Hoi Wim. Ik zie ook af en toe mijn vissen onder het ijs zwemmen. Voor korte perioden. Dat is niet uitzonderlijk, maar aan de andere kant niet erg wenselijk. Immers, de vissen gebruiken nu energie die ze niet kunnen compenseren, waardoor ze interen op hun lichaam. Ze zouden bij voorkeur stil moeten liggen. Dat je vissen in de kasvijver op de bodem liggen, is anderzijds raar. Ik neem aan dat de temperatuur van het water hier een stuk hoger is, dus ik vermoed dat de waterkwaliteit niet optimaal is. Check eens je ammonium/ammoniak en je nitrietgehalte, of doe een intensievere waterverversing want hier zouden ze wel actiever moeten zijn. Groeten, Rini

Beantwoord door Rini op 12:27u. 27 January 2013

Hoi Kurt. Als er geen UV-straling de vijver kan bereiken, is dat niet goed. Alle organismen sterven dan af. En ook voor de koi is dat niet wenselijk. Rottingsprocessen komen dan bij gebrek aan daglicht op gang. Een stukje sneeuw verwijderen is dus aan te bevelen. En inderdaad voorzichtig, want stress veroorzaken bij de koi bij een watertemperatuur van 5 graden levert problemen op in het voorjaar. Gelukkig zal er geen sneeuw zijn de komende weken. Groetjes Rini

Beantwoord door Rini op 12:20u. 27 January 2013

Hoi Raymond. Richtlijn is een volume van 10 liter bacteria home per 3 kuub water, maar uiteraard hangt alles af van de koibezetting, het voerregime en de snelheid waarmee het water door de Bakki gaat. Genoeg ruimte laten tussen de onderkant bak en de top van de BH zodat het water echt kan vallen. Niet stapelen maar storten. Succes, Rini.

Beantwoord door Rini op 12:15u. 27 January 2013

Hoi Roel. Het zal er om spannen. Een pvc buis van 90 mm heeft een maximale doorstroming van 12 kuub per uur. Onder druk wel te verstaan. Een bocht van 90 graden heeft een remmend effect van ca. 5% en de buislengte van 3 meter ongeveer totaal 6%, waardoor je een verlies krijgt van zo,n 1,5 kuub per buis. Je kan dus maximaal iets meer dan 10 kuub water per buis afvoeren, dus dat wordt krap met een pomp van 18 kuub (bruto of netto?). Omdat het een gravity situatie is, is het van belang dat de buizen hellend aflopen naar de vijver en dat er neerwaartse druk wordt opgebouwd in de opvangbak. Die moet tenminste toch een halve meter boven de waterspiegel uitsteken om het water door de buizen te persen. Hoe hoger je de bak kan maken, des te beter. Succes, Rini

Beantwoord door Rini op 11:57u. 16 January 2013

Stephan, kijk het even aan, wellicht dat na een vastperiode de ontlasting weer normaal is. Het liefst pas gaan voeren als het water een tweetal graden warmer is en controleer dan de ontlasting weer. Het is voor de koi geen enkel probleem om bij 8 graden wekenlang geen voer te krijgen. Als het darmparasieten zijn, dan gaat het vermoedelijk over wormen, maar dat is aan een koidokter om dat vast te stellen. De vissen ogen dan wel sterk vermagerd (ingevallen) en dat is bij jou niet het geval, zo te lezen. Groetjes, Rini

Beantwoord door Rini op 15:40u. 15 January 2013

Hey Stephan. Je kunt in principe twee kanten uit met vissen die een witte ontlasting hebben. Het kan zijn dat een of meer vissen darmparasieten hebben. Dit gaat echter gepaard met vermagering van de vis en aangezien je zegt dat de vissen er goed uitzien, zal dit waarschijnlijk de oorzaak niet zijn. Een andere mogelijkheid is het voeren. Je voert toch wel met vers, licht verteerbaar voer, dus geen restjes zomervoer met een hoog proteinegehalte? Witte ontlasting duidt namelijk op verstoppingen, in het geval de vis het voer niet (goed) kan verteren. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de lage watertemperatuur. Ik zou voorlopig eens een tijdje niet meer voeren. Groetjes ook aan Joyce.

Beantwoord door Rini op 00:35u. 14 January 2013

Geen enkel probleem, Frank, zolang er de zon maar niet op staat en de Siporax uitdroogt. Je zou eventueel een emmer water er tussendoor over de bakki kunnen gooien, maar nodig is dit niet. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 14:59u. 06 January 2013

Tja, er zijn tal van redenen waarom koi ineens kleuren verliezen. Vaak is het moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is. In eerste instantie heeft het vaak te maken met minder goede genen van de vis waarbij hij geen diepe pigmentatie heeft. Waterkwaliteit (te helder water; te weinig zweefalgen of haperende waterwaarden waardoor voor korte of langere periode ammoniak en/of nitriet optreedt) is een andere veel gehoorde oorzaak. Plotseling kleurverlies kan plaatsvinden na stress of een trauma, als het immuunsysteem hapert. Sommige vissen zijn er heel gevoelig voor, andere weer minder. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 14:55u. 06 January 2013

Hey Hans. Je kunt gerust wat voeren als je koi ervoor belangstelling hebben. Zij het met mate, in kleine porties en licht verteerbaar voer. Dus niet het eiwitrijke zomervoer dat je wellicht over hebt van vorig jaar. gr. Rini

Beantwoord door Rini op 10:19u. 04 January 2013

Het moet precies uit te rekenen zijn, maar volgens mij is het minstens 30 kuub. Gr. Rini

Beantwoord door Rini op 10:46u. 03 January 2013
Rini Groothuis

Rini Groothuis

Rini Groothuis, auteur, vriend en karper/koi specialist

Er zijn reeds voldoende vragen beantwoord, er worden geen vragen meer beantwoord.

Openingsuren

Interkoi Ameide:
Onregelmatige tijden.
Gelieve afspraak te maken.
 +31 622.388.892

inlove funny surprised sad angry thumbsup yesimage/svg+xml noimage/svg+xml