouw vijver. Ik bedoel dan vrijzwemmende pathogene bacteriën die die wonden veroorzaken. Kennelijk treedt er een situatie op dat ze dominant worden.\ en een gevaar opleveren voor de koi. Dit in tegenstelling tot een gezonde vijver, waarin er een bepaald evenwicht is. Een oplossing is niet zo simpel. Een mogelijkheid is een BIO-UV in te schakelen, waarvan bewezen is dat hij deze bacteriën afdoodt. Een andere optie is regelmatige toevoeging van heterotrofe bacteriën van de bekende merken zoals Shinji of Camiac die de concurrentie aan kunnen gaan en de voeding van de pathogenen terugbrengen. Vraag is alleen of die toevoeging helpt bij lage temperaturen. Als je kunt verwarmen zou het zinvol zijn de temperatuur de komende winter tot minimaal een graad of 12 omhoog te brengen. De vissen blijven dan sterker omdat je ze nog regelmatig kunt voeren. Als laatste optie zijn er dan nog de bekende chemische middelen zoals Halamid. Dat werkt, zeker in noodsituaties, maar nadeel is dat je dan ook een deel van de goede bacteriën afdoodt. Succes, Rini
Beantwoord door Rini op 11:30u. 03 April 2013Ken je niemand die duikt en met de veer vanuit de vijver in de buis kan? Verstoppingen vinden gewoonlijk plaats in de bochten. Zijn die met de veer te bereiken? Anders zul je toch moeten overwgen het vijverniveau te laten zakken. Gr. Rini.
Beantwoord door Rini op 12:11u. 31 March 2013Hey Dirk. Uitzetten in het voorjaar is altijd risicovoller, tenzij je natuurlijk een verwarmde vijver hebt. De vijver moet nog opstarten, filters werken nog maar amper, het water wordt nauwelijks gerecycled, vissen zijn verzwakt door de winter, hun immuunstysteem werkt nog nauwelijks, zijn gevoelig voor parasieten, schimmels en bacterieproblemen. Ze hebben tijd (en warmer water) nodig om te herstellen. En dan zet jij er een nieuwe vis bij. Wat denk je dat er kan gebeuren. Ik zou minimaal wachten, als dat mogelijk is, tot het water 15 graden is. Beste tijd om nieuwe vis uit te zetten, blijft het najaar als de vijver volledig gerijpt is en de vis sterk, maar zolang zul je wel niet kunnen wachten. Gr. Rini
Beantwoord door Rini op 10:09u. 26 March 2013Hey Johan. De koi in onverwarmde vijvers hebben het op dit moment heel zwaar. Zo'n lange periode (5 maanden) in koud water heeft een behoorlijk negatief effect op het welzijn van de vis. De vissen raken uitgeput. Als de temperaturen gaan stijgen en de koi weer actief worden, zou ik het voeren beperken tot licht verteerbaar voer en slechts mondjesmaat voeren, omdat het metabolisme weer opnieuw op moet starten. Je kan zo maar niet koi die in vijf maanden amper gegeten hebben, vol proppen met voer, ook al zullen de vissen zelf zich zeer hongerig tonen. Langzaam opbouwen en wat meer water verversen dan normaal omdat ook het vijverleven weer helemaal opnieuw moet beginnen en afbraak van ammoniak amper plaatsvindt. groeten, Rini

Rini Groothuis
Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist
Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.